Motionsfeltet.dk's vurdering:
(7/10)
Fakta:
Producent: Principia
Produkt: Gravel Carbon
Størrelse: Testet i 52 cm
Vægt: 10,7 kg. (vejet af tester).
Pris: Kr. 39.000, -
Specifikationer:
Ramme: Gravel Carbon
Forgaffel: HiRide Sterra, 20 mm vandring
Hjulsæt: LiTE Gravel, 23 mm indre bredde
Dæk: Panaracer Gravelking SK 700x40, tubeless ready
Kranksæt: Shimano GRX 42T
Bagskifter: Shimano GRX Di2 RX815
Bremsegreb: Shimano GRX RX815
Bremser: Shimano GRX RX810
Kassette: Shimano 11 speed, 11-42T
Sadel: Ritchey Comp Streem
Sadelpind: Ritchey Comp 2-Bolt
Styr: Ritchey Comp VentureMax
Frempind: Ritchey Comp 4-Axis-44
Introduktion
Principia er et dansk cykelmærke, der har eksisteret siden 1990. De har levet en lidt omtumlet tilværelse, men ejes i dag af en af Danmarks største cykelgrossister, HF Christiansen A/S.
Principia er kendt for at lave cykler i både aluminium, carbon og titanium. Principia startede deres gravel eventyr med en aluminiumsmodel for efterfølgende at introducere en carbon udgave af deres gravelcykel.
Gravel Carbon er deres bud på en gravelcykel i mellem-segmentet, og den er designet til at være alsidig, komfortabel og sjov at køre på.
Cyklen har en carbonramme og er i denne udgave monteret med en affjedret forgaffel af mærket HiRide som giver dig 20 mm affjedring. HiRide forgaflen er et tilkøb for 5000 kr.
Geargruppen på denne udgave den elektroniske udgave a Shimano’s GRX-serie i et 1x11 setup. Med en 42 tands foran og en 11-42 kassette er der rigeligt stort gearområde til at takle de værste stigninger.
Mange menneske køber også en gravelcykel for at kunne tage på bikepacking, og dette har Principia også tænkt på, da de udformede rammen. Der er nemlig masser af muligheder for at montere tasker, skærme, flaskeholdere og bagagebærer.
Jeg har været så heldig at teste cyklen gennem længere tid, fra april til oktober, og på den måde har jeg haft bedre mulighed for at vurdere, hvordan den er “at leve med”, og jeg har også haft mulighed for at få en “second opinion” på cyklen, da min hustru, Lotte, har tilbagelagt en del kilometer på den.
Test
Jeg kører normalt på en str. Large - ca. 58 centimeter - når vi taler racercykel. Men dette mål kunne jeg ikke bare overføre til Principias rammemål. Her var det nødvendigt at kigge på stack og reach mål for min egen cykel, for at finde ud af hvilken størrelse, jeg skulle benytte. Og jeg endte med en str. 52 centimeter, med en frempind på blot 80 mm. Jeg var lidt skeptisk, men jeg følte mig virkelig godt tilpas på cyklen.
HiRide-systemet tager toppen af vibrationerne med 20 millimeter vandring.
Og generelt kommer Principia’en rigtig godt i mål, når vi snakker komfort, hvilket nok også skyldes HiRide forgaflen, som tager toppen af vibrationerne i styret. Med 20 mm vandring vil du stadig få slagene fra større huller, men alle de små vibrationer, som udmatter arme og skuldre på lange ture, bliver dæmpet. Ikke meget mærkbart, men nok til at det kan mærkes i form af mindre udmattelse i overkroppen efter mange timer i sadlen.
Man skal dog være opmærksom på at denne forgaffel vejer 1300 gram, hvilket er 8-900 gram mere end standardforgaflen.
En anden komponent der bidrager til den gode komfort, er Ritchey Comp VentureMax styret. Dette er naturligvis en subjektiv vurdering, men det ergonomiske styr kombineret med et tykt blødt styrbånd, passede bare som hånd i handske for både min hustru og jeg.
Undervejs i testen var jeg på en bikepacking-tur, hvor jeg fik muligheden for at mærke, hvordan Principia håndterede oppakning og mange timer i sadlen med masser af kilometer grusveje under dækkene.
Der er masser af punkter til at montere tasker til bikepacking.
Dette gjorde den særdeles godt, da der er virkelig mange muligheder for at spænde forskellige tasker på den, og jeg udnyttede slet ikke alle de muligheder, der var til rådighed.
Der er befæstigelsespunkter til alle tænkelige typer af tasker, uanset om du er til panniers, der er monteret på bagagebærer eller den type tasker, der fastgøres med remme direkte til rammen. Jeg er mest til den sidste type, som jeg brugte på min bikepacking-tur.
Undervejs på min tur kørte jeg en dags-etape på 175 km med mange kilometer på grusveje af varierende kvalitet, og på så lange ture betyder cyklens komfort rigtigt meget, og her skuffede Principia’en absolut ikke.
At sige, at jeg var frisk da jeg kom frem, er nok en overdrivelse, men jeg var ikke så mørbanket, som jeg havde forventet, hvilket jeg tilskriver den gode komfort.
Nu er vægt jo en subjektiv størrelse; min egen holdning er, at det er bedre at tabe sig 3 kg. end at betale dyrt for at lette sin cykel for 1 kg. Men ville man bruge Principia’en til race, ville man nok hellere spare de 5.000, - på forgaflen, og smide pengene efter et lækkert og let hjulsæt, i stedet for det standard-hjulsæt, der følger med cyklen. Så ville man lette cyklen for knap 1,5 kg, og så ville cyklen ende på lidt over 9 kg, hvilket er en konkurrencedygtig vægt. Hjulene er et sæt billige, tunge, men dog solide hjul, som holder cyklen lidt tilbage, hvis du vil bruge den til at gøre dig gældende i cykelløb.
Principia’ens køreegenskaber er klassisk gravel. På landevejen accelererer den godt, når du træder til, og det føles som om, at den effektivt omsætter dine kræfter til fart. Men den er ikke den mest agile og hurtigt reagerende cykel. Det giver dog bonus på grusvejene, hvor en mere retningsstabil og sikker styring er at foretrække, når underlaget byder på huller og skiftende (og til tider manglende) greb.
Dækkene er et sæt Panaracer Gravelking SK, som efterhånden må betegnes som en evergreen. Men det skal ikke lægge dem til last, og generelt leverer de et godt indtryk; så længe det er tørt, for fedtet og mudret underlag er bestemt ikke deres stærke side.
Jeg satte dem op tubeless, og dette har fungeret fint i hele perioden, hvor en punktering på landevej blev lappet af tubeless væsken.
Som beskrevet i starten er cyklen udstyret med Di2 udgaven af Shimano GRX. Der er efterhånden skrevet mange anmeldelser af dette gearsystem, og Shimano har for nyligt introduceret næste generation med 12 gear i en ny og forbedret udgave. Men det gør ikke den gamle version til et dårligere gearsystem. Skiftene er lynhurtige og præcise, og de kraftige bremsegreb med ribber i gummigrebet giver et godt og behageligt greb.
Jeg er klar over at mange foretrækker smallere greb, og selv om jeg ikke har store hænder, er jeg klart til et kraftigere bremsegreb. Og så var de sat op så de kunne skifte som Shimano plejer; op og ned ad kassetten på de 2 knapper i højre bremsegreb, men samtidig var venstre bremsegreb også sat op til at aktivere bagskifteren, bare modsat det højre greb, således at det fungerer nøjagtigt som et SRAM AXS-gear.
Bremserne er også fra Shimano’s øverste GRX-niveau. Og de har fungeret upåklageligt i hele testperioden. Der er masser af bremsekraft og det er nemt at dosere kraften.
Shimano GRX Di2 skifter præcist og lynhurtigt.
Prisen for Principia’en i denne konfiguration er ca. 39.000, - kr. (34.000,00 kr. uden upgrade af forgaffel).
Er den pengene hver? Tjae, Du får en let og stiv carbonramme med masser af muligheder for at montere tasker, affjedret forgaffel, elektroniske gear og et godt cockpit. Men hjulene holder den lidt tilbage. Men man kan ikke få det hele, og sammenligner men den danske cykel med nogle af de store mærker, får man bestemt masser af værdi for pengene noget for pengene.
Konklusion
Søger du en alsidig og komfortabel gravelcykel i mellemklassen, er Principia Gravel Carbon bestemt en seriøs mulighed. Er du til komfortabel bikepacking, så overvej at opgradere forgaflen. Er du derimod til en hurtig racermaskine, bør du opgradere hjulsættet.
Under alle omstændigheder får du en cykel der er effektiv og med solide køreegenskaber, og med et højt niveau på komponenterne.
Både min hustru og jeg har generelt haft en ganske positiv oplevelse af cyklen, og selvom elektroniske gear er ved at være allemandseje, er det virkelig en fornøjelse at køre med.
Sådan har vi testet
Cyklen er testet i perioden fra april til oktober på de nordsjællandske lande-, grus- og skovveje, samt på bikepacking på Sjælland.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger