Fakta:
Producent: Principia
Model: Aero
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 54.999,- kroner
Indledning
Danske Principia er en af pionererne for danskbyggede cykelrammer med moderne teknologi og var en årgang blandt det danske felts mest respekterede og benyttede rammer.
Ny er brandet tilbage med en moderne racer, hvor aerodynamik er kombineret med skivebremser og altså peger mod fremtiden via de trends som boomer lige nu.
Cyklerne bygges på bestilling i Randers, hvor Principia bruger 3-5 dage på at samle og indstille cyklerne til kunderne.
Vi har prøvekørt cyklen med det målrettede navn: ’Aero’.
Test
Da Principia havde sin storhedstid, høstede rytterne på de danskproducerede rammer masser af anerkendende nik fra konkurrenterne, da alle respekterede de yderst stive rammer fra det danske firma.
Dengang var rammekonstruktionen traditionel, mens Principia nu har taget et skridt ind i fremtiden med en rendyrket, aerodynamisk racer.
Principia Aero kommer i tre udstyrspakker - udelukkende med skivebremser. Fælles er Ritchey-komponenter samt Lite Aero hjul. Eller fås standardopsætningerne med henholdsvis Ultegra Di2 (Kr. 29.999,-), SRAM Force 1 x 11 (Kr. 24.999, -) eller Shimano 105 (Kr. 19.999).
Den testede model er dog med Dura Ace Di2 samt DT Swiss hjul.
Rammen følger således de trends, som man ser hos alle de førende producenter, hvor rørformerne er dråbeformede for at ’snyde’ vinden, mens saddelstræberne er sænkede, for at understøtte både aerodynamik og stivhed. Man får altså øjensynligt en opdateret ramme i et gennemprøvet design.
God fart og stivhed
Ude på landevejen leverer rammen de egenskaber, som der er søgt efter.
Rammen er i særdeleshed god i høj fart, hvor den ’flyder’ godt: Den er effektiv i vinden, holder farten godt med en fin balance mellem vægt og aerodynamik og så er den retningsstabil, så den føles tryg og behagelig i høj fart.
Rammen gør sig bedst i høj, konstant fart - præcis som en aerocykel er lavet til. Selvom rammen har rigeligt med stivhed, så er den nemlig bedre til tons på lige vej end små sving og masser af accelerationer. Men det er forventeligt.
Krankboksen er stiv nok til at håndtere masser af watt og en af de ting, som man bemærker er, at Principia Aero er ret fed, når man i forvejen kører i høj fart og skal accelerere yderligere. Her reagerer den fortrinligt og er bedre end, når de små sving uden fart skal forceres.
Hjulene fra DT Swiss giver rammen en ekstra dimension og øger følelsen af at være effektiv i fart. De ruller upåklageligt og kan få alvor hive smilet frem på en sommerdag, hvor man drøner ad markvejene med 40 km/t.
Veludført ramme
Hvor Principia tidligere var kendt for en meget veludviklet aluminiumsproduktion, så står denne ramme i carbon ikke tilbage for sine forgængere. Rammen er flot udført både æstetisk og i detaljen.
Forgaflen forenes på smuk vis med krorøret i en flot integration, men også Principias placering og udførsel af saddelspændet - selvfølgelig integreret i rammen og udenfor vinden - er værd at bemærke.
Rammedesignet følger tidens trend og går i samme retning som mange af de store producenter, hvilket giver et godt fingerpeg om, at den er konkurrencedygtig.
Køreoplevelse
Aerocyklernes opbygning vil altid gøre, at der er et par kompromisser i forhold til køreoplevelsen, hvis man sammenligner med mere ’afslappede’ rammer. Dog er Principias Aero i den kategori af aerocykler, som også giver en ganske godkendt komfort.
Rammen er letkørt og absorberer fint ujævnheder uden at man bliver slået til lirekassemand.
De store rørformer giver rammen en fin ro, når der køres i høj fart, så den er stabil og rolig at håndtere. Det er godt for følelsen af tryghed og den vil derfor appellere til en bred målgruppe.
Konklusion
Principia returnerer til landevejen med en rigtig god cykel, som med sine aerodynamiske egenskaber passer godt til danske forhold.
Cyklen er bedst til turene med konstant høj fart, hvor den er både effektiv og rolig. Det giver en ramme, som er let at køre og som man ikke går galt i byen med næsten uanset niveau.
De tre udstyrsniveauer i Principias standardpakker er fornuftige og det er ret imponerende at man få få en ægte fuldblods aeroracer til 20.000,-, hvis man vælger den meget roste 105-gruppe fra Shimano.
Stillet til rådighed af: Principia
Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger