Fakta
Producent: Pirelli
Model: Cinturato (Tubeless ready)
Størrelse: 700x26c (findes også i 700x24c-28c-32c-35c)
TPI: 66
Vægt: 290 gram
Vejledende udsalgspris: 449,- kroner
Introduktion
Findes det perfekte dæk egentlig? Nej, vil de fleste nok sige da årstidernes karakteristika og de her afledte rytterbehov varierer for meget til at et dæk kan løse alle opgaver. På den aktuelle årstid hersker ’off-season’-dækkene og Pirelli Cinturato er efter producentens udsagn et bud på et perfekt dæk til de kolde måneder, hvor terrænet er ekstra hårdt ved gummiet.
For de fleste vil navnet Pirelli nok hænge ulasteligt sammen med enten Formel 1, MotoGP eller en anden form for motorsport, og selvom der har siddet Pirelli-dæk på samtlige Formel 1-racere siden 2011, har italienerne faktisk også en lang historie indenfor cykelsporten.
I den første udgave af Giro d’Italia i 1909 var Pirelli således partner på løbet, og ikke mindre end 30 af de 49 ryttere, der gennemførte løbet, kørte på Pirelli-dæk. Den måske allermest legendariske cykelrytter nogensinden, Fausto Coppi, havde naturligvis også udstyret sin Bianchi-cykel med hjemlandets Pirelli-dæk.
Pirelli Cinturato er Pirellis bud på et racerdæk til ydersæsonen, eller et helårs punkteringsresistent dæk om man vil, med en kombination af lav rullemodstand og vægt, høj slidstyrke, god komfort og godt vejgreb. Feltet.dk har testet Cinturato dækket hen over vinterperioden.
Vil du blive lidt klogere på dækket kan du læse her
Test
Pirelli lancerede Zero Cinturato i efteråret 2019, og vi har testet dækket grundigt hen over hele vinteren. Det er blevet brugt til pendling dagligt (ca. 60 km. om dagen), længere træningsture og i alt slags vejr. Alt i alt ca. 1500 testkilometer uden nogen punkteringer. Dækkene har været monteres på et sæt Mavic Cosmic Elite.
Dækkene bliver leveret i lækker indpakning, og man kan med det samme fornemme kvaliteten af dækket. En lille spøjs ting er at dækket er fastholdt foldet sammen af et lille gummibånd. Sådan et som man kan bære som armbånd, og formentligt inspireret af Livestrong armbåndene.
Dette kan faktisk godt bruges efterfølgende - enten til de ekstra slanger, man har med på turen, eller som på billedet nedenfor.
Montering
Dækkene har været brugt i et almindeligt setup med dæk og slange. I forhold til selve monteringen måtte denne tester virkelig arbejde for sagen. Det var ikke nogen let sag og alle tricks i bogen måtte sættes i spil. Det blev ikke nemmere, når vi forsøgte med at andet hjulsæt.
Efterfølgende måtte der også arbejdes en del for at få dækket til at ”sidde lige” hele vejen rundt, således der ingen bump er i dækket.
Funktionalitet
På med dækkene og ud på vejen - det er trods alt her slaget skal slås. Første indtryk er da også af en ”soldat”, som er en meget kompetent kandidat til at vinde slaget om vintervejene og ikke mindst nul punkteringer året rundt. De 26 millimeter. giver en god komfort og sikrer et fint vejgreb selv i vintervejr.
Den første ting der særligt springer i øjnene, er rullemodstand, vægt og vejgreb, som virker umådeligt godt. Rullemodstand og vægt er typisk modstridende i forhold til at gøre dæk punkterfrie, da punkteringsresistens ofte koster på vægten.
Det har Pirelli løst ved at anvende en forholdsvis smidig gummiblanding, samt et fiberbælte, der er forholdsvis tyndt, men derfor også smidigt, hvilket bidrager til at give gode rulleegenskaber.
Særligt her virker det særligt som om at Pirelli har knækket koden. Man bliver næsten i tvivl om hvorvidt man rent faktisk har med et punkteringsresistent vinterdæk at gøre, da det næsten virker som et helt almindeligt sommerdæk.
I forhold til holdbarhed er der under testperioden ikke noget, som har indikeret at ovenstående har bidraget til en nedsat holdbarhed på dækket. Det virker solidt og med en forventeligt dækslidtage. Det benchmarker fint i forhold til konkurrenterne på markedet.
Konklusion
Pirelli Zero Cinturato er et rigtig godt dæk, der uden problemer leverer det producenten lover. Om det er verdens bedste vinterdæk, skal vi lade være op til brugeren, men det er i hvert fald et meget kompetent bud.
Faktisk vil jeg ikke kalde det et vinterdæk, men nærmere et helårsdæk med rigtig høj punkteringsresidens. Så det er et åbenlyst valg som pendlerdæk eller på ture hvor man bare ikke gider punktere. For på trods af den højre punkteringsresistens er vægt og rullemodstand stadig imponerende god.
Alle disse elementer sammenholdt, er dette dæk et af de bedst rullende dæk beregnet til ydersæsonerne, denne tester nogensinde har prøvet
TESTRAPPORT
Hvad er produktet lavet til?
Vinterdæk med punkteringsresistens som nøgleparameter.
Hvilke særlige tekniske features har produktet?
Armour Tech, SmartNET og fiberbælte. Dækket kan sættes op til tubeless, hvilket giver et endnu mere smidigt dæk og reducerer rullemodstand yderligere.
Bedøm konstruktion / udførelse
Kvaliteten er rigtig god både i udførelse og holdbarhed.
Bedøm produktets ydeevne
Dækket leverer på rigtigt højt niveau og bechmarker på alle parameter.
Bedøm kvalitet/holdbarhed
Kvalitet, konstruktion og testkilometer kørt vidner i det hele om et dæk som leverer god holdbarhed
Bedøm vægt
Produktet virker let i forhold til funktionalitet.
Bedøm ’Value-for-money’
Prisen virker fornuftig i forhold til produktet.
Hvad kunne du især lide ved produktet?
Lav rullemodstand, lav vægt og punkteringsresistens.
Var det noget som du ikke kunne lide?
Montering kræver knofedt med kan reelt monteres af alle.
Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?
Sammenlignet med konkurrenterne leverer dækket meget fornuftigt.
Konklusion
Nød du at benytte produktet?
Ja- de nævnte produktkarakteristika er medvirkende til et iøjnefaldende godt dæk.
Om testeren:
Alder: 39
Højde: 173
Vægt: 69
Jeg har cyklet i: 24 år
Så ofte cykler jeg: ca. 300-500 km. om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej og MTB
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger