Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Fakta:
Producent: Pirelli
Produkt: Cinturato Cross mixed Terrain (findes også i ’Hard Terrain’)
Farver: Sort (Classic Brun lanceres til februar)
Størrelse: 700x33c (findes også i: 700x35, 700x40, 584x45)
Vægt: 395 gram (angivet til 390 gram af Pirelli)
Pris: 399,- kroner per dæk (øvrige størrelser koster kr. 449,- kroner)
Introduktion
Jeg har været spændt på at se, om Pirelli nu også kunne levere et produkt, som lever op til de lidt anderledes krav, der er til cykler sammenlignet med biler.
Ingen tvivl om at Pirelli har en masse erfaring i, hvordan man leverer dæk i verdensklasse til biler. Men uden at vide alt for meget om dæk til biler, så antager jeg, at der er en forskel.
Det er for eksempel ikke så tit, at jeg har kørt mine dæk varme andet en par gange med nødbremse på landevejen. Endvidere er det jo ikke så meget, at dækkene bliver påvirket af varme fælge mere - og slet ikke af de af os, som er skiftet over til skivebremser.
Men Pirelli har helt sikkert en masse viden om dækmønstre, gummiblanding og materialeblanding til forskellige temperaturer og underlag.
Test
Pirelli kom på markedet med deres Cinturato Cross Mixed Terrain i september 2019 og jeg har haft dem til test i november december.
I testen har jeg kørt på min crosscykel og primært kørt ture i skoven med en del single track og masser af sving.
Dækkene har ved kørsel vært monteret på Mavic Allroad hjul (indvendig bredde 22 millimeter).
Modtagelse
Pirelli har lavet en pædagogisk instruktion på indersiden af indpakningen, som gør det klart at dækkene både kan bruge med og uden slange. Meget ligetil - men ikke desto mindre relevant.
Jeg har i andre sammenhænge set flere kommentarer på eksempelvis Facebook fra brugere, som er i tvivl om brugen af dæk til tubeless også fungerer med dæk og slange.
Og med mindre at man er cykelnørd, så kan man komme i tvivl.
Montering
Jeg har monteret dækkene som tubeless.
Det kan være en udfordring både at få dækket på hjulet og til at slutte ordentligt til i kanterne på fælgen. Dækket må gerne være stramt at få på, uden at det skal være umuligt.
Jeg har prøvet tubless som var nemme at få på, men så helt umulige at få luft i og få til at sætte sig fast på siderne af fælgen.
Det omvendte har også været tilfældet: Vabler i hænderne efter at have bakset i lang tid med at få dækket på flankeret af den slags gloser, hvor det var godt, at børn ikke var i nærheden!
Jeg har her prøvet at montere dækket på 2 forskellige hjulsæt (Hunt 4-season og Mavic All-road), og det har fungeret næsten perfekt på begge hjulsæt. Jeg kæmpede lidt med at få dækket på og måtte også bruge dækjern til lige at få krænget det sidste på.
Men så sad det også perfekt.
Jeg bruger en fodpumpe med separat trykkammer, så jeg kan give dækket et godt skud luft første gang, så det sætter sig rigtigt på fælgen.
Jeg har tidligere brugt kompressor, men syntes det var langt mere besværligt - og langt mere larmende.
Dækket satte sig fint på plads første gang og uden brug af diverse tricks med sæbevand og lignende. Så var det bare at fylde sealent i, vende og dreje hjulet et par gange, og så vente et døgns tid før første tur.
Funktion
Min første tur blev kørt på min crosscykel og på en kombination af store grusstier og så afsluttet med træning af crossteknik på rundstrækning i skov med både mudder, bakker og singletrack, samt på græsbane for også at se lidt på, hvordan dækkene fungerede ved forskellige dæktryk.
Da jeg ruller ud, oplevede jeg med det samme et mere blødt dæk, end jeg var vant til.
Gummiet er markant blødere end for eksempel Vittoria Terreno Mix.
Pirelli-dækkene havde utroligt godt fat i underlaget, uden at jeg oplevede, at det gik ud over farten. Ret hurtigt fik jeg en god fornemmelse af dækket og dets evner til at ’holde’ fast i underlaget. Ingen problemer med uventet udskridning og fik da også mere og mere mod på farten rundt i svingene.
Jeg lagde ud med 3 bar i dækkene (jeg vejer 78 kilo) og det fungerede helt fint på de store grusstier. Prøvede også mudder og her var også et udmærket greb.
Dog i det lidt tungere og klistrede mudder blev de lidt glatte. Men retfærdigvis så har jeg aldrig rigtigt oplevet dæk, som fungerer optimalt i klisteret mudder. Det bliver ret hurtigt mudder imod mudder og det er altid glat.
På min særlige CX-test-rundstrækning, der indeholder skarpe sving, stejle op- og nedkørsler og nogle power-stykker, fungerede dækkene upåklageligt. Tog yderligere 0,5 bar ud af dækkene og det passede helt perfekt til rundstrækningen.
Jeg har tidligere oplevet at kunne køre dækkene af fælgen rundt i sving, når trykket blev for lavt, men her sad Pirellis dæk stadigvæk helt fast. Tænker, at det kun er overgået af lukkede ringe, som er limet på fælgen.
Endelig blev den første tur sluttet af med lidt 8-taller ved den lokale skole for at teste hvordan dækkene fungerede ved skarpe sving og med lidt luft.
Jeg tog yderligere 0,5 bar ud af dækkene, så jeg nu kørte med to bar.
På græsset fungerede det helt fint, og det er længe siden jeg har været så modig rundt i svingene. Det ender altid med et styrt - men det skal det jo gøre, ellers ved man jo ikke, hvor grænsen er. Og det gør jo ikke noget på blødt våd græs, man skal jo bare vaskes.
På den næste tur punkterede jeg dog to gange. Dog ikke værre end at det blev klaret med sealent og lidt ekstra luft. Punkteringer er ellers ikke noget, jeg har oplevet særlig meget af på tubeless.
Kørte hele sidste sæson på samme dæk uden punktering, men statistisk set kan man jo ikke lave god videnskab af nogle enkelte hændelser.
Jeg har nu kørt cirka 300 kilometer - primært på grus - og dækkene er ikke udpræget mærket af slid. Så selvom gummiet er den del blødere end mine andre cross/gravel-dæk, så ser de ud til at kunne holde mindst lige så længe.
Konklusion
Pirellis indtog på cross/gravel-markedet er ret overbevisende. Cinturato Mixed Terrain dækkene leverer et meget positivt indtryk på evnen til at holde cyklen på rette spor uanset underlaget.
Eneste minus i testen har været at de ikke har været lige så punkteringsresistente som andre dæk, jeg har kørt med. Men om det er tilfældigheder eller om det rent faktisk er udtryk for, at her er der forbedringsmuligheder, kræver lidt flere dæk og kilometer for at kunne konkludere mere endeligt.
Stillet til rådighed af: Peakbike
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger