22.08.2023 @ 07:45

Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.

 

Tubeless er poopulært, som aldrig før. Men hvorfor overhovedet bruge tubeless på racercyklen?

 

Det er der selvfølgelig flere årsager til. De to helt store fordele er komfort og de selvlappende dæk, der gør, at man kan komme hjem, hvis man render ind i en punktering.

 

I dag kan man se de professionelle ryttere i de store forårsklassikere benytte endda rigtig bredde dæk på deres cykler. 700 x 34 er ikke unormalt, når der køres på brosten.
Fordelen er, at komforten og holdbarheden af dæk, cykler og i sidste ende rytteren bliver markant bedre samtidig med, at farten bibeholdes.

 

Her ses to setup af tubeless. Dels et setup med 28 mm dæk og dels et setup med 33 mm. blå cykel baggrund.

 

De brede dæk har lavt dæktryk. Helt ned til under 4 bar, og det giver naturligvis mere komfort. De giver også lidt mere rullemodstand, men her kommer udviklingen af fælge til gavn.

 

Moderne høje fælge omkring 50 millimeter og op, har en aerodynamisk udformning med forholdsvis brede profiler. Det giver plads til bredere dæk, og dermed mere volumen og bedre komfort. Det giver også mulighed for optimering af luftens flow omkring fælg og dæk, og ved høje hastigheder giver det mindre luftmodstand.

 

Den mindre luftmodstand ophæver den forøgede rullemodstand. Det er teorien.

 

Og så er der udviklingen af selve cyklen.
Materialer og selve opbygningen af stellet, er med til at give plads til de nye fælge, sikre komfort, men også den stivhed, der sikrer, at kræfterne kommer ned i asfalten.

 

Bidragene fra de nye typer stel, de moderne fælge, de brede dæk og tubeless setup absorberer ujævnheder helt anderledes end tidligere og sikrer samtidig en høj fart.
En spændende udvikling, som helt naturligt også kommer motionisten til gavn.

 

En moderne fælg med et 28 mm. tubeless dæk.

 

Udviklingen har været der længe på gravel og MTB. Specielt når du kører gravel, er det næsten et must med tubeless. Her har dækkene små knopper og grusveje med mange flintesten udsætter dækkene for stor risiko for mindre punkteringer. Hvorfor ikke se, om vi kan få samme fordelene på racercyklen?

 

Er du klar til tubeless?

Som nævnt ovenfor, så er der nogle forudsætninger, som skal til for at kunne montere tubeless på racercyklen.

 

Det vigtigste er, at fælgen faktisk er tubeless-ready.
Der er to typer af tubeless-fælge: Dem med en kant, hvor dækket kan gribe fast og dem der er lige/lodrette i siden.

 

Dernæst skal du have tubeless-fælgtape. Formålet er, at man lukker fælgen ned mod egerne. Man skal vælge en så bred tape som muligt og sikre at fælgen er ren før montering.

 

Du skal finde en ventil, som kan bruges til tubeless.
Også her er der flere muligheder. Når dækket skal monteres, så skal det ske uden at presta ventilen er monteret. Med ventilen monteret kan der ikke blæses luft nok igennem til, at dækket hopper på fælgen. Der findes ventiler med en ekstra ventil i dækket, som lukker udgående luft, selv når presta ventilen er væk. Den er ikke helt tæt, og kan ikke anvendes til kørsel, men til oppumpning af dækket er det en smart feature.

 

Selve dækket skal være klar til tubeless. Det betyder, at dækkene har en blødere gummiblanding i kanten, så de slutter tæt. Selve dækket er opbygget i en mere tæt konstruktion, som er mere lufttæt end dæk med slange. Alt dette koster på vægten, og tubeless-dæk er som regel lidt tungere, men ikke meget.

 


Et tubeless dæk på vægten.

 

Det, som binder det hele sammen, er den væske, man hælder ind i dækket. Formålet er, at tætne dækket, når der kommer små huller fra punkteringer eller utætheder i fælgkanten eller ved ventilen.

 

Der findes masser af typer på markedet. Nogle er bedre til at klare frost, andre til højt dæktryk og naturligvis i forskellige farver og alle sælges i forskellige volumener.

Dertil er der forskellige indføringsmetoder. Tynde “nåle”, slanger og andre gange bare et målebæger.

 


Tubeless væske og sprøjte til at pumpe væsken gennem ventilstudsen.

 

Og så er der prisen på dækkene. Tubeless dæk er 20-25% dyrere end almindelige slangedæk, og dertil skal man have noget udstyr og væsker.

 

Du skal være opmærksom på, at tubeless dæk normalt har et lavere max tryk, de kan pumpes til. Ofte omkring 5 bar for fælge uden kant, og små 6 bar for fælge med kant. Man kan/må ikke bruge tubeless dæk med slange og højt dæktryk.

 

Og så skal vi også lige nævne selve cyklen. Mere præcist stellet. De første generationer af carbonstel - op til cirka 2017 - var ofte bygget med meget lidt plads, simpelthen for at gøre dem lettere og mindske luftmodstanden.

 

Det betyder, at det ikke er muligt at montere større dæk, og jeg har set motionistvenner, der ikke kunne få et sæt 25 millimeter dæk på cyklen. Tubeless er bedst når vi kommer over 25 millimeter. Så tjek det, eller prøv en ny cykel, der sker virkelig meget i disse år.

 

 

Nok snak og teori, lad os få nogle dæk på cyklen

Den vigtigste del af processen, er at gøre fælgene helt rene. Fjern alle rester af dæk, tape og hvis du har kørt tubeless i forvejen, så skal alt gammelt snavs væk.

Ofte vil mekanisk fjernelse være nødvendig, og specielt på kanten af fælgen bør man bruge et stykke sandpapir korn 1000 (eller gerne 1500) til at gøre den helt glat, der hvor dækket skal sidde. Dermed er man mere sikker på, at alt bliver tæt.

 

Først skal man montere fælgbåndet. Der findes forskellige bredder, og de må gerne være så brede som muligt. Båndet skal normalt to gange rundt, og efterfølgende laver man et hul til ventilen. Ved ventilen skal alt båndet fjernes i hullet. Ikke noget med at stoppe fælgbånd ned i hullet, da det dermed kan forhindre ventilen i at blive tæt.

 


Fælgbåndet skal ikke ned i ventilhullet. Der skal være en ren kant ventilen kan slutte tæt på.

 

Tubeless dæk monteres på fælgen på samme måde som almindelige slangedæk. Den største del af opgaven ligger i, at få fælgene gjort klar og rene til de nye dæk. Det er en god ide at pakke dækkene ud dagen før, eller placere dem i noget varmt vand, så de får den runde facon inden montering. Bemærk også, at nogle dæk er retningsbestemte.

 

Nogle smører lidt tubeless væske på fælgkanten ved montering. Det er med til at lukke evt. små huller, når dækket kommer på. Jeg har dog ikke prøvet denne metode, men alene brugt at hælde væske i og lade væsken gøre arbejdet. Det gør også rengøringen lidt nemmere, når dækket skal af igen.

 

Herefter kommer den mest besværlige del af tubeless processen, nemlig at få dækket fyldt med væske og sat dækket fast på fælgen.

 

Kort fortalt gælder det om at fylde væske i dækket, som regel via ventilen, hvor man dog har skruet den lille Presta ventil ud først. Herefter er det et must at have en kompressor. Til tubeless kan man købe en speciel pumpe, som fødes fra en cykelpumpe, og som kan blæse meget luft ind på en gang, ligesom med en kompressor. Herefter bør dækket springe på fælgen.

 


Vi anvender en pumpe med trykkammer, pumpet op af almindelig pumpe.

 

Nu skrues presta-ventilen ind igen, og der pumpes på ny, hvorefter dækket gerne skulle være på fælgen. Der pumpes nu til normalt tryk.

 

Feltet.dk har testet nogle specialventiler med en lidt anden opbygning. Disse ventiler har en ekstra lukning inde i dækket, der ikke er beregnet til at køre på, men som kan lukke masser af luft ind, når dækket monteres. Det virker overbevisende og gør påsætningen lettere. Herefter monteres presta-ventilen, mens ventilen inde i dækket beskytter netop presta-ventilen mod væske. Man har altså to ventiler, og det holder hele systemet rent i længere tid. Det virker fint og det er nemt at måle dæktrykket.


Væske hældes i dette tilfælde direkte i dækket før montering. Derved holdes ventilen ren.

 

Drej nu dækket rundt i mange retninger for at fordele væsken. Dermed lukkes små huller, der eventuelt. må være ved ventilen, i kanten af dækket eller ved fælgbåndet.
Når først dækket har siddet nogle uger, er det hele tæt. Herefter kan man normalt tage trykket af uden at dækket slipper kanten. Nu kan væskeniveauet tjekkes og man kan evt. efterfylde med yderligere væske.

 

Mængden af væske ligger på cirka 60-80 milliliter, men følg producentens anvisninger.

 

Hvad er det korrekte dæktryk?

Når der køres tubeless, så er det som regel med et lavere dæktryk end du er vant til. Men hvad er det rigtige tryk?

 

Det afhænger af fire elementer. Din vægt, fælgens bredde, dækkets bredde og hvilken kanttype, der er på dine fælge.

 

På de forskellige dækproducenters hjemmesider kan man finde forskellige formularer, hvor man indtaster sine værdier og får spyttet anbefalinger ud den anden vej.
Ofte er der mindre tryk på forhjulet end baghjulet. Jeg har 4,3 bar i forhjulet og 4,6 bar i baghjulet.

 

Så er der alt det ved siden af

Det er et must, at man har en kompressor, eller en speciel pumpe, der kan pumpes fra en almindelig stor fodpumpe. Denne specielle pumpe kan oparbejde et tryk på 8 bar i et kammer, og så kan man hurtigt via en ventil blæse store luftmængder ind i fælgen og dækket. Dermed kan man sikre et tryk, der blæser dækket på fælgen.

 

Dernæst skal man så have en tubeless væske eller lappevæske (vi kalder det væske), der kan bruges i dækket. Disse væsker er en form for latex, som er tilsat nogle midler, som når de kommer i kontakt med luft/ilt størkner hurtigt.

 

Det vil ske, når der kommer et lille hul i dækket og luften begynder at sive ud. Væsken vil sive med, og når det kommer i kontakt med luften på ydersiden af dækket, så vil det størkne og dermed lukke hullet.

 

Der findes mange forskellige væsketyper. Nogle er beregnet til dæk med lavt tryk (ofte under fire bar) og andre til tryk højere end det.
Der er stor forskel på priserne, så her skal man prøve sig frem for at finde det, man kan lide. Der findes forskellige systemer til at få væsken ind i dækket. Nogle producenter har doseret tuber, man hælder ind, men så er literprisen højere. Køber man eksempelvis en liter, så skal man have en sprøjte eller andet udstyr til at løse opgaven. Her findes også uendelige muligheder.

 

Nyt udstyr i cykeltasken

Ved kørsel er der også et par praktiske foranstaltninger, som adskiller sig fra dæk med slange.

 

Der er historier om at CO2 patroner ikke er så smarte. Simpelthen fordi CO2 er så kold at det fryser væsken, og dermed lukker ventiler og væske uheldigt. Det er ikke noget jeg har prøvet, men vær opmærksom på dette.

 

Når du pakker tasken, så sørg for at du har en klud med til rengøring. Det er også en god ide at have et par gummihandsker med, så man undgår væske på fingrene.

 

Får man en punktering, så skal den jo helst lukke selv. Hvis det er et større hul, så er der et par muligheder. Helt som i MTB og gravel, så kan man bruge en syl med et stykke gummi, der lukker hullet, og så vil væsken ofte klare resten.

 

Får man det store hul, eller en flænge i siden af dækket, ja så er det i med en slange. Her er det en god ide, at tørre det hele af med den medbragte klud, og de dertil medbragte handsker.

 

Inden slangen sættes i, så er der lige et par andre nye værktøjer, man skal have med i cykeltasken. Ventilen har som regel siddet et stykke tid og er godt fyldt med lappevæske og kan sidde meget godt fast. Derfor skal man være sikker på at have et lille stykke værktøj med, som passer på en ventil.

 

Du må heller ikke have strammet omløberen for hårdt, ellers kræver det også lidt værktøj. Nogle ventiler kræver en Bacho-nøgle i toppen for at komme fri. Husk dem - også her har jeg erfaringer med regnvejr og genstridige ventiler (på gravel).

 

På nogle tubeless ventiler er der en hætte, som kan virke som ventilværktøj, et smart sted at have den.


En ventil som skal strammes/løsnes med umbraco nøgle.

 

Det bringer os til pumpen. Som nævnt skal vi jo ikke have så meget tryk, og derfor kan en kort lille model ofte være nok. Kan man få 3-4 bar, så er det rigeligt til at komme videre, og man behøver ikke medbringe en CO2-patron.

 

Og så det vigtigste i den situation! Som nævnt virker væsken ved at luften møder væsken. Det er jo netop det som sker, hvis man punkterer og sætter slange i. Dermed vil det hele stivne, og lader man det sidde med slange et par uger, så er det virkelig op ad bakke med rengøring. Slange og dæk er lige til at smide ud. Her taler jeg igen af bitter erfaring!

 

Et tubeless dæk med slange der ikke kom af hurtigt nok.

 

Så snart man kommer hjem, så gælder det om at få det hele skilt ad, rengjort og anskaffet nyt dæk eller prøve at lappe det ødelagte tubeless dæk. En gummiplug kan måske gøre det, fordi der er et lavt tryk.

 

I dagligdagen skal tubeless dæk pumpes oftere end andre dæk. Dels for at have det korrekte dæktryk, men også fordi det kan stå og sive, hvis ikke fælge, ventil eller fælgbånd sidder 100% korrekt. Vores erfaring er at dæktryk skal kontrolleres ved hver tur. Over tid, så vil du opleve, at væske i den lille Presta-ventil stopper til. Efter nogen tid vil der være størknet væske i ventilen, som kræver en større rengøring. Sørg for at have nogle Presta-ventiler på lager.


En tubeless ventil der er lukket af størknet lappevæske.

 

Så er der de årlige aktiviteter. Er du typen, der plejer at stille raceren ind i garagen om efteråret, og tage den frem igen i foråret, så går den ikke med tubeless. Væsken vil i det tilfælde stå samme sted i dækket i mange måneder og vil derfor stivne og ikke fungere optimalt året efter. Derfor vil det under alle omstændigheder være en god ide at afmontere dækket om efteråret og gøre det hele rent, og så starte forfra, når foråret kommer.

 

Hvordan er det så at køre tubeless??

Det er fantastisk!!

 

vej.

Vi tester tubeless på grus.

 

En moderne (nyere) cykel, hvor stellet er bygget med affjedring, et sæt aero hjul med god bredde og derpå et sæt 28 (eller endda 34 millimeter) dæk giver en helt fantastisk komfort. Jeg kender flere ryttere, der oplever mindre belastning og ømhed i håndled og specielt i ryggen.

 

På toppen af komforten kommer så, at hastigheden ikke går ned. Det hele ruller bare og den samlede vægt på moderne cykler er så lav, at tubeless også er anvendelige, hvis man tager en tur til de store bakker i udlandet.

 

Oplevelsen på hullede danske landeveje med mindre pæn asfalt, er virkelig et skud værd.

 

Med respekt for vores magelighed, så er der også ulemper, som ligger en begrænsning på min begejstring.

 

Væske, klister, ekstraudstyr, dyrere dæk og ventiler, vedligehold og længere tid i værkstedet trækker helt klart ned. En slange er bare mere simpel og priserne for dækket er lavere, så det er mere bekvemt.

 

Dertil kommer, at man rent praktisk skal tømme dækkene om efteråret og starte helt forfra om foråret. Er du en af dem, der alligevel skifter dæk og slanger hvert forår og kører en masse timer derude, så er det en overkommelig indsats, ellers ikke.

 

Balancen mellem komforten (som jeg foretrækker), den nedsatte risiko for punkteringer og så bøvlet og besværet, det er naturligvis op til hver af jer at afgøre, men prøv det.

 

Om testeren:

Har kørt tubeless på gravel siden 2022 og har i hele 2023 kørt tubeless på racercykel med dækstørrelsen 700x28

Alder: 58
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

Har cyklet siden 2008 og 2-4 gange pr uge afhængig af sæson, og (næsten) hver dag på arbejde

Jeg foretrækker klart at komme på racer på landevej om sommeren og gravel om vinteren.

 

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.
Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler
Vuelta a España 2024 har flade enkeltstarter som både åbning og afslutning, men derimellem er der næsten intet fladt terræn i en rute, der lefler for klatrere og afskrækker sprintere.
Cykeldrømmen på Mallorca: Efterårssol, frihed og din nye carbon-racer
Når de danske efterårsregnbyger truer med at dræbe cykelglæden, hvorfor så ikke flygte til Mallorcas flotte bjerge og solrige strande og forvandle drømmen om den perfekte cykelferie til virkelighed? Python Pro ApS præsenterer et unikt tilbud, som ikke kun lader dig nyde en uforglemmelig cykeltur, men også giver dig chancen for at tage din drømmecykel med hjem til en uhørt pris.
Uno-X får ny dansk tøjsponsor
Uno-X Mobility har fra den kommende sæson fået ny dansk tøjsponsor. 
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller. Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.
Udskiftning i landsholdet før PostNord Danmark Rundt
En udtagelse til Vuelta a Espana og et brækket kraveben betyder udskiftning på det danske landshold i Danmarks største etapeløb.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Dansk stortalent bliver europamester
Ved europamesterskaberne i mountainbike i Sverige er der stor dansk succes.
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
På ét punkt er Danmark historisk dårlige - på et andet er vi blandt eliten
Gårsdagens resultater er de dårligste siden 1988, men sammenligner man nationernes gennemsnitsresultater er Danmark stadig blandt de bedste.
Det så du ikke på TV: Video viser Koretzky oversatsede
Det franske cykelpublikum havde travlt med at pege fingre af Tom Pidcock ved OL i mountainbike, men var Victor Koretzky selv skyld i, at Tom Pidcock kom tilbage og tog guldmedaljen. 
MTB-legenden i tårer efter OL
En ting gjorde Nino Schurter speciel ked af det efter mountainbikeløbet.
Highlights: Se Pidcocks store comeback
Tom Pidcock blev i dag olympisk mester i mountainbike, trods en kritisk punktering og en kontroversiel afslutning, som bestemt ikke behagede det franske hjemmebanepublikum.
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i år?
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i mountainbike i år?
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet