19.04.2022 @ 11:00

Bak Optics imponerer med service og know-how og som et sandt eldorado for Oakley-fans. Oakleys Custom-program og Radar EV-modellen er inspirerende og fantastiske i brug.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta
Producent: Oakley
Produkt: Radar EV Pitch (inkl. styrke)
Farver: Celeste / Grey (lavet med Oakley Custom)

Priser:
Custom stel: Kr. 1740,-

Klart glas med styrke: Kr. 3500,-
Gråt eller sort glas med styrke: Kr. 4000,-
Gråt eller Sort Polarized glas med styrke: Kr. 4500,-

 

(Bak Optics tilbyder Feltet.dk's læsere 20% rabat på Oakley både online og i butikken - benyt rabatkoden: feltetsommer)


Introduktion

Bak Optics har efterhånden opnået status som Danmarks førende brille-pusher, når landets cykelryttere skal have opdateret brillegarderoben. Butikken er et sandt Oakley-eldorado - faktisk er optikeren i Hellerup en af de største Oakley-forhandlere i Nordeuropa, hvilket er ret imponerende for en brillebutik i helt almindelig størrelse.


Men det er i høj grad et vidnesbyrd om butikkens ejer Jesper Baks engagement i cykelsporten, hvor han støtter en lang række etablerede ryttere, talenter, løb, events og også er sponsor for kontinentalholdet Coloquick. 

Men grunden ligger ikke alene her. Butikken er nemlig også speciel idet, at Jesper og hans team som nogle af de eneste kan kombinere optikken med Oakleys fede Custom-program, hvor man selv kan designe sine briller.

Det betyder, at man kan gå i Bak Optics og designe et par Oakley-briller, som ingen andre har og samtidig få linserne med styrke, hvis man har behov for det.

 

I sidste sæson besøgte vi butikken og indehaver og cykelrytter, Jesper Bak, for at afprøve de muligheder, som ligger i at kunne designe sine egne briller med styrke.

 

Test

Oakley Custom

Oakley Custom er er online værktøj, hvor man kan sammensætte sit eget design på en lang række af Oakleys modeller. Men hos Bak Optics har de taget det skridtet videre og i stedet for kun at tilbyde at se brillerne online, så har de allerede sammensat en lang række modeller i alle tænkelige farver og kombinationer. Faktisk er der altid over 300 Oakley-modeller tilgængelige i butikken.

 

Det gør underværker for processen, når man skal designe sine egne, for der er stor forskel på at se noget online og rent faktisk have det i hænderne. Jeg synes, at det var fedt at kunne tjekke de lidt mere eksotiske farver ud i virkeligheden, for det kan godt være en anelse tricky kun at se tingene på en skærm.

 

Udover de mere klassiske valg, så har Bak Optics givet den fuld gas med de vilde farver, så man kan vurdere om man har lyst til gå efter et vovet design eller lade sig overbevise om en mere klassisk variant.

Det er superfedt at prøve briller på i de forskellige farvesammensætninger og få en fornemmelse for, hvordan de ser ud og fornemmes på. Det giver rigtig god mening - man ville jo heller ikke købe et par hverdagsbriller uden at prøve dem på først.

 

Efter at være duperet af Oakley-overfloden - som fylder mere end tre glasskabe - satte jeg mig til rette ved butikken iPad, som er dedikeret til formålet. Her kan man i ro og fred sidde og sammensætte sin brille, som man ønsker. Enten på egen hånd eller med hjælp og råd fra butikkens personale, som i sagens natur har opbygget en væsentlig erfaring med at rådgive, når rytterne kommer ind for at få nye Oakleys.

 

Mit eget valg faldt på et par Oakley Radar EV med Pitch-linse. Mere om valget af netop den model nedenfor.

 

Farvemæssigt var jeg fristet af at gå lidt amok og vælge nogle vilde farver - og få et par briller, som jeg kunne være relativ sikker på, at jeg var den eneste der har her i landet. Men jeg elsker et lidt mere underspillet look på cyklen, så jeg gik i en anden retning.

 

Derfor valgte jeg at brillerne ramme skulle være i den klassiske Oakley celeste-grøn.
Det giver et par briller, som er klassiske, men uden at være kedelige. Og så trækker de referencer til nogle af de klassiske Oakley-modeller, som for længst er blevet ikoniske. Lidt cykelhistorie, som jeg synes er ret fedt at have med.

Brillestængerne blev holdt i en lys grå, som jeg synes komplimenterer flot og som giver brillerne lidt kant, men stadig indenfor de strengt klassiske rammer.

 

Radar EV-modellen fås med to forskellige linsestørrelser - Path og Pitch.
Path er den mindste af de to - den som mange forbinder med Radar EV-modellen. Pitch er derimod lidt større og minder lidt mere om de store brilletyper, som er på mode i disse sæsoner.

 

Valget faldt på Pitch-linsen, som er med til at give brillen et lidt mere moderne og nutidigt look.

 

Alt i alt et par klassiske briller som man ikke ser på alle landeveje og med et moderne touch i form af de lidt større glas. Ret perfekt, hvis du spørger mig.

 

 
En klassisk brille, som man allligevel ikke ser på hvert gadehjørne. Med Oakley Custom kan man designe sin brille, som man vil.

 

Oakley med styrke

Inden jeg tog ind til Bak Optics, havde jeg sigtet rettet mod Sutro-modellen. Den er markant og moderigtig og så havde jeg set en del fede Custom-løsninger som inspiration.
Der var bare lige den udfordring, at denne model ikke kan laves med styrke.

 

Jesper Bak havde været så venlig at tilbyde mig at få styrke i brillerne også, da det efterhånden kniber med at se langt og det ville jeg naturligvis ikke sige nej til. Et par briller i ’eget’ design og med tilpasset styrke - det bliver ikke meget bedre. Lir og funktionalitet når det er bedst.

 

Bak Optics tilbyder naturligvis professionelle synsprøver og efter et kvarters tid, så kunne Jesper Bak bestille linserne til mine briller med den helt rigtige styrke.

 

Fra bestilling gik der cirka to uger til linserne landede i butikken - hvilket ikke er meget længere end man ofte må vente på dele, der skal bestilles hjem, så det synes jeg er godkendt for et par linser lavet specifikt til mig.

 

Selve linsen er i den farve, som hedder Black Iridium. Det er en neutral, grå linse, som er god i solen, men som også gør sig godt i de fleste andre lysforhold. Altså en linse, som er god allround, da vi jo desværre ikke altid kører rundt i høj solskin på vores breddegrader.

 

Ikke overraskende er linsekvaliteten vanvittig god. Det er ikke for ingenting, at Oakley er verdens førende brand for sportsbriller. Linsen er i lækker kvalitet, nem at holde ren og Black Iridium fungerer godt til stort set alle forhold i dagslys. Man kan godt få en linse, der er bedre optimeret til overskyet vejr, men jeg synes, at det er et godt kompromis. Man får en linse, som er vanvittigt god i solen - hvor man trods alt har mest brug for linsens egenskaber - og som er mere end udmærket i varieret vejr.

 
Styrken er integreret i linserne i to felter, som er tykkere end resten. Man kan selvfølgelig godt se det, men når man har brillerne på, så er der stort set ingen, der lægger mærke til det. Det gør, at brillerne stadig bibeholder de modeelement, som Oakley-brandet har.

 

Styrken er indbygget subtilt i linserne.

 

Radar - proffernes foretrukne model

Selvom mine tanker indledningsvis kredsede om en anden model, så er jeg blevet rigtig glad for, at jeg gik med Radar EV-stellet.

Brillen har et - for cykelsporten - tidløst design. Kigger man på felterne ude på landevejen, så er netop denne model væddeløbernes foretrukne - lige fra de nationale ryttere til rytterne på den største scene. Det er nærmest prototypen på en væddeløberbrille!

Det er der flere gode grunde til.

EV i modelnavnet står for ’Extended View’ da linsen er en anelse højere end de tidligere Radar-modeller.

I forhold til pasform, så sidder Radar EV først og fremmest tæt og sikkert omkring hovedet. Jeg synes, at brillestængerne er nogle af de bedste, der findes. De er kraftige og har tilpas med bøjelighed til at de sætter sig tæt over ørerne, så man kan bevæge sig frit, uden at brillerne flytter sig en millimeter.

 

Brillestængerne har masser af greb og sikrer et sikkert og godt fit.

 

Stængerne går forholdsvist langt bag øret, så de vil i nogle tilfælde komme i kontakt med hjelmens bespændingssystem. Det kan ofte give problemer, men jeg har ikke haft et problem med lige nøjagtig denne model. Stængerne har så meget greb, at de ikke nødvendigvis behøver at sidde lige over ørerne og man kan nemt ’justere’ på fittet’, så det passer sammen med hjelmen. For eksempel har jeg ladet brillestængerne sidde ovenpå det lille stykke af hjelmens indre bespænding, som går ned under hjelmens bagside helt uden problemer. Brillerne bliver på plads alligevel.

 

Stængerne gør desuden, at det er let at sætte brillerne op i hjelmen, hvis man har perioder, hvor de ikke skal være på. Det skal man ikke undervurdere, selvom det synes banalt, for det er ikke noget mere irriterende ude på cyklen end et par briller, som man ikke kan komme af med, hvis man ikke har brug for dem.


Linserne sidder fast i den øverste del af stellet, så der er ingen ydre kanter på siden og under linsen. Det betyder helt frit udsyn og ingen kanter, som potentielt kan genere eller hindre udsynet i visse vinkler. Det er vigtigt, hvis man kører væddeløb og konstant skal orientere sig i alle retninger. Og de hjælper naturligvis også, når man som motionsrytter skal orientere sig i trafikken.

 

Øverst på linsen er der fire luftindtag, som skal sikre ventilation og derved forhindre brillerne i at dugge. Jeg har på intet tidspunkt haft antydningen af dug i briller og jeg har kørt med dem i lang tid efterhånden, så det fungerer.

 

Oakleys linser er blandt de allerbedste på markedet.


Konklusion
Min konklusion er todelt om end at resultatet er det samme.

 

Først og fremmest er der Bak Optics. Butikken er et sandt eldorado for cykelryttere og det er intet mindre end imponerende, hvor mange modeller, farver og sammensætninger man kan se i butikken. I en tid, hvor retail-branchen skal gøre lidt ekstra for at gøre kundeoplevelsen bedre i kampen mod online-butikkerne rammer Bak Optics hovedet på sømmet her i min optik.

 

Dernæst er der butikkens - og i særdeleshed Jesper Baks - Oakley-erfaring. Han ved hvad der dur, hvad de forskellige modeller kan og så har han feedback fra hundredvis af ryttere. Det er ret fedt, når man sætter sig til iPaden med Oakley-custom modulet for at lave sine briller. Og så kan han tilmed smide en synsprøve ind, og levere med styrke.

 

Radar EV-brillerne er en af de seriøse rytteres favoritter med god grund. Brillen er let, sidder fantastisk og linsekvaliteten er uovertruffen. Hvis man vil have et par cykelbriller som bare fungerer og som på alle parametre er fintunet til cykling (og anden sport for den sags skyld), så er Radar EV et perfekt valg. Tager man dem med Pitch-linsen, så får man også et moderne præg med de lidt større linser.

 

Alt i alt har det været en helstøbt og virkelig god oplevelse at gå igennem processen med at lave et par Custom-Oakleys med styrke hos Bak Optics. Der er fuld plade på service og know-how!

 



Sådan har vi testet: Vi har testet på danske landeveje siden sensommeren i stort set alt slags vejr.

Stillet til rådighed af: Bak Optics

 

Få dine egne Oakley fra Bak Optics med 20% rabat
Bak Optics tilbyder Feltet.dk's læsere 20% rabat på Oakley, når man benytter koden: feltetsommer
Koden kan benyttes både på www.bakoptics.dk og i butikken.
Hvis man ønsker at lave et par cusom-Oakleys eller få styrke i sine briller, så kan man besøge butikken eller ringe på: 3294 9299
 
 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet