Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Producent: Northwave
Importør: Peakbike
Produkt: Crossland Plus cykelsko WMN - men skoen fås også til herrer
Vægt: 271 gram (i størrelse 38 og uden klampe)
Pris: 1.099,- kroner
Farver: Blå/grå
Introduktion
Kære læser, dette ér faktisk en testartikel om en cykelsko, men hold ud lidt endnu. Vi starter i Tyskland.
Højt oppe ligger middelalderborgene og vogter over Mosels 185 kilometer slyngede løb mellem Koblenz og Trier. På bjergskråningerne, hvor hver kvadratmeter er udnyttet, arbejder de lokale i vinmarkerne, og smalle traktorer med høje hjul finder vej mellem de druefyldte stokke. Ude på floden kæmper en hollandsk kulpram sig op mod strømmen, og i den hyggelige middelalderby Bernkastel, hvor jeg cykler over torvet, frister de kringlede, brostensbelagte gader og vinkældre til pitstop.
Cykelferien ved Mosel ligger nogle år tilbage, og jeg cyklede ud den ene vej, mens jeg hoppede om bord på en båd på tilbageturen. Jeg kørte gennem vinmarker, holdt fotostop, var på café og byvandring, og alt sammen foregik på mountainbike, iført klassisk cykeltøj og med hårde og ufleksible mountainbikesko på fødderne. Skulle jeg gennemføre turen i dag, ville mit udstyr være helt anderledes.
Jeg ville vælge en gravelbike, iføre mig baggy bukser med matchende jersey og stikke i et par all mountain-sko. Praktisk, komfortabelt og trendy på samme tid.
Test
Især populært i Sydeuropa
Mine sko hedder Crossland Plus, og de kan bedst beskrives som en hybrid mellem et par cykelsko og et par smarte sneakers. Crossland Plus har de vigtigste af cykelskoens karakteristika, så de har en god pasform og er behagelige at stikke i, ligesom de - via Northwaves eget spændesystem - er nemme at justere. Ydermere har ydersålen et fint greb om pedalen, men sålen er flad, og der kan ikke monteres klampe under bunden. Dog skal det fremhæves, at Northwave også producerer allmountain-sko, hvor der kan monteres klampe, fx Rockit- og Corsair-modellerne. Overdelens materialer er en blanding af ventilérbart stof, som er forstærket af TPU-sektioner hen over vristen samt ved forfoden, mens sålen er lavet i vibram-gummi. Og det er hér, sneaker-sammenligningen kommer ind.
Først lidt historie. Da den italienske bjergbestiger Vitale Bramani mistede seks kammerater ved en ulykke i Alperne i 1936, fandt man ud af, at datidens klatrefodtøj havde store mangler i evnen til at stå fast. Vitale Bramani satte sig for at udvikle en sål, der både skulle være skridsikker, fleksibel og behagelig at have under fødderne, og i dag bruges Vibram overalt i bjergene. Og nu også på mountainbikesko. For ved at udstyre Crossland Plus med vibramsål har man skabt en cykelsko, der på en cykeltur også kan bruges som almindelige sneakers, og man kan gå flere kilometer i dem, uden at foden trættes.
Lukkemekanismen er nem at betjene. Skoen er udstyret med én lang wire, der låses af en X-Dial-SLW6-wirespænde. Denne er anbragt øverst på skoen - dér hvor man normalt binder snørebånd - og man spænder ved at dreje, mens man løsner ved at hive i en strop. Finjustering er mulig, da bespændingen foregår i små klik. Det enkle system er utvivlsomt inspireret af Northwaves spænder på de snowboardstøvler, som firmaet også producerer.
Skoens design er enkelt og elegant. Smag er naturligvis en individuel sag, men personligt synes jeg, skoen fremtræder flot, og den kunne sagtens gå for at være en almindelig modepræget sneaker-model.
I Sydeuropa er netop denne type cykelsko populær. Naturligvis skal man vælge andet fodtøj til en hardcore mountainbiketur ved Gardasøen, eller hvis man prøver kræfter med Alpe d’Huez’ 21 hårnålesving. Men udforsker man Rivieraen med alle dens fristelser, triller man rundt om Comosøen, eller bevæger man sig langs Rhinen eller Mosel på cykel, er skoen ganske enkelt suveræn. Den vil passe perfekt til den københavnske klassiker Strandvejen tur-retur med pause på Café Jorden Rundt, for skoen performer fint på cyklen, og den fungerer samtidig på en gåtur, på café eller under en indkøbstur.
Test ved vejlensisk pitstop-klassiker
Desværre kunne jeg ikke få min redaktør - han er jyde - til at sende mig til Mosel for at teste Northwaves Crossland-model, så jeg har i stedet planlagt en serie gravelture på vejleegnen, hvor én af turene inkluderer pitstop ved Bindeballe Købmandsgård. Her mødes dusinvis af konkurrenceryttere og motionister hver weekend for at puste ud over en kop kaffe og et stykke kage, inden turen går videre i vejleegnens kuperede terræn.
Jeg hopper i sadlen på min gravelcykel og sætter kursen mod Bindeballe Købmandsgård, som ligger i bunden af Vejle Ådal. Min cykel har vendbare pedaler, så jeg vender den flade side opad og mærker, at skoen med sin skridsikre sål har fin kontakt til pedalen. Skoen holder sin position stabilt, og de få gange, jeg holder foden i en forkert vinkel, indikerer en pibende knirkelyd - den kommer, når vibramsålen rammer stellet - at jeg skal rette foden op.
Ruten er flad, og jeg tænker ikke over de manglende klamper. Men for lige at tjekke, hvordan skoen performer på bakker, laver jeg en enkelt afstikker ved Ravning og rammer Fandens Dal-bakken, der i starten byder på mere end 11 % stigning. Og lige hér kan jeg godt savne et par klamper til at trække mig op over rampen, men det skal understreges, at det heller ikke er stigninger af alpin karakter, skoen er bygget til.
Al bespænding er som nævnt samlet i et enkelt wirespænde. Mens jeg sidder i sadlen, prøver jeg både at stramme og løsne det et par gange, og alt fungerer fint. Det gør det også ved mit pitstop ved Bindeballe Købmandsgård, hvor jeg løsner spændet helt for at få luft til fødderne. Et enkelt træk er nok.
Hér - i cafelignende omgivelser - fungerer skoene som andre sneakers. De er bløde og behagelige at gå rundt i, pasformen er god, og de er frem for alt lette. Når vægten er presset ned på 271 gram, er det naturligvis begrænset, hvor mange materialer der er fyldt i dem, men skoene virker robuste og stabile, også omkring hælkappen.
Konklusion - ”det nye sort”?
Overordnet er Northwaves Crossland-sko et positivt bekendtskab. Skoen performer, som den skal, og på positivsiden skal især fremhæves den lave vægt, stabiliteten, den gode pasform og det smarte udseende. Crossland kommer lidt til kort på stejle bakker, men det er heller ikke det, den er beregnet til. Og vil man supplere sine cykel-, by- og cafeture med større stigninger, tilbyder Northwave som nævnt også all mountain-sko med klamper.
Fremtiden vil vise, om all mountain-sko også her i landet bliver ”det nye sort”. Men ofte udvikles ting parallelt, og da gravelcykler for nogle år siden ramte markedet som de cykler, der mere eller mindre kunne bruges overalt, gik udviklingen stærkt. Det samme kan sikkert ske for all mountain-sko, og her vil Northwaves Crossland-model være et af markedets stærke bud.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger