Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta:
Producent: Mavic
Produkt: Hjulsæt
Model: Crossmax SL Ultimate 25
Størrelse: 29”, 25 mm bredde
Vægt: 1355 gram
Pris: 15.799,- kroner
Introduktion
Det er en velkendt påstand, at den bedste opgradering du kan give din cykel, er et sæt rigtigt gode hjul, især hvis din cykel er udstyret med et sæt ’standardhjul’. Jeg skriver bevidst ’standardhjul’, da det er meget forskelligt, hvilke hjul en cykel er udstyret med som standard fra producenten.
Dette er naturligvis meget afhængigt af prisklassen, nogle producenter er gode til at udstyre deres cykler med gode hjul som standard, andre vil hellere spare lidt på hjulene, og så lade det være op til brugeren at sætte de foretrukne hjul på.
I denne test har vi en Conway RLC FS 7.9 MTB til test. Det er en carbon full suspension MTB til cirka 43.000,- kr. Den er som standard udstyret med et sæt DT Swiss XR 1700 hjul, et fornuftigt hjulsæt i aluminium som i løs vægt koster cirka 5.000,- kr.
Men i stedet for dette sæt DT Swiss hjul, er vores testcykel udstyret med Mavic’s absolutte MTB-topmodel: Mavic Crossmax SL Ultimate 25.
Det er et 29 “ hjulsæt i carbon med 25 millimeter indvendig bredde med en vægt på blot 1355 gram.
Denne test drejer sig primært om Mavic hjulsættet, og derfor vil jeg ikke give en detaljeret beskrivelse at Conway MTB’en, men kun beskrive mit umiddelbare indtryk af cyklen.
Mavic Crossmax SL Ultimate.
Mavic har med deres Crossmax SL Ultimate skabt et hjulsæt med de professionelle ryttere for øje, og flere professionelle ryttere (blandt andet danske Sebastian Fini) har evalueret og givet input til Mavic’s udviklingsafdeling, så de har kunne fintune dette hjulsæt, som kommer i 2 bredder; 25 og 30 millimeter indvendig bredde.
Hjulene er baseret på en håndbygget carbonfælg på kun 360 gram (30 mm.) og 340 gram (25 mm.), hvor der er fjernet materiale mellem hullerne til egerne for at spare vægt. Dette skal sikre en så let fælg som muligt, uden det går ud over stivheden og holdbarheden.
Denne fælg er naturligvis tubeless ready, som det nu er standarden for MTB-hjul.
Hjulet er strikket op med 24 straight-pull double-buttet aerodynamiske ståleger i et to-krydsmønster, og der er benyttet samme længde eger i begge sider på for- og baghjul. Dette sikrer en helt ensartet spænding.
Mavic Instant Drive 360-friløbsnav har et dobbelt ratchet-system med 40 tænder, som giver en indgrebsvinkel på 9 grader, og ratchet-systemet giver også en og høj stivhed, da alle 40 tænder er i indgreb på samme tid. Bagnavet er kompatibelt med Shimano HG9-, Micro Spline- og SRAM XD-bodies.
Vi har haft 25 millimeter udgaven til test og den tynger vægten med blot 1355 gram ifølge Mavic’s specifikationer. Det er bestemt noget af det letteste, man kan finde på markedet.
Hvordan kører dette high-end hjulsæt til den nette sum af 15.799 kr. så?
Der er ingen tvivl om, at man kan mærke, at det er et seriøst let og stift hjulsæt, men man lægger egentligt først rigtigt mærke til det, hvis man skifter et tungere og blødere hjulsæt ud med et hjulsæt som Crossmax SL Ultimate. Der vil man kunne mærke forskellen i den måde cyklen accelerer på, da der er mindre vægt, der skal accelereres op i fart, og derfor skal der bruges færre watt for at opnå samme acceleration. Eller sagt på en anden måde, med de samme watt kommer du hurtigere op i fart.
Det kan faktisk beskrives med en formel, en variant af Newtons anden lov, og kan beskrives således.
Vinkel-accelerationen = Moment/hjulets inertimoment
Ja, nu bliver lidt nørdet, men da hjulets inertimoment stiger proportionalt med vægten, så vil et lettere hjul altid accelerere hurtigere end et tungere hjul, og det mærker man ganske tydeligt med dette hjulsæt. (Sorry, jeg kan ikke skjule min baggrund som ingeniør)
Det er ikke kun vægten, du kan mærke, men også stivheden. Hvis man rejser sig i pedalerne, med låste dæmperne og træder til, føles det som om, at ingen energi går tabt.
Hvis man aldrig kører på andet end hjul som disse, lægger man måske ikke så meget mærke til det. Men et billigere hjulsæt vil flexe mere end de dyrere hjulsæt, da de ikke er spændt så hårdt op.
Et hjulsæt som Crossmax SL Ultimate er med sin ens eger-længde, spændt mere ensartet op og med en højere eger-spænding, og derfor vil man ikke opleve så meget flex, når man giver den fuld gas i svingene, hvilket resulterer en mere præcis styring.
Stivheden har dog også en negativ effekt, som de professionelle XC-ryttere formentlig ikke bekymrer sig om. Et meget stift hjulsæt som dette har meget lidt flex, og dermed transmitterer det også flere rystelser op i styret. Dette lagde jeg mest mærke til på nogle ujævne grusveje, og knap så meget på sporet. Men efter et par timer, hvor man er ved at være træt i armene, lagde jeg mærke til det.
Jeg havde i samme periode en anden high-end cykel til test, også med et dyrt hjulsæt, og på Mavic hjulsættet var rystelserne en anelse mere udtalt.
Hjulsættet vi havde til test, var udgaven med 25 millimeter indvendig fælgbredde, og selvom om dette giver en fornuftig form på dækket, får man en større volumen og flere fordele med 30 millimeter udgaven. Men du får også en straf på 40 gram. Dette er naturligvis vigtigt for de professionelle atleter, men det betyder nok ikke alverden for os motionister, og hvis jeg skulle ud at bruge den slags penge på et hjulsæt, havde jeg valgt den bredere udgave, og så drage fordel at den større dækvolumen
Vi skal dog lige nævne elefanten i rummet. Nemlig prisen.
15.799 kr. er rigtig mange penge, også flere penge end mange motionister giver for deres cykel, og den almindelige motionist er da heller ikke målgruppen. Men selv om dette hjulsæt er beregnet til super-motionisten eller elite-rytteren, så vil alle opleve en mærkbar opgradering af deres cykel.
Conway RLC FS 7.9
Cyklen, vi testede hjulsættet på, er en med full suspension MTB med 110 millimeter vandring foran og 100 millimeter vandring på baghjulet.
Cyklen hører til i XC kategorien, med dens korte vandring og stejle vinkler.
Geometrien er dog lidt anderledes end andre moderne XC’ere. Kronrøret er forholdsvis stejlt med en vinkel på 69,5 grader, og sadelrørets vinkel er kun 72 grader, hvor de mest progressive rammer nærmer sig 75-76 grader. Du sidder med andre ord ’for langt’ tilbage, men til gengæld har den testede cykel i størrelse Large, et pænt langt reach på 473 millimeter.
Hvis man nørder stelgeometri, er Conway’en en lidt underlig størrelse, men på sporet viste det sig at fungere rigtigt godt.
Cyklen var udstyret med forgaffel og dæmper fra Rockshoxs SID-serie, som fint dæmpede både de små hurtige bump (tænk på et traktorhjulspor) og også de større udfordringer som drops.
Drivlinien er SRAM’s bedste mekaniske serie XX1, som med hurtige og sikre skift er en fornøjelse at bruge. Hvis jeg skal lave en sammenligning med Shimano’s XTR, er Shimano’s en tand bedre med et meget let skifte og med en bedre følelse i tommelfingeren. Men det er marginaler, der skiller de 2 grupper, og det er nok op den enkeltes præferencer, hvad man foretrækker.
På sporet var cyklen generelt en positiv oplevelse. Den er forholdsvis effektiv på bakkerne, men dog ikke helt så effektiv som de bedste.
Det der adskiller denne cykel fra de andre moderne XC’ere er, at den har et link ved bagakslen, hvor mange af andre mærker kører med en stiv bagramme, hvor man så i højere grad udnytter flex’en i sadelstræberne. Det er formentlig årsagen til, at Conway’en føles mere blød og komfortabel og knap så effektiv.
Når man så er kommet op til toppen af bakken, og skal give den fuld gas på nedkørslerne er den ganske stabil og sporsikker nedad, på trods af den stejle kronrørsvinkel. Dette viser bare, at man ikke skal dømme en cykels køreegenskaber på tallene alene.
Konklusion
Hvis du vil have noget af det bedste og letteste på markedet, hvad angår MTB hjul, så er Mavic Crossmax SL bestemt et godt bud på den ultimative opgradering til din cykel. Det er nogle af de letteste og stiveste hjul på markedet, og med to bredder at vælge imellem, kan du få den bredde/vægt-kombination, der passer bedst til dit behov.
Men vær klar til at punge ud, for topkvalitet koster.
Stillet til rådighed af: Hartje Ebsen A/S
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger