11.07.2024 @ 14:10

Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

 

Introduktion

 

Vi kender alle historierne fra cykelklubben, hvor en kammerat ikke kan klikke ud af sine klikpedaler, når vi stopper for rødt lys, og ender sidelæns på jorden. Eller vi føler os måske bare lidt utrygge ved, om vi kan komme ud af pedalen og derfor undgår vi dem. Det betyder, at vi mister lidt af det sikre tråd eller mister fodfæste, når vi cykler, hvilket kan gøre hele cykelglæden mindre.

 

Så er det godt, at der er firmaer som Magped, der tør prøve noget nyt. Magped står bag en serie pedaler med magneter i stedet for konventionelle fjedre. De er på den ene side nemme at komme ind i og ud af, og samtidig holder de foden fast, når man skal træde og trække i sit tråd.

Producent: Magped. Firmaet har eksisteret i ca. 6 år og er hjemmehørende i Innsbruck i Østrig. Firmaets to stiftere, er også i dag i spidsen for firmaet. På firmaets udmærkede hjemmeside kan man se, at der i dag er et lineup af pedaler til både Road, Gravel, MTB og Endurance. Ved siden af disse produkter, fortæller Magped, at de også har løst specialopgaver for personer med specielle behov.
Magped pedalerne er populære og Magped oplever et stigende salg til hele verden, hvor ca. 60% sælges i Europa.
 

 

Fakta

Produkt: Magped ROAD2
Producent: Magped
Vejl. pris: 189,- €

 

Specifikationer:

Sål: Carbon “xcarbon” (fiberprodukt med stor styrke).
Aksel: Den testede ROAD2 model er med titanium aksel, mens en billigere version er på vej i stål.
Vægt: 214 gram
Magnet-trækkraft: 20 kilo

 

Alle pedaler bliver testet til den tyske “ Zedler Institute Safety Standards”.
Magped ROAD2 pedalerne kræver cykelsko med 3 huller


 

Sådan ser klamper og pedal ud på en cykelsko. Smart sort look.

 

Test

 

Nyt og spændende

Det er altid sjovt at se og prøve nye produkter. Denne gang har jeg fået chancen for at prøve et par magnetpedaler fra det østrigske firma Magped.

 

Magneter på pedaler er måske ikke helt nyt, men Magped har lavet nogle produkter, som måske kan noget, de andre ikke kan. Selv ligger Magped vægt på, at deres pedaler er til begynderen eller cyklisten, der ikke er tryg ved at have fødderne spændt fast i normale klikpedaler.

 

Så når vi skal teste ud fra den præmis, så skal vi se på, hvordan de er at komme ind og ud af og kigge på, hvordan de praktisk føles at bruge.

 

Un-boxing
Magped ROAD2 pedalerne kommer i en flot flad og aflang papkasse i sorte og grønne nuancer. Inde i kassen er der nogle rum til pedaler, værktøj og det, der skal til for opsætning. De grønne og sorte farver giver et positivt udtryk og godt at se at emballagen er genbrugelig.

 

Selve pedalen er lavet af “xcarbon”, og akslen er i titanium. Pedalen er af den type, hvor man kun kan klikke ind på den ene side, men mere om det senere. Det spændende er selve magneten, som er en rund sag, hvorpå cykelskoene skal sidde fast.

 

I kassen er der mange stumper og en udførlig og god vejledning.

 

Til montering på cykelskoene medfølger klamper, et antal skruer og nødvendigt værktøj. Desuden er der nogle afstandsstykker i forskellig længde, der skal bruges til justering af, hvor meget side vrid, du vil have på dine pedaler.

 

Endelig er der en grundig vejledning, og den havde jeg faktisk brug for.

 

 

Montering af klamper på sko og pedaler på cyklen

Monteringen sker i flere faser.

 

For det første skal man have nogle racersko med 3 huller. Hvis du har MTB-sko, med SPD-klamper, så er det ikke ROAD2-modellen, der passer, men nogle af de andre pedaler fra Magped.

 

Først monteres en plade i de tre normale huller på dine sko. Pladen er af metal, og er den plade, selve magneten skal sidde fast på. Denne plade kan justeres i længden af dine sko og vrides for korrekt vinkel i forhold til cyklen.

 

Ovenpå metalpladen monteres en plastik “klods”, som er den, selve magneten styres sideværts af. Den monteres med 4 små skruer. Den kommer vi lige tilbage til senere.

 

Metalpladen og plastik huset monteret med de medfølgende skruer

 

Nu er skoene klar og vi skal herefter klargøre selve pedalen.

 

Fra mange producenter kender man det med forskellige farver af klamperne, der angiver hvor stor vinkel foden kan arbejde/vride under cykling. På Magped er det nogle små plastikklodser, som monteres og skrues fast til pedalen. Det virker sådan set ok, men er lidt upraktisk.

 

 

De små plastikklodser monteret. Man kan tydeligt se hvor meget skoen kan dreje i pedalen.

 

Sidste punkt er at justere højden på magneten, så der er korrekt afstand mellem sko og pedal. Som til alt det ovenstående, så er der en fin vejledning og nødvendigt værktøj i kassen.
 

Se en video for montering her

 

Sidste punkt er at montere pedalerne på cyklen, hvilket sker med almindelig 10 mm. umbraco nøgle

 

Den samlede pedal monteret på cyklen.

 

 

Køreoplevelsen

Den første tur med Magped ROAD2 pedalerne var en cirka 90 kilometer lang tur med gutterne fra klubben på en nogenlunde flad rute.


Jeg havde valgt en opsætning, hvor der i venstre pedal ikke var plads til vrid sidelæns. På min højre pedal havde jeg lavet størst mulighed for at vride fra side til side (det var dette, vi justerede med små plastikklodser på selve pedalen).


Pedalerne kørte ganske fint rundt, og jeg mærker ikke den store ændring i forhold til de pedaler, jeg plejer at bruge. Dog er opsætningen på højre pedal med meget sidevrid ikke lige noget jeg synes om, da foden føles meget løs, men det kan jo netop være det, nogen søger.

 

Omvendt er den stramme sidevrid på venstre pedal mere, som jeg er vant til.

 

For at klikke ind i Magped ROAD2 -pedalen skal den vende rigtigt. Som sagt er der kun magnet på den ene side. For en rutineret bruger som undertegnede, så er det nemt at ramme pedalen rigtigt med cykelskoen og få magneten til at gribe skoen. Det går oftere end normalt helt uden problemer og en klar fordel til Magped.

 

Et par gange på denne tur var jeg oppe og “slås” om skiltespurten. Dels kom det bag på gutterne, men jeg ville gerne se om magneterne kunne klare trækket. Det kunne de, og så længe alt træk var lige op i magneten, så oplevede jeg ikke nogen udfordringer. Pedalerne er specificeret til at kunne klare et træk på 20 kilo.

 

To gange under den første cykeltur røg jeg ud af pedalerne. Det var i begge tilfælde i en situation, hvor jeg skulle gribe min drikkedunk, samtidig med at jeg stadig kørte rundt. Her bøjer jeg knæet ud for at få armen ned til drikkedunken, og to gange røg jeg ud af pedalen. Det er ikke så rart når der er pres på, men det er omvendt netop det Magped tilbyder; en mindre stram pedal, der er let at komme ud af.

 

Magped ROAD2 pedalen er solid med XCARBON-huset og titaniumakslen.

 

Dermed har jeg også nævnt den anden fordel pedalerne giver. De er rimelig nemme at vride sig ud af. Specielt den stramme pedal, uden sideslip, var ganske hurtig og nem at komme fri af. Det var klart nemmere end mine normale pedaler, men som nævnt ovenfor, så kan det også ske på et uhensigtsmæssigt tidspunkt.

 

Dagligdagen

Det er sjældent, jeg tester et produkt, hvor jeg bevidst kører rundt i samme lyskryds og stopper og starter. Men jeg ville jo netop gerne få fornemmelse af, hvordan Magped er i de situationer.
 

Fornemmelsen, i forhold til andre pedaler jeg kender, er klart at Magped er nemmere at komme ud af. Et hurtigt vrid til siden og du er ude.

Indstigning i pedalen kræver, at den vender rigtigt, ganske som på mange andre klikpedaler. Her oplever jeg en lille fordel til Magped. Det er samtidig lidt mere tydeligt, om man er klikket ordentligt ind, igen i forhold til det jeg plejer. Der er en karakteristisk fornemmelse og fasthed, når magneten griber, som er mere tydelig end normalt.


Jeg brugte også lidt tid på at gå rundt på pedalerne. Det er en lidt bedre fornemmelse end på mine normale SPD-SL klamper. Balancen føles lidt mere som normale gå-sko, men de er ikke beregnet til det. Jeg oplevede at en af skruerne i plastikstykket røg ud og skruen skulle monteres igen.


Den oplevede kvalitet i materialer og konstruktion

Selve pedalen virker som en god og solid pedal med en lav vægt, der spinner rigtigt godt og har et pænt udtryk. Den er enkel og spinkel at se på og giver et fint udtryk.


Monteringen på skoen med plader, styreklodser, vridestykker og i alt 18 skruer, virker lidt “tung” at arbejde med i setup-fasen. Hertil er det lidt besværligt at kunne lave justeringer, da man skal skille meget af det igen.


Plastikdelen på skoen virker som det svage punkt, hvis man går meget. Det er ikke en “gå-sko”, og sliddet er som på almindelige klamper.

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

Magped er sat til en vejledende pris på lige godt 1400 kr (189€). Hvis man er på vej ind i cykelsporten og gerne vil have den første pedal, hvor man lærer at køre med klikpedaler, så virker det som en høj pris at betale.


Hvis man derimod gerne vil have nogle enkle pedaler, som er nemme at komme ud af, og som man vil beholde længe, så er Magped måske en overvejelse, men det er stadig en højere pris end mange andre tilbud derude.

 

Konklusion

Når jeg skal konkludere noget om et nytænkende produkt, som henvender sig til cyklister, som ikke er så rutinerede i klikpedaler, så skal vi naturligvis overveje, hvad vi måler op imod!

 

Pedalerne er lette, og kvaliteten ser fornuftig ud. Der er en lidt lang klargøringsliste, men når de sidder der, så føles de gode og kører godt rundt.

 

Som mere rutineret og erfaren cyklist, der kommer længere ud til grænserne, så vil jeg ikke vælge disse pedaler. Risikoen for at ryge ud af pedalerne og måske dermed vælte er for stor.

 

Er du derimod ikke så tryg ved klikpedaler, men gerne vil have nogle pedaler som er nemme at komme ind og ud af, så er Magped ROAD2 måske et godt alternativ, omend til en noget høj pris.

 

Det er nyt (for mig) med magneter i pedalerne, og nyt er altid spændende. De kan noget i forhold til nemhed ved ind- og udstigning. Magped skal have gode point for opfindsomhed og modet til at udfordre det etablerede marked.

 

 

Om testeren:

Testeren cykler racercykel 2-3 gang om ugen i sommerhalvåret og bruger selv Garmin Rally RS200 pedaler, med SPD-SL klamper.

Alder: 59
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.
Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler
Vuelta a España 2024 har flade enkeltstarter som både åbning og afslutning, men derimellem er der næsten intet fladt terræn i en rute, der lefler for klatrere og afskrækker sprintere.
Cykeldrømmen på Mallorca: Efterårssol, frihed og din nye carbon-racer
Når de danske efterårsregnbyger truer med at dræbe cykelglæden, hvorfor så ikke flygte til Mallorcas flotte bjerge og solrige strande og forvandle drømmen om den perfekte cykelferie til virkelighed? Python Pro ApS præsenterer et unikt tilbud, som ikke kun lader dig nyde en uforglemmelig cykeltur, men også giver dig chancen for at tage din drømmecykel med hjem til en uhørt pris.
Uno-X får ny dansk tøjsponsor
Uno-X Mobility har fra den kommende sæson fået ny dansk tøjsponsor. 
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller. Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.
Udskiftning i landsholdet før PostNord Danmark Rundt
En udtagelse til Vuelta a Espana og et brækket kraveben betyder udskiftning på det danske landshold i Danmarks største etapeløb.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Dansk stortalent bliver europamester
Ved europamesterskaberne i mountainbike i Sverige er der stor dansk succes.
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
På ét punkt er Danmark historisk dårlige - på et andet er vi blandt eliten
Gårsdagens resultater er de dårligste siden 1988, men sammenligner man nationernes gennemsnitsresultater er Danmark stadig blandt de bedste.
Det så du ikke på TV: Video viser Koretzky oversatsede
Det franske cykelpublikum havde travlt med at pege fingre af Tom Pidcock ved OL i mountainbike, men var Victor Koretzky selv skyld i, at Tom Pidcock kom tilbage og tog guldmedaljen. 
MTB-legenden i tårer efter OL
En ting gjorde Nino Schurter speciel ked af det efter mountainbikeløbet.
Highlights: Se Pidcocks store comeback
Tom Pidcock blev i dag olympisk mester i mountainbike, trods en kritisk punktering og en kontroversiel afslutning, som bestemt ikke behagede det franske hjemmebanepublikum.
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i år?
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i mountainbike i år?
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet