24.11.2014 @ 15:00

En hurtig, race-orienteret full suspension mountainbike, som i realiteten ikke er for hvem som helst - en cykel på dette niveau handler det om at kunne tæmme, og kan man det, vil man få en særdeles gavmild ven, når det kommer til fart og spænding.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: KTM
Vejl. pris: Kr. 46.899 (i 2015: kr. 44.599, dog med billigere hjulsæt)
Vægt opgivet: 10,5 kilo (i 2015: 9,5 kilo)
Fås i tre størrelser fra 17’-21’

Fakta om den testede cykel:
KTM Scarp 27.5 Carbon M:5650 Nano Premium Monocoque ramme
FOX 32 Float 100 / Float CTD støddæmpere
Shimano XTR gear, bremser, kranksæt
DT Swiss XR 1501 Spline One 27,5 hjul, tubeless ready, thruaxle
Ritchey styr, frempind, saddelpind
Selle Italia SLR XC Flow saddel
Schwalbe Thunder Burt Evo dæk

Introduktion:
Det østrigske mærke KTM har efterhånden nogen år på bagen i Danmark, men er fortsat et mindre mærke. Mest kendt hertillands er det af mange vel nok for sine motordrevne køretøjer, ikke mindst sine offroad-motorcykler - og for sine mountainbikes. Men er man virkelig vaks, vil man sikkert også falde over andre typer af cykler i det danske landskab.

Som andre producenter på MTB-området har KTM naturligvis set lyset, eller rettere lysene - full suspension og 27,5’. Vi har testet netop dette setup, i kombination på Scarp-modellen, som vi modtog på top level niveau, det vil sige med Fox Float-støddæmpere og Shimano XTR.

Test:
KTM er orange - på samme måde som Mavic er gul og Bianchi er celeste grøn - og det gælder naturligvis også for modellen Scarp Prestige, om end det orange her er mere som antydninger end ’all out’. I det hele taget er det ikke en cykel, som designmæssigt skiller sig markant ud.

Scarp full suspension-modellen kommer i både den veletablerede 29’-størrelse og nu også i den nyere 27’5, som langsomt vinder frem i denne tid. Hvor 29’ ruller hurtigt og kommer godt over naturens forhindringer, er de lidt mindre hjul hurtigere i accelerationerne, lettere og giver i nogens øjne cyklen et mere harmonisk udtryk, særligt i de mindre cykelstørrelser.

Nu skal denne cykel ikke holdes op imod samme model af 29’-typen - det er der heller ingen grund til for at kunne fastslå, at det er en hurtig og en lækker cykel, vi har med at gøre. Prisklassen taget i betragtning er det bestemt ikke nogen overraskelse. Men hvad er det så, man får for sine relativt mange kroner?

Hvor der er tale om et ganske klassisk full suspension setup, vel at mærke med top niveau affjedring fra Fox, er geometrien utvivlsomt race-orienteret. Dette er en cykel, der er designet til at skulle angribe sporene og ikke mindst stigningerne, hvor den føles særdeles accelerationsstærk. Carbonrammen føles stiv og med masser af respons, når der trædes hårdt til, og i høj fart, rundt i kurver, er den ligeledes hurtig og sikker.

Med lock-out slået fra giver de to støddæmpere en god fornemmelse med underlaget, samtidig med at man glider nemt og hurtigt hen over det. Holder man sig siddende i sadlen, bevares grebet i underlaget, og den vuggende bevægelse virker naturlig og med et godt, lavt tyngdepunkt, så kontrol over og accelerationsevne i cyklen bevares. Er lock-out slået til, mærkes stadig affjedring i de to dæmpere, i vores øjne måske lige vel rigelig, hvilkes mærkes på hård grus og asfalteres vej.

De to Fox-dæmpere er der ellers ikke noget at udsætte på - de ’spiller’. Og det samme gør, helt som forventet, også Shimano XTR-gruppen, der holder vægten nede, både skifter gear og bremser helt fantastisk. Her hjælper de to 180 mm skiver utvivlsomt. Ingen dikkedarer i den sammenhæng.

Hjulene fra DT Swiss er på ingen måde heller dele på cyklen, som bremser udfoldelserne. Virkelig lette, stive og letløbende er de; det har bestemt også med disse at gøre, at cyklen føles så accelerationsstærk, når det går opad - samt ligeud og rundt i skarpe sving. Der kan altid opgraderes på hjul, men man skal være meget ambitiøs, have et udpræget ønske om enten carbon eller tubular, for at gøre det her.

I det hele taget er der ikke meget at udsætte på cyklen, som det typisk er, når man har med topmodeller at gøre. Bevares, denne tester oplevede flere gange, at pedalerne, for enden af de 175mm lange pedalarme, stødte på rødder, stubbe og andet. Men selvom kranken er lavt placeret på modellen, kan næppe cyklen klandres. Den er, som allerede fastslået, lavet til at køre stærkt - ikke en model til nybegynderen eller ’ud-at-køre-for-sjov’ motionisten, men for den ambitiøse rytter, som kan og vil styre en cykel, hvor fart, intensitet og spænding er på dagsordenen. Hver gang.

De resterende dele på cyklen - styr, frempind og saddelpind fra Ritchey - holder standarden, og det samme gør Selle Italia-sadlen samt dækkene fra Schwalbe. Vi modtog cyklen med et sæt Thunder Burt monteret, selvom den normalt leveres med Rocket Ron Evo. Sidstnævnte passer bedre til årstiden, hvor cyklen er testet, hvilket vi også mærkede på de stejleste og mest ’fedtede’ stigninger, men, kommer vi ikke udenom, Thunder Burt er et forbandet hurtigt dæk.

Konklusion:
27,5’ Scarp Prestige er en hurtig, race-orienteret mountainbike, som i realiteten ikke er for hvem som helst. Bestemt kan alle få sig en god oplevelse på den, have det sjovt på den og nyde godt af både højkvalitetsdele og effektiv støddæmpning, men den trænede, dristige og konkurrencemindede rytter vil utvivlsomt få mest ud af den. En cykel på dette niveau handler det også om at kunne tæmme, og kan man det, vil man få en særdeles gavmild ven, når det kommer til fart og spænding.

…..

Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet i perioden slut september og til start november, i træningssammenhæng i Hareskoven, Boserup Skov og Rude Skov. På størstedelen af turene blev der kørt i vådt og ’fedtet’ terræn.

Om mærket
KTM er et østrigsk mærke, som så dagens lys, som motorcykelproducent, tilbage i 1934. I 1964 føjede man almindelige cykler til produktionen. Inden for det første tiår af firmaets levetid havde det hjulpet lokale ryttere til de første store sejre. I 1970’erne blev det for KTM også til mesterskaber i cykel cross, og siden er mærket blevet mindst ligeså kendt for sine mountainbikes. I dag producerer KTM stort set alle slags cykler, til landevej, terræn, hverdag, børn, touring - samt i stigende antal også e-bikes.


Stillet til rådighed af:
KTM Danmark / Mehvelo
 

Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet