24.02.2020 @ 13:16

Et kompakt lygtesæt i god kvalitet, som gør opmærksom på sin rytter og lyser godt op i mørket for god synlighed og tryghed.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Indledning

Knog stammer fra Australien og er kendt sine lygter, låse og ringklokker primært.

 

Mærket har opbygget lidt af et ry for at fremstille smarte produkter og løsninger, siden det blev grundlagt i 2003 af en række designere med hovedkvarter i Melbourne.

 

Således er brandidentiteten fastslået igennem sloganet ’Geeky Gorgeous’.


Nørdet, fordi teknologien skal være innovativ og lækker igennem godt design.

 

Vi har prøvekørt et lygtesæt fra Knog ved navn Lil’ Cobber.

 

Fakta:

Lil’ Cobber lygtesæt

Type: Lygtesæt - Forlygte og baglygte
Max lumens: Forlygte max 110 / baglygte max 50
Pæretype: LED
Batteri: USB-genopladelig
Størrelse: 32 mm. x 33 mm.
Vægt: 22 gram (pr. lygte)

Vejledende udsalgspris: 799,- kroner

 

 

Test

Knog’s Lil’ Cobber lygtesæt er kompakt, let og dog forsynet med masser af muskler, når det kommer til at gøre opmærksom på sig selv.

 

Knog omtaler selv lygtesættet som den perfekte løsning til pendlere, som oplever mørke timer samt falmende lys både morgen og aften. Det er altså tydeligt, at sættet er lavet til at give synlighed - og ikke til at oplyse vejen for rytteren.

 

Selve lygterne adskiller sig ved at være afrundede i selve lygtedelen, så de dækker er bredere vinkel. Faktisk dækker lygterne her en vinkel på hele 330 grader. 

 

Lad os se på de forkellige elementer i lygterne og hvordan de klarer sig.

 

 

Design

Lygterne er særdeles kompakte og benytter sig af et afrundet design, som nærmest smyger sig om styret foran og saddelpinden bagved.

 

Lygterne har LED-pærer i hele sin bredde, sådan at vinklen åbnes op og lyset spredes bredere end de fleste lygter.

 

Det hele styres fra en lille knap ovenpå lygten, hvor de forskellige indstillinger kan aktiveres.

 

Størrelse

Lil’ Cobber-sættet er særdeles kompakt og den afrundede form gør, at lygterne nærmest smyger sig omkring styr eller saddelpind, så de fylder så lidt som overhovedet muligt og derved ikke er i fare for at genere rytteren.

 

Det gør også, at man let kan have lygterne med i en taske eller lomme, hvis nødvendigt - eller blot have dem med på styret i tilfælde af, at de skulle blive nødvendige i løbet af dagen eller ens træningstur.

 

 

Montering

Begge lygter er adskilt fra deres respektive monteringsenhed.

 

Bagsiden af lygten har som sagt en indbygget fordybning, hvor selve monteringsenheden passer i to fordybninger. Når monteringsenheden føres heri, så hører man et lille klik, hvorefter de to sidder sammen. Desuden er de to forbundet med en lille magnet for ekstra sikker montering.

 

Tilsvarende afmonterer man ved at trække modsat, indtil enheden klikker ud igen.

 

Monteringen på cyklen foregår så ved, at fordybningen placeres mod styr eller saddelpind og en elastik trækkes omkring og fæstnes i en lille greb i lygten.

 

Monteringen er både let og sikker og elastikløsningen gør, at lygterne passer til rigtig mange diameter og rørstørrelser.

 


 

Lumens / batterilevetider / indstillinger

Forlygten har fire lysindstillinger:

 

Max (Fast belysning) / 70 lumens / 1,5 timer

Mid (Fast belysning) / 30 lumens / 4 timer

Flash: Varierende blink med høj frekvens / 110 lumens / 10 timer

Eco Flash: Varierende blink med lavere frekvens / 30 lumens / 60 timer

 

Baglygten har fem lysindstillinger:

 

Max (Fast belysning) / 30 lumens / 1.4 timer

Mid (Fast belysning) / 10 lumens / 3.5 timer
Steady Pulse (Pulsernede blink) / 45 lumens / 3 timer

Flash: Varierende blink med høj frekvens / 50 lumens / 7 timer

Eco Flash: Varierende blink med lavere frekvens / 10 lumens / 40 timer

 

Indtryk i brug

Lil’ Cobber er måske en lille størrelse, men i forhold til synlighed, så pakker lygterne masser af power!

 

De to indstillinger for fast belysning har fint med lumens til at lyse rytteren op og give masser af synlighed overfor andre trafikanter under mørke forhold.

 

De blinkende indstillinger med høje lumens er velegnede til timerne, hvor dagslyset er på vej frem eller væk. Bruger man den skarpeste indstilling, så kan de endda bruges i dagslys, som er blevet meget populært for ekstra synlighed.

 

Lygterne giver en god portion tryghed, da de giver et skrapt og klart lys, som virker til at have god rækkevidde og synlighed.

 

Den brede vinkel, som skal sørge for at lygterne bedre kan ses fra siden er fornuftig og giver følelsen af, at lyskeglen udvides og når lidt bredere ud.

 

Jeg har haft lidt udfordringer med dette på forlygten, da jeg primært har testet lygten på min racercykel, som ikke har nogle spacere under frempinden. Så jeg kan reelt ikke montere den på et vertikalt rør, som det er meningen. Kører man med 30 mm. spacere eller mere, så er det ikke noget problem og cykeltyper hvor der er plads under frempinden kan også tage imod lygten.


Knog har kompenseret herfor ved at lave alle lysindstillingerne i en version, hvor den side af lygten, som så vender op mod rytterens ansigt, er blændet af. Det giver mening og giver tilmed lidt ekstra batteritid, men fjerner selvfølgelig en af de features, som Knog netop slår på tromme for - den bredde vinkel.

 

 

Baglygten leverer et skarpt, konstant lys med masser af rækkevidde, når man har brug for det, mens de pulserende blink i Flash-funktionerne ’larmer’ så meget, at man får gjort godt og grundigt opmærksom på sig selv. Disse indstillinger har virkelig noget krudt at skyde med, hvilket er trygt at køre rundt med.


Her har Knog også tilføjet en ekstra indstilling, hvor et konstant lys kombineres med små blink, så man reelt får en kombination. Den indstilling synes jeg personligt giver rigtig meget tryghed, når man eksempelvis kører på en mørk landevej og gerne vil være så oplyst som muligt.

 

Eller udmærker lygterne sig især ved at være særdeles kompakte og nemme at håndtere.


Således går de nærmest i et med styret og saddelpinden, da de ikke fylder meget mere end bredden på disse.

 

På styret gør det, at de ikke stjæler nogen plads og ikke kommer i vejen for nogen håndpositioner - selv med en stor vinterhandske på. Monteringen er let og sikker og det giver et sæt lygter, som let kan skiftes imellem flere cykler.

 

Lygterne er lette at oplade med det medfølgende UBS-kabel.


Batterilevetiderne er godkendte i det store billede, men vælger man den kraftigste indstilling - ’Max’ - så får man kun halvanden time i begge lygter, hvilket er for kort for en cykelrytter, der træner i mørket.


Her er man nødt til at gå en indstilling ned for at få over 3½ times brændetid.

 

Batterilevetiden er naturligvis til dels dikteret af lygternes størrelse, hvor man her må gå lidt på kompromis med brændetiden for at få et sæt som er kompakt, let og fleksibelt.

 

Konklusion

Lil’ Cobber er et fint lygtesæt til når synligheden i mørke og skumring skal forbedres.

 

Der er masser af gode indstillinger med godkendte batteritider, hvis man ser bort fra ’Max’-indstillingen.

 

Trods sin størrelse så er der masser af power i lygterne og man føler sig fint tryg, selv i helt mørkelagte områder. Forlygten lyser ikke vejen foran op, så man har måske brug for en ekstra lygte med en kraftigere lyskegle, hvis man skal køre på landeveje i mørke.

 

Kvaliteten er rigtig god og både montering og bespænding er robust og kan sagtens holde til masser af sæsoner i alt slags vejr. Lygterne er i øvrigt vandtætte, hvilket er værdsat på vores breddegrader.

 

TESTRAPPORT

 

Hvad er produktet lavet til?

Et kompakt lygtesæt som gør rytteren synlig i mørket uden at lyse vejen op.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Lygterne har varierende indstillinger til forskellige forhold.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Opbygning er logisk med en spændemekanisme, som kan adskilles fra selv lygtedelen og et bredt lysdisplay og nem og intuitiv trykknapbetjening af de forskellige features.

 

Bedøm produktets ydeevne

Lygterne leverer masser af lumens til sit formål; at gøre opmærksom på rytteren i mørket. Der er masser af saft og kraft i indstillingerne og nok med valgmuligheder til at servicere rytteren i flere vejrforhold.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Lygterne er robuste og med høj materialekvalitet. De er enkelt opbygget, så de kan holde til elementernes påvirkning.

 

Bedøm vægt

Lygterne er så lette at man knap bemærker dem - hverken monteret på cyklen eller i tasken.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Lygterne er ikke billige, men det er for rigtig mange værd at betale lidt ekstra for et produkt, som skal fungere i al slags vejr over lang tid. Prisen stemmer fint overens med kvaliteten.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Den lette montering, opladning samt betjening af lysfunktionerne.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Bredformatet går lidt tabt for forlygten på de fleste cykler, da lygten som oftest passer på styret, hvor den monteres vertikalt.

 

Konklusion

Nød du at benytte produktet?

Ja, det er et rigtig fint lygtesæt for opmærksomhed.

 

Om testeren:

Alder: 36 år
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet