10.10.2015 @ 13:00

Lækker og gennemarbejdet tophjelm, som scorer højt på sin komfort og gode indstillingsmuligheder - og på sine features og teknologier, som, formoder vi uden at have testet det i praksis, også garanterer god beskyttelse, skulle uheldet være ude.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Kask
20 ventilationskanaler
Fås i to størrelser: M (52-58cm, 230 gr.), L (59-52cm, 250 gr.)
Fås i 17 forskellige farver
Testet i str. M, vejet til 233 gram
Vejl. pris: 2.299 kr.
 

Introduktion

Følger man bare nogenlunde ivrigt med cykelsporten, så har man også - navnlig på tv - stiftet bekendtskab med Kask Protone landevejshjelmen, der er en af det italienske mærkes nyeste topmodeller. Chris Froome og Team Sky benytter nemlig hjelmen og gjorde det også under årets Tour de France.

Hjelmen præsenterede vi også her på Feltet.dk, da vi sidste år beskrev den som led i vores dækning af 2014-udgaven af Eurobike. Dengang var den endnu ikke i handel, men næsten klar var den, og udover at være sprængfuld af teknologier, der styrker dens styrke og sikkerhed, er vægten lagt på at skabe balance mellem aerodynamik og komfort.

 

Det sted, hvor dette er tydeligst, er den kurvede skinne, eller ’vinge’, som går på tværs af hjelmenmlens front. Den er vinklet sådan, at når man holder hovedet nede, trækkes vinden henover hovedet og ud gennem ventilationskanalerne i nakken. Med forbedret aerodynamik til følge. Modsat, når rytteren har hovedet vinklet mere opad, får han eller hun vind ind på selve hovedskallen, med andre ord bedre afkøling.
 

Test

Der er gennem de seneste år sket meget på hjelmfronten, ikke mindst i deres udseende. Bevares, de ligner da på mange måder sig selv. Men i takt med den øgede fokusering på, at helt almindelige landevejshjelme ikke bare skal sikre hovedet ved styrt, være lette og med god ventilation, men også være aerodynamiske, er de begyndt at se noget anderledes ud, ens man ellers var vant til.

Det gælder også Kask Protone, som umiskendeligt i sit design er stærkt påvirket af denne trend. Godt nok er den ikke så lukket, som mange andre hjelme med fokus på god aerodynamik er det, men dens ventilationskanaler er placeret på en måde, som - mere strategisk - har til hensigt at give fordele udi lempelse af vindmodstand. En stor del af hjelmen er, set ovenfra, ’lukket’.

På designfronten bemærker man også to andre ting: Dels den allerede nævnte vinge, der går hen over fronten, samt at hjelmen er konstrueret til at gå længere ned bagtil. Dette sidste, forklares det, for at styrke hjelmens konstruktion. Altså for at styrke hjemlen, gøre den mere sikker.

Med en vægt på 233 gram i vores vejning (kun få gram mere end det angivne) er hjelmen i den ganske lette ende. Et indtryk, som faktisk øges, når man får den på. Den føles virkelig let og komfortabel at have på hovedet. Dette skyldes ikke mindst de puder, som sidder i hjelmen. Pudernes udformning (Kask kalder det ’tredimensionel 3D DRY’) gør kontakten til hjelmen utrolig behagelig. Den ekstra pude, som sider i panden, øger komforten.

Også de særdeles gode indstillingsmuligheder - det er muligt at bestemme, hvor langt ned i nakken, spændet skal sidde, samt hvor bredt det skal være - øger komforten. Når den er spændt til, føler man hjelmen hele vejen rundt om hovedet. På samme måde remmen, der går under hagen, er af kunstlæder der dog føles som rigtig læder og behagelig.

Alt dette er Kask unægtelig sluppet godt fra.

En lille smule malurt skal alligevel i begæret. Har man en lille og/eller en smal hovedform, kan det være svært at få hjemlen til at slutte til på en måde, hvor man ikke synes, den rokker en smule fra side til side. Ikke graverende, men her kunne man have ønsket sig en størrelse Small.

Hvad læderemmen angår, er problemet ligeledes, hvis man har en hovedform i den mindre ende, bliver remmen for lang.  Og hvor man normalt, med en nylonrem, ville klippe af, kan dette ikke lige så nemt lade sig gøre. I hvert fald ikke på en pæn måde.

På cyklen - og det er jo trods alt der, hjelmen primært skal bruges! - er der igen intet at udsætte på komforten. Hjelmen sidder godt, og man finindstiller den nemt, når den er i brug. Der kommer også godt og tilstrækkelig med luft til hovedet, og især sætter man hurtigt pris på de brede kanaler helt nederst, forrest på hjelmen. I hvert fald, når det er varmt.

Og her kommer vi så - endelig - til særkendet ved Protone-hjelmen: Vingen. Virker den? Ja, tja, det er naturligvis svært at svare helt klart på, om den i forvejen gode aerodynamik, hjelmen tilbyder (det føles i hvert fald sådan!) forbedres, når vingen ’aktiveres’. Men det opleves faktisk sådan. Omvendt syntes i hvert fald denne tester, at hovedet skal ganske langt tilbage, førend det opleves, at der kommer ekstra luft til hovedet. Men mærke det, det kan man faktisk.

Som sagt skal hovedet dog langt tilbage, men det giver måske god mening, al den stund, at man for alvor får behov for ekstra ventilation, når man slider i det i varmen og uden alt for meget fart i cyklen - med andre ord typisk på en stigning (sydpå). Og her vil man som oftest sidder mere opret. Uanset hvad, er det en interessant feature.
 

Konklusion

Det er uundgåeligt at måtte konkludere, at vi her - helt som ventet - har at gøre med en lækker og gennemarbejdet hjelm. En rigtig tophjelm, som scorer højt på sin komfort og gode indstillingsmuligheder - og på sine teknologier, som, formoder vi uden at have testet det i praksis, også garanterer god beskyttelse, skulle uheldet være ude. Hjelme i topklassen, som både er smarte, hurtige, behagelige og med innovative features, koster, og denne hjelm er da også i den dyre(re) ende. Prisen forekommer dog ikke, vurderer vi, helt urimelig, og samlet set giver vi gerne hjelmen en anbefaling med på vejen.

 

Sådan har vi testet
Hjelmen er testet på de danske landeveje henover juli, august og september, på varme og køligere (og regnfulde) dage - og på nogle af de rigtig varme sommerdage, hvor temperaturerne lå over 25 grader. Vi har ikke foretaget test, som i laboratorium eller i praksis har udfordret brudstyrken og holdbarheden ved slag og stød.
 

Om mærket
Italienske KASK har kun eksisteret siden 2004, hvor de lancerede de første hjelme. De producerer også hjelme til blandt andet ski og klatring. Mest kendt i cykelkredse er mærket for sit sponsorat og samarbejde med Test Sky - det britiske storhold medvirker således til at produktudvikle, heriblandt på netop Protone-hjelmen. Også det danske U23 landshold samt hjemlige teams benytter hjelme fra Kask.


Stillet til rådighed af
Energysport

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet