01.10.2021 @ 20:00

Selvom vi havde sat baren højt, så har gravel-hjulene fra DKBIKE til fulde levet op til forventningerne for både kvalitet, teknik, køreoplevelse og æstetik.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: DKBIKE
Produkt: Gravel hjulsæt i carbon til skivebremse (Tubeless)
Farver: Mat sort / Sort logo / Sorte eger

Størrelse:
- 35 mm højde

- 32 mm udvendig bredde
- 22mm indvendig bredde
Vægt: 1.605 gram (vejet af tester - Forhjul: 745 gram / Baghjul: 860 gram)

Nav: DT Swiss 350

Eger: Sapm CX Ray

Nipler: Sapim

Forhjul: TA, 12x100, 24 eger

Baghjul: TA, 12x142, 24 eger

 

Vejledende udsalgspris: 8.495,- kroner

 

Introduktion

DKBIKE er et dansk firma, som satser på at levere højkvalitets carbonhjul til alle niveauer og til en god pris. Vi har testet DKBIKE’s hjulsæt til gravel.

 

DKBIKE positionerer sig på markedet ved at tilbyde en lang garanti på deres fælge (900 dage) og mange tilpasningsmuligheder, så man får lige nøjagtigt det hjulsæt man ønsker.

 

Firmaet leverer derfor også masser af sparring før, under og efter købet, så man som kunde lettere kan få sat det helt rigtige hjulsæt sammen til ens niveau og budget.

 

Test

Det er det andet hjulsæt, jeg har testet fra DKBIKE og dette sæt har været en rigtig god oplevelse. Jeg har haft hjulsættet til test fra juli til primo september og det er blevet banket godt igennem i alt slags vejr og forskelligt terræn.

 

Jeg gik ind til denne test med høje krav. Jeg har gennem foråret og tidlig sommer kørt med et rigtig godt hjulsæt som fulgte med mine nye gravelcykel. Så jeg var allerede godt vant, hvilken satte baren højt forud for denne test.

 

Modtagelse og forberedelse
Den generelle holdning virker til at være, at hvis man kører gravel, så kører man også tubeless. Hjulsættet blev leveret med rå fælg, men med 25 millimeter fælgtape og tubeless-ventiler. Herudover havde DKBIKE vedlagt et sæt Panaracer Gravelking i 700x38 samt tubeless-væske.

 

Så jeg havde alle elementer til at teste hele processen fra montering af tape, dæk og tubeless-væske. Sikkert også en fin måde fra producentens side at spare lidt tid og penge på at montere tape og ventiler, så den samlede pris kan holdes nede.

 

Montering af tape

Montering af fælgtape er fuldstændig ligetil og tager ikke mange minutter. Det er svært at lave noget forkert: Start på den modsatte side af ventilhullet og sørg for at tapen bliver trykket godt på fælgen. Hvis man er i tvivl, så er der masser af gode videoer på YouTube. Til gengæld så er jeg altid spændt på, hvor nemt det er at montere tubeless-dæk på fælgen.

 

 

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige hjulsæt/dæk, og der er åbenbart ikke nogen universel standard for, hvordan det skal virke.

 

Jeg har tidligere sendt et hjulsæt retur på en crosscykel, jeg købte, fordi jeg simpelthen ikke kunne få monteret dækket.


Producenten erkendte også, at der var problemer. Så jeg er altid forberedt på, at det godt kan tage lidt mere end fem minutter at få dækkene til at sidde ordentligt på.

 

Ved dette hjulsæt fra DKBIKE gik det heller ikke helt som smurt.


Eller rettere; der skulle faktisk lidt smørelse til, inden dækket kom ordentligt på.


Dækket var nemt nok at sætte på fælgen, men det var sværere at få det til at hoppe op på plads. Først prøvede jeg med min Flash Charger-pumpe, men der var ikke lufttryk længe nok til, at jeg kunne få dækket på plads. Luften fes bare direkte ud. Så jeg måtte ud i skuret til min kompressor, men her lykkedes det heller ikke i første omgang.

 

Næste skridt var så at komme lidt sæbevand på dæksiderne. Dette kombineret med kompressoren gjorde så at dækket hoppede fint på plads på begge fælge.

 

Så var det bare at komme tubeless-væske i og sikre, at det lige lukker de sidste små steder, hvor luften kan finde vej ud. Efter jeg har monteret tubeless-dæk, lader jeg altid hjulene stå hen over natten, så jeg er sikker på, at det holder luft.

 

 

Design

Inden den første tur kunne jeg jo lige forevige, hvordan cyklen ser ud med testhjulsættet. Sættet er holdt helt i sort - med sorte DKBIKE-stafferinger. Så sammen med dækkene med de lyse sider, har du et hjulsæt, som jeg tror, vil klæde enhver cykel.

 

 

Nav: DT-Swiss 350 med centerlock

På dette hjulsæt har DKBIKE monteret DT-Swiss 350 nav med centerlock. Det passer helt perfekt til hjulene. Du har dog mulighed for at vælge mellem flere forskellige navtyper, når du bestiller. DKBIKE har deres egne, eller du kan vælge mellem 3 forskellige udgaver fra DT-Swiss (350, 240 eller 180). Jeg syntes 350 er et godt valg. Her får du god value-for-money.

 

DKBIKE tilbyder en helt række forskellige tilpasningsmuligheder, så du kan få et hjulsæt som passer til dine ønsker (og pengepung). Du kan desuden både vælge forskellige bredder og højder på fælgen.

 

 

Hvordan er de så at køre med?

Som jeg hentydede til i starten, så havde jeg store forventninger. Jeg har et andet hjulsæt til min gravelcykel, som jeg syntes er helt fantastiske. Så det betød, at barren var sat højt fra start af i min vurdering af hjulene fra DKBIKE.

 

Stor stivhed

Der er ingen mærkbar fleks i hjulene, når man træder til. Allerede fra start af, hvor jeg trillede hen til den lokale skov, var der en god fornemmelse. Oplevelsen af hjulsættet hænger dog også meget sammen med hvor meget dækkene er pumpet.

 

Den først tur kørte jeg ud med relativ meget luft i dækkene (tre bar), da jeg bare havde planlagt en let tur på store grusveje for lige at blive bekendt med hjulene.

 

Når man rejser sig op og giver den gas på asfalt med tre bar i dækkene, så bliver energien omsat til fart og ikke til unødvendigt vrid i hjulene. En god oplevelse. Så en god base at trille ud i skoven med.

 

Vær omhyggelig med dit dæktryk

Dæktryk er centralt for køre oplevelsen. Dækkene er dit første kontaktpunkt med underlaget, og det er her, du kan gøre meget for din køreoplevelse. Især på en gravelcykel, som bliver brugt på mange forskellige underlag, kan det betyde alverden, om du har for meget eller lidt luft i. Både i forhold til komforten, men også hvor meget kontakt (greb) du har med underlaget.

 

Jeg eksperimenterede lidt med dæktrykket i testen. Især fordi jeg syntes dækket sad meget løst på fælgen, inden det hoppede på plads. Så jeg var nysgerrig på, om jeg kunne køre dækket af fælgen, hvis jeg kørte med lavt tryk.


Jeg har i cykelcross-sammenhæng haft nogle uheld, hvor jeg har kørt dækket af hjulet i mudrede løb, og ville gerne se, om det samme vil ske her.

 

Så ud på min lille lokale testbane. Her har jeg lavet en kort rundstrækning med en masse sving og ikke så stor konsekvens, hvis jeg skulle vælte i forsøget på at teste udstyret. Det lykkedes mig ikke at køre dækkene af hjulene. Jeg var nede på én bar og var glad for tubeless-setup, da jeg ellers helt sikkert ville have haft et par snakebites.

 

Dækkene blev siddende uanset hvor meget jeg forsøgt at presse cyklen ned i svingene.  

 

En anden sideeffekt med denne test var også at se om carbonfælgen tog skade, når jeg nu kørte med meget lavt dæktryk og man godt kunne mærke, at fælgen ramte underlaget ved ujævnheder.

 

Det var ikke sten jeg ramte, men rødder andre lignede ’bump’ hilste på fælgen flere gange. Jeg har ikke kunne konstatere nogen synlige skader på fælgen, også selvom den her har fået godt med bank.

 

Hjulenes vindmodstand er 42!
Jeg plejer altid at sige 42 når jeg ikke rigtig kender svaret (læseren som kan sine klassikere ved jo at 42 er svaret på alt!). Aerodynamik er måske heller ikke det vigtigste, når man tester et gravelhjul. Selvom hjulsættet bliver brugt på transportstykker på asfalt, så er farten jo relativt lavere når man kører gravel, end når man kører landevej.

 

Jeg har noteret mig, at når jeg kører 35-40 km/t i sidevind, så kan man godt høre hjulene pive, men ellers er der ikke noget jeg har lagt mærke til. Når jeg har kørt rigtigt hurtigt i skoven, så har jeg haft 100% fokus på omgivelserne og mindre på vindmodstand.

 

 

Hjulene ruller godt
Jeg syntes DT-Swiss 350-navene er perfekte til hjulene. Det er et godt stabilt nav. Godt nok ikke det letteste, men vægten er tæt på centeret af rotationen, så det betyder ikke helt det samme, som hvis vægten sad i fælgen. Jeg kan også godt lide lyden, når man kører friløb. Nogle nav larmer bare, men 350’eren er en diskret tikken. Til stede uden at genere.

 

Hjulene holder godt
Jeg har cirka kørt 1.500 km i alt det vejr, som den danske sommer tilbyder. Selvom hjulene har fået nogle bank, så er der ingen tegn på at de har rykket sig det mindste. De ruller også stadigvæk lige så godt som den første tur.

 

 

Konklusion
Jeg er begejstret. Gravelhjulene fra DKBIKE har til fulde levet op til mine forventninger - og de var høje fra start af.

 

De ser godt ud, de virker i brug, og de holder godt. Det eneste lille minus i testen er, at der skulle lige bruges lidt tid til at få tubeless-dækkene monteret. Men retfærdigvis opleves det også på andre og langt dyrere hjulsæt fra andre producenter.

 

Det er også fra min side okay, at man lige skal bruge lidt tid på at montere tubeless-tape og ventiler. Det er ligetil at montere, og hvis det betyder at hjulene bliver lidt billigere er det helt fint.

 

Sådan har vi testet
Hjulene er testet i juli til primo september i skov, mark- og landeveje. De har kørt single-track med små hop og grusveje og asfalt. Det har været regnvejr, skybrud og tørvejr.

 
Stillet til rådighed af
: DKBIKE
 

TESTRAPPORT

 

Brand: DKBIKE

Model: Carbon Gravelhjul, Tubeless ready, centerlock disk og TA.

 

Hvor dyb og bred er fælgen?

Hjulet er 35 mm høje og har en indvendig fælgbredde på 22mm. Udvendig fælgbredde er 32mm

 

Hvilke dækstørrelser kan bruges på hjulet?

Hjulsættet kan tage dæk fra ca. 28 - 48 mm. Der kan dog vælges flere bredder, så det passer præcist til den enkeltes behov

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Hjulene kan køre både tubeless og med dæk/slange.

 

Carbonfibrene er fra Japan med sporbarhed i produktionen, som b.la skulle give garanti for et kvalitetsprodukt. DKBIKE yder også 900 dages garanti.

 

Hjulsættet er tænkt til gravel, men vil også kunne fungere som et crosshjulsæt. Så skal det dog nok ikke være med 22 mm indvendig bredde.

 

Bedøm produktets konstruktion

Hjulene virker godt gennemarbejdet. DKBIKE haft høj fokus på at skabe et stift, stabilt og driftssikkert hjulsæt. Navet fra DT-Swiss er et høj kvalitetsnav, som også vil holde i længden.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Hjulsættet står stadigvæk helt skarpt efter godt 1.500 km gravel kørsel, hvor det ikke er blevet skånet.

 

Hvad er hjulene lavet til og hvem henvender de sig til?

Hjulene er lavet til gravel/cross-disciplinerne, så alle der har lyst til et godt og let hjulsæt til on- og offroad kørsel. Det vil passe til alle ryttertyper: Motionisten som ikke vil gå ned på udstyret eller konkurrencerytteren, som vil have et godt og stabilt hjulsæt, der er til at betale

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Jeg syntes DKBIKE rammer tæt på plet med dette hjulsæt. Endvidere med de muligheder der er for at tilpasse det i høje/bredde og med nav, så får du et super hjulsæt fra DKBIKE

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende hjulsæt?

Du får meget for pengene, hvis du vælger dette hjulsæt. Det er godt materiale hele vejen igennem, og det har vist sig holdbart i testen. Nu er det kun blevet testet over knap to måneder, men jeg kan ikke se, at det ikke skulle holde samme standard ved fortsat brug. Jeg har i testen virkelig forsøgt at udfordre hjulene, og de har stået fint imod.

 

Hvad vejer hjulsættet?

Jeg har vejet hjulsættet til 745 gram for forhjul og 860 gram for baghjul - i alt 1605 gram. Det er vejet uden dæk, skiver eller kassette.

 

Køreegenskaber

Er hjulene komfortable?

 

Det er et stift hjulsæt, mendet mærkes ikke negativt i terrænet. Med de rigtige dæk og det rigtige dæktryk opleves de ikke som ukomfortable.

 

Så det korte svar er ja.

 

Beskriv hjulenes køregenskaber

Hjulene ruller utrolig let. Acceleration og retningsstabilitet er helt på linje med de bedste hjulsæt jeg har prøvet.

 

Bedøm hjulenes stivhed og kraftoverførsel

Hjulene er meget stive og giver ikke meget efter når man træder an.

 

Beskriv styring - er de livlige, neutrale eller dovne?

Der er en rigtig god balance i hjulene. De er retningsstable og leverer præcist det man forventer af dem. 

 

Konklusion

Nød du at køre på hjulsættet?

 

Jeg har været rigtigt glad for at køre med dette hjulsæt. De har leveret fantastisk over hele linjen. Føles lette, stive og retningsstable. De har også stået på mål for lidt ekstra testmisbrug og ikke pebet en eneste gang.

 

Om testeren:

Alder: 53 år
Højde: 186 cm.
Vægt: 78 kg

Jeg har cyklet i: 15 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen.

Jeg kører disse discipliner: Gravel, Cross og Landevej (H50 Licens), og forvilder mig også en gang imellem ud på MTB’en eller langture på min Fatbike.

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet