Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Fakta
Producent: Goodyear
Model: Goodyear Vector Sport (til dæk og slange)
Størrelse: 700x28 c fås også 700x25, 700x30 og 700x32 c
TPI: 60
Vægt: 305 gram
Pris: 449,-
Introduktion
Den amerikanske dækgigant Goodyear er for mange kendt fra motorsporten. Men ligesom konkurrenten Pirelli, så har Goodyear også en lang historie bag sig i forhold til cykelsporten. De første Goodyear dæk blev set på cykler allerede i 1898. De seneste mange år har Goodyear dog været væk fra cykelsporten, men i 2020 blev de dæk sponsor for det hedengangen WorldTour hold Quebekka Assos, og her i 2023 er de sponsor for både herre- og dameholdet Human Power Health
Goodyear kom også på det danske marked i 2022 gennem Peakbike ApS, der i mere end et årti har markedsført topprodukter til den danske cykelbranche og har stor erfaring med cykeldæk.
Goodyear arbejder på dæk specielt til de danske forhold, da forholdene er ekstra krævende på grund af flint, og derfor punkterer man oftere i Danmark end f.eks. Spanien.
"Peakbike og Goodyear er allerede langt i dækprocessen, der er tilrettet det danske behov. Den første innovation er Goodyears gravel dæk: Peak, Connector og County, hvor der nu produceres dæk med et punkteringsnedsættende indlæg, som vi kender fra landevejsdæk, hvilket er tæt på unikt på dækmarked," forklarer Frank Mathiesen fra Peakbike ApS.
I foråret 2023 lancerede dækfabrikanten fire helt nye dækmodeller. Lige fra ultralette løbsdæk, til aerodynamiske enkeltstartsdæk og til dæk til hårde forhold, som vi kender det herhjemme fra. Netop dækkene til de danske forhold har vi hos feltet.dk haft til test. Dækkene hedder Goodyear Vector Sport og er udviklet til danske forhold med flintesten og med stor fokus på punkteringsresistensen og rullemodstanden.
Test
Vi var utrolig spændte på at teste dækkene fra Goodyear, som de hævder, kan klare de fleste forhold, og udviklet specielt til danske forhold, hvor vi er begunstiget med en hel del flintesten, til stor irritation for en hel del motionister.
Dækkene er 700x28 mm og er clincher. De er monteret på en Fulcrum Racing Quattro fælg, der ikke er tubeless ready. Derfor valgte jeg at montere med en latexslange. Dækkene fås dog også i en tubeless ready udgave.
Montering
Som jeg skrev tidligere, så er dækket monteret med en slange. I forhold til monteringen, så måtte jeg virkelig ty til alle tricks for at få dem monteret fælgen, om det skyldes fælgen, skal jeg ikke kunne sige. Har dog kørt på flere forskellige dæk på den fælg, og de har ikke været lige så vanskelige at montere. Men da de først var blevet monteret, sprang dækket fint ud da det blev pumpet op.
Funktionalitet
På med dækkene og ud på landevejen. Dækkene blev første gang pumpet til 5 bar og det første indtryk var, at de føltes meget bløde i det, så de fik lige 0,5 bar mere til næste tur, og det var straks bedre.
(Se Goodyears ’Tire Pressure Calculator’ for rådgivning til det perfekte tryk: https://www.goodyearbike.com/tire-pressure-calculator/)
Det første indtryk af dækket er rigtig godt. De føles virkelig gode at køre på og her ser man ikke, at det er et dæk, hvor fokus er på punkteringsresistensen og knap så meget på at rulle stærkt, men med en latexslange, så ruller de virkelig godt. Det dobbelte vævet indlæg R:Shield er en ny punkteringsteknologi, med en helt speciel gummiblanding, der gør at det skulle være svære at punktere.
Yderligere er benyttet Goodyears nye compound; en gummilanding som er et nyt miks af natur- og syntetisk gummi, der både nedsætter punkteringer men også tilfører en helt ny dimension til begrebet til lav rullemodstand.
I forhold til punkteringer så har vi ikke oplevet nogen under hele testperioden. Det er selvfølgelig svært konkludere noget endeligt, men det må siges at være godkendt, da de har kørt på de tvivlsomme danske cykelstier uden en eneste punktering.
Nu skal et dæk også kunne stå godt fast gennem sving og i våde forhold, og jeg føler at dækket bider sig godt fast i asfalten når man tager svingene. Uden dog at teste det til grænsen, så føler jeg mig sikker på dækket fra Goodyear.
Konklusion
Goodyear Vector Sport er til motionisten, der gerne vil have et relativ hurtigt rullende dæk, der virker særdeles holdbar. Dækket har en lav rullemodstand, står godt fast og samtidig virker til ikke at punktere så nemt. Dækket vejer omkring 300 gram og er nogenlunde samme vægt som andre af disse slags dæk. Prisen på 449,- er også på niveau med konkurrenterne. Et lille minus er, at det var sværere at montere på fælgen i forhold til andre af disse slags dæk.
Stillet til rådighed af: Peakbike
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger