Motionsfeltet.dk's vurdering:
(7/10)
Fakta:
Producent: Goodyear
Produkt: Peak Tubeless Complete Ultimate
Farver: Sort (Kan også fås med naturfarvede sider)
Størrelse: Testet i 29 x2,4 (for) og 29 x 2,25 (bag). Fås også i 29”
Vægt: 29x2,4: 770 gram / 29x2,25; 743 gram.
Vejl. pris: 499,- kroner
Introduktion:
At vælge et dæk til MTB’en er en afvejning af mange faktorer, rullemodstand, greb, punkteringsresistens, pris osv. Der er naturligvis forskellige dæk til forskellige discipliner, XC, trail eller downhill, og i denne test evaluerer vi et dæk som er beregnet til XC-kørsel.
Jeg vil betegne det som et semi-aggressivt XC-dæk, dvs. at det har nogle forholdsvis kraftige knopper i siderne og nogle lidt lavere og mere tætsiddende knopper i midten af dækket. Modsat andre fabrikanter har Goodyear kun 1 dæk i deres program til XC-kørsel, og derfor må vi formode, at de har forsøgt at udvikle et allround dæk, der skal kunne excellere i både tørt og vådt terræn.
Tubeless Complete Ultimate-dækket har 120 tpi casing, hvilket giver et mere smidigt dæk, som bedre kan tilpasse sig underlaget. Vi har testet dækket hen over sommeren.
Til oktober lancerer Goodyear i øvrigt flere Trail og XC-dæk i deres Newton-model.
Test:
Da dækket er tubeless kompatibelt, og jeg i øvrigt ikke har kørt med slanger de sidste otte år, skal dækket naturligvis monteres tubeless. Dette plejer aldrig at være et problem, de dæk jeg har monteret, plejer altid at “sætte” sig med det samme. Det skulle dog vise sig at være lidt af en udfordring, at få Peak-dækket til at sætte sig på mine fælge. Men efter adskillige forsøg og en tur på den lokale tankstation for at bruge deres kompressor pumpe, lykkedes det endeligt, og det har holdt luft siden.
Dæktrykket for MTB-dæk er meget afgørende for oplevelsen på sporet, og ofte skal det være lavere end man skulle tro. Min oplevelse er, at der er mange (særligt nybegyndere) der kører med for højt et tryk i dækkene, og hvis de sænkede trykket, ville de få en bedre oplevelse, med bedre komfort og greb til følge.
Med mine 90 kilo i alt (rytter + tøj +cykel) har jeg typisk et dæktryk på 1,6 bar bag og 1,4-1,5 foran.
På turen frem og tilbage fra mit lokale spor er der et par kilometer på asfalt og her afsløres det om dækkene har meget, eller knap så meget rullemodstand, og Peak dækkene har ikke udpræget rullemodstand, faktisk er de ganske letløbende, selv om de har nogle større og mere spredte knopper end mange andre XC-dæk til tørt og hårdt underlag.
Disse knopper kommer jo til sin ret, når man kommer ind på sporet, hvor det mere handler om den rette kombination af rullemodstand og greb på både vådt og tørt underlag. Peak dækket giver masser af greb på tørt og fugtigt underlag, også på både sten og tørre rødder, samt i skovbunden.
På mit lokale spor er der en rockgarden på en nedkørsel, som ender i et skarpt højresving. Her skal man altså bremse hårdt på stenene, og her viser dækket sig at have rigeligt med greb til at kunne foretage en kontrolleret nedbremsning.
Hvis man kigger nærmere på knopperne på midten af mønsteret, vil man se at forsiden af knopperne har en rampe, hvorimod bagsiden af knoppen er mere vinkelret på slidbanen. Dette er et velkendt trick, producenterne bruger til at sænke rullemodstanden og forbedre bremseevnen, og i dette tilfælde virker det fortrinligt.
At køre på rødder er altid en balancegang og så længe de er tørre, er der også godt med greb i Peak-dækket. På tekniske opkørsler hvor man skal køre op over store rødder og skal bruge alle sine tips og tricks for at få baghjulet med op over, kan man sagtens regne med at dækket griber fat og hjælper dig over.
Det er en anden historie, hvis rødderne er våde og slidte, så må næsten alle dæk give fortabt, hvilket jeg ved selvsyn måtte erkende (av mine ribben) da jeg prøvede at dreje og bremse på samme tid på en våd rod.
Når man ikke begår den slags kørefejl, har dækket fint med greb i svingene, så længe du læner cyklen ind i svingene og udnytter de kraftigere sideknopper. Når du nærmer dig grænsen for dækkets formåen, vil du kunne mærke en begyndende udskridning. Det slipper altså ikke grebet pludseligt og forsvinder under dig.
Når underlaget skifter til det deciderede mudrede møder dækket sine begrænsninger. I mudderet har dækket begrænset greb, og det kræver at du finder den rigtige balance mellem for-og bagdæk og du doserer trykket i pedalerne korrekt, hvis ikke du bare skal fedte rundt på baghjulet eller miste grebet på forhjulet. Dette er ikke unormalt for et allround XC-dæk og Peak dækket er hverken værre eller bedre end mange andre lignende dæk.
Når man kører fra mudder til tørt/hårdt underlagt har de forholdsvis let ved at smide mudderet så de ikke er pakkede med mudder, når du rammer det næste mudderhul.
Konklusion:
Goodyear har med Peak kommet med et godt bud på et allround XC-dæk, der kan bruges af alle ryttere fra søndagsmotionisten til elite-rytteren.
Dækket giver fint med greb på de fleste underlag og er smidigt og komfortabelt, og det leverer også gode bremseegenskaber, hvor det er er nemt at dosere bremsekraften, uden det skrider ukontrolleret ud.
Det eneste kritikpunkt jeg havde, var det besværlige tubeless-setup, men dette skyldes sandsynligvis en uheldig kombination af fælg og dæk.
Goodyear Peak er et anbefalelsesværdigt dæk til dig, der ønsker et let rullende dæk med fornuftigt greb, og som ikke ønsker af skifte mellem forskellige dæktyper afhængig af underlaget beskaffenhed.
Sådan har vi testet:
Dækket er testet gennem forår/sommer, hvilket vil sige alt fra 12 grader og regn til 26-28 grader og høj sol.
Den er testet på de nordsjællandske spor i Rude og Geels skov.
Stillet til rådighed af: Peakbike
Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger