Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Introduktion
Goodyear er en af verdens største leverandører af dæk til biler, lastbiler og meget andet. Den amerikanske koncern valgte i 2018 at gå ind i cykelsporten. Derfor startede man Goodyear Bicycle og introducerede et sortiment med dæk til alle større segmenter af cykling. Den enorme erfaring fra biler og andet har Goodyear udnyttet til hurtigt at lave nogle gode cykeldæk.
Tubeless dæk er efterhånden slået helt igennem hos de professionelle cykelhold. Hvordan er det så at køre på for motionscyklisterne? Formålet med tubeless er primært at opnå to fordele. Dels den åbenlyse, hvor små punkteringer lapper sig selv, men også en meget bedre komfort.
For at opnå disse fordele, så skal du have et lavere dæktryk i dine dæk. Det får du ved at have bredere dæk, hvor der er mere luft i dækket, og en speciel væske, der kan nå at lukke og forsegle de små huller, uden du mister særligt meget dæktryk. Dermed kan du blot fortsætte kørslen og du skal ikke stå i vejkanten og bruge tid på at skifte slange.
Et dæktryk på 4-5 bar er rigtigt behageligt at køre med, og giver en rigtig fin komfort.
En moderne cykel, med lidt bredere fælge og dermed plads til endda rigtig brede dæk, er designet til at bruge tubeless.
Du kan læse mere om opsætning og vedligeholdelse af tubeless racerdæk i artiklen her.
Men hvordan er Goodyear Eagle F1R at køre på? Det tester vi her.
Fakta
Producent: Goodyear
Produkt: Eagle F1R Tubeless
Farver: Sort (fås også med lyse skinwalls)
Størrelse: 700x28 mm (Fås fra 700x25 mm. til 700x32 mm.)
Vægt: 279 gram per dæk (vejet)
Vejl. udsalgspris: Kr. 549,-
Stillet til rådighed af: PeakBike
Good Year Eagle F1R dækket på vægten.
Test
Goodyear fremhæver selv især to egenskaber ved deres dæk:
Eksklusive gummiblandinger der ifølge Goodyear sætter nye standarder inden for rullemodstand og punkteringsbeskyttelse. De kalder denne blanding for Ultra High Performance (UHP) og den skulle ud, over nedsat rullemodstand og punkteringsbeskyttelse, sikre at dækket slutter tæt til fælgen.
Goodyear arbejder særlig intensivt på at optimere deres dæk til Tubeless setup, og har derfor en unik konstruktion - Tubeless Complete - der gør dækket ekstra tæt, og når det er sat op, så skal der nærmest ikke efterpumpes.
Testens dæk er stillet til rådighed af Peakbike, der samarbejder med Goodyear’s udviklingsafdeling, om at optimere Goodyear dækkene til de danske forhold med bl.a. mange flintesten.
Pro Team holdet “Human Powered Health” kører tubeless fra Goodyear både på dame- og herreholdet.
Good Year-dækket kommer i en fin papemballage og virker lækkert fra første øjekast.
Udpakning
Dækkene kommer i en lille papkasse med lidt tekniske detaljer og praktisk information, og har et enkelt plastbånd omkring for at holde det hele samlet.
Kvaliteten virker god og dækkene ser ensartede ud, med bløde kanter til at holde tæt mod fælgen. Slidbanen har mønster i siderne til vejgreb og til at lede vand væk.
De testede dæk er helt sorte, men de findes også med sider i en lys skindfarve.
På dækkene er der pigge fra støbningen, noget der ikke pynter på et dæk i denne prisklasse.
Små pigge fra støbningen på dækkets sider.
Goodyears navn er malet og skrevet med hvid skrift på siden af dækket. Det vækker minder fra fortidens bildæk fra samme brand. Klassiske amerikanske biler havde typisk dæk med producents navn skrevet i hvid på siderne. En fin, visuel feature.
Good Year dækket på vores racercykel ser rigtig godt ud.
Vægten af de testede dæk er 279 gram, hvilket er få gram bedre end et tilsvarende dæk i samme størrelse fra en af konkurrenterne. Den nye generation af Eagle F1R dækket har netop arbejdet på at nedbringe vægten i forhold til forrige generation, hvilket er lykkedes.
Hvordan klarer dækket sin opgave?
Tubeless dæk monteres på fælgen på samme måde som almindelige slangedæk.
Herefter gælder det om at få monteret ventilen. Vi har fra importøren af Goodyear dækkene - Peakbike - fået stillet nogle specielle tubeless-ventiler fra fabrikanten MilKit til rådighed for testen.
Disse ventiler har en ekstra lukning inde i dækket, der ikke er beregnet til at køre på, men som kan lukke masser af luft ind, når dækket monteres. Det virker overbevisende og gør påsætningen af dækkene lettere.
MilKit ventiler med dobbelt lukning.
Væske hældes ind i dækket, inden det sættes på, eller med et specielt tool fra Peakbike/MilKit, der passer til den smarte ventil. Herefter er det et must at have en kompressor. Enten en gammeldags model eller én som fødes fra en cykelpumpe og som kan blæse meget luft ind på én gang, så dækket springer på fælgen.
Herefter pumpes dækket til det ønskede dæktryk. Men hvad er korrekt dæktryk for tubeless?
Det har Goodyear et godt svar på, da de simpelthen har en hjemmeside, hvor man blot indtaster sine tal, så kommer svaret.
Følg linket her til beregneren:
Bereg dit dæktryk med Goodyear
Det er vigtigt at være opmærksom på dækkets maksimale tilladte tryk.
Tubeless er beregnet til at køre med lavere tryk, og derfor kan tubeless dæk ikke klare de høje tryk på 6-8 bar vi kørte med i de gode gamle dage. På disse dæk er angivet henholdsvis 5 bar for fælge uden kant og 5,8 bar for fælge med kant.
Køreoplevelsen på de nye GoodYear Eagle F1R
Vi pumper dækkene med 4,4 bar i forhjulet og 4,6 bar i baghjulet, som udregnet på Goodyears hjemmeside. Jeg har kørt tubeless på racercyklen hele året, så det lave tryk i Goodyear dækkene er ikke en overraskelse. Alligevel er det en nydelse at køre på helt nye dæk, hvor man tydelig mærker komforten.
Goodyear dækkene klarer sig godt på landevejen. De er behagelige at køre på, farten virker til at være god og man føler sig tryg i svingene. Selv med høj fart og i snævre sving står dækkene godt fast, og der er ikke tendens til at glide, ligesom styringen virker præcist.
Jeg har kørt mindre grusstykker for at se om dækket samler små sten op, og om vi kunne fremprovokere en lille punktering. Det kunne vi heldigvis ikke. Man kan sagtens køre et mindre stykke grus på de bredere dæk og det lavere tryk. Komfort og punkteringsbeskyttelse sikrer, at du kommer godt igennem. Vigtigst er, at dækkene ikke samler sten op. Vi oplevede ikke, at der på Goodyear dækkene sad små sten i gummiet efter denne barske test.
Test af Good Year Eagle F1R på grusveje i Himmerland.
Under testen har vi ikke kørt i decideret regnvejr, men dog i et par kraftige byger og efterfølgende fugtigt vejr med regnvåde veje. Mærker man på Goodyear Eagle dækket, så føles det blødt og som et dæk der “vil” hænge fast på vejen. Det gør det også, selvom det er fugtigt og følelsen af sikker kørsel, er der hele tiden.
Den oplevede kvalitet i materialer og konstruktion
Goodyear Eagle F1R giver en sikker fornemmelse i svingene, leverer god hastighed ud ad lige vej og er et dæk, der på alle parametre leverer varen.
Løfterne om at dækket ikke har behov for at blive efter pumpet, så tit er ikke entydig. Erfaringerne er, at der går et antal uger, før et tubeless dæk er helt tæt. Det oplevede vi også med disse Goodyear dæk. Efter to uger var fordækket tæt og skulle ikke efter pumpes særlig tit. Der gik lidt længere tid, før vores bagdæk sad ordentligt. Det krævede en ekstra montering, før det blev tæt.
At køre med et lavere tryk end det angivne er ikke et problem og sikrer stadig dækkets gode egenskaber. Vi kørte uden problemer ned til cirka 2,5 bar. Selv med det lave tryk føles dækket godt at køre på, uden at man mister fart og stadig uden følelsen af, at man er punkteret.
Efter testens cirka 700 kilometer ser selve dækkets slidbanen stadig fint ud, uden små revner eller sten i dækket. Jeg har ikke oplevet en decideret punktering fra småsten eller glas. En nærmere inspektion af dækkene viser ingen huller som er lappet, og dækket ligner stadig et nyt dæk.
Det testede baghjul efter cirka 700 kilometer.
Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?
Et tubeless dæk har en højere pris end et almindeligt dæk til slange. Op til 20-25% mere for et tilsvarende dæk med slange. Ser vi bort fra andre omkostninger, så er Goodyear Eagle F1R dækket bestemt et kvalitetsdæk, og man får et godt dæk, som man kan forvente af mærket. Prisen er på niveau med tilsvarende dæk fra andre af de store producenter.
Vores vurdering er, at der er god overensstemmelse mellem produkt, kvalitet og pris for dækket.
Konklusion
Goodyear Eagle F1R dækkene med Milkit tubeless ventiler sidder nu sikkert fast på min racercykel. Det virker som et dæk, jeg kommer til at køre på længe.
Dækket kører godt, ser med sine hvide stafferinger godt ud i mine øjne. Hele setupet omkring tubeless er absolut behageligt og dækket triller bare derudaf.
Dækket er fuldt ud konkurrencedygtig på kvalitet, pris og ikke mindst performance. Gummiblandingen virker blød uden at dækket dermed samler små sten, hvilket virker positivt.
Dækket kan klart anbefales på racercykler med plads til de brede dæk, og til motionisten, der ønsker et rigtigt godt komfortniveau.
Good Year-logoet er letgenkendeligt med klassiske referencer til blandt motorsport, hvor amerikanerne har sit ophav.
Om testen
Vi har testet Goodyear Eagle F1R i sommeren 2023 og kørt cirka 700 kilometer på dækket. Der er testet på normale danske landeveje, lidt grusvej og under hård træning med gutterne.
Om testeren:
Testeren har kørt tubeless på gravel siden 2022 og har i hele 2023 kørt tubeless på racercykel med dæk i størrelsen 700x28.
Alder: 58
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg
Stillet til rådighed af: PeakBike
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger