Motionsfeltet.dk's vurdering:
Stillet til rådighed af: Egedesø A/S
Vejledende udsalgspris: 2.699 kroner
Vægt: 222 gram (oplyst), 232 gram (vejet)
Fås i tre størrelser: Large (59-63cm), Medium (55-59cm), Small (51-55cm)
Hjelmen er CE-mærket og lever op til EN 1078 standarden
Test:
Hjelmen kommer i en fin æske, hvor der også er en transportsikring for at beskytte hjelmen mod stød under transporten. Designet af hjelmen er forholdsvis specielt. Hjelmen er bygget op med en lang række kanaler på langs af hjelmen og flere af disse er aflukkede med et stykke perforeret plastik. Ideen er, at få så meget luftgennemstrømning og varmeafledning som muligt imens hjelmen holdes aerodynamisk.
Spændemekanismen er et af Giros klassiske Roc Loc drejespænder i nakken og et almindelig klikspænde til hagen. Begge kan betjenes med en hånd og virker upåklageligt.
Desuden er Roc Loc-systemet opgraderet, til det Giro kalder ”Roc Loc Air” hvilket er en række plastikstivere, der holder hjelmen få millimeter fra hovedet. Sammen med kanalerne giver det en overraskende god luftgennemstrømning.
Denne tester har i flere år kørt med Giros gamle topmodel Ionos, som var noget nær den luftigste hjelm på markedet. Og når det kommer til luftighed, mener vi faktisk at Synthe er på niveau. Med andre ord hjelmen har komfort som en komfortabel cykelhjelm og ikke som en aerohjelm, hvilket er super.
Vægten er god for en aerohjelm, om end man kan få lidt lettere aerohjelme, så er hjelmen meget let, faktisk så let at man meget hurtigt glemmer man har den på.
Indvendig er der kun padding foran til panden og en enkelt pude til at støtte toppen af hovedet. Paddingen er lavet i det Giro kalder X-Static, og er god til at holde på sveden. Alt i alt betyder det faktisk, at vi ikke oplevede det problem med sved i øjnene som denne tester normalt har på meget varme dage.
Vi har dog et problem med ørestropperne, de er vulkaniserede på den forkerte side, så vores ene tester kunne mærke samlingen i panden. Det kan eventuelt løses ved at gemme stropperne bagved X-Static puden, men det er ikke optimalt. Vores anden tester mærkede intet til stroppernes samling, så dette problem afhænger af hovedform og ja måske også ”følsomhed”.
Når det kommer til performance, har vi (desværre) ikke en vindtunnel til rådighed. Det vi dog kan sige om performancen er, at vi ikke helt oplevede en markant stigning i vores hastighedsgennemsnit, som vi ellers oplever med nogle aerohjelme.
Vi havde hjelmen med ude på Værløse flyvestation, hvor vi testede den sammen med et par almindelige racerhjelme. Her var oplevelsen lidt mudret. Tidsmæssigt kørte begge testere hurtigere med Synthe hjelmen, men det var ikke så overvældende, at vi føler os sikre på, at vi kan tale om en virkelig stor forskel. Giro siger selv, at hjelmen er aerodynamisk og hurtigere end normale hjelme og vi må tro på dem her.
Konklusion:
Giro er lykkedes med at lave den mest luftige aerohjelm, vi nogensinde har prøvet. Hjelmen er flot, har nogle gode linjer og ligner faktisk slet ikke en aerohjelm. Vores egen uvidenskabelige performance test antydede at hjelmen er hurtigere end normale hjelme og muligvis har en aero-effekt.
Efter vores overbevisning er hjelmens absolut bedste feature dens komfort, som er uovertruffen. Prisen er dog til den høje side, men vi har også her at gøre med en tophjelm, der blandt andet bliver brugt på BMC og Katusha.
Sådan har vi testet:
Vi har testet hjelmen hen over sommeren i regnvejr og på meget varme dage. Hjelmen er testet både på landevejen og på lukkede baner. For at finde ud af om der er en reel aero-effekt, har vi testet den mod andre hjelme og på flere testere.
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger