Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Farve: Hvid/sort (fås også i sort/lime)
Størrelser: 41-48
Vejl. pris: 2899,- kr.
Introduktion:
I takt med den teknologiske udvikling i cykelsporten, så er også cykelsko blevet en mere og mere avanceret størrelse hen over årene. Især på bespændingsfronten - altså de anordninger som man spænder skoene med - er det sket en masse. Hvor velcro tidligere var en favorit, har alle producenter nu et system, som de sværger til - oftest de såkaldte BOA-spænder, hvor en wire hen over vristen kan spændes ved at dreje på en stor knap.
Fordelen er, at det går stærkt og er nemt at betjene. Også på farten - i bogstaveligste forstand.
Blandt andet derfor er det en smule finurligt, at der hen over de sidste sæsoner har spredt sig en trend, hvor cykelskoene benytter sig af en god, gammeldags snørelukning, som man kender fra fodboldstøvler, løbesko - ja stort set alle typer fodtøj.
Det helt store gennembrud synes at komme i sidste sæson, hvor man både på Pro-scenen og blandt utallige motionister så trenden brede sig hurtigt.
Trendsætteren i denne sammenhæng har uden tvivl været Giro. Med modellen Empire har de skabt en letgenkendelig sko, som hurtigt blev pejlemærke for den voksende tendens og benchmark for både kvalitet og design.
For netop designet har unægtelig også været med til at bære snøreskoene frem, i en tid hvor mode og æstetik nyder en stadig større vigtighed i mange rytteres tilgang og hvor flere og flere ’livstilsryttere’ finder vej til sporten.
Empire-skoene har således fået stor ros for at forene gamle traditioner med et moderne look.
Men kan snørebåndene overhovedet konkurrere med langt mere moderne og teknologisk overlegne løsninger? Og hvordan performer det moderigtige look ude på landevejen?
Det har Feltet.dk haft lejlighed til at teste igennem det danske forår, hvor vi hoppede i et par Giro Empire i SLX-modellen.
Test:
En pakke som (kun) er en topmodel værdig
SLX-modellen fra Giro er firmaets topmodel i Empire-serien, som benytter sig af snørelukningen.
Vi modtog den helt hvide model til test, mens der ligeledes findes andre iøjnefaldende muligheder i blank sort/Lime.
Det er en pakke der imponerer, for når man åbner skokassen, så finder man ikke blot et par sko, men snarere en hel pakke, som understreger at vi har med et topprodukt at gøre. Således ankommer skoene i en dedikeret taske, som man fremadrettet kan bruge, når skoene skal pakkes til cykelløb eller cykelrejser.
Skoene ankommer med to sæt snørebånd - hvide og sorte, så man kan vælge sin favorit. Desuden er de født med Giro’s ’Supernatural Fit System’. Et sålsystem, hvor svangstøtten kan justeres, så man kan finde den optimale pasform og støtte til fødderne. Æsken indeholder to såler - en almindelig og en sål hvor svangstøtten kan reguleres. Mere herom senere.
Alt i alt en samlet pakke som imponerer ved første øjekast.
(Ultra) lav vægt og fine snører
Det første man bemærker ved skoen - både i hånden og under kørsel - er at de er ekstremt lette!
Vi har testet en størrelse 43, hvor vægten kun sniger sig op på 196 gram pr. sko (uden klamper), når vi smider den på køkkenvægten.
Når skoene er på fødderne, mærker man knap, at man har dem på, og den lette fornemmelse er ren balsam for en cykelrytterhjerne, hvor det at føle sig let og hurtig er uvurderligt.
Hernæst er der næste punkt på dagsordenen - og måske det vigtigste - nemlig snøresystemet. Giro Empire SLX benytter sig af 14 huller (7 på hver side), som fordeler sig symmetrisk hen over vristen. Omkring det fjerde hul er der i pløsen (skoens ’tunge’) påsyet en lille elastik, som kan trækkes op, så løkkerne fra snørebåndene kan fastgøres og derved undgå at komme i unødig konfrontation med kæde, pedalarme eller hjul.
Rent funktionelt så lad det blot væres sagt med det samme: Snøre er en fornøjelse som lukkesystem i en cykelsko. Rent praktisk så er der selvsagt en smule mere besvær, eller rettere praktik, forbundet med det end ved et BOA-lukkesystem eller velcro. Når man tager skoen på, så tager det et minuts tid længere at stramme skoen til hele vejen op og slå en kraftig (dobbelt)knude.
Men faktisk synes vi også, at der er et par fine fordele:
Den mest åbenlyse af slagsen, som vi har oplevet, er, at det er let at dosere trykket, så man kan stramme skoen så meget eller så lidt som man lyster efter præference eller fodtype. Det er lidt som at snøre sine fodboldstøvler, hvor man let kan få dem til at sidde præcist så tæt, som man vil.
En anden fordel er, at fordi snøren er fordelt hen over hele vristen, så fordeles trykket enormt symmetrisk og jævnt, hvilket kan være sværere at opnå med sko, som eksempelvis kun har én BOA-lukning. Her opnår man ofte rigtig god spænding i området omkring selve spændet, mens det i nogle sko kan være svært at få en hård nok spænding i området længst væk (ofte omkring forfod og tæer). Det problem eliminerer Giro Empire fuldstændig til stor fornøjelse for komfort og tråd.
For at kunne holde spændet over flere timer, har Giro benyttet specielle sportssnørebånd i mikrofiber. Disse kan væsentligt bedre holde på en knude, så denne ikke løsnes under kørsel. Det er vores klare oplevelse, at dette virker og skoen holder nemt sin pasform og spænding på selv lange ture.
Løkkerne, fra sløjfen der slås, samles let i den lille elastik midt på pløsens overside. Det fungerer fint og man oplever aldrig snørebånd på afveje. De medfølgende snørebånd er ret lange, hvilket giver en fin fordel, når skoen skal strammes til: Der er noget at arbejde med og man kan bruge hele hånden til ’få fat’.
Synes man omvendt, at de lange løkker ødelægger noget at den æstetik, som skoen bryster sig af, så kan man eventuelt klippe dem kortere, en løsning vi har set i praksis, men ikke afprøvet i denne test.
Godt fit og lækre materialer
Kigger vi på pasformen, så tilbyder Empire-skoene en rigtig fin en af slagsen. Denne tester har en neutral fod, når det kommer til bredde, så den er hverken bred eller smal. Her opnås en nærmest perfekt pasform - faktisk en af de bedste vi har prøvet.
Der er fin plads i forfoden, mens mellemstykket slutter fuldstændig op omkring hele foden. Især området omkring hælen udmærker sig. Her får man blødt og smidigt læder, som giver en god fornemmelse, samtidig med at hælen krænger hælen sig en smule sammen om akillessenen, hvilket medfører et solidt, men blidt, greb om foden, som holdes fint på plads.
Materialevalget på skoens overdel er udviklet af Giro selv. Evofiber™ hedder det, og betegnelsen dækker over et materiale, som tager de bedste egenskaber fra henholdsvis mesh og microfiber, og fusionerer disse. Det betyder, ifølge Giro, en høj grad af vandafvisning samtidig med, at åndbarheden bevares.
Disse egenskaber kan let bekræftes i test. Skoen har en god åndbarhed på varme dage. Den høje evne til at komme af med varmen forstærker virkelig letvægtsfølelsen og giver en sko som man enormt gerne vil have på fødderne, hvis man eksempelvis skal ned og køre bjerge. Et absolut oplagt valg til sommerens ture sydpå eller hvis et af de store Gran Fondo-løb skal besejres!
Overfladen er blank og vi har i testen fundet, at den er særdeles afvisende overfor snavs. Selv om den blanke, hvide farve må betegnes som sart, så er skoen forholdsvis let at holde ren og pæn.
Skidt fra vejen lægger sig i et tyndt lag på ydersiden, uden på nogen måde at blive ’opsuget’ af materialet. Derved er de lette at rengøre med en let våd klud og eventuel et par dråber kæderens, hvis der er kommer olierester på.
Supernatural Fit System
Den føromtalte pasform kommer i høj grad fra Giro eget sålsystem.
I praksis er det en indersål, hvor der under svangen er plads til et indlæg, som yder den fornødne svangstøtte til den pågældende fodtype.
Svangstøtten findes i tre højder, så man kan eksperimentere og finde netop den, som passer til ens egen fod. Desuden kommer skoene også med en almindelig, neutral sål, hvis man ikke har brug for svangstøtte.
Vi har under testen brugt svangstøtten og oplevet en positiv forskel i forhold til at køre med en neutral sål. Har man således en høj svang eller mangler man support i det område, så kan dette fit-system fint anbefales.
Ydersålen er lavet af Easton. Den er i ren carbon og er enormt stiv. Her er det tydeligt, at Empire SLX er udviklet med blandt andre Taylor Phinney fra BMC og med race-krav for øje.
Den stive sål giver en suveræn fornemmelse af kraftoverførsel, mens vi faktisk har været positivt overraskede over den relativt høje komfort stivheden til trods. Giro Empire kan således sagtens bruges til andet end race, da de mange komfortelementer vejer op for ydersålens rigiditet.
Samlet konklusion
En sko der sætter et stort flueben ud for alle de vigtige parametre: Pasform, åndbarhed, materialevalg og kraftoverførsel.
Snøresystemet fungerer flot og giver en rigtig god spænding, som andre systemer har svært ved at konkurrere med. Så kan man fint leve med, at det tager et par minutter ekstra at gøre sig klar.
Giro Empire SLX er således det nærmest perfekte mix mellem teknologi, performance og den æstetik som fylder mere og mere i cykelfolkets bevidsthed. Vores allerbedste anbefalinger.
Sådan har vi testet:
Skoene er testet på landevejen i det danske forår, som har vist sig fra sin bedste side med temperaturer op til 27 grader, hvilket har været en fin anledning til at teste skoenes åndbarhed.
Stillet til rådighed af: Bjarne Egedesø / Bikers Best
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger