Fakta:
Producent: Giant.
Fås i størrelserne: XS, S, M, ML, L og XL. (Vi har testet en M)
Farve: Carbon/Black/ Iris
Vejledende udslagspris: 35.999,- kroner
Fakta om cyklen
Ramme: Carbon, advanced grade composite.
Forgaffel: Carbon, advanced grade composite.
Geargruppe: Shimano Ultegra DI2
Kranksæt: Shimano Ultegra med Giant Power wattmåler - Der kommer en separat test
Bremser: Shimano Ultegra
Hjulsæt: Giant SLR-1 42 mm tubeless ready
Dæk: Giant Gavia Tubless 700x25
Saddelpind: Giant Variant composite
Saddel: Giant Contact SL
Frempind: Giant Contact SL
Styr: Giant Contact SL
Introduktion
Siden Giant blev startet i 1972 af taiwanske King Liu har mærket vokset sig blandt de største cykelfabrikanter i verden. Det er blandt andet Giant der står bag ’Compact Road-designet’, med det karakteristiske slope i stellet, som man finder på mange racercykler i dag.
Giant har vundet flere store sejre i professionel cykelsport. I år sponsorer holdet både professionelle landevejshold og mountainbike hold.
Giant tilbyder deres kunder et bredt udvalg af forskellige cykler til vidt forskellige priser. Vi har fået mulighed for at teste en cykel, der ligger lige under de dyreste modeller Giant råder over.
Test
Giant TCR-modeller kommer i flere versioner. Den testede model hedder Advanced Pro 0. Denne model rangerer lige under Advanced SL og lige over Advanced. Cyklen fås med både fælgbremse og skivebremse. Cyklen vi har fået stillet til rådighed er med fælgbremse.
Selve Advanced Pro 0 modellen fås i to versioner, hvor det er er udstyret er forskellen på de to cykler.
Cyklen er sat op med Giants egne komponenter, derudover er cyklen udstyret med Shimano Ultegra DI2.
Giant Advanced Pro 0 er holdt i en fed sort farve, hvor selve Giant skriften på cyklen er farvet i hvid. Dette giver cyklen et rigtig fedt og stilrent look.
Første tur på landevejen
Det første man bider mærke i, når man kører en tur på cyklen er, at det er en fartmaskine. Rammen er først og fremmest rigtig stiv og den er klart en af de stiveste cykler denne tester har prøvet kræfter med.
Stivheden kan også mærkes når man accelererer på cyklen. Den reagerer godt på antrittet fra pedalerne, og det er sand fornøjelse når der skal accelereres på flad vej og ud af sving.
Når man prøver en racercykel for første gang, kræver det tit lidt tilvænning. Dette var også tilfældet med denne cykel. Selve rammen er en størrelse Medium. En Medium størrelse hos Giant er fra 171 centimeter til 181 centimeter. Min højde er 173 centimeter, så jeg var dog lidt i tvivl om en Medium kunne blive for stor, da jeg normalt kører lidt mindre størrelse med længere frempind på.
Derfor krævede det også et par ture før jeg havde vænnet mig til cyklens indstilling og der blev justeret på både saddelhøjde og sadlens position. Til sidst fandt jeg dog en indstilling der gjorde, at jeg faktisk sad ret godt på den og samtidig følte jeg, at mit tråd også blev bedre.
Rammegeometrien
En af de første ting man lægger mærke til ved Giant Advanced er hvor meget slope der er i rammen. Slope er den måde rammen er bygget på.
Det vil sige hvor meget overrøret falder. Hos Giant og specielt deres TCR-modeller har altid været kendt for meget slope.
Om man er for eller i mod slope er nok en smagssag. I ”gamle” dage sagde man, at en carboncykel med slope var mere stiv i rammen end en uden slope. Men faktum er, at i dag laver man ikke en high-end cykel der ikke er stiv nok.
Vi synes, at rammegeometrien er godt afstemt og cyklen har et fedt look og et look der vidner om, at det er en cykel der er lavet til at køre stærkt og som man har lyst til at køre stærkt på.
TCR er Giants bud på en allround cykel. Vi synes dog, den er meget raceorienteret. Giants aero-model hedder Propel, men vi synes også at TCR-modellen gør det godt, når der skal tonses på flad vej. Det er måske også derfor, at TCR Advanced er den fortrukne cykel for WorldTour-holdet CCC. Holdets profil Greg Van Avermaet har også brugt denne model gennem hele forårsklassikerkampagnen.
Gennemtestet til Grejsdalsløbet
Vi var heldige at have mulighed for at teste cyklen til et af Danmarks hårdeste og mest varierede motionsløb - Grejsdalsløbet. Her er udfordringerne mange - fra flade tonserstykker, til højdemeter og teknisk terræn. En fin test for en allround-racer.
Og her performer Advanced-modellen nærmest perfekt. Den er hurtig på alle ønskelige måder - både når der skal accelereres i sving og ved temposkift i grupperne, men også på bakkerne, som der er masser af i området.
Det er en fornøjelse at køre på en cykel som denne, som bare fungerer uanset hvordan løbet køres eller hvordan terrænet skifter temperament.
Der er også komforten, for det er en lang dag på cykelkontoret. Her kan vi godt forstå, hvorfor modellen her er foretrukket af mange proffer, for cyklen har en meget velovervejet fornemmelse for kompromisset mellem performance og komfort.
Rammegeometrien gør det let at finde en aerodynamisk position uden at siddestillingen bliver voldsom aggressiv i sit drop mellem saddel og styr, hvilket kan mærkes efter mange timer i sadlen.
Løbet blev dermed en dag, hvor især komfort, fart og kontrol var centrale punkter i oplevelsen med cyklen.
Gode styregenskaber
En carboncykel til over 30.000 kroner forventer man har rigtig gode styreegenskaber. Dette kan denne cykel godt leve op til. Normalt vil det kræve flere ture, før man er tryg ved at kaste cyklen gennem svingene, men Giant har arbejdet meget med styreegenskaberne på deres cykler.
På den første tur følte man den samme tryghed, som jeg normalt har ved min egen racercykel. Dette er et stort plus, da absolut ikke er sådan ved alle cykler.
Advanced Pro 0 er en cykel i en god balance. Kører man cyklen hårdt, så er den styrevenlig også i svingene. Cyklen har ikke været testet til bjergkørsel, men her er vi også sikker på at den ville klare sig godt, når man ser på de styreegenskaber den har.
Styreegenskaberne hænger også sammen med, hvor godt den bremser. Cyklen er udstyret med fælgbremser og det bremser altså ikke ligeså godt som skivebremser. Dette beskriver vi mere uddybende i det næste afsnit.
Gear og bremser
TCR Advanced PRO 0 er udstyret med Shimano Ultegra fælgbremser. Der er blevet kørt en hel ture på cyklen og bremserne har bare fungeret. Selvom der efterhånden kommer flere og flere cykler frem med skivebremser, så bremser en fælgebremse også fint.
Der har heller ikke været behov for yderligere justering. Cyklen er også blevet testet i regnvejr, her kan man dog godt mærke en lille forsinkelse på bremsekraften. Det er dog i den mikroskopiske afdeling, men nok til at man lige skal tænke over det.
DI2-gruppen fra Shimano er der efterhånden ikke så meget at sige om. Gruppen fra Shimano er blevet ekstrem populær og specielt den prisvenlige Ultegra-version er populær, hvis man vil have elektronisk gearskifte på sin racercykel.
Ultegra DI2 er en rigtig god gruppe, der bare skifter helt perfekt. Denne tester har tidligere kørt med Dura Ace DI2 og ud fra gearskiftet er der ikke nogen forskel at mærke. Til gengæld er der en stor forskel på prisen. Ultegra DI2-gruppen har kørt godt og der har ikke været behov for yderligere justeringer.
Hjul og dæk
Hjulene på Advanced Pro 0 er Giants eget mærke. Hjulsættet hedder Giant SLR og er et carbonshjulsæt. Hjulene er tubeless ready, hvilket vil sige, at man kan køre med et tubeless setup. SLR-hjulene har den stivhed der skal til på en landevejscykel og er et rigtig godt hjulsæt der ligger i mellemklassen af hjul.
Som skrevet tidligere er hjulene sat op med tubeless-dæk. Dækkene er også fra Giant selv og hedder Gavia Race og er størrelsen 700x25, der giver massere komfort. Dækkene har vi ikke tidligere prøvet kræfter med, men det er generelt et positivt bekendtskab.
Når man kører med et tubeless-setup, er det muligt at køre med et lavere dæktryk, således det øger komforten på cyklen. På trods at vi har testet cyklen i mange kilometer, så har vi ikke været ramt af en eneste punktering, selvom vi også har kørt flere ture i regnvejr.
Konklusion
Giant har lavet en topcykel, der fungerer godt på de fleste af de parametre vi har testet.
Cyklen fungerer godt i svingene og den kører utrolig godt på fladvej, selvom den ikke er Giants aerocykel. Det er en såkaldt allroundcykel og selvom vi ikke har testet den til decideret bjergkørsel, så vil vi også kunne anbefale cyklen til dette formål.
En af grundende til at cyklen ruller så godt på fladvej, kan måske skyldes de lette og stive carbonhjul fra Giant selv. Hjulene er sat op med tubeless-dæk og dette er bare en positiv oplevelse. Det ruller godt, det giver god komfort og det har endnu ikke givet nogen punkteringer.
Cyklen koster 36.000,-, dette er ikke en billig cykel, dog synes vi at man får meget cykel for pengene. Hvis man vælger at bruge budgettet på denne cykel får man efter vores mening en super fed cykel med nogle fede hjul og sidst men ikke mindst får man en cykel med indbygget wattmåler (der kommer en separat test af denne).
Cyklen fra Giant er generelt en rigtig god oplevelse og klart en af de bedste cykler denne tester har kørt på. Derfor får den de varmeste anbefalinger herfra.
Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i april måned. Vi har testet cyklen under forskellige vejrforhold. Testurene har været fra 1,5-4 timer.
Stillet til rådighed af: Giant Danmark
Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger