26.08.2019 @ 14:00

Den nyeste model indenfor Giants TCR-modeller gør det rigtig godt på alle de testede parametre. Giant kommer her med en fed cykel flankeret af gode hjul.

Fakta:

Producent: Giant.

Fås i størrelserne: XS, S, M, ML, L og XL. (Vi har testet en M)

Farve: Carbon/Black/ Iris

Vejledende udslagspris: 35.999,-  kroner

 

 

Fakta om cyklen

Ramme: Carbon, advanced grade composite.

Forgaffel: Carbon, advanced grade composite.

Geargruppe: Shimano Ultegra DI2

Kranksæt: Shimano Ultegra med Giant Power wattmåler - Der kommer en separat test

Bremser: Shimano Ultegra

Hjulsæt: Giant SLR-1 42 mm tubeless ready

Dæk: Giant Gavia Tubless 700x25

Saddelpind: Giant Variant composite

Saddel: Giant Contact SL

Frempind: Giant Contact SL

Styr: Giant Contact SL

 

Introduktion

Siden Giant blev startet i 1972 af taiwanske King Liu har mærket vokset sig blandt de største cykelfabrikanter i verden. Det er blandt andet Giant der står bag ’Compact Road-designet’, med det karakteristiske slope i stellet, som man finder på mange racercykler i dag.


Giant har vundet flere store sejre i professionel cykelsport. I år sponsorer holdet både professionelle landevejshold og mountainbike hold.

 

Giant tilbyder deres kunder et bredt udvalg af forskellige cykler til vidt forskellige priser. Vi har fået mulighed for at teste en cykel, der ligger lige under de dyreste modeller Giant råder over. 
 

 

Test

Giant TCR-modeller kommer i flere versioner. Den testede model hedder Advanced Pro 0. Denne model rangerer lige under Advanced SL og lige over Advanced. Cyklen fås med både fælgbremse og skivebremse. Cyklen vi har fået stillet til rådighed er med fælgbremse.

 

Selve Advanced Pro 0 modellen fås i to versioner, hvor det er er udstyret er forskellen på de to cykler.

 

Cyklen er sat op med Giants egne komponenter, derudover er cyklen udstyret med Shimano Ultegra DI2.

 

Giant Advanced Pro 0 er holdt i en fed sort farve, hvor selve Giant skriften på cyklen er farvet i hvid. Dette giver cyklen et rigtig fedt og stilrent look.

 

Første tur på landevejen

Det første man bider mærke i, når man kører en tur på cyklen er, at det er en fartmaskine. Rammen er først og fremmest rigtig stiv og den er klart en af de stiveste cykler denne tester har prøvet kræfter med.

 

Stivheden kan også mærkes når man accelererer på cyklen. Den reagerer godt på antrittet fra pedalerne, og det er sand fornøjelse når der skal accelereres på flad vej og ud af sving.

 

Når man prøver en racercykel for første gang, kræver det tit lidt tilvænning. Dette var også tilfældet med denne cykel. Selve rammen er en størrelse Medium. En Medium størrelse hos Giant er fra 171 centimeter til 181 centimeter. Min højde er 173 centimeter, så jeg var dog lidt i tvivl om en Medium kunne blive for stor, da jeg normalt kører lidt mindre størrelse med længere frempind på.

 

Derfor krævede det også et par ture før jeg havde vænnet mig til cyklens indstilling og der blev justeret på både saddelhøjde og sadlens position. Til sidst fandt jeg dog en indstilling der gjorde, at jeg faktisk sad ret godt på den og samtidig følte jeg, at mit tråd også blev bedre.

 

Rammegeometrien

En af de første ting man lægger mærke til ved Giant Advanced er hvor meget slope der er i rammen. Slope er den måde rammen er bygget på.

 

Det vil sige hvor meget overrøret falder. Hos Giant og specielt deres TCR-modeller har altid været kendt for meget slope.

 

Om man er for eller i mod slope er nok en smagssag. I ”gamle” dage sagde man, at en carboncykel med slope var mere stiv i rammen end en uden slope. Men faktum er, at i dag laver man ikke en high-end cykel der ikke er stiv nok.

 

Vi synes, at rammegeometrien er godt afstemt og cyklen har et fedt look og et look der vidner om, at det er en cykel der er lavet til at køre stærkt og som man har lyst til at køre stærkt på.

 

TCR er Giants bud på en allround cykel. Vi synes dog, den er meget raceorienteret. Giants aero-model hedder Propel, men vi synes også at TCR-modellen gør det godt, når der skal tonses på flad vej. Det er måske også derfor, at TCR Advanced er den fortrukne cykel for WorldTour-holdet CCC. Holdets profil Greg Van Avermaet har også brugt denne model gennem hele forårsklassikerkampagnen.

 

 

Gennemtestet til Grejsdalsløbet

Vi var heldige at have mulighed for at teste cyklen til et af Danmarks hårdeste og mest varierede motionsløb - Grejsdalsløbet. Her er udfordringerne mange - fra flade tonserstykker, til højdemeter og teknisk terræn. En fin test for en allround-racer.

 

Og her performer Advanced-modellen nærmest perfekt. Den er hurtig på alle ønskelige måder - både når der skal accelereres i sving og ved temposkift i grupperne, men også på bakkerne, som der er masser af i området.

 

Det er en fornøjelse at køre på en cykel som denne, som bare fungerer uanset hvordan løbet køres eller hvordan terrænet skifter temperament.

 

Der er også komforten, for det er en lang dag på cykelkontoret. Her kan vi godt forstå, hvorfor modellen her er foretrukket af mange proffer, for cyklen har en meget velovervejet fornemmelse for kompromisset mellem performance og komfort.

 

Rammegeometrien gør det let at finde en aerodynamisk position uden at siddestillingen bliver voldsom aggressiv i sit drop mellem saddel og styr, hvilket kan mærkes efter mange timer i sadlen.

 

Løbet blev dermed en dag, hvor især komfort, fart og kontrol var centrale punkter i oplevelsen med cyklen.

 

Gode styregenskaber

En carboncykel til over 30.000 kroner forventer man har rigtig gode styreegenskaber. Dette kan denne cykel godt leve op til. Normalt vil det kræve flere ture, før man er tryg ved at kaste cyklen gennem svingene, men Giant har arbejdet meget med styreegenskaberne på deres cykler.

 

På den første tur følte man den samme tryghed, som jeg normalt har ved min egen racercykel. Dette er et stort plus, da absolut ikke er sådan ved alle cykler.

 

Advanced Pro 0 er en cykel i en god balance. Kører man cyklen hårdt, så er den styrevenlig også i svingene. Cyklen har ikke været testet til bjergkørsel, men her er vi også sikker på at den ville klare sig godt, når man ser på de styreegenskaber den har.

 

Styreegenskaberne hænger også sammen med, hvor godt den bremser. Cyklen er udstyret med fælgbremser og det bremser altså ikke ligeså godt som skivebremser. Dette beskriver vi mere uddybende i det næste afsnit.

 

Gear og bremser

TCR Advanced PRO 0 er udstyret med Shimano Ultegra fælgbremser. Der er blevet kørt en hel ture på cyklen og bremserne har bare fungeret. Selvom der efterhånden kommer flere og flere cykler frem med skivebremser, så bremser en fælgebremse også fint.

 

Der har heller ikke været behov for yderligere justering. Cyklen er også blevet testet i regnvejr, her kan man dog godt mærke en lille forsinkelse på bremsekraften. Det er dog i den mikroskopiske afdeling, men nok til at man lige skal tænke over det.

 

DI2-gruppen fra Shimano er der efterhånden ikke så meget at sige om. Gruppen fra Shimano er blevet ekstrem populær og specielt den prisvenlige Ultegra-version er populær, hvis man vil have elektronisk gearskifte på sin racercykel.

 

Ultegra DI2 er en rigtig god gruppe, der bare skifter helt perfekt. Denne tester har tidligere kørt med Dura Ace DI2 og ud fra gearskiftet er der ikke nogen forskel at mærke. Til gengæld er der en stor forskel på prisen. Ultegra DI2-gruppen har kørt godt og der har ikke været behov for yderligere justeringer.

 

 

Hjul og dæk

Hjulene på Advanced Pro 0 er Giants eget mærke. Hjulsættet hedder Giant SLR og er et carbonshjulsæt. Hjulene er tubeless ready, hvilket vil sige, at man kan køre med et tubeless setup. SLR-hjulene har den stivhed der skal til på en landevejscykel og er et rigtig godt hjulsæt der ligger i mellemklassen af hjul.

 

Som skrevet tidligere er hjulene sat op med tubeless-dæk. Dækkene er også fra Giant selv og hedder Gavia Race og er størrelsen 700x25, der giver massere komfort. Dækkene har vi ikke tidligere prøvet kræfter med, men det er generelt et positivt bekendtskab.

 

Når man kører med et tubeless-setup, er det muligt at køre med et lavere dæktryk, således det øger komforten på cyklen. På trods at vi har testet cyklen i mange kilometer, så har vi ikke været ramt af en eneste punktering, selvom vi også har kørt flere ture i regnvejr. 


Konklusion

Giant har lavet en topcykel, der fungerer godt på de fleste af de parametre vi har testet.

 

Cyklen fungerer godt i svingene og den kører utrolig godt på fladvej, selvom den ikke er Giants aerocykel. Det er en såkaldt allroundcykel og selvom vi ikke har testet den til decideret bjergkørsel, så vil vi også kunne anbefale cyklen til dette formål.

 

En af grundende til at cyklen ruller så godt på fladvej, kan måske skyldes de lette og stive carbonhjul fra Giant selv. Hjulene er sat op med tubeless-dæk og dette er bare en positiv oplevelse. Det ruller godt, det giver god komfort og det har endnu ikke givet nogen punkteringer.

 

Cyklen koster 36.000,-, dette er ikke en billig cykel, dog synes vi at man får meget cykel for pengene. Hvis man vælger at bruge budgettet på denne cykel får man efter vores mening en super fed cykel med nogle fede hjul og sidst men ikke mindst får man en cykel med indbygget wattmåler (der kommer en separat test af denne).

 

Cyklen fra Giant er generelt en rigtig god oplevelse og klart en af de bedste cykler denne tester har kørt på. Derfor får den de varmeste anbefalinger herfra.
 

Sådan har vi testet

Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i april måned. Vi har testet cyklen under forskellige vejrforhold. Testurene har været fra 1,5-4 timer.
 

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet