Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta
Producent: Giant
Produkt: Propel Advanced SL 0
Farver: Sort / blå
Størrelse: Medium (Fås i XS, S, M, M/L, L og XL)
Vægt: 6.89 kilo
Pris: Kr. 96.499,-
Giant Propel er en moderne cykel med masser af klassiske kendetegn.
Introduktion
Giant er historisk set nok mest kendte for deres TCR-model, som er en moderne klassiker og anset som en af de bedste allround-cykler, man kan opdrive.
Det er måske derfor, at den mere rendyrkede aerocykel - Propel - er gået lidt under radaren hidtil. Eller det er faktisk en sandhed med modifikationer, for jeg fristes til at sige, at det er de tidligere versioner, der har levet lidt mere anonymt, mens den nyeste version for alvor sparkede døren ind, da den blev lanceret til Touren sidste år.
Den nyeste version af Propel er således en cykel helt i tråd med tidens trend, hvor der er masser af rendyrkede aero-elementer i designet, men hvor der ikke er gået på kompromis med vægt og køreegenskaber.
Det bedste vidnesbyrd på, at Giant tilsyneladende er lykkedes med missionen er, at rigtig mange af rytterne på det Giant-sponsorerede World Tour-hold Jayco AlUla, har skiftet TCR’en ud med den nye Propel - i alle terræner.
Test
Moderne pakke
Som sagt er den nye Propel designet og konstrueret til de ambitiøse ryttere - det klart største fokus har nemlig været på fart. Men tiden hvor rendyrket aerodynamik og flotte tal i vindtunnellen regerede er ovre, og det er ikke længere nok at lave en cykel, som kun er hurtigt. Det nytter nemlig ikke noget, hvis den ikke også har adrætte og raceorienterede køreegenskaber og en vægt der kan matche de letteste cykler på markedet.
Derfor hører Propel til i kategorien af moderne racercykler, som har udprægede aerodynamiske fordele, men hvor producenterne har skelet lige så meget til de mere klassiske dyder i udviklingen.
Alt dette matcher fuldstændig det visuelle indtryk, som man får af den nye model.
Rørene er dråbeformede, sadelstræberne sænkede og cockpittet er integreret - alt sammen vidner om optimeret aerodynamik.
Samtidig har cyklen forholdsvis klassisk silhuet, opbygning og geometri.
Ratioen mellem cyklens stack og reach er 1.404, hvilket vidner om en rendyrket væddeløbscykel.
Integreret aerodynamik
Cyklen er lavet med Giant’s AeroSystem Shaping. Som man kan forvente af en af verdens førende producenter, så er netop rørformerne et resultat af CFD-analyse og masser af timer i vindtunnelen for at optimere aerodynamikken i vind fra alle vinkler.
I praksis udmønter det sig i rørformer som er ellipseformede og afkortede - hvilket ses tydeligt ved kronrøret, hvor den ende som vender mod rytteren, er afkortet og helt flad, snarere end rund, som den der vender ud i vinden.
Cockpittet består af en todelt frempind og styr, som tilsammen giver fuld integration af kablerne.
De aerodynamiske rørformer er tydelige.
Nemmere at justere
Den nye kabelføring gennem styret skal gøre det hurtigere og nemmere at justere eller ændre cockpitkomponenter og finjustere rytterens position. Det todelt system gør, at man kan ændre frempindslængde eller styrbredde separat, hvilket også er et nik tilbage i en klassisk retning i en tid hvor cockpits ofte består af en samlet enhed.
Kablerne løber under styret og fremstår fuldt integrerede.
Cockpittet er todelt, så man lettere kan skifte de enkelte komponenter.
Lav vægt
Det erklærede mål om lavere vægt for den samlede pakke er opnået.
Vores testcykel i størrelse medium (traditionel 54’er) vejer ind på 6.89 kilo med dunkholdere samt mount til cykelcomputer og uden pedaler
Det er en imponerende vægt, som kun bliver matchet af de absolut topcykler fra konkurrerende brands.
6.89 kilo med dunkholdere og mount til cykelcomputeren. Mere end godkendt!
Integreret sadelpind - et Giant-kendetegn
Som nærmest det eneste mainstream-brand, så benytter Giant stadig en integreret sadelpind på deres absolutte topmodeller. De udtrykker selv, at den er en nøglefaktor, da den forbedrer aerodynamikken og absorberer bump fra vejen.
Samtidig sparer den 45 gram sammenlignet med en standard sadelpind. Det er i småtingsafdelingen, men alt tæller.
Personligt synes jeg, at den integrerede sadelpind set vanvittig flot ud og giver cyklen noget ekstra rent visuelt. Det ser både hurtigt og eksklusivt ud.
Til gengæld kommer man ikke udenom, at det er en smule besværligt. Den skal saves til og det begrænser justeringsmulighederne, når først den er skåret. Der er dog en smule rum til at justere ved hjælp af spacere, men det er sværere at lave småjusteringer.
Integreret sadelpind ser fedt ud, men er noget upraktisk.
Hurtig og responsiv
Ude på landevejen opfører Giant Propel sig som en fuldblods racercykel.
Den er mærkbart hurtig, uanset hvad man sætter den til.
De aerodynamiske egenskaber, kan være svære at sige noget meget konkret om udenfor en vindtunnel, men Propel føles virkelig hurtigt, når den får lov at cruise i fladt og let bølgende terræn.
Man føler, at man får noget for sine kræfter og at cyklen holder farten effektivt, når først den er trådt op i tempo. Samtidig er den rolig i sin fremtoning, så man får en sikker, velafbalanceret og stabil fornemmelse, så man trykker til den med over 40 km/t.
Men det er måske endnu mere imponerende, at det føles som om, at Propel har arvet nogle af de egenskaber, som har gjort bestselleren TCR så populær. Den reagerer let og prompte på accelerationer og hurtige temposkift, hvad enten det er på små bakker, i antrit eller ud af sving.
Krankboksen er en ordentlig moppedreng, som er umulig at vride for selv de største lår og sammen med et tilsvarende robust kronrør, så kan cyklen tage imod og omsætte alle de kræfter, som man kan smide i hovedet på den.
Alt i alt er Propel en virkelig helstøbt køreoplevelse, som beviser hvor langt cykelproducenterne er kommer, når det kommer til at kombinere aerodynamik og køreegenskaber, som tidligere var så svært.
Jeg har efterhånden haft fornøjelse af at køre på rigtig mange topmodeller på tværs af brands, og jeg bedømmer altid en cykel på, hvor effektiv den føles. Altså en samlet fornemmelse af, hvor let det føles at holde cyklen oppe i fart, hvordan den accelererer og hvor sikker den føles, når man giver den alt hvad man har.
Her kan Propel sagtens måle sig med de andre topmodeller på markedet og den fremstår som en yderst effektiv pakke på tværs af disse parametre.
Strømllinet og aerodynamisk.
Smidige køreegenskaber
Tiden hvor en aerocykel styrede halvdårligt er heldigvis også ovre.
Propel er nemlig præcis og let at køre. Den føles smidig i små sving og det kræver ikke mange ture at blive fortrolig med en styring som kan betegnes som præcis og rolig.
Det skal forstås på den måde, at styringen er så direkte, som man forventer af en racercykel til væddeløb, men balancen og geometrien er godt afstemt, så man får en præcis og intuitiv styring.
Propel er også væsentligt mere komfortabel end tidligere aero-modeller. Selvom flere af rørformerne er store og aerodynamiske, så er der også flere smalle og mindre rør, især overrøret når sadelpinden, selve sadelpinden og sadelstræberne. Det er med til at give en smule fleksibilitet på det helt rigtige sted for en mere behagelig køreoplevelse.
Cyklen kan desuden tage op til 30 millimeter dæk, hvilket kun er med til at øge alsidighed og komfort.
Mindre rør på sadelstræberne bidrager til komforten.
Konklusion
Med den nye version af Propel-modellen har Giant vist, at de også mestrer den ultramoderne cykel uden kompromiser. Propel er alt det, som man kan ønske sig fra en racercykel.
Hurtige accelerationer, effektivitet i høj fart, komfort og køreegenskaber, som matcher den ikoniske TCR.
Jeg er solgt og Propel indskriver sig på øverste hylde i min bog.
Stillet til rådighed af Giant Danmark
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger