13.07.2015 @ 08:15

Begynderracer leverer både god komfort og fart på cyklen. Accelerationsstærk er den ikke just, men stiv og effektiv nok, til at man mærker kræfterne omsætte sig i fart. Alt i alt en god begynderracer for rytteren, som sidder ned og træder til, snarere end angriber terrænet.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta                                                 
Producent: Giant
Fås i størrelserne: XS, S, M, ML, L, XL
Fås i farven: sort/hvid/blå (som billedet)
Vægt (vejet): 8,65 kg. (str. M, uden pedaler, med ekstra spacere)
Vejl. pris: Kr. 8.999,-
 

Fakta om cyklen
Ramme: ALUXX SL-Grade Aluminium

Forgaffel: Composite Overdrive

Skiftegreb: Shimano 105, 22 gear

For-/bagskifter: Shimano 105
Kassette: Shimano 105, 11-32

Kranksæt: FSA Gossamer Pro, 34-50

Bremser: Tektro TK-R540.

Styr, frempind, saddelpind, sadel: Giant

Hjul: Giant P-R2/Tracker Road nav (dæk Giant 700x25)


Introduktion
Giant er en af verdens største cykelproducenter og tilbyder landevejsracere i alle prisklasser. Ser man bort fra tri/tt-modellerne, er landevejsracerne inddelt i tre typer: Aero race, som er mærkets racere med største fokus på aerodynamisk fordele; Konkurrence, som er de cykler, der per definition er lagt an på, at score højest på den såkaldte ’stiffness to weight’ parameter; og så endelig Udholdenhed, hvor cyklerne er bygget op omkring den ekstra komfort, der gør det muligt - og giver størst lyst til - at køre ture, hvor distancen og/eller underlaget er en udfordring. Giant Defy er navnet på cyklerne i denne sidste kategori.

Indenfor hver af de tre typer findes flere modeller, som svinger i pris. Der findes altså topmodeller i alle tre kategorier. Selvom det giver sig selv, at en type, der er lagt an på brug i konkurrence (Aero race, Konkurrence), generelt er dyrere end den, der i højere grad står motionist på (Udholdenhed), findes altså også Defy-cyklerne i både dyre og billige varianter.

Giant Defy 1 Compact, som vi her har testet (i str. M), hører til i den billigere ende af Defy-skalaen, men er samtidig den dyreste af de varianter, som bygges op omkring Giants egenproducerede aluminiumsramme. Producenten fremhæver dens OverDrive-kronrør for god stivhed og styring, D-Fuse-sadelpinden til støddæmpning og PowerCore-krankboksen for stiv og effektiv kraftoverførsel - mens det er det øvrige udstyr, som flytter prisen op eller ned.


Test
Først og fremmest er Giant Defy 1 Compact en rigtig pæn cykel. Den er harmonisk bygget op og både elegant og enkel i designet. Farver og detaljer er måske på kanten til det lidt kedelige - smag og behag! - men godt tager den sig ud, sådan helt generelt. Om end den tydeligvis ikke er en fartdjævel, så ligner den en helstøbt og moderne landevejsracer.

Når Defy-modellen (uanset prisvariant) er lagt an på, at give mere komfort end egentlig følelse af ’race’, skyldes det flere ting, blandt andet at overrøret er kortere og kronrøret højere i samme størrelse sammenlignet med cyklerne i Aero race og Konkurrence kategorierne. Det mærker man straks, man sætter sig op på cyklen: Positionen er mindre foroverbøjet, kompakt og ’race-like’. Man sidder mere naturligt opret, hvilket passer godt til mange nye i sporten - og til de lange distancer.

Samtidig er kædestagen længere, hvilket naturligvis ikke mærkes i positionen på cyklen, men måske fornemmes, når man kører - der er usædvanlig god afdæmpning i cyklens bagende. Sammen med den tynde saddelpind og den bløde sadel - i denne testers øjne også for blød - og altså positionen på cyklen, skal man ikke køre langt, før man sætter pris på cyklens komfort.

Det sagt, skal det straks slås fast, at komfort ikke nødvendigvis er ensbetydende med en langsom cykel, og omvendt. Giant Defy 1 Compact opleves på ingen måde som en sløv og tung cykel. Bevares, den er ikke sprællevende som langt dyrere, lettere og stivere carboncykler, og heller ikke særligt accelerationsstærk, navnlig ikke opad, men hvem forventer også det?

Cyklen ruller nemlig godt, når den er oppe i fart, har en stiv aluminiumsramme, hvor det mærkes, når der lægges ekstra kraft i trådet, og som er nem at styre og håndtere - og den kommer såmænd også godt opad bakkerne, hvor den bestemt ikke føles som tung og træg. Man kan med andre ord sagtens få rigtig god fart - og ræs - ud af cyklen, men man belønnes ikke nødvendigvis for at angribe terrænet uhæmmet. Farten skal kontrolleres.

Hjulene kan der, cyklens samlede pris taget i betragtning, ikke sættes en finger på, og det samme gælder det øvrige udstyr, hvor Shimano 105 greb og gear er et klart plus. Dog var denne tester ikke helt tilfreds med mulighederne for at indstille forskifteren, så kæden ikke skraber på. Det skyldes sandsynligvis særligt 11-32 kassetten, som man med det kompakte kranksæt (50/34) virkelig skal føle, at man har brug for, for eksempel i udlandet eller på meget krævende ture hertillands. 30 eller 28 tænder som det øverste (og muligvis 12 som det nederste) burde gøre mange tilfredse.

Bremserne fra Tektro - et sted, hvor der ligesom med FSA-kranksættet er blevet sparet en smule - yder god bremseevne, men denne tester synes, fjederen er lige til den ’hårde’ side, hvilket betyder, at dosering af bremsekraft ikke er det nemmeste sammenlignet med dyrere og ’finere’ bremser. Endelig er sadlen - et af de mest individuelle valg på en cykel - værd at overveje, hvis der skal opgraderes en smule.


Konklusion
Giant Defy 1 Compact er en absolut fornuftig begynderracer, der leverer både god komfort og fart på cyklen. Accelerationer er ikke dens force, men rammen er stiv og effektiv nok, til at man mærker kræfterne omsætte sig i fart. Alt i alt altså en god racer til den mere ambitiøse nybegynder - som sidder mere ned og træder til à la Tony Martin, snarere end han har en Contador eller Gilbert i maven og konstant angriber terrænet.

Sådan har vi testet
Cyklen er testet på de nordsjællandske landeveje i løbet af juni måned.

Kort om mærket
Taiwaneniske Giant er en af verdens største og førende cykelproducenter, der laver stort set alle dele til landevejsracere og mountainbikes selv. Mærket sponsorer atleter og teams på topprofessionelt niveau.

Stillet til rådighed af
Giant Europe

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet