04.09.2023 @ 17:15

Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.
 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Bikepacking, siger du; “Er det ikke bare et smart ord for cykelferie?”


Jo, det er det, men det ændrer ikke, at det er en virkelig god måde at komme ud og opleve sit land på, hvis man ikke har noget imod at vejret og terrænet har en stor indflydelse på oplevelsen.

 

I denne artikel vil jeg fortælle lidt om, hvorfor jeg synes at bikepacking er en fed måde at tage på ferie på, og så vil jeg anmelde et sæt Geosmina tasker, som vi har lånt af importøren HF. Christiansen.

 

Til forskel fra en charterrejse, hvor transporten er et element, der bare skal overstås, så vi kan komme i gang med vores ferie, er selve transporten, tiden på cyklen, et meget centralt element, når man tager på en bikepacking-tur. De mange timer i sadlen, og den langsomme fremdrift, har den positive effekt, at du ser det danske (eller udenlandske) landskab glide forbi på en langt mere nærværende måde, end du oplever i bil, og skulle du få behov for en pause, sætter du dig bare i grøftekanten og nyder stilheden, insekternes summen og fuglesangen. Du behøver ikke en rasteplads, fyldt med biler, burgerbarer og benzinstandere.

 

Man oplever generelt en mere udtalt følelse af frihed, da du har alt hvad du skal bruge på cyklen og finder du ud af, du hellere vil overnatte i et shelter end den campingplads, du havde planlagt, er der ikke langt fra beslutning til handling.

 

 

Overnatning på bikepacking

Apropos overnatning, er der flere muligheder: Telt, shelter, vandrehjem, bed and breakfast - alt efter temperament. Jeg foretrækker at overnatte i shelter, da man ligger hævet over jorden, og er sikker på at ligge i tørvejr.

Til gengæld er du ikke altid så godt beskyttet mod vinden, som du er er i et telt, og derfor stiller det lidt større krav til din sovepose. Men jeg medbringer altid et 1-mandstelt, i tilfælde af at shelter’et er optaget, selv om man i dag kan reservere mange af de offentlige tilgængelige shelters.

 

Min datter, som også testede Geosmina-taskerne på en tredages rundtur på Fyn, overnattede på campingpladser med et 1-mandstelt, da det for hende gav den tryghed, at der var noget personale til stede, frem for at ligge alene i en skov. Og så har man også adgang til et varmt bad og et tørt opholdsrum, hvilket hun satte stor pris på, når dag 2 bestod af 90 kilometer landeveje i heldagsregn.

 

Skal man være i god form?

Det afhænger meget af dit ambitionsniveau. Har du tænkt dig at køre dagsetaper +200 kilometer, kræver det at du har en solid grundform, da det er meget anderledes at køre med oppakning på cyklen. Den er minimum 10 kilo tungere, og reagerer meget langsommere end en cykel uden oppakning. Men når man har hele dagen til at tilbagelægge dagsetaper på eksempelvis 90-120 kilometer, så kan de fleste være med.

 

Og det gode ved at være på bikepacking er, at man forbrænder en pokkers masse kalorier og derfor kan man holde alle de bagerstop, man har lyst til.

Som eksempel kan jeg nævne, at jeg for et par år siden, kørte Danmark Rundt, 1100 kilometer fordelt på 10 etaper samt en hviledag, og da jeg kom hjem, havde jeg tabt mig 5 kilo til trods for at jeg havde besøgt en masse bagere på min tur rundt i Danmark.

 

Test af tasker

Vi har som beskrevet ovenfor haft et sæt tasker fra Geosmina’s road/gravel serie til test.
Sættet bestod af en rammetaske, styrtaske, top tube-taske og en sadeltaske. Fælles for alle taskerne er, at de er fremstillet af en kraftig nylon belagt med polyuretan på indersiden for af sikre, at de er vandtætte.

Derudover er der forstærkninger de steder, hvor der er en større belastning på materialet, så som der hvor spænderne sidder fastgjort og hvor materialet slider op af cyklen og alle samlinger er ultralydssvejsede for at sikre helt vandtætte samlinger. Lynlåsene er et kritisk punkt på bikepacking-tasker, og på Geosmina taskerne er der benyttet 100 % vandtætte lynlåse.

 

Til at fastgøre taskerne benytter Geosmina velcrostropper, som fungere rigtigt godt, og for at imødekomme de forskellige rørtykkelser på forskellige cykler, får man ekstra stropper med i en kort og lang udgave. Det er godt tænkt, da det giver god mulighed for at tilpasse bespændingen til netop dit behov.

 

Geosmina Medium Frame Bag 3L
Vejl. pris: 519,-
Link: https://www.geosminacomponents.com/en/product/medium-frame-bag-gravel/
 

Framebag’en var i størrelse medium, og den passede perfekt til den Principia Gravel (Størrelse 52) jeg har til test, og som jeg benyttede til min bikepacking-tur. På min datters cykel (Størrelse Small) var den lige på grænsen til at være for stor, men det kunne godt lade sig gøre at montere den, så den sad stabilt.

 

Medium-størrelsen har et rumfang på 3 liter, hvilket ikke lyder af meget, med den kunne indeholde teltstænger, ekstra slanger, værktøj, håndsprit, lille lommelygte og så videre.

Den har lynlås i begge sider, hvor den højre side er et stort rum, hvor ovennævnte lå i.
Skillevæggen mellem højre og venstre side har nogle flade lommer, hvor den lomme, der er i højre side, var udstyret med lynlås, så man kan opbevare dankort og lignende på en sikker måde. Det venstre rum, er et stort fladt rum, hvor der i skillevæggen var flere lommer til småting. I dette rum kan man opbevare diverse “flade” ting; Jeg havde nogle ekstra spændremme med, hvis det skulle blive nødvendigt at spænde noget fast.

 

 

Som beskrevet i starten er taskerne udstyret med vandtætte lynlåse, hvilket blev grundigt testet på både min datters og min egen tur. Min datter kørte på andendagen igennem 4-5 timer konstant regn, og jeg måtte igennem en heftig tordenbyge på min tur. Jeg kunne konstatere, at lynlåsene kunne holde tæt igennem en kraftig tordenbyge, mens min datter oplevede, at der gennem flere timers konstant regn, havde trængt regn ind i tasken. Jeg kunne godt have den mistanke, at hun ikke havde lukket lynlåsen helt til, da tasken ikke har anden sikring mod regn end selve lynlåsen, og derfor er det supervigtigt, at man lukker lynlåsen helt i.

 

Geosmina Handlebar Bag 10L
Vejl. pris: 449,-
Link: https://www.geosminacomponents.com/en/product/bikepacking-handlebar-bag-2/

 

Geosmina har tre forskellige styrtasker, en på 15 liter, som er mest beregnet til MTB, en lille en på 3,5 liter samt en mellemstørrelse på 10 liter, som passer til racer- og gravel cykler.

 

Jeg havde mellemstørrelsen til test, og det er en simpel, men velfungerende taske. Det er principielt en drybag, åben i begge ender, med et par kraftige velcroremme til at spænde den på styret, en rem til at spænde rundt om kronrøret, samt et elastiknet, til at fastholde diverse ting.

 

Når man spænder de to remme ind til styret, ligger tasken helt ind til styret, og derved kan den måske komme i karambolage med computerholder, kabler og lignende.

 



Andre tasker har nogle spacere, der skaber afstand mellem styr og taske, men dette kan resultere i, at tasken ikke sidder så stabilt, da den ikke er støttet i samme grad af selve styret. I dette tilfælde sad tasken godt og stabilt uden at være et problem for kablerne.

Jeg havde pakket mit tøj i styrtasken og på trods af en solid tordenbyge, var mit tøj helt tørt, da jeg kom frem til min destination.

 

Så alt i alt en velfungerende styrtaske der opfylder sin funktion udmærket.

 

Geosmina Small Top Tube Bag 0,5L
Vejl. pris: 329,-
Link: https://www.geosminacomponents.com/en/product/small-top-tube-bag-2022/

 

En top tube-taske er næsten uundværlig, når man sidder på cyklen i mange timer. Her kan du have dine snacks, som du skal indtage, mens du kører. Og top tube-tasken fra Geosmina er bestemt en udmærket en af slagsen. Jeg havde valgt den i størrelse small, da jeg tror den opfylder de flestes behov på kortere ture.

Tasken kommer med en indsats i, som kan tages ud, som deler den op i to rum, men den fjernede jeg, da jeg synes indsatsen begrænsede pladsen i tasken. Efter min opfattelse får du en bedre udnyttelse af pladsen, ved at tage indsatsen ud, og den giver måske mere mening i den større model.

 

Tasken har også et lille afskærmet hul i fronten så du kan have en powerbank i tasken og oplade din cykelcomputer eller forlygte mens du kører.

 

Geosmina Large Seat Bag 15L
Vejl. Pris: 869,-
Link: https://www.geosminacomponents.com/en/product/large-seat-bag/

 

Geosmina’s sadeltaske er samme konstruktion som mange andre sadeltasker, et par kraftige velcrostropper om sadelpinden og en strop i hver side, der spænder den op under sadlen. For at lukke den, ruller du åbningen stramt sammen og spænder den til med de tilhørende remme.
Så på den måde skiller Geosmina’s sadeltaske sig ikke ud.

Men jeg synes den gør sig bemærket ved en høj kvalitet på materialer og detaljer. Tasken har fået et ekstra forstærket ydre lag, der hvor man spænder tasken ind mod sadelpinden, samt undersiden der er udsat for sprøjt fra vejen. Den har et refleks-logo på hver side af tasken, samt mulighed for at montere en spænderem til ekstra bagage (jeg brugte det til den cykellås), Der er tre steder, du kan placere denne spænderem, alt afhængig af hvor meget du ruller tasken sammen.

 

 

Materialet tasken er fremstillet af, er forholdsvis kraftigt og ikke så smidigt, men dette viste sig at være en fordel. I sadeltasken havde jeg pakket telt, sovepose og liggeunderlag og en ekstra trøje. Min erfaring er, at når du pakker din sadeltaske, skal du stoppe din sovepose og telt godt og grundigt ned i bunden for at komprimere det så meget som muligt. Dette giver, i kombination med det kraftige materiale en “stiv” taske, der gør at den sidder stabilt, når den et spændt godt fast, og den sidder uden at svinge fra side til side og uden at komme til at hænge.

 

 

Konklusion

Jeg sidder tilbage med et rigtigt godt indtryk af bikepacking-taskerne fra Geosmina.

 

De byder ikke på nyskabende løsninger, de hører ikke til de letteste tasker og der er billigere alternativer på markedet (og bestemt også dyrere), men de byder på en rigtig god brugsværdi. Og umiddelbart er materialekvaliteten høj, selv om det kan være svært at vurdere på kun to ture, men når man står med taskerne i hånden, virker kvaliteten overbevisende.

 

Med en samlet pris på godt 2.100, - kr. for et komplet sæt, hører de ikke til de billigste, men jeg synes stadig at de giver fin værdi for pengene.

 

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet