23.05.2016 @ 13:00

Garmin har lavet en fint fungerende cykelradar, som Feltet.dk har testet de seneste måneder. En radar som advarer dig imod trafik bagfra. Til trods for lys og blink kan produktet dog ikke lovligt erstatte en baglygte i Danmark.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Varia RDU hovedenhed (Batteritid ca. 5 timer), 28 gram.

Diverse opladekabler til enhederne.

Varia RTL 501 radar (Batteritid op til 10 timer), 64 gram.  

3 forskellige quarter mount muligheder (til runde og aero saddelpinde)

Kompatibel med Garmin Edge og Edge Explore 1000, 810, 520, 510, 25, Varia Vision, vívoactive HR (har man et af disse produkter i forvejen, kan man med fordel vælge versionen uden head unit til 1599,-)

 

Vejl. Pris: 2399,-

 

Introduktion

Den amerikanske virksomhed Garmin, der blandt andet laver GPS udstyr, har begivet sig ud i et nyt område nemlig et radarsystem, som advarer om køretøjer bagfra.  Garmin har skabt denne cykelradar for at skabe sikre omgivelser for cyklisterne. Garmin refererer en amerikansk undersøgelse, som hævder, at cirka 40 % af cykelrelaterede ulykker, er cyklister der bliver påkørt bagfra. Derfor kan dette være et vigtigt værktøj, som kan medvirke til at skabe sikkerhed i trafikken.

Lyset i produktet ændrer sig i takt med trusselsniveauet - hvis der ingen køretøjer er, lyser kun de midterste dioder. Når et køretøj nærmer sig lyser flere og flere dioder, for at gøre den bagved kørende trafikant opmærksom på dig.

Test

Garmin Varia leveres som en bundle version. I kassen medfølger to opladerkabler (USB-mikro), stort set svarende til det alle smartphones benytter sig af - både radaren og hovedenheden benytter den samme type kabel. Har man ikke en oplader kan den oplades i computeren.

I kassen finder man også Garmins karakteristiske montage muligheder med de såkaldte ”quarter mounts” med de dertil hørende elastikker.  Monteringen af selve hovedenheden sker ved, at montere beslaget på styret eller frempinden. Dette er simpelt og ligesom Garmins øvrige produkter. På samme måde monteres radarenheden til saddelpinden - alt efter om man har en rund eller aero-saddelpind.

 

Varia RTL enheden er utrolig simpelt bygget op og består af én knap, tænd/sluk knap. Ved brug fungerer enheden godt. Funktionen med at lygten lyser kraftigere, jo tættere på et køretøj kommer, virker også godt. Især i tåge er den meget kraftige lysstyrke en fordel, da ”lygten” består af en række dioder.

En meget væsentlig detalje er også, at det er en cykelradar og ikke en lygte, hvorfor Garmin heller ikke kalder produktet en cykellygte, men en cykelradar. Dette produkt lever ikke op til kravene for baglygter i Danmark jf. gældende “Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr”. Årsagen er, at lygten ikke har lang nok batteritid i højeste indstilling (batteritiden skal som være min. 5 timer i alle indstillinger og det kan enheden ikke levere - om det en dum regl er op til den enkelte forbruger at vurdere). Hvor om alt er, så SKAL man derfor supplere med anden godkendt baglygte for at køre lovligt, hvilket er ærgerligt. Garmin erkender også, at denne problemstilling kunne have været anderledes.

 

Selve radaren til at sætte bag på cyklen er bred, og derfor skal den også monteres, så langt nede på saddelpinden som muligt, ellers vil den gå imod dine ben, når du cykler. Det giver dog plads til, at du stadig kan have en sadeltaske på, hvis du ønsker dette.

 

Varia RDU enheden er den enhed, der sidder på styret eller frempinden. Den har ligesom lygten også kun en tænd/sluk knap. Når enheden tændes lyser LED lamperne i midten og prøver med det samme, at finde en radarenhed i nærheden.

 

Ved brug lyser en LED lampe grønt så længe, at der ikke er nogle køretøjer bagved og skifter til orange, når et køretøj nærmer sig. Indenfor en rækkevide på 140 meter og op til otte køretøjer. Køretøjets position angives ved hvide LED lamper i midten. Nærmer køretøjet sig i høj fart lyser den rødt for at give en ekstra advarsel. Dette fungerer godt.

Bor man i en af de større byer med meget trafik, så får man rigtig mange advarsler og biiiiip. Det kan godt blive et irritationsmoment, da den så vil blinke hele tiden, men det er selvfølgelig en smagssag. Det vigtigste er selvfølgelig sikkerheden, som produktet giver. Et konkret eksempel på en test, som vi foretog:  Hvis du kører i en by, hvor bilerne må køre 50 km/t, og du cykler med 30 km/t, så får du advarslen cirka 15 sekunder før, at bilen passerer dig. Du bliver altså gjort opmærksom i god tid og kan følge bilen på din enhed på styret.

En ting, som man skal være opmærksom på, er ikke at kigge for meget på enheden på styret, da du fjerner fokus fra vejen, når det er mørkt. Dermed kan der opstå andre faresituationer, som f.eks. huller i vejen, man kører ind i en kantsten, kører forkert, ser ikke lyset i et lyskryds eller lignende.

 

Radaren kan selvfølgelig heller ikke erstatte, at du orienterer dig bagud, når du skal dreje. Radaren er naturligvis kun vejledende, men den giver en god ekstra sikkerhed, når det er mørkt, og det er den ekstra sikkerhed, som du betaler for.

Ved mange sving har produktet også svært ved at fange bilerne, før de er på samme strækning, som du selv er. Når det sker, så fanger produktet dog også ”truslen” bagfra. Vi har heller ikke haft problemer med at sidde i et større cykelfelt med produktet. Her markerer den altså ikke trusler bagfra, da det skal være større køretøjer. Produktet fanger dog heller ikke knallerter eller motorcykler. Hvis en bil kører langsomt forbi, lyser enheden også kun orange, mens den lyser rødt ved biler der kører hurtigt. Kører du på cykelstier, vil den fange biler på vejen, hvis vejen ikke er alt for langt fra cykelstien eller der er træer, buske eller lignende imellem vej og sti.

Vi havde problemer med parringen, men efter nogle forsøg lykkedes det. Vi har både testet produktet på Garmin Edge 520 og 1000.

 
Konklusion
Produktet er en cykelradar, og det er vigtigt at slå fast. Vi synes dog det er lidt ærgerligt at radaren ikke er godkendt som en baglygte, fordi vi mener, dermed noget af det smarte går af produktet - hvert fald hvis det er en godkendt baglygte man ønsker (som baglygte fungerer den fint, batteritiden i højeste indstilling har dog ikke den batterilevetid som en godkendelse kræver).

Prisen på produktet er en anden faktor, men hvad betyder prisen, hvis produktet rent faktisk kan redde dit liv? Ingenting er det korrekte svar selvfølgelig. 2399 kr. er dog også en portion penge for cykelmotionisten (eller 1599, hvis man i forvejen har en af det i toppen nævnte kompatible Garmin produkter).

 

Cykler man meget hvor der er mørkt, vil vi klart anbefale produktet, da det er her produktet virkelig har sin berettigelse. Produktet fungerer, og det virker meget pålideligt alle de gange, hvor vi har testet det. Der er nogle ulemper ved, at man kan fjerne fokus fra vejen til RDU enheden, som sidder på styret, men det handler lige så meget om sund fornuft.

Sådan har vi testet:
Vi har testet produktet i vintermånederne - både i sne, frost, slud og regn. Produktet er både testet på mørke landeveje og bykørsel samt lige og snoede strækninger. Produktet er også testet i små og større cykelfelter.


Stillet til rådighed af: Garmin Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet