Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Producent: De Rosa
Vejl. pris rammekit: kr. 42.999,-
Vejl. pris testet cykel: kr. 79.999,- (Dura Ace di2 fra kr 68.999,-)
Vægt opgivet ramme: 850 gram
Rammen fås i fem farvekombinationer
Rammen fås otte størrelse (eller i personligt tilpasset geometri)
Fakta om den testede cykel:
De Rosa Protos ramme
Campagnolo Record 11speed mekanisk geargruppe
Fulcrum Zero Nite hjul
FSA styr, frempind, saddelpind
Maxxis dæk
Introduktion:
For et par år siden lancerede den italienske cykelproducent, De Rosa, en ny topmodel: Protos. Dengang var vi Feltet.dk - også undertegnede - tæt på at tage sig til hovedet, og vi spurgte hinanden, hvordan i alverden man kunne forsvare en cykel til den pris. Vi var for cyklen tæt på et trecifret tusindtal for topmodellen.
Nu en del måneder senere kan vi konstatere, at De Rosa Protos nok hører til i kategorien dyre rammer på markedet - men den er ikke den dyreste og er tilmed faldet en smule i pris (jo, faktisk!). Vi kan konstatere, at den har opnået fast plads i De Rosas ’opstilling’, hvilket antagelsesvis må skyldes, at den udover at være mærkets mulighed for at vise, hvad de virkelig er i stand til, deres såkaldte ’state of the art’, som man havde brugt flere år på at udvikle, også sælger.
Og vi kan konstatere, at den også har været brugt på professionelt niveau, det vil sige på det niveau, som De Rosa har økonomi til at være med som sponsor; Christina Watches-Onfone, Team Vini Fantini-Nippo.
Med andre ord en topcykel, hvor der er lige dele spænding, ærefrygt og skepsis til stede, når den, som vi havde kastet os ud i, skal afprøves og testes. Udfordringen tog vi dog op, og lad det være sagt først som sidst; vi blev ikke skuffede. Selvom den da, som med rigtig dyre vine, virkelig skiller fårene fra bukkene - dem, som synes det er rimeligt at betale de mange penge, og dem som ikke synes det (eller kan!).
Test:
Cyklen blev testet i Norditalien, ikke langt fra hvor størstedelen af cyklens dele er produceret. Såvel De Rosa, Campagnolo og Fulcrum holder til i området mellem Milano og Venedig, og i modsætningen til De Rosas øvrige carbonrammer, så håndlaves netop Protos ’hjemme’ i Milanos udkant og af tre forskellige slags carbonfibre. Om det, at cyklen blev testet på hjemlig asfalt, havde andet end mental indflydelse, kan være svært at sige, men ét er sikkert: Den performede fremragende på de norditalienske veje.
Kort sagt oplevedes cyklen som et glimrende eksempel på, hvor godt producenterne er nået i bestræbelserne på at få enderne til at møde, når vi taler stivhed, vægt og komfort. I accelerationer, på flad vej og når vejen steg - og det gør den mange steder i Norditalien, sommetider også over mange kilometer - var responsen der. Masser af bid og kraft. Og på nedkørslerne en følelse af genuin sikkerhed og kontrol - intet at udsætter heller der.
At rammen er og bliver brugt på topniveau siger tilstrækkeligt om dens stivhed, om dens race-egenskaber, trods det at vægten er solidt under kiloet, men alligevel ikke klassens letteste. Alligevel kan dens svaghed, foruden naturligvis en høj pris, være dens, i denne testers øjne, gode komfort. Hvordan kan det være en svaghed? Jo, at nogle måske netop gerne vil have den kontante følelse af stivhed; altså at bumpene i vejen mærkes. Denne cykel absorberer naturligvis ikke alt, men sin stivhed taget i betragtning er det lige før.
På samme vis er design også altid et spørgsmål om følelser. Protos ser meget klassisk ud, ikke mindst som følge af dimensionerne og overrøret - nogle vil måske endda sige, at det er en flot, enkel cykel. Går man den efter, vil man imidlertid se, at overrøret har en smule slope, og at skrårøret er forholdsvis bredt og kantet. Alligevel er der en høj grad af elegance over cyklen - dens udtryk er lige dele harmonisk og aggressiv (i geometrien, hvilket også medvirker til det klassiske look), og der er kælet for deltaljerne.
Hjulene var den helt nye model fra Fulcrum, som vi senere på året bringer en selvstændig testartikel om og derfor ikke vil gøre mere ud af her. Og om cyklens øvrige komponenter kan vi også blot konstatere: at der intet var at komme efter.
Alt i alt således en lige dele lækker og bekostelig cykel, som bestemt imponerede denne tester. Også selvom det stadig er svært at forsvare den høje pris - hvis ikke det var, fordi man vidste, hvad det har kostet af udviklingskroner, og at der står italienere til europæisk løn og laver rammen i Norditalien.
Konklusion:
De Rosa Protos er en lækker cykel, kort og godt. Dens køreegenskaber er af bedste skuffe, og den vil næppe skuffe selv krævende ryttere. Det kan dog diskuteres, dels om prisen afholder nogen, dels om dens fortræffelige komfort vil gøre de mest krævende væddeløbere skeptiske. På Feltet.dk var vi dog begejstrerede.
Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet i både kuperet og bjergrigt norditaliensk terræn hen over sommeren.
Om mærket
De Rosa er en af de helt klassiske og familieejede, italienske cykelproducenter, som har været med over stål, aluminium, titanium og nu carbon. Mærket er opkaldt efter stifteren, Ugo de Rosa, stadig på familiens hænder og fejrede sidste år sit 60-års jubilæum. Mærket slog primært sit navn fast, da Eddy Merckx kørte på rammer derfra i 1970’erne, og holdet Gewiss-Ballan med bl.a. Bjarne Riis gjorde det i 1990’erne.
Stillet til rådighed af:
De Rosa
Juhl Cycling
Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:
Første indtryk:
Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Pris:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger