25.05.2021 @ 12:36

Når et af high end-mærkerne inden for cykelbeklædning lancerer sin topmodel, der samtidig benyttes af verdens dyreste cykelhold, er forventningsniveauet højt. Castellis nye Premio Black-buks topper på alle parametre og er gennemført kvalitet fra ende til anden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta
Producent: Castelli

Produkt: Premio Black bibshorts

Vægt: 160 gram (str. XL)

Farver: Sort

Størrelse: Herre- og damemodel fås fra størrelse XS - XXXL

Vejledende udsalgspris: 1729,- kroner

 

Med stor nysgerrighed pakker jeg mine nye Premio Black bibshorts ud. De er ankommet i en flot gaveæske, der minder om sådan én, dyre ure ligger i. Inde i æsken fjerner jeg endnu et lag rødt gavepapir, inden buksen kommer til syne. Her er ikke bare tale om et simpelt køb, men om en helstøbt totaloplevelse.

 

Foto: Indpakningen har form som en elegant gaveæske
 

Øverste chef for Team Ineos Grenadiers, David Brailsford, er kendt for at være kompromisløs, og kun det allerbedste slipper gennem nåleøjet. Hans mantra om ”marginal gains” betyder, at holdet konstant arbejder på at optimere alt fra kostsammensætning og position på cyklen til træningsmetoder og reduktion af tøjets vindmodstand.

 

Derfor har Castellis nye race-buks, Premio Black, uden tvivl været underkastet kritiske øjne, inden Egan Bernal, Tom Pidcock og Rohan Dennis har fået lov til at trække i den.

 

Less is more

Det første indtryk der rammer, er buksens lethed. En venlig medarbejder ved Postnord lagde brevvægt til, da jeg skulle finde den præcise vægt, og i størrelse XL havner den på blot 160 gram. Castellis designere har tilstræbt et optimalt miks mellem lethed, slidstyrke og holdbarhed, og den eneste ”omkostning” det har er, at sveden kan efterlade små saltaflejringer på stoffets overflade efter intens træning. Aflejringer der normalt absorberes i tykkere materiale.

 

Gennemtænkte materialeløsninger

Som nævnt er anvendelsen af stof reduceret til et minimum, så vægten holdes nede. Buksebenene er fremstillet i et miks af polyester og elastan med en glat overflade, der giver en turbulensreducerende effekt - marginal gains - og kompressionseffekten gælder ikke bare lårene, men også omkring hoften samt de ædlere dele, der alt sammen holdes godt på plads.

 

På indersiden af buksebenene er der en friktionszone på de nederste syv centimeter, og det sikrer, at buksebenene sidder godt fast.

 

Foto: Indersiden af buksebenene sidder godt fast
 

Buksen er naturligvis forsynet med Castellis bedste pude, Progetto X2, som er konstrueret i to lag. På oversiden, hvor den er i direkte kontakt med huden, føles puden ”smooth” og behagelig at sidde på, mens laget nedenunder sørger for stødabsorbering.

Puden er inddelt i zoner, der er tilpasset den belastning, kroppen udsættes for, og derfor er der ekstra gel i zonen under de to sædeknogler samt mellemkødet. Overordnet er puden tilpasset sadlens form og den sidder perfekt i foroverbøjet position.


  1. Foto: Progetto X2 er Castellis bedste pude

 

Også materialeforbruget i stropperne er begrænset, og stropperne er reelt to elastiske bånd, der sidder godt til over skuldrene uden at gnave. På forsiden starter de ved en dyb udskæring omkring maven, hvilket efterlader størstedelen af torsoen åben for ventilation. Bagpå går de over i et net med ventilationshuller og 25 centimeter længere nede, går nettet over i selve buksen.

 

Ud over en reduktion af vægt har det begrænsede stofforbrug yderligere to fordele.


Dels tørrer det hurtigere, hvis der skulle komme en skylle, dels ventilerer det bedre end tykkere stof. En anden væsentlig detalje er, at alt er vævet. Det giver den bedste kvalitet, men er ikke gratis. Castellis valg af fremstillingsproces koster fire gange så meget som strikproduktion.


  1. Foto: Effektiv ventilation i ryggen

 

Test

Det er en fornøjelse at trække i buksen, der trods letheden føles robust. Intet krøller, ingen syninger generer og stoffets elasticitet får buksen til at følge kroppen - både i oprejst og i foroverbøjet stilling.

Fornøjelsen bliver ikke mindre, når man sætter sig på cyklen. Under bevægelse sidder buksen stabilt, og alt holdes fint på plads, uden at det strammer. Buksebenene sidder godt til ved lårene, og her mærkes kompressionseffekten tydeligt. Og skal der optimeres på præstationen, er kompressionseffekten væsentlig af flere grunde. Idrætsfysiologer fremhæver, at blodcirkulationen fungerer bedre, mens trættende muskelvibrationer reduceres samtidig med, at kompressionen giver en hurtigere restitutionstid.

 

Premio Blacks kompressionseffekt mærkes tydeligt, men intet føles snærende, og her skiller buksen sig markant ud fra mere mainstream-bukser.

 

Det måske vigtigste af de tre kontaktpunkter der er mellem rytter og cykel - i hvert fald hvad angår komfort - er ved sadlen, og fungerer puden ikke ordentligt, kan det give ømhed på de lange ture. Men Castellis Progetto-pude holder hele vejen og selv efter flere timers kørsel leverer puden den absorbering, den skal.

 

For at få et varieret bedømmelsesgrundlag kørte jeg både korte og lange ture i det uforudsigelige danske forårsvejr. Her oplevede jeg alt fra tocifrede varmegrader til kulde, blæst og regn, og jeg vurderer, at buksen bedst kommer til sin ret på en solrig sommerdag. Det tynde stof holder ikke megen vind ude, og under en træningstur med lave temperaturer, skal maven dækkes ind af en vest. Men okay - det er så heller ikke dét, Premio Black-buksen er beregnet til.  

                     

Konklusion

Lad det være sagt med det samme: Jeg nød virkelig at køre i buksen, selv om jeg normalt kører i bukser, der er tykkere i stoffet og mindre tætsiddende.

Jeg var især begejstret for buksens lethed og stabilitet samt evne til at yde kompression. På intet tidspunkt var der syninger eller overgange i stoffet, som generede, og puden ydede den nødvendige absorbering på de lange ture.

 

Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om min restitutionstid blev kortere end ellers qua kompressionseffekten, men jeg vænnede mig hurtigt til den fasthed, buksen giver.

 

At der er tale om en race-buks fra øverste hylde betyder ikke, at målgruppen begrænser sig til konkurrenceryttere. Også almindelige motionister vil finde buksen komfortabel, især fordi pudens evne til stødabsorbering er helt i top, og alle, uanset niveau, vil have fordel af kompressionseffekten.

 

Men man skal være klar over, at buksen sidder tæt. Faktisk så tæt at Castelli selv - sikkert med et glimt i øjet - bruger betegnelsen BodyPaint. Så der er ikke plads til mange overflødige kilo under bæltestedet.

 

Og mit sidste argument er ganske personligt, men italienerne kan bare det der med design.
Buksen fremtræder enkel og elegant, logoet er næsten ikke til at få øje på, og der er ingen visuelt larmende effekter hen over stoffet. Det samlede indtryk oser af diskret klasse, og den endelige pris på 1729,- kroner er i orden, når man medtænker, at buksen topper på samtlige parametre.


  1. Foto: Premio Black fås også til piger

    Sådan har vi testet:

Premio Black er testet på både korte og lange ture i det uforudsigelige danske forårsvejr i alt fra tocifrede varmegrader til kulde, blæst og regn

Stillet til rådighed af: Empire Cycling

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Castelli

Model: Premio Black bibshorts

Hvad er produktet lavet til?

Buksen, der er Castellis nye og opgraderede topmodel, er primært til race. Men bukserne rækker bredere ud og kan også anvendes af motionister.

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Buksen er let, kompressionseffekten er stor, og indvendig har Castelli anvendt sin bedste pude.

 

Bedøm produktets konstruktion

Bukserne er vævet i førsteklasses materialer, der på én og samme tid giver stabilitet og kompression, men også lethed og fleksibilitet.

 

Bedøm ydeevnen

Buksens kompressionseffekt optimerer ydelsen, og det glatte stof reducerer vindmodstand og turbulens.

Bedøm kvalitet og holdbarhed

Fremstillingsprocessen på Premio Black er fire gange så dyr, som alternative (strikkede) løsninger. Man er ikke gået på kompromis, og puden er Castellis bedste.


Alt spiller - og det gælder både design, materialevalg, forarbejdning og den komfort, buksen giver. Buksen holder formen, også efter mange timers brug uden vask.

Bedøm pasform
I foroverbøjet stilling sidder buksen perfekt. Den sidder til uden at hæmme bevægelsesfriheden.

 

Bedøm størrelse

Generelt er italienske størrelser små i det, og med Body Paint-betegnelsen får Premio Black endnu et nøk nedad på størrelsesguiden. Men finder man den rigtige størrelse, for eksempel ved at gå et nummer op i forhold til normalt, sidder buksen perfekt.

 

Bedøm vægt

Buksen er særdeles let. Den vejer blot 160 gram i str. XL

 

Bedøm komfort

Da Castelli har brugt sin bedste pude, er siddekomforten i top. Kompressionseffekten er med til at øge komforten, da musklerne ikke trættes så hurtigt

 

Bedøm ’value for money’

Sammenlignet med prisen på konkurrerende mærkers topmodeller, skiller Premio Blacks pris på 1.729 kroner sig ikke ud. Fremstillingsprocessen er den bedst mulige, materialerne førsteklasses og kan jeg ikke benytte det engelske udtryk ”awesome”, er helhedsindtrykket ekstraordinært.

Hvad kunne du især lide ved produktet?
Lethed, kompression, forarbejdning og design.

 

Var der noget du ikke kunne lide?

Ikke megen beskyttelse mod vind og kulde.

KONKLUSION


Nød du at køre med tøjet?

Buksen er - selv om den er til race - blevet en del af min daglige cykelgarderobe. Den er komfortabel at køre i og har en svært definerbar ”lækkerhedsfaktor”, som gør, at jeg på alle måder nyder at køre i den.

 

Om testeren:

Jeg er en aldrende cykelmotionist, der primært kører landevej og træner seks gange om ugen

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet