Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta:
Producent: Canyon
Produkt: LUX CF SL 8.0
Farver: Sort/hvid testet, fås også i Rød)
Størrelse: Testet i Large, fås i S, M, L og XL
Vægt: 11,4 kg. (Angivet af producenten).
Pris: 32.999,- kroner
Fakta om cyklen
Ramme: Canyon Lux CF SL, 100 mm
Forgaffel: Rockshox SID Select+ Remote, 110 mm vandring
Bag-støddæmper: Rockshox Deluxe Ultimate Remote
Hjulsæt: Reynolds TR 249 29”, 24 mm indre bredde
Dæk: For: Maxxis Rekon 29x2.25, Bag: Maxxis Aspen 29x2.25, tubeless ready
Kranksæt: Truvativ Stylo Carbon DUB, 34T
Krankboks: SRAM DUB PF30
Bagskifter: SRAM X01 Eagle 1 X 12
Skiftegreb: SRAM X01 Trigger Eagle
Bremser: SRAM Level TLM
Bremsegreb: SRAM Level TLM
Kassette: SRAM XG-1295, 10-50T, 12s
Sadel: Selle Italia SLR
Sadelpind: Kind Shock Lev SI, dropper post 100 mm
Styr og frempind: Raceface Alu
Introduktion
Hvis man har fulgt lidt med i MTB XCO World Cuppen i år, har man helt sikkert også set denne MTB, da den er Mathieu Van Der Poel’s foretrukne våben, og den har bragt ham øverst på skamlen i flere afdelinger af World Cuppen.
Canyon Lux er en rendyrket XC full suspension MTB, der kommer i to udgaver med flere modeller under hver udgave.
CF SL og CF SLX, hvor den sidstnævnte er topmodellen, med en lettere carbon-ramme, og 100 millimeter vandring på forgaflen, hvor CF SL har en lidt tungere ramme med 110 millimeter vandring på forgaflen.
Canyon har opdateret deres 2020 modeller med nye designs og specifikationer; i alt er der syv modeller af Lux’en (herunder en kvindespecifik model), som spænder i pris fra 22.799 til 54.999 kroner.
Ramme og geometri
Rammen på Canyon Lux er en rendyrket XC race-ready carbon-ramme, og derfor er den optimeret udelukkende med henblik på de features, der gør den så let, hurtig og effektiv som muligt inden for XC-disciplinen.
Rammen er en såkaldt’1x specifik’, hvilket betyder, at det ikke er muligt at montere en forskifter på den. Der er udelukkende mulighed for at køre med en klinge foran.
Ved ikke at skulle tage hensyn til en forskifter, har Canyon kunne optimere det led, baggaflen er ophængt i ved krankområdet, ved at gøre det bredere og stivere. Samtidig har de formået at integrere verdens mindste og letteste kædefanger i leddet, som sikrer at kæden ikke kan hoppe af klingen.
Og apropos klinge, så er Lux’s affjedring optimeret således at det fungerer mest effektivt med klinger i størrelsen 34-38 tænder.
Hvis man monterer en 32 tands klinge, vil man opleve mindre anti-squat, det vil sige. affjedringens evne til at modstå dyk, når man træder i pedalerne. Du vil altså opleve at cyklen ”bobber” mere under dig. Cyklen kommer da også som standard med en 34 tands klinge.
Rammen kommer som sagt i to udgaver, SLX og SL.
SLX er topudgaven, hvor vægten for en medium ramme uden dæmper ligger på 1662 gram. Vores testcykel er udstyret med den mere prisgunstige SL-ramme som tynger vægten med 1852 gram.
Til dem som der ynder at bruger deres Lux til daglange ture, og som ikke vil køre med rygsæk, vil det glæde dem at høre, at Canyon har fået plads til 2 store flasker inden for rammen. Det er ikke så tit, man ser det på en fully.
Canyon er gået forsigtigt til værks med geometrien; i disse tider hvor der bliver eksperimenteret kraftigt med længere reach, lavere kronrørsvinkel, stejlere sadelrørsvinkel holder Canyon fast i en relativ konservativ geometri. 69.5 grader for forgaflen, 74 grader for sadlen, et reach på 450 millimeter og et 435 millimeter langt kædestag.
Disse tal gælder for SL modellerne med 110 millimeter forgaffel.
SLX-modellerne har 100 millimeter forgaffel og derved bliver forgaffel og sadelvinkel lige 0,5 grader stejlere.
Køreegenskaberne
Hvad gør disse tal så for køreegenskaberne? Ja, cyklen kører som en klassisk XC MTB må forventes af køre. Den klatrer effektivt, med en god vægtfordeling mellem for- og baghjul, så det er let at holde tryk på forhjulet, så man kan styre, selv når der bliver meget stejlt.
En af årsagerne til at den klatrer så effektivt er, at man ikke oplever særlig meget pedal-bob, samtidig med at affjedringen er meget aktiv i toppen af vandringen, så den let kommer op over forhindringerne og holder baghjulet solidt plantet til underlaget.
Styringen er hurtig, og med et styr på 720 millimeter (det er smalt for en large efter dagens standard) kan den godt føles på grænsen til det nervøse.
Det er et spørgsmål om tilvænning, og jeg har ikke følt, at den blev usikker i svingene. Men hvis det var min cykel, havde jeg monteret et styr på 770-780 millimeter og en frempind, der er 10 millimeter kortere, for derved at få bedre kontrol med cyklen.
Den hurtige styring og de korte kædestag, bevirker også at den er let at tvinge rundt i de snævre sving.
Canyon beskriver affjedringen i 3 faser; følsom i toppen, støttende i midten, og progressiv i bunden. Og dette stemmer også fint overens med den køreoplevelse man har af affjedringen.
Den isolerer fint de små hurtige ujævnheder, og når du tordner henover en rockgarden eller lignende, er der ro på bagsmækken, hvor dæmperen har fint kontrol med begivenhederne bagude. Når man lander efter et hop, er der heller ingen slinger i valsen.
Så alt i alt får man en meget velfungerende affjedring, der sørger for at cyklen kører meget stabilt, når sporet begynder at vise tænder.
Med en remote lockout fra styret, kan du med et enkelt tryk låse både forgaffel og bagdæmper, og derved sikre maksimal effektivitet, når du ender i en sprinterduel mod målstregen.
Komponenter
Ud over den gode ramme og den fine dæmper og forgaffel, fremstår hjulene som et af højdepunkterne på denne MTB. Reynolds TR249 carbon-hjul er egentlig ikke et dediceret XC-hjulsæt, men mere en del af Reynolds’ trail-hjul.
Men de er dejligt stive, og også forholdsvis lette med en vægt på 1590 gram. Dette kan mærkes, eller rettere ikke kan mærkes, da de er hurtige at accelerere op i fart, og med et hookless design er de nemme at sætte op til tubeless.
Fælgbredden på 24 millimeter indvendigt er ikke revolutionerende, men giver stadigvæk en god form på dækket.
Fremdriften varetages af SRAM X01 Eagle, som i kombination med et Truvativ Stylo Carbon kranksæt giver dig et system, der ligger næsten i toppen af SRAM’s hierarki af gearsystemer.
Det er et 1 x 12 speed system, som er normen i denne prisklasse, og som rammen er skræddersyet til. SRAM var de første til at droppe forskifteren, og de første til at sætte 12 tandhjul på kassetten.
Systemet er da også nærmest fintunet til perfektion. Skiftergrebet giver nogle meget tydelige klik, så du er ikke i tvivl om, du har skiftet, og skiftene kommer hurtigt og sikkert, hvad enten de går op eller ned af kassetten. Med 12 gear og 10-50 tænder på kassetten er det absolut ikke nødvendigt med en forskifter og flere klinger foran.
SRAM’s Level TLM bremser kommer med kaliber med 2 stempler og er MatchMaker kompatibel. Det er SRAM’s XC bremse som findes i flere udgaver, hvor TLM udgaven er dem næstøverste i rækken. Det er muligt at justere afstanden mellem grebet og styret, hvilket giver gode muligheder for individuel tilpasning. De leverer tilstrækkeligt med bremsekraft til XC brug, og kraften er ganske let at dosere med en tydelig fornemmelse af, hvornår klodserne rammer skiven.
Den sidste komponent jeg vil fremhæve her, er dropper posten. Det er et kæmpe plus for enhver MTB at være udstyret med en dropper post, der giver så meget bevægelsesfrihed, at man som rytter føler langs større sikkerhed og balance på de svære nedkørsler.
Kind Shock Lev SI leverer 100 millimeter drop og fungerer ganske udmærket, dog kræver det lidt tilvænning at knappen sidder på oversiden af styret i venstre side, da pladsen under styret er optaget af remote lockout’en. Der er mere intuitivt, at den sidder under styret, men som sagt er det en tilvænningssag.
Man kunne argumentere for at afmontere remote lockout, da affjedringen som beskrevet er meget effektiv, og man godt kan klare sig uden lockout, og derved fik mulighed for at montere knappen til dropper posten på undersiden af styret.
Konklusion
Canyon Lux er en MTB, der inspirerer dig til at give den en ekstra tand, hvad enten det går op ad en teknisk opkørsel, om der er fuld knald ud af grusvejene, eller på de hurtige nedkørsler.
Med dens effektive affjedring og lette og stive hjul, er det er MTB der er bygget til race, og det smitter af på dens rytter, også selv om man blot er motionist.
Canyon er virkeligt gode til at give deres kunder meget værdi for pengene i form af de komponenter, de udstyrer deres modeller med,
Så er du motionist eller eliterytter med ambitioner, er Canyon Lux et meget anbefalelsesværdigt køb.
Som sagt er der et par småting jeg ville ændre, ikke mindst sætte et bredere styr og en kortere frempind på. Dette er jeg overbevist om ville forbedre kontrollen betragteligt.
Sådan har vi testet
Cyklen er testet i Bidstrup skovene omkring Hvalsø på Det Hvide Spor, som byder på et meget forskelligartet terræn. Der er lækre flowstykker med berms og hop, der er svære tekniske nedkørsler med sten og rødder, samt nogle lange teknisk svære opkørsler. Der er også en bikepark.
Den er testet i oktober måned, hvor underlaget primært var vådt og glat.
Stillet til rådighed af: Canyon Danmark
TESTRAPPORT
Brand: Canyon
Model: Lux CF SL 8.0
Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen henvender sig til den ambitiøse motionist, som ønsker en MTB der er klar til race, og som er let nok til at gøre sig gældende i licensrækkerne. Cyklen er med sine 110 mm vandring på forgaflen og dropper post oplagt som en følgesvend på de lange maraton togter.
Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe
Canyon rammer spot on med denne model; let og stiv nok til at ligge forrest i feltet, og med ovennævnte komfort features, til at du kan holde ud at køre på den på lange heldags ture.
Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?
Som altid får man rigtigt meget for sine penge, når man handler hos Canyon. Full carbon-ramme, carbon hjul, næsten topklasse komponenter, til en pris på 32.999 kr. er svært at konkurrere med for de andre producenter.
Ramme
Bedøm rammens udførsel / konstruktion
Udover at rammen har en rigtig flot finish, er der tænkt over rigtigt mange detaljer. Når bagrammen har sat sig til sag-punktet på 30 % af vandringen er sadelstræberne uden spændinger, hvilket giver større holdbarhed og mere følsom affjedring. Med Canyons IPU teknologi, er din ramme beskyttet mod slag fra styret ved et styrt. Canyon har også fået plads til 2 store flasker.
Beskriv rammegeometrien
Geometrien er ikke specielt progressiv, men rammer en typisk moderne XC position. Med en kronrørvinkel på 69,5 gr. og en sadelvinkel på 74 gr. og et reach på 450 mm sidder man godt placeret i midten af cyklen uden at være strakt helt ud.
Hvordan er indstillingsmulighederne?
Med en normal sadelklampe skal man ikke fifle med en integreret sadelklampe, og den er masser af plads og højde til at alle størrelse kan finde en sadelhøjde der passer. Styret er kun 720 mm bredt. Det kunne godt være bredere (specielt i de store størrelser), så kan man skære det til efter behov.
Hvad vejer den testede cykel?
Vægten for en størrelse medium er 11,4 kilo
Køreegenskaber
Er cyklen komfortabel at køre?
Med begge dæmpere åbne er cyklen meget komfortabel, men med en god feedback fra underlaget.
Beskriv cyklens køregenskaber
Canyon Lux styrer sikkert gennem sporets forhindringer, med hurtige reaktioner på input fra rytteren. Styringen er hurtig, næsten på grænsen til at være nervøs, og den kommer fint rundt på de snævre passager. De gode affjedringskomponenter og affjedringens kinematik sikrer at hjulene altid holder god kontakt til underlaget.
Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel
Cyklen er særdeles effektiv, når de gælder om at få de dyrebare kræfter overført til underlaget, selv med åbne dæmpere. Når du sidder ned og træder op af bakkerne, lægger man næsten ikke mærke til affjedringen, og selv når man står op og træder i pedalerne, er der ganske lidt kræfter der går til spilde.
Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?
Styringen opleves som hurtig og sikker, både i de små skarpe sving og de hurtige brede sving, Den testede størrelse er en Large, og her tror jeg at styringen kunne forbedres ved at sætte et bredere styr på, f.eks 780 mm, i stedet for de 720 mm, der sidder som standard, og samtidig sætte en frempind på der er 10-15 mm kortere.
Komponenter
Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?
Drivlinien og bremser passer glimrende til rammen. Der er tale om komponenter i den øvre mellemklasse.
Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?
Den eneste komponent, man kan argumentere for skulle opgraderes, er styret. Det er et billigt alu-styr, der fint kunne erstattes af et i carbon.
Bedøm hjulsættet
Hjulsættet er et virkeligt godt hjulsæt, cyklens pris taget i betragtning. Det er ikke superlet, men overfører kræfterne rigtigt godt, samtidig med at der er tilstrækkelig flex i dem, som et MTB hjulsæt skal have.
Konklusion
Canyon har ramt spot on i XC-klassen med den nye Lux, da den er let, har en effektiv kraftoverførsel, gode komponenter og styrer sikkert gennem svingene. Med denne cykel er der intet der holder dig tilbage i at kæmpe med i medajlestriden.
Om testeren:
Alder: 51 år
Højde: 186 cm
Vægt: 79 kg
Jeg har cyklet i: 10 år
Så ofte cykler jeg: 1-3 gange om ugen.
Jeg kører disse discipliner: MTB (og en gang imellem sniger jeg mig ud på de smalle dæk)
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger