Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta
Producent: Canyon
Fås i størrelserne: 2XS, XS, S, M, L, XL og 2XL
Fås i farverne: Stealth Asphalt Grey/ Kerosene Red Grey Metallic
Vægt: 7,2 kg uden pedaler
Vejl.pris: 34.399,-
Fakta om cyklen
Ramme: Canyon Endurance CF SLX
Forgaffel: Canyon One One Four SLX Disc
Skiftegreb: Shimano ST-RS685, 11 speed
For-/bagskifter: Shimano Dura-Ace 11 speed
Kassette: Shimano Dura-Ace, 11 speed
Kranksæt: Shimano Dura-Ace, 11 speed, klinger 52/36
Bremser: Shimano BR- RS805
Cockpit: Canyon H31 Ergocockpit (integreret styr og frempind)
Saddelpind: Canyon S15 VCLS 2,0 (13 - 25 mm)
Saddel: Fizik Aliante R5
Hjul: DT Swiss RR21 DB Dicut
Dæk: Continental Grand Prix 4000s II 28 mm
Introduktion
Trods Canyons status som internetbaseret så har cyklerne de seneste år været meget synlige på det danske marked.
De ses mange steder og er snart ikke til at undgå på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden, for snart nogle år siden, på World Touren, kan man ikke længere undgå at lægge mærke til cyklerne, som både russiske Katusha og spanske Movistar kører rundt på.
Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” brand, der samtidigt ser lækkert ud, hvis man er til et afdæmpet, men dog skarpt design.
Test
Canyon er tysk kvalitet, også når det kommer til den indpakning cyklen kommer i.
Denne tester har tidligere testet cykler fra Canyon og vidste nogenlunde, hvad der ventede i kassen. Har man ikke tidligere købt cykel ved Canyon, så leveres cyklen stort set samlet i stor kasse, kun hjul, saddelpind og det integrerede styr og frempind skal eftermonteres, og så er man klar til tage sin første tur. Selv gearet spiller fra starten af, da alle cykler fra Canyon har været forbi mekaniker, inden de er blevet pakket ned.
Det første man lægger mærke til, er det lækre carbonstel - i dette tilfælde i en flot rød/metallic-farve.
Dernæst bliver opmærksomheden rettet mod styr og frempind, der er i et stykke.
Styret fra Canyon er det nye H31 der er 24 gram lettere end foregående men samtidig fantastisk komfortabelt at holde ved.
Selve cyklen er, som navnet også indikerer, lavet til endurance (lange ture). Men som Canyon også selv skriver om cyklen på deres hjemmeside, at der er ikke to cykelture der er ens. Canyon hævder således, at cyklen er lavet til det hele; det vil sige både de lange ture og ture i den lokale cykelklub med fart over feltet.
Tyskerne har taget aerodynamiske elementer fra modellerne Ultimate og Aeroad og samtidig beholdt meget af komforten fra tidligere modeller og lavet Endurance-cyklen, der forener hurtighed og komfort.
Det første denne tester lagde mærke til på første tur, var komforten. Her har Canyon blandt andet monteret en meget fleksibel saddelpind og kombineret med de bredde dæk på 28 millimeter fra Continental, skaber det virkelig en god komfort.
Dette blev testet på et lille stykke med brosten, hvor cyklen virkelig absorberede stødene fint.
Komforten er virkelig i højsædet ved denne cykel og i forhold til denne testers normale cykel, (som er en Scott CR1, der blev udviklet til blandt andet Paris - Roubaix), så er der klart mere komfort.
Canyon Endurance CF SLX 9.0 har også rigtig gode køreegenskaber og den manøvrerer rigtig fint. Specielt når sidder nede i styrets bukning føles det godt og naturligt, hvilket ikke altid er tilfældet ved denne aerodynamiske position.
Samtidig kan man også mærke, at når man virkelig træder til, så er cyklen hurtig til at komme op i fart - specielt på de flade stykker. Canyon har således formået at fastholde stivheden i rammen, uden at gå på kompromis med komforten.
Cyklen er monteret med et alu-hjulsæt fra DT Swiss med en vægt på 1470 gram og en 12 millimeter gennemgående aksel, som man kender det fra mountainbiken.
Hjulsættet fra DT Swiss er et fornuftigt sæt hjul, der ruller rigtig godt.
Canyon Endurance CF SLX 9.0 leveres med skivebremser. Det er denne testers første tur med skivebremser på landevejscykel, og det har overrasket positivt.
Dels bremser de helt fantastisk, specielt i regnvejr, men samtidig er bremserne næste lydløse, hvilket var noget der virkelig overraskede.
Det skal dog siges, at denne tester ikke har haft mulighed for at teste på lange nedkørsler, men ud fra det der er blevet testet, kan man føle sig ganske tryg ved at køre med skivebremserne. Skivebremser på landevejscykler vil på motionistniveau være stødt stigende de næste par år - det er vi, som så mange andre, overbeviste om.
Cyklen bliver leveret med Shimanos Dura-Ace geargruppe ikke (ikke den elektroniske ved denne model). Selvom det ikke er elektronisk gear, skifter det godt og meget konsekvent - Dura Ace fungerer bare.
Denne cykel koster næsten 35.000,- kroner og er således ikke i den billige ende - men omvendt heller ikke til den helt dyre side. Endurance CF SLX modellen fås fra 28.799,- til 49.999,-. Denne model henvender sig derved til rigtig mange mennesker.
Konklusion
Canyon har lavet en cykel, der langt hen ad vejen får tæt på topkarakter.
Designet er friskt, men samtidig også elegant. Køreegenskaberne er fantastiske, og med skivebremserne føler man sig tryg og sikker.
I introen påstod vi, at Canyon er value-for-money, og det må man sige, at det er i dette tilfælde.
Denne cykel henvender sig både til Rynkebyerne og andre motionister, der kører meget langt og har brug for komfort. Men den henvender sig også til dem, der godt kan lide at køre stærkt og presse sig selv til det maksimale. Her kommer denne cykel også til sin ret.
Kort sagt: Canyon har lavet en god allround-cykel.
Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i løbet af juli og august måned. Den er blevet testet ved ture fra 1,5-4 timer.
Stillet til rådighed af
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger