22.09.2016 @ 19:00

Canyon har lavet deres første racercykel med skivebremser og den skuffer ikke. Selvom navnet indikerer distance, så er det også en cykel, der kan sætte nye rekorder på de lokale veje. Kort sagt en god allround-cykel.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Canyon

Fås i størrelserne: 2XS, XS, S, M, L, XL og 2XL

Fås i farverne: Stealth Asphalt Grey/ Kerosene Red Grey Metallic

Vægt: 7,2 kg uden pedaler

 

Vejl.pris: 34.399,-

 

Fakta om cyklen

Ramme: Canyon Endurance CF SLX

Forgaffel: Canyon One One Four SLX Disc

Skiftegreb: Shimano ST-RS685, 11 speed

For-/bagskifter: Shimano Dura-Ace 11 speed

Kassette: Shimano Dura-Ace, 11 speed

Kranksæt: Shimano Dura-Ace, 11 speed, klinger 52/36

Bremser: Shimano BR- RS805

Cockpit: Canyon H31 Ergocockpit  (integreret styr og frempind)

Saddelpind: Canyon S15 VCLS 2,0 (13 - 25 mm)

Saddel: Fizik Aliante R5

Hjul: DT Swiss RR21 DB Dicut

Dæk: Continental Grand Prix 4000s II 28 mm


Introduktion

Trods Canyons status som internetbaseret så har cyklerne de seneste år været meget synlige på det danske marked.

 

De ses mange steder og er snart ikke til at undgå på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden, for snart nogle år siden, på World Touren, kan man ikke længere undgå at lægge mærke til cyklerne, som både russiske Katusha og spanske Movistar kører rundt på.

 

Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” brand, der samtidigt ser lækkert ud, hvis man er til et afdæmpet, men dog skarpt design.
 

Test

Canyon er tysk kvalitet, også når det kommer til den indpakning cyklen kommer i.


Denne tester har tidligere testet cykler fra Canyon og vidste nogenlunde, hvad der ventede i kassen. Har man ikke tidligere købt cykel ved Canyon, så leveres cyklen stort set samlet i stor kasse, kun hjul, saddelpind og det integrerede styr og frempind skal eftermonteres, og så er man klar til tage sin første tur. Selv gearet spiller fra starten af, da alle cykler fra Canyon har været forbi mekaniker, inden de er blevet pakket ned.

 

Det første man lægger mærke til, er det lækre carbonstel - i dette tilfælde i en flot rød/metallic-farve.

Dernæst bliver opmærksomheden rettet mod styr og frempind, der er i et stykke.


Styret fra Canyon er det nye H31 der er 24 gram lettere end foregående men samtidig fantastisk komfortabelt at holde ved.

 

Selve cyklen er, som navnet også indikerer, lavet til endurance (lange ture). Men som Canyon også selv skriver om cyklen på deres hjemmeside, at der er ikke to cykelture der er ens. Canyon hævder således, at cyklen er lavet til det hele; det vil sige både de lange ture og ture i den lokale cykelklub med fart over feltet.


Tyskerne har taget aerodynamiske elementer fra modellerne Ultimate og Aeroad og samtidig beholdt meget af komforten fra tidligere modeller og lavet Endurance-cyklen, der forener hurtighed og komfort.   

 

 

Det første denne tester lagde mærke til på første tur, var komforten. Her har Canyon blandt andet monteret en meget fleksibel saddelpind og kombineret med de bredde dæk på 28 millimeter fra Continental, skaber det virkelig en god komfort.

 

Dette blev testet på et lille stykke med brosten, hvor cyklen virkelig absorberede stødene fint.


Komforten er virkelig i højsædet ved denne cykel og i forhold til denne testers normale cykel, (som er en Scott CR1, der blev udviklet til blandt andet Paris - Roubaix), så er der klart mere komfort.

 

Canyon Endurance CF SLX 9.0 har også rigtig gode køreegenskaber og den manøvrerer rigtig fint. Specielt når sidder nede i styrets bukning føles det godt og naturligt, hvilket ikke altid er tilfældet ved denne aerodynamiske position.   


Samtidig kan man også mærke, at når man virkelig træder til, så er cyklen hurtig til at komme op i fart - specielt på de flade stykker. Canyon har således formået at fastholde stivheden i rammen, uden at gå på kompromis med komforten.

 

Cyklen er monteret med et alu-hjulsæt fra DT Swiss med en vægt på 1470 gram og en 12 millimeter gennemgående aksel, som man kender det fra mountainbiken.


Hjulsættet fra DT Swiss er et fornuftigt sæt hjul, der ruller rigtig godt.

Canyon Endurance CF SLX 9.0 leveres med skivebremser. Det er denne testers første tur med skivebremser på landevejscykel, og det har overrasket positivt.


Dels bremser de helt fantastisk, specielt i regnvejr, men samtidig er bremserne næste lydløse, hvilket var noget der virkelig overraskede.

 

Det skal dog siges, at denne tester ikke har haft mulighed for at teste på lange nedkørsler, men ud fra det der er blevet testet, kan man føle sig ganske tryg ved at køre med skivebremserne. Skivebremser på landevejscykler vil på motionistniveau være stødt stigende de næste par år - det er vi, som så mange andre, overbeviste om.

 

Cyklen bliver leveret med Shimanos Dura-Ace geargruppe ikke (ikke den elektroniske ved denne model). Selvom det ikke er elektronisk gear, skifter det godt og meget konsekvent - Dura Ace fungerer bare.

 

Denne cykel koster næsten 35.000,- kroner og er således ikke i den billige ende - men omvendt heller ikke til den helt dyre side. Endurance CF SLX modellen fås fra 28.799,- til 49.999,-. Denne model henvender sig derved til rigtig mange mennesker.

Konklusion

Canyon har lavet en cykel, der langt hen ad vejen får tæt på topkarakter.


Designet er friskt, men samtidig også elegant. Køreegenskaberne er fantastiske, og med skivebremserne føler man sig tryg og sikker.
I introen påstod vi, at Canyon er value-for-money, og det må man sige, at det er i dette tilfælde.


Denne cykel henvender sig både til Rynkebyerne og andre motionister, der kører meget langt og har brug for komfort. Men den henvender sig også til dem, der godt kan lide at køre stærkt og presse sig selv til det maksimale. Her kommer denne cykel også til sin ret.
Kort sagt: Canyon har lavet en god allround-cykel.

Sådan har vi testet

Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i løbet af juli og august måned. Den er blevet testet ved ture fra 1,5-4 timer.


Stillet til rådighed af

Canyon

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet