22.08.2023 @ 20:03

Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta

Producent: Canyon

Produkt: Endurace CFR

Farver: Mat sort

Størrelse: L (Fås i 3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL)

Vægt: 7,3 kg

Pris: Kr. 74.699

 

Canyon er på gaden med en helt ny cykel. En cykel, der skal ramme den moderne rytter, men gør den egentligt det? Endurace kalder Canyon den. En model, Canyon har haft i sit program siden 2014. 

 

Feltet.dk har testet den spritnye Endurace CFR, der er topmodellen, for at finde ud af, om den holder, hvad den lover. 

 

Ved første øjekast er den Canyon Endurace ikke den Endurace, jeg husker den som. I mit hoved har Endurace alle dage været cyklen til dem, som ikke har kunnet indfinde sig på de mere aggressive modeller som Ultimate og Aeroad. Med andre ord. En gammelmandscykel. Canyon har i stedet valgt at kalde det for den moderne rytter, og jeg er efterhånden blevet overbevist. 

 

 

Den moderne rytter, som Canyon søger at ramme, er rytteren, der ikke lader sig begrænse af forskelligt underlag, og som ikke nødvendigvis har fart og løb som førsteprioritet. Kort sagt dem, som bare vil cykle. 

 

Lige netop det lykkes Canyon Endurace godt med. Cyklen er ikke bygget til fart i et højintenst gadeløb i Herning. Det mærker man tydeligt, når man accelerer. I stedet er cyklen bygget med henblik på at gøre køreoplevelse så god som overhovedet mulig.

 

Køreglæde fik mig til fra start til at tvivle på dets køreegenskaber, men her er Canyon kommet min tvivl i forkøbet. Der er nemlig tre punkter, hvor Endurace excellerer. 

 

 

 

Integration

Den nye Endurace har er blevet integreret så meget som overhovedet muligt. Ingen kabler kan ses, hvilket er hjulpet af det elektroniske gruppesæt, som man kan ikke kan undgå, hvis man vil have en Endurace. Den ”skrabede” model har nemlig Shimanos nye 105 Di2-gruppe, som også muliggør den integrerede løsning. 

 

Kablerne er pakket pænt væk i Canyons æstetisk smukke integrerede cockpit, der med sine praktiske justeringsmuligheder kombinerer både æstetik og funktionalitet. 

 

 

Selvom styret fremstår integreret, er det nemlig muligt at folde det sammen, hvis man skal rejse, ligesom man kan justere bredden på det ved hjælp af de skruer, der er nænsomt gemt væk under den flade aerodynamiske profil på toppen af det. 

 

Integrationen stopper dog ikke der. I overrøret er nemlig også en lille storage box, hvor det er muligt at have CO2-patroner, dækjern og et lille mulitool med. En smart løsning, hvis man ikke gider fylde lommerne eller lade saddeltasken bryde det æstetiske udtryk, cyklen har. Desuden rasler det ikke, når man kører. Optimalt. 

 

 

Ingen vibrationer

Når man kører på Canyon Endurace er der ikke meget, der virker forkert. Faktisk næsten ingenting. Man mærker tydeligt, at cyklen er lavet til at tage de værste vibrationer væk for at skåne kroppen, ligesom den sluger asfalten under dig. Ikke på en måde, hvor du føler, det er svært at holde fart i cyklen, men på en måde, hvor du kører let og elegant over små irriterende bump, man normalt spænder i kroppen for at tage i mod. 

 

 

En af de primære årsager til dette er den yderst komfortable saddelpind, som Canyon har udstyret Endurace med. Canyons S15 VCLS 2.0-saddelpind tager nemlig langt størstedelen af de bump, man rammer på vejen. Saddelpinden flexer tydeligt, når man giver den et klem. Det er takket være dens opbygning. Den er nemlig todelt, så den kan give sig. 

 

Men det er ikke kun saddelpinden, der flexer. Man mærker det også i headsettet og i bagstagene. Her er det også tydeligt, at kulfiberen er lagt til at give sig.

 

Det bringer mig også til mit men ved cyklen. For jeg har et men. Den afslappede komposition af kulfiberen betyder også, at den er knap så hurtig, aggressiv og klar, når du træder den an. Det lover den heller ikke, men man tænker over det, når man sætter sig op første gang og træder an på cyklen til 75.000 kr. 

 

Aerodynamisk at se på

Canyon har ikke bare optimeret på komforten. Stellet er også udviklet i samarbejde med deres gode venner hos Swiss Side, hvor de er specialister i aerodynamik. Det kan man også godt se, når man kigger på cyklen. Særligt saddelrøret er tydeligt at spotte, eftersom det har fået den efterhånden karakteristiske dråbeformede profil, der gør cyklen mere levende at se på.

 

I stedet for de klassiske runde rør har cyklen mere at byde. Ja, faktisk føler man, det er en komfort-cykel pakket ind i et lækkert, hurtigt aerodynamisk ydre, man ikke har nogen fornemmelse af, hvad gør. For det er svært at vurdere, om den skulle være hurtigere, som de påstår, men flot er det i hvert fald. 

 

 

Sammenspillet mellem mere profilerede rør og det integrerede cockpit er velkomponeret. 

 

Selv siger Canyon, at den nye Endurace er syv watt hurtigere end den tidligere model, men det er ved 45 km/t. En fart, jeg ikke kender mange motionister, der kører med. Ja, heller ikke profferne træner med de hastigheder. 

 

Derfor må konklusionen også være, at de (wattbesparelserne, red.) pynter mere, end de gavner. For det ser pænt ud. 

 

Konklusionen

Canyons nye Endurace CFR er en aldeles alsidig cykel. Med muligheden for at sætte 35 mm dæk på, kan man komme langt og vidt omkring på den. Den byder op til dans, men en komfortabel en af slagsen, hvor det ikke er, hvem der kommer først over målstregen, der er fokus. Nej, i stedet er det med fokus på køreglæden, og den finder man, når man kører på den. 

 

Den afslappede geometri gør, at du føler dig godt tilpas på cyklen, men du føler ikke, at den ikke manøvrerer, som den skal. 

 

 

Den sluger asfalten og lader dig gå i cruisemode. Et mode, man kan være i i rigtig lang tid. Ligesom den lover, men jeg savner en smule pondus i accelerationerne. Den moderne rytter, som de gerne vil ramme, er nemlig ikke bare en gammel mand, der har givet op og foræret sin sjæl til lycraens gud. Den moderne rytter vil det hele. 

 

Derfor giver jeg den 8/10.

 

Se mere i videoen ovenfor, hvor jeg gennemgår cyklens features.

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet