Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Fakta
Producent: Canyon
Produkt: Endurace CFR
Farver: Mat sort
Størrelse: L (Fås i 3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL)
Vægt: 7,3 kg
Pris: Kr. 74.699
Canyon er på gaden med en helt ny cykel. En cykel, der skal ramme den moderne rytter, men gør den egentligt det? Endurace kalder Canyon den. En model, Canyon har haft i sit program siden 2014.
Feltet.dk har testet den spritnye Endurace CFR, der er topmodellen, for at finde ud af, om den holder, hvad den lover.
Ved første øjekast er den Canyon Endurace ikke den Endurace, jeg husker den som. I mit hoved har Endurace alle dage været cyklen til dem, som ikke har kunnet indfinde sig på de mere aggressive modeller som Ultimate og Aeroad. Med andre ord. En gammelmandscykel. Canyon har i stedet valgt at kalde det for den moderne rytter, og jeg er efterhånden blevet overbevist.
Den moderne rytter, som Canyon søger at ramme, er rytteren, der ikke lader sig begrænse af forskelligt underlag, og som ikke nødvendigvis har fart og løb som førsteprioritet. Kort sagt dem, som bare vil cykle.
Lige netop det lykkes Canyon Endurace godt med. Cyklen er ikke bygget til fart i et højintenst gadeløb i Herning. Det mærker man tydeligt, når man accelerer. I stedet er cyklen bygget med henblik på at gøre køreoplevelse så god som overhovedet mulig.
Køreglæde fik mig til fra start til at tvivle på dets køreegenskaber, men her er Canyon kommet min tvivl i forkøbet. Der er nemlig tre punkter, hvor Endurace excellerer.
Integration
Den nye Endurace har er blevet integreret så meget som overhovedet muligt. Ingen kabler kan ses, hvilket er hjulpet af det elektroniske gruppesæt, som man kan ikke kan undgå, hvis man vil have en Endurace. Den ”skrabede” model har nemlig Shimanos nye 105 Di2-gruppe, som også muliggør den integrerede løsning.
Kablerne er pakket pænt væk i Canyons æstetisk smukke integrerede cockpit, der med sine praktiske justeringsmuligheder kombinerer både æstetik og funktionalitet.
Selvom styret fremstår integreret, er det nemlig muligt at folde det sammen, hvis man skal rejse, ligesom man kan justere bredden på det ved hjælp af de skruer, der er nænsomt gemt væk under den flade aerodynamiske profil på toppen af det.
Integrationen stopper dog ikke der. I overrøret er nemlig også en lille storage box, hvor det er muligt at have CO2-patroner, dækjern og et lille mulitool med. En smart løsning, hvis man ikke gider fylde lommerne eller lade saddeltasken bryde det æstetiske udtryk, cyklen har. Desuden rasler det ikke, når man kører. Optimalt.
Ingen vibrationer
Når man kører på Canyon Endurace er der ikke meget, der virker forkert. Faktisk næsten ingenting. Man mærker tydeligt, at cyklen er lavet til at tage de værste vibrationer væk for at skåne kroppen, ligesom den sluger asfalten under dig. Ikke på en måde, hvor du føler, det er svært at holde fart i cyklen, men på en måde, hvor du kører let og elegant over små irriterende bump, man normalt spænder i kroppen for at tage i mod.
En af de primære årsager til dette er den yderst komfortable saddelpind, som Canyon har udstyret Endurace med. Canyons S15 VCLS 2.0-saddelpind tager nemlig langt størstedelen af de bump, man rammer på vejen. Saddelpinden flexer tydeligt, når man giver den et klem. Det er takket være dens opbygning. Den er nemlig todelt, så den kan give sig.
Men det er ikke kun saddelpinden, der flexer. Man mærker det også i headsettet og i bagstagene. Her er det også tydeligt, at kulfiberen er lagt til at give sig.
Det bringer mig også til mit men ved cyklen. For jeg har et men. Den afslappede komposition af kulfiberen betyder også, at den er knap så hurtig, aggressiv og klar, når du træder den an. Det lover den heller ikke, men man tænker over det, når man sætter sig op første gang og træder an på cyklen til 75.000 kr.
Aerodynamisk at se på
Canyon har ikke bare optimeret på komforten. Stellet er også udviklet i samarbejde med deres gode venner hos Swiss Side, hvor de er specialister i aerodynamik. Det kan man også godt se, når man kigger på cyklen. Særligt saddelrøret er tydeligt at spotte, eftersom det har fået den efterhånden karakteristiske dråbeformede profil, der gør cyklen mere levende at se på.
I stedet for de klassiske runde rør har cyklen mere at byde. Ja, faktisk føler man, det er en komfort-cykel pakket ind i et lækkert, hurtigt aerodynamisk ydre, man ikke har nogen fornemmelse af, hvad gør. For det er svært at vurdere, om den skulle være hurtigere, som de påstår, men flot er det i hvert fald.
Sammenspillet mellem mere profilerede rør og det integrerede cockpit er velkomponeret.
Selv siger Canyon, at den nye Endurace er syv watt hurtigere end den tidligere model, men det er ved 45 km/t. En fart, jeg ikke kender mange motionister, der kører med. Ja, heller ikke profferne træner med de hastigheder.
Derfor må konklusionen også være, at de (wattbesparelserne, red.) pynter mere, end de gavner. For det ser pænt ud.
Konklusionen
Canyons nye Endurace CFR er en aldeles alsidig cykel. Med muligheden for at sætte 35 mm dæk på, kan man komme langt og vidt omkring på den. Den byder op til dans, men en komfortabel en af slagsen, hvor det ikke er, hvem der kommer først over målstregen, der er fokus. Nej, i stedet er det med fokus på køreglæden, og den finder man, når man kører på den.
Den afslappede geometri gør, at du føler dig godt tilpas på cyklen, men du føler ikke, at den ikke manøvrerer, som den skal.
Den sluger asfalten og lader dig gå i cruisemode. Et mode, man kan være i i rigtig lang tid. Ligesom den lover, men jeg savner en smule pondus i accelerationerne. Den moderne rytter, som de gerne vil ramme, er nemlig ikke bare en gammel mand, der har givet op og foræret sin sjæl til lycraens gud. Den moderne rytter vil det hele.
Derfor giver jeg den 8/10.
Se mere i videoen ovenfor, hvor jeg gennemgår cyklens features.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger