Motionsfeltet.dk's vurdering:
Stillet til rådighed af:
Cyklen er udstyret med:
Ramme: Canyon Endurace Aluminium
Gaffel: Canyon One One Eight SL carbon
Gruppe: Shimano 105 (11 speed), GS bagskifter, 11-32 kassette
Kæde: KMC X11L
Hjulsæt: Mavic Aksium One
Dæk: Continental Grand Prix 4000s II
Frempind, sadelpind og styr: Canyon
Sadel: Fi´zi:k Aliante
Vægt: 8,2 kg
Vejl. pris:
Kr. 7.999 kr.
Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen i alt slags vejr og i en lang række terræner. Vi har bl.a. kørt op af Hallandsåsen og rundt på Bornholm. Selvom der er tale om en begyndercykel, så har den fået sin ilddåb i svære omgivelser. Vi valgte at give cyklen denne tur, da cyklen bl.a. kommer med en 11-32 kassette og er kompakt (50-34 tænder) foran, hvilket er det tætteste man kommer på en bjerggearing der minder om de gamle triple kranksæt (tre klinger foran).
Test:
Cyklen ankom i en transportkasse, fint pakket ind. Denne tester har en del erfaring med at samle cykler, så der var ingen problemer med at sætte det sidste på plads (hvilket der heller ikke burde være for en som har set hvordan en racercykel ser ud). Det er meget lige til, man monterer styret i frempinden, sætter sadelpind med sadel ned i stellet og sætter forhjulet på.
Cyklen vejer 8,2 kg, hvilket er rigtig fint for en alu-cykel i det prisleje. Rammeopbygningen har meget slope og geometrien for cyklen er klart i den mere komfortorienterede retning.
Der er tale om en nogenlunde stiv ramme, dog oplevede vi lidt bevægelse i krankboksområdet, når der blev presset igennem. Men det er i bagatelområdet og for en cykel til 8.000 stadig meget fint. På nedkørsler reagerer rammen ok, den mere afslappede kørestil og den høje forende gør dog at det ikke er en cykel man kaster rundt i svingene.
Cyklen er designet til at være til den komfortable side og passer godt til lange træningsture og længere motionsløb - og henvender sig dermed primært også til denne målgruppe. Hvilket faktisk er meget fint for en ramme, som er i et materiale, der normalt ikke er det mest behagelige at køre på.
Geargruppe og Bremser:
Cyklen er udstyret med Shimanos populære arbejdshest af en gruppe, Shimano 105. Gruppen er 11-speed, hvilket betyder at cyklen kommer med 22 gear. Kassetten har en gearing som hedder 11-32, hvilket faktisk er en gammel MTB gearing, og da kranksættet samtidig er kompakt (50-34) betyder det at man har flere meget lette gear.
Vi havde cyklen med til Hallandsåsen og her havde tungeste mand (+100kg) ingen problemer med at komme op af stigningerne på cyklen, selvom de kommer over 20% nogle steder.
For at man kan anvende kassetten er cyklen monteret med en 105 bagskifter med en meget lang arm (som man kender det fra MTB-bagskiftere). Dette betyder imidlertid at der er et meget stort kædetræk og da kassetten flytter sig fra meget små tandhjul (11 tænder) til store (32 tænder) så er bagskifterens vandring bare ikke helt optimal.
Dette gør at skiftene er lidt langsommere og mere hakkende i selve skiftet, end man normalt kender det fra Shimano - hvis største force netop er det meget lydløse og glidende gearskifte. Det er ikke noget som reelt har en betydning på en motionscykel som denne. En som ikke har kørt på en racercykel før, vil måske slet ikke ligge mærke til det - men i forhold til en alm. 105 bagskifter og Shimano-standarden, skifter denne bare ikke nær så godt.
Skiftegreb og forskifter virker derimod som klokværk og er, hvis man ser bort fra vægten, næsten på niveau med Shimanos dyre grupper.
Kranksættet er stift, om end vi oplevede en smule bevægelse i krankboksen - vi mener dog at det bare er rammen som bevæger sig en lille smule, når der bliver presset igennem (hvilket det fleste rammer gør).
Bremserne er et af vores mindre kritikpunkter. Selvom Shimano har re-designet bremserne til 5800 gruppen, så synes denne tester at de mangler lidt bid. De kan godt bremse og man får da også stoppet cyklen som den skal, men i forhold til hvad denne tester ellers har kørt med (fra SRAM til Campagnolo), så lever bremsekraften ikke helt op til forventningerne.
Vi prøvede at skifte bremsegummiet og det hjalp på bremsekraften, men på dette punkt er der altså plads til forbedring. Indrømmet at denne tester er lidt krakilsk når det kommer til bremser, men når man kører meget stærkt nedad, så stiller det også store krav til udstyret.
Hjul og dæk:
Hjulsættet er Mavics entry-level hjul, Aksium One. Et hjulsæt som hverken er let eller super stift, men det er behageligt at køre på, og er i en udmærket kvalitet. Noget som de fleste hjul der følger med en cykel i dette prisleje (eller dyre cykler, hvor der er en trend til altid at spare på hjulene) ikke kan bryste sig med.
Hjulsættet er lidt til den bløde side og tunge ryttere kan sagtens få lidt fleks ud af det, men ikke så meget at det bliver ubehageligt. På bakkerne oplevede vi bremsen gå på fælgen flere gange, når der blev trykket igennem. Dette kan undgås ved at flytte klodserne lidt mere end et par mm væk fra fælgen.
Cyklen bliver leveret med en opdateret version af Continentals nok mest solgte cykeldæk i nyere tid, Grand Prix 4000S II. At dækket er meget populært er der gode grunde til: det er hurtigt, har en god vægt, er forholdsvis godt beskyttet mod punkteringer og ligger knivskarpt i sving.
Canyon har valgt at sætte 25mm dæk på cyklen i forhold til de 23mm der var ”normen” for bare et par år siden, og den ekstra bredte giver lidt mere komfort (da man kan køre med et lavere dæktryk).
Cockpit:
Hele cyklens cockpit, på nær sadlen, er Canyons egne komponenter. Generelt er det rigtig gode komponenter. Frempinden er af aluminium, stor og bred og meget stiv og giver sammen med styret et meget fint udgangspunkt til at styre cyklen.
Styret har en mellem-afstand i sin bøjning, hvilket gør at de fleste mænd burde kunne ligge forholdsvist behageligt i bøjlerne og stadig nå skiftegrebene. På lange ture kan stivheden i styret dog betyde at man godt kan blive lidt træt i håndleddene, men det er måske et tilvænningsspørgsmål.
Carbon-sadelpinden fra Canyon og Aliante-sadlen fra Selle Italias prestige brand Fi´zi:k, udgør tilsammen en meget behagelig plads til ens bagdel. Sadlen er 14,1mm bred og godt polstret. Allerede fra første tur var der ingen problemer med bagdelen og selvom vi havde testture med over 4 timer i sadlen, så var det aldrig her, at der var nogle problemer.
Sadelvalg er ret individuelt, men vi mener at Canyon har ramt meget rigtigt med denne sadel, da den har en bredte og udformning, som vil passe til de fleste - der er her tale om en rigtig sadel og ikke det stykke bræt forklædt som sadel, der nogen gange følger med nye cykler.
Opgraderinger:
Generelt er cyklen meget fin som den står, men der er nogle situationer, hvor man kan overveje at opgradere cyklen, de er nævnt herunder.
Man vil få mere bremseperformance ved at skifte bremseklodserne til f.eks. SwissStop eller et andet mærke som har specialiseret sig i at lave gode bremseklodser. Det koster ikke alverden og giver meget for pengene.
Hvis man skal køre meget opad så er det anbefalelsesværdigt at opgradere hjulsættet. Det er ret tungt og flekser lidt når det bliver udsat for pres.
Hvis man primært skal bruge cyklen i Danmark, vil denne tester anbefale at man skifter bagskifteren ud med en som ”kun” kan tage op til 28 tænder på kassetten (modellen hedder SS). Det er mere end rigeligt til Danmark, og det vil hjælpe gevaldigt på skiftekvaliteten, da kædetrækket bliver mindre og bagskifteren ligger bedre i forhold til kassetten.
Et andet sted man normalt vil have godt af at opgradere er sadlen. Canyon har dog med Fi´zi:k Aliante sat en meget fin og mellembredte sadel på, som denne tester tror vil passe fint til de fleste, men det er meget individuelt.
Dækkene er nogle af de mest gennemtestede dæk og de er meget populære i Danmark. Men hvis man vælger at køre på cyklen om vinteren, så vil vi anbefale at man køber nogle mere hårdføre dæk til netop den årstid.
Konklusion:
En flot og komfortabel racercykel, der lever op til alt det man kan forvente af en begynderracer. Køreegenskaberne er fine, og cyklen klarer sig flot i alle terræner. Udstyrsniveauet er ikke til at slå til denne pris, og hjulsættet er fint til træningsture.
Til prisen findes der nok ikke et bedre tilbud i marked, det kræver dog at du kender din størrelse, eller hvis det er din første racercykel, laver lidt research så du finder ud af din størrelse. Desuden skal du kunne samle cyklen selv (eller overtale den lokale cykelsmed). Men hvis du har mod på dette, og er i marked for en begyndercykel, vil vi klart anbefale Canyon Endurace 6.0.
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger