Fakta:
Producent: Cannondale
Model: SystemSix Hi-Mod Red Etap AXS
Fås i størrelserne: 47, 51, 54, 56, 58, 60, 62 (Str. 56 er testet)
Farve: Champagne
Indledning:
Cannondale lod vente på sig inden de udviklede en decideret aeroracer. Til gengæld lod resultaterne ikke vente på sig, da cyklen ramte markedet og den blev kåret til verdens hurtigste cykel i en uafhængig vindtunneltest foretaget at det tyske cykelmagasin Tour.
SystemSix er en fuldblods aeroracer. Ingen kompromisser og et rendyrket fokus på at være hurtig og effektiv på landevejen i fladt, rullende terræn, men faktisk også på stigninger op til 6 %, hvor Cannondale påstår, at de aerodynamiske fordele udligner den vægtstraf, man som oftest får med en aerodynamisk ramme, hvis rørformer fylder mere end en spinkel bjergcykel.
Test
Aerocyklen fra Cannondale er ulig noget andet man har set fra amerikanerne, som ellers er kendte for deres harmoniske og klassiske linjer på deres landevejsrammer.
Set i det lys er SystemSix bombastisk og brutal på mange måder. Den har alle de udtalte aero-tendenser med kraftige, vingeformede rør, overdimensionerede samlinger og en smal, men kraftig saddelpind.
Designet er ene og alene møntet på at gøre cyklen så effektiv som muligt.
Vanvittig effektiv
Det mærker man hurtigt, når man drøner up på rammen. For når først den er trådt op i fart, så er den helt klart noget af det mest effektive, jeg nogensinde har kørt på. Cyklen er ingen letvægter, men det er sådan heller ikke meningen her, da en smule mere vægt bidrager til, at den holder farten fantastisk og ruller særdeles effektivt.
Cyklen er udstyret med Cannondales eget KNØT-hjulsæt, som med sin fælgdybde på 64 millimeter også er en fryd i høj fart og hjælper med at holde denne høj.
Teoretisk er rammen jo kåret som verdens mest effektive ved høj fart på lige vej og om det er sandt, kan vi af gode grunde ikke afgøre, blot konkludere at den føles vanvittig effektiv - nærmest som en enkeltstartscykel, når den først er trådt op over 35 km/t.
Køregenskaber
Én ting er, at rammen føles særdeles effektiv i høj fart, noget andet er, at den også giver en rigtig god følelse af sikkerhed. Den er nemlig meget stabil og rolig, så man ruller klippefast afsted.
Retningsstabiliteten er fremragende uanset om man sidder og gemmer sig for vinden i bukkene eller oppe i bremsegrebene. Det afføder masser af selvtillid og inviterer igen på fart.
Fronten er en smule speciel, da den måde forgaflen og rammen er integreret på, begrænser den vinkel styret kan drejes med. En begrænsning, som afslører den kompromisløse tilgang, hvor fart og effektivitet prioriteres over alt andet. I praksis har jeg dog ikke stødt på, at det skulle give anledning til nogen problemer eller bekymringer, da ydervinklerne ikke er nogle man reelt kan få styret i, uden at styrte.
Cyklen navigerer fint i sving og er ret præcis i sin styring, som det kan forventes af denne type. Den er ikke den kontante og livlige type, som man smidigt smider ind og ud af små sving, men det er et forventeligt kompromis, når man vil have verdens hurtigste ramme og snyde vinden.
Omvendt er Systemsix heller ikke doven, det er trods alt en fuldblodsracer!
Det understreges også af Stack/Reach-ratioen på 1.43, som indbyder til en lav og aggressiv kørestilling.
Integrationer og udstyr
Fronten er et integreret system, hvor alle kabler er skjulte. Styr/frempind-kombinationen er in-house fra Cannondales KNØT. Det betyder masser af aerodynamik, men også lidt mekanikerhovedpine, da det kræver lidt snilde at fjerne spacere og afkorte kabler.
Til gengæld er det en ret elegant og iøjnefaldende løsning, som passer perfekt til rammen.
Gruppen er SRAM’s Red Etap AXS, som er uden kabler til gearene og med 12 tænder på kassetten.
Skiftet er effektivt og let - helt på højde med de andre topgrupper på markedet.
Med 12 gear bagpå, kan man lege med tanken om at fjerne forskifteren og køre med et ét-klinge setup, hvis man vil spare lidt vægt og være ekstra aerodynamisk. Skal man kun køre herhjemme, er det afgjort en mulighed.
Konklusion
Cannondales første aerocykel er et monster. Den er nærmest lige så effektiv som en enkeltstartscykel, når den er trådt op i fart og man har en fornemmelse af, at den bare blliver ved, med mindre man trækker i håndbremsen.
Er man til landevejstons og høj fart, så er den en fornøjelse og leverer en rolig og stabil køreoplevelse trods tilbøjelighederne til høj fart.
Er der kompromiser, når man vælger denne type cykel? Helt klart og det er Cannondale helt åbne omkring. Vil man klatre eller køre gadeløb med massser af sving, så er der andre mere lette og smidige rammer, men på danske landeveje er SystemSix nok noget af det hurtigste man kan sætte sig i sadlen på.
Stillet til rådighed af: Cannondale Danmark
Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger