Motionsfeltet.dk's vurdering:
(10/10)
Fakta:
Producent: Cannondale
Produkt: SuperSix EVO Hi-Mod
Farver: Sort / guld
Størrelse: 56 - fås i 51, 54, 56, 58 og 60)
Vægt: 7.3 kilo
Pris: 83.999,- kroner
Introduktion
Cannondale har erstattet deres tidsløse klassiker - SuperSix’en - med en opdateret version, som bringer masser af nyt til fronten af feltet. Stort set alt er opdateret for at skabe en værdig efterfølger til cyklen, som altid har kunnet stille stort set alle ryttertyper tilfredse i alt slags terræn.
Vi har haft fingrene i den nye maskine.
Test
Det er noget af en arv, som den nye SuperSix-model skal samle op. Dens forgænger er nærmest ikonisk og over tid er den nærmest blevet et symbol på en no-nonsense racercykel, som kan det hele og som er elsket af både væddeløbere og motionister.
Design - ind i fremtiden
Den tidligere platform har eksisteret i en årrække, hvor de fine egenskaber har gjort, at Cannondale ikke har haft anledning til væsentlige ændringer.
Måske er det derfor, at amerikanerne er gået relativt radikalt til værks for at udvikle den nye ramme.
Intet er nemlig som før. Væk er de ultraklassiske, runde rørformer, som har fået mange purister til at sværge til den forhenværende SuperSix. De er erstattet af mere nutidige rørformer og dimensioner, som bryder vinden bedre og bringer mere en blot et snert af ’aero’ ind i SuperSix-ligningen.
Også rammens sammensætning er ændret væsentligt. Mest markant i stellets bageste trekant, hvor saddelstræberne ikke længere hæfter oppe ved sadlen, men er flytter et godt stykke ned på saddelrøret.
Et design som efterhånden går igen på de fleste toprammer på tværs af producenter og mærker - simpelthen fordi det giver den mest effektive cykel.
Geometrien er stadig raceorienteret, selvom det nye rammedesign også medfører små ændringer. Stack-højden bliver en anelse højere, hvilket ikke typisk er lig med race-fokus, men alt skal ses i en sammenhæng og i dag investerer producenterne væsentlige summer i at udvikle rammerne, så de er så effektive som muligt med en rytter på.
Det er også værd at bemærke, at toprammen - hi-mod-versionen - kun laves med skivebremser og ikke kan fås til fælgbremser. Et kraftigt statement fra amerikanerne.
Køreoplevelse - helt i top
Som sagt, så er det en tung arv, som denne nye ramme skal løfte. Ikke alene skal den erstatte en af tidens mest respekterede race-rammer, den tillader sig endda at skille sig væsentligt ud og ændre på flere af de dyder, som har gjort den forgænger populær.
Derfor er det også med en vis spænding, man hopper ombord til den første tur!
Og spændingen - ja, den bliver indløst med det samme, for det står hurtigt klart, at her man har en ekstraordinær ramme i hænderne. Efter blot én tur, kan jeg allerede konkludere, at rammen er vanvittig effektiv på alle parametre.
Race-arven fornægter sig ikke og cyklen reagerer velvilligt, let og effektivt på trådet. Den er let at træde op i fart og der er ingen slinger i valsen fra den kraftige krankboks, som fordeler kræfterne uden at hverken forenden eller bagenden af stellet giver tegn til eftergivenhed.
Omsætningen af watt synes kompromisløs, men samtidig er cyklen rolig og pålidelig. Nogle rammer, som er lavet til rendyrket race, kan have tendens til at blive en anelse skingre i sit udtryk, når man virkelig går til den, men her rammer Cannondale et nærmest perfekt mix af aggressivitet og stabilitet.
Når cyklen er i fart, så er det samme egenskaber, som man sidder tilbage med en fornemmelse af; at cyklen let kan omsætte kræfterne til fart. Det er umuligt at vurdere den aerodynamiske forskel ude på landevejen - det lader vi vindtunnellerne om -men det er tydeligt at mærke, at cyklen er hurtig og effektiv.
Cannondale hævder selv, at den nye ramme sparer 30 watt i forhold til tidligere, når man kører lidt over 40 kilometer i timen.
Den holder farten let og selv om rammen er så let i vægt, som man forventer af en topramme, så er den ikke for letbenet til de flade, danske landeveje. Det er helt tydeligt, at Cannondale har opnået fine fremskridt her i sammenligning med tidligere modeller.
Faktisk synes jeg, at man langt hen ad vejen får den samme ’rullefornemmelse’, som man opnår med en rendyrket aeroramme. At det bare ruller og at cyklen under én er vældig effektiv i fladt og bølgende terræn.
KOM - nedad!
Jeg har haft lejlighed til at teste cyklen i Dolomitterne også. Ikke overraskende, så giver ovenstående egenskaber en effektiv klatrer - en egenskab som cyklen bærer videre fra sin forgænger. Her kommer især stivheden til udtryk, for der er masser af respons på den kraft man sender ned i stellet.
Det er dog på vejen ned af stigningerne, at cyklen for alvor bevægede sig helt op i øverste liga for mit vedkommende. Her er den nemlig helt suveræn. Skivebremserne er effektive - det ved vi - men de spiller nærmest perfekt sammen med rammen, som kan tage imod den store bremsekraft fra Shimano’s ypperste gruppe uden at køreoplevelsen forstyrres.
På lange nedkørsler med stor fart mærker man retningsstabiliteten til fulde, hvilket giver en rolig håndtering. I svingene er cyklen smidig og velafbalanceret med en blød styring, som ikke er for livlig eller overdrevet. Jeg tøver ikke med at kåre denne cykel som den bedste cykel til nedkørsler, som jeg nogensinde har siddet på.
Spændende komponenter
Slutteligt er det værd at nævne et par af cyklens komponenter.
Versionen her er udstyret med en elektronisk Dura Ace-gruppe med skivebremser. Der er ikke så meget at sige om denne, som kan overraske: Den er let i vægt og nærmest perfekt i sin ydelse.
Kranksættet fra Cannondale’s eget HollowGram-brand er lækkert og matcher stivheden i rammen så rigeligt. Det kommer desuden med en indbygget wattmåler, som kan aktiveres hos Power2Max for et beløb.
Hjulene er fra samme mærke i en 45 millimeter version og de både ruller og performer som et førsteklasses hjulsæt. Naturligvis med mulighed for at sætte dem op med tubeless.
Den største nyhed er dog det nye cockpit, som igen er lavet in-house og bærernavnet KNØT. Frempind og styr kan vel nærmest bedst betegnes som semi-integreret: Tilsammen danner de en enhed hvor alle kabler og ledninger fra styret kan trækkes, så cyklen er helt fri for udvendige forstyrrelser. Aerodynamisk ja, men mest af alt vanvittigt elegant!
Samtidig har Cannondale fomået at sammensætte en løsning, hvor man let kan fjerne eller tilføje spacere, uden at man er nødt til at skille alt ad og trække nye kabler. Det er absolut en meget fin feature, i en tid hvor skjult ledningsføring nok behager visuelt, men giver mekanikerne grå hår i hovedet.
Styr og frempind fås naturligvis i en række variationer i bredde og længde.
Konklusion
Cannondale har ikke alene formået at løfte en tung arv - de har forbedret SuperSix’en på stort set alle parametre.
Den nye ramme er et perfekt mix af en let og adræt racer, kombineret med aerodynamiske tilføjelser og god komfort.
Jeg er ikke i tvivl om at denne cykel kandiderer til at være den bedste cykel, jeg nogensinde har kørt på.
Det perfekte kompromis mellem alle de egenskaber, som en cykel skal have til rytteren som kun vil have det bedste, som kan klare sig sublimt alle de steder hvor vejen er asfalteret.
Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen på de danske landeveje og i de norditalienske Dolomitter, hvor både op- og nedkørsler har sat cyklen på prøve.
Stillet til rådighed af: Cannondale
TESTRRAPPORT
Brand
Cannondale
Model
SuperSix EVO Hi-Mod (Dura Ace Disc)
Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen er til den seriøse rytter, som vil have en allround-cykel fra øverste hylde, som kan klare sig i alt (asfalteret) terræn. Rammen er gearet til ræs og seriøs motionscykling.
Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe
Rammen er meget vellykket. Den integrerer en lang række elementer fra aero-verdenen og kombinerer det med lav vægt og faktisk også masser af komfort. Rammen er både stiv i forhold til accelerationer og så holder den farten godt.
Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?
Prisen er høj, men det er her relativt, for den matcher andre cykler i samme liga på dette parameter. Man får topkomponenter på alle punkter.
Rammen kan måle sig med de bedste på markedet, Dura-Ace Di2 disc er toppen af poppen og indbygget wattmåler og de hurtige Hollowgram-hjul er en verdensklasse pakke.
Ramme
Bedøm rammens udførsel / konstruktion
Håndværket er i top og cyklen er gearet til fremtiden med fuldstændigt skjulte kabler samt indbygget Di-2-boks på skrårøret.
Finish’en er som man forventer af en topcykel.
Beskriv rammegeometrien
Rammen har fået en væsentlig opdatering, hvor rørformerne er mere aerodynamiske. Saddelstræberne er desuden sænkede, hvilket synes at være den mest effektive måde at kombinere fart og komfort med de nuværende UCI-regler.
Den nye model har en anelse højere stack, men er stadig lang og lav, så den indbyder til hurtig kørsel.
Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det medfølgende integrerede cockpit fra Cannondale’s eget KNØT-brand har spacere, som kan klikkes af uden at frempind og styr skal afmonteres. Det er vanvittigt gennemtænkt og elegant. Trods den høje grad af integration omkring cockpittet er det let at arbejde med.
Hvad vejer den testede cykel?
7,3 kilo.
Køreegenskaber
Er cyklen komfortabel at køre?
Rammen er komfortabel for en fuldblodsracer. Den er letkørende og trods stor stivhed er der rigtig meget komfort.
Beskriv cyklens køregenskaber
Rammen er aggressiv og accelererer som en væddeløbscykel skal. Man kan tydeligt mærke den opdaterede rammeform og de aerodynamiske forbedringer. Cyklen er et nærmest perfekt mix af aggressiv acceleration og effektiv landevejs-cruise.
Cyklen er kort sagt en løbsklar allrounder, som gør stort set alting til perfektion. Den er hurtig, komfortabel og imponerende velafbalanceret.
Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel
Der er nok stivhed i rammen til at omsætte de største kraftudladninger til fart igennem den kraftige krankboks. Bagenden er rolig og stabil, så baghjulet kan tage imod kræfterne uden slinger i valsen.
Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?
Cyklen er responsiv, men stabil. Den er præcis og styrvillig - blandt de allerbedste cykler, jeg nogensinde har kørt nedkørsler på.
Komponenter
Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?
Helt kort - ja! Alle komponenter er fra øverste hylde.
Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?
Nej, der er ikke en finger at sætte på noget. Hjulsættets højde er lavet til allround-brug - man kan eventuelt sætte et højere hjulsæt på, hvis man vil optimere den til de flade, danske landeveje.
Bedøm hjulsættet
Hollowgram-hjulsættet er et ’in-house’-produkt fra Cannondale. Men det lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til mere etablerede mærker.
Sættet er bygget på egne nav, mens egerne er fra DT Swiss. Forhjulet er strikket sammen med 20 eger mens baghjulet er forstærket med fire ekstra.
Navet er letløbende og ruller fantastisk. Fælgen er ligeledes fra Hollowgram og har 45 millimeters højde og 21 millimeter indvendig bredde. Fælgen er tubeless-klar.
Der er masser af stivhed i sættet og min oplevelse er at det er fuldt på højde med high-end hjulsæt fra de etablerede mærker.
Konklusion
Nød du at køre på cyklen?
Ja, cyklen er i den absolutte superliga og illustrerer på flot vis hvad man kan opnå af stivhed, aerodynamik, komfort og balance i en moderne racer.
Vil du anbefale cyklen?
Absolut - den får mine bedste anbefalinger.
Om testeren:
Alder: 36
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo
Jeg har cyklet i: 10 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel
Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger