03.01.2022 @ 21:30

Scalpel HT Hi-MOD 1 har et rigtig godt forhold mellem effektivitet, adræthed, kontrol og stabilitet, mens cyklens geometri og lethed skaber en meget progressiv high-end mountainbike, der tilfredsstiller den konkurrenceorienterede og kræsne hardtail-rytters høje krav.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:

Producent: Cannondale
Model: Scalpel HT Hi-Mod 1
Størrelser: Testet i Large - fås i S, M, L og XL
Pris: Kr. 56.499,-

 

Udstyr

Hjulsæt: 29” HolloGram 25 Carbon
Forgaffel: Lefty Ocho 110 mm vandring
Dæk: Schwalbe Racing EVO, 29 x 2.25" (tubeless ready)
Ramme: Scalpel HT Hi-MOD Carbon
Bagskifter: Shimano XTR
Gear-setup: Shimano XT 12-speed (34T/10-54T)
Bremse-setup: Shimano XT hydraulisk
Krankboks: Cannondale Alloy PressFit30
Saddel: Prologo Dimension NDR, Tirox rails

 

 

Introduktion

 

Den nye 2022 Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1 er en letvægts-mountainbike, der kommer med en progressiv geometri. Med størrelsesspecifikke kædestræbere, en Lefty Ocho-forgafel med 110 mm vandring og en ”slack” kronrørsvinkel på 66.5 grader, er cyklen forud for sin tid og giver XC-rytteren et godt udgangspunkt for at konkurrere om topplaceringerne.

Vi har testet cyklen igennem november og december måned i primært mudret terræn. Længder og geometrimål, som er beskrevet i testen, er for en størrelse Large.

 

Udstyr og lav vægt

 

Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1 er lavet i mærkets bedste og ultralette carbon, som blandt andet er med til at sikre cyklens lave vægt. Til at bidrage yderligere til en lav er cyklen forsynet med mærkets egne HollowGram komponenter - herunder 29” hjulsæt, styr og saddelpind i carbon, mens HollowGram kranksættet er lavet i aluminium.

HollowGram 25 carbon hjulsættet, kører helt fantastisk og er meget responsivt. Her er der absolut ikke behov for at opgradere. Dækkene kommer med en fornuftig brede på 2.25 tommer og er selvfølgelig tubeless ready.

Mountainbiken er udstyret med Shimano XTR bagskifter og Deore XT bremser og gearskifter. Cyklen kommer med 1x12-setup, hvor 34T tandhjulet og 10-51T kassetten dækker den erfarne rytters gear-præferencer.

Unikt for Scalpel HT Hi-MOD 1 er, at den kommer med Canondales Lefty Ocho-forgaffel med 110 mm vandring og et offset på 50 mm, som giver ekstra fordele på nedkørslerne. Lefty’en er også blevet lettere og bidrager til den samlede lave vægt.

Den testede Scalpel HT Hi-MOD 1 fremstilles i et flot sort og hvidt design med flotte detaljer. Hi-MOD 1 rammen har en vægt på 895 gram og samlet med de komponenter, som mountainbiken er udstyret med fra producentens side, vejer den 9.680 kg i størrelse medium. Derved placerer cyklen sig i en lavvægts-kategori og gør den yderst attraktiv for rytterne, som har performance for øje og som især gerne vil hurtigt op ad bakkerne.

Scalpel HT Hi-MOD 1 er forsynet med en sensor på forhjulet, som kan forbindes med en Cannondale-app. Gennem app’en, får du blandt andet indblik blandt andet fart og distance, men den informerer dig også om, hvornår det er tid til service. Har man ikke et professionelt team til at lave løbende service af cyklen, er det en god feature, at du automatisk bliver mindet om, hvornår du skal tage kontakt til cykelmekanikeren.

 

 

Affjedring

 

Lefty Ocho-forgaflen kommer som tidligere skrevet med en 110 mm vandring på den nye Scalpel HT Hi-MOD 1. Forgaflen giver ikke blot cyklen et ægte Cannondale-udtryk, men giver også ekstra fordele, når du gerne vil køre tekniske nedkørsler mere aggressivt og hurtigt. Lefty Ocho-forgaflen er virkelig lækker at køre med, og den absorberer rigtig godt de store og små udfordringer, som du møder på sporet. Forgaflen giver den ønskede stivhed og lethed, som er ønskværdig for XC-rytteren.

Cannondale har sænket sadelstræbere og sammen med flex-zoner i kædestræberne, giver det ekstra absorbering af slag fra underlaget. Minimering af stød op gennem cykel og rytter resulterer ikke blot i øget kontrol, men betyder også, at rytterens træthed udskydes.

Cannondale har formået at lave en hardtail-mountainbike, som har fundet en fin balance mellem den stivhed og lethed, man ønsker fra en HT for mest mulig effektivitet, og en stødabsorbering, som udsætter træthed. Denne type affjedring er selvfølgelig ikke sammenlignelig med en fullsuspension-mountainbike, men i HT-kategorien er Cannondale nået langt i processen.

 

 

Geometri

 

Cannondale har med deres nye Scalpel HT Hi-MOD 1 tænkt ud af boksen og fokuseret på geometri og køreevne, som led i at optimere og give bedste forudsætninger for at være med i toppen af klassementet.  Den nye Scalpel Hi-MOD 1 HT er ifølge Cannondale den mest aggressive og progressive HT lavet af Cannondale til dato. Mest iøjnefaldende og progressivt ved geometrien er kronrørsvinklen på 66.5 grader, som skubber frontakslen længere frem i forhold til rytteren. Her har Cannondale tydeligvis ladet sig inspirere af trail-geometrien, hvis mål er at give mere stabilitet og kontrol på nedkørsler, som man herved kan køre hurtigere. Til trods for den meget trail-inspirerede kronrørsvinkel er cyklen stadig adræt og med et 50mm offset, går det overraskende ikke ud over styreegenskaberne.  

På Scalpel HT Hi-MOD 1 er der en stejl 74.5 graders sadelrørsvinkel, som fungerer med godt med et længere reach på 450 mm og den 66.5 graders kronrørsvinkel. Den stejle sadelrørsvinkel skubber dig længer ind over kranken og giver et effektivt tråd på de stejle opkørsler. Cannondale arbejder med "Proportional Response" - der betyder at kædestræbere er tilpasset rammestørrelsen og vokser med 5 mm hver gang størrelsen går op. Herved sikrer Cannondale, at uafhængig af rammestørrelse er rytteren centreret mellem hjulene på nogenlunde den samme måde. Cannondale mener, at den unikke position rytteren herved får, giver den bedste kontrol, styreegenskaber og trækkraft. I en størrelse large er kædestræberne 440 mm. Geometrien giver en tilpas aggressiv køreposition, som er ønsket af konkurrence-rytteren.

Cannondale har formået at lave en hardtail med en geometri, som i høj grad tilgodeser de mere tekniske XC-spor, man ser i dag. Til trods for relativt mudrede test-forhold, har cyklen haft et fantastisk greb og været mulig at køre aggressivt på både op- og nedkørsler. Op ad bakkerne - såvel i siddende og stående position - er cyklen vildt effektiv. På nedkørslerne kan du med ro i sindet presse cyklen mere end normalt, hvis du er vant til at køre hardtail. Cyklen er stabil, uden at det går udover styreegenskaberne. 

 

 

Konklusion

 

Scalpel HT Hi-MOD 1 kommer med en række lækre karbonkomponenter og er absolut en mountainbike, der hører til på øverste hylde, hvad angår komponenter og effektivitet.

Cannondale har virkelig tænkt ud af boksen med deres Scalpel HT Hi-MOD 1. Sammensætningen af Lefty Ocho-forgaflens 110 mm vandring, kronrørsvinkelen på 66.5 grader, saddelrørsvinkelen på 74.5 grader og cyklens lethed, skaber en meget progressiv high-end mountainbike, der tilfredsstiller den konkurrenceorienterede og kræsne hardtail-rytters høje krav. Scalpel HT Hi-MOD 1 har fundet et rigtig godt forhold mellem effektivitet, adræthed, kontrol og stabilitet til XC-sporenes mere tekniske udfordringer, og cyklen henvender sig derfor til den erfarne rytter, der fortsat foretrækker HT-mountainbikens egenskaber. Scalpel HT Hi-MOD 1, er absolut et vellykket bud på en hardtail, der integrerer elementer fra trail-kategorien rigtig godt.

 

...

 

Stillet til rådighed af: Cannondale

 

 

Test-rapport

 

Brand: Cannondale

 

ModelScalpel HT Hi-MOD 1

 

Hvad er cyklen lavet til, og hvem henvender den sig til?

XC-konkurrence på højt niveau.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Scalpel HT Hi-MOD 1 har ramt målgruppen 100%, da cyklen er effektiv på stejle og tekniske op- og nedkørsler, og den giver konkurrencerytteren bedste forudsætninger for at være med i toppen af klassementet.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

For en cykel i den kvalitet Scalpel HT Hi-MOD 1 står for og med cyklens udstyr, er prisen rimelig.

 

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

Rammen er lavet til konkurrence og til aggressiv kørsel. Den er let, stiv og elegant i sin udformning.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Der er helt normaler indstillingsmuligheder - saddel, saddelhøjde og styr.

 

Hvad vejer den testede cykel?

9.680 kg i størrelse medium (den testede cykel er en large)

 

Er cyklen komfortabel at køre?

Med flex-zoner i kædestræberne, lavere sadelstræbere, og en eminent Lefty Ocho-forgaffel er komforten god.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklen er let at manøvre rundt på tekniske passager og samtidig stabil, når farten øges og sværhedsgraden stiger på nedkørslerne. Med en meget ”slack” kronrørsvinkel på 66.5 grader får du en god stabilitet nedad.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Cyklen er effektiv på tekniske opkørsler og i accelerationer. Med saddelrørsvinklen på 74.5 grader og kædestræberne defineret af rammestørrelsen får du som rytter en god position for er godt tråd og træk.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Til trods for den lave kronrørsvinkel, har Cannondale formået at bibeholde gode styringsegenskaber, og cyklen er absolut ikke doven.

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Ja. Overalt på cyklen er vi i high end-afdelingen - lige fra hjul til ramme.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Til prisen og i forhold til rammen er komponenter velvalgte.

 

Bedøm hjulsættet

HollowGram 25 Carbon har samme egenskaber som rammen - man har tilstræbt et optimalt miks mellem lethed og stivhed. Begge dele er lykkedes. Hjulene er hurtige at accelerere op i fart.

 

Konklusion

En ægte hardtail konkurrencecykel, som formår at inkorporere nogle af trail-cyklernes egenskaber rigtig godt. Geometrien er med den iøjnefaldende kronrørsvinkel på 66.5 grader nytænkende og progressiv - og Cannondale er absolut lykkedes med det. Alt spiller - og det gælder lige fra cyklens geometri og komponenter til dens køreegenskaber samt udseende.

 

Om testeren

Alder: 29
Højde: 180 centimeter
Vægt: 68 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år 
Så ofte cykler jeg: 2-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og mountainbike

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet