Størrelser: S (51-57), M (54-60), L (58-63)
Farver: Fås i 8 forskellige designs (herunder en Jens Voigt ”Shut up legs”-version).
Hjelmen er CE-mærket og lever op til EN 1078 standarden
Vægt: 229 gram (str. medium)
Vejl. pris: 2.099 kroner
Test
Vi har tidligere haft hænderne i Bontragers luftige aerohjelm (Ballista) en hjelm som er et lille genistykke og som vi var meget glade for. Nu er tiden kommet til Bontrages Velocis-model. En letvægtsmodel der sidder på hovedet af Trek-holdets pro-ryttere og hvis primære funktion er at den skal være luftig.
Hjelmen kommer i en fin transportkasse, hvor der blandt andet er et stort stykke skumgummi som skal beskytte hjelmen under transporten - desuden medfølger der et ekstra sæt puder og en smart solskærm som kan klipses fast i hjelmen.
Indstillingen af hjelmen er ret klassisk, bagstellet kan justeres op og ned i tre klik og hjelmen spændes fast ved hjælp af et klik-hjul, hvilket fungerer lige som det skal.
Hjelmen sidder meget højt på hovedet. Den har en vægt, som gør at man ikke ligger mærke til, at man har den på. Det udsagn er måske ved at være noget tærsket, men netop det at hjelmen sidder så højt, gør at den ikke forstyrrer.
Samtidig er hjelmen meget luftig, der er rigelig med lufthuller som sikrer en god luftgennemstrømning og sikrer at man kan komme af med varmen når det går langsomt op af. Samtidig er Bontragers polstring udformet sådan, at der er en lille smule luft på bagsiden af polstringen, hvilket hjælper meget til svedregulering.
Denne tester er lidt af et svedmonster og der findes ikke den cykelhjelm, som ikke på et eller andet tidspunkt må give fortabt - det er dog meget positivt, at Velocis hjelmen klart er blandt de hjelme som har holdt ud længst.
Polstringen i hjelmen er tilpas og puderne er lidt tykkere end man normalt ser, hvilket denne tester godt kan lide, da de derfor er blødere og burde kunne holde mere væske. Samtidig er de antibakterielle, hvilket er meget rart, da en cykelhjelmen ellers meget hurtigt vil lugte.
Set i forhold til en aerohjelm, er der mere vindstøj. Selvom Bontrager stadig har arbejdet med aerodynamikken i hjelmen, er den ikke en aerohjelm, men en hjelm som er meget luftig og behagelig - og vil passe fint til langt de flestes behov - navnlig hvis man kører, når det er varmt og/eller kører meget op af.
Den medfølgende sol/regn-skærm er let at montere og fylder ikke meget, så den kan fint tages med i en baglomme uden at det burde volde problemer. Samtidig er den i et stofmateriale og kan vaskes, hvis man får griset den.
Konklusion
Bontrager har lavet en god og forholdsvis let cykelhjelm. Hjelmens største force er klart de luftige egenskaber. Det er også fint, at der følger både et ekstra sæt puder og en solskærm med hjelmen - dele som hos mange andre producenter er ekstra udstyr.
Prisen kan synes ret høj, hvis man bare vil have en "almindelig" cykelhjelm. Men til den pris får man en letvægtshjelm, der anvendes i pro-feltet, med tilhørende ekstra udstyr og en meget flot finish som ingen billigere racercykelhjelme kan være med på - og så har Bontrager en fin udskiftningsgaranti ved styrt. Hvilket betyder at hjelmen udskiftes gratis i tilfælde af styrt inden for det første år efter købet.
Sådan har vi testet:
Vi har testet hjelmen hen over foråret i regnvejr og på meget varme dage. Hjelmen er testet både på landevejen, i bjerge og i skoven. Vi har haft to testere til at teste hjelmen.
Om mærket:
Bontrager er Treks udstyrsmærke, der producerer alt fra pumper til hjul og hjelme. Generelt bliver Bontragers udstyr primært brugt på Trek cykler, men passer også i designet godt på andre cykelmærker.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger