22.09.2015 @ 10:10

Som følge af den meget udbredte trend med slangeløs (i resten af artiklen kalder vi det tubeless) dækmontering, først på MTB og cross og nu også racer, stilles der også større krav til hjemmemekanikerens værksted. Men med denne unikke pumpe, gør Bontrager det uhyre nemt, at montere sine dæk tubeless.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Stillet til rådighed af: Trek Danmark
 

Særlige features ved produktet:
Separat tubeless trykkammer

Udført i aluminium med plastic håndtag

Slangelængde: 115 cm
Max tryk: 11 bar / 160 psi
Antal pumpetag 3 bar/7 bar: 60/44
Størrelse (HxDxB): 69 x 21 x 24 cm
Vægt: 2,9 kilo
Vejl. pris: 1199 kroner


Introduktion

De første slangeløse dæk så for alvor dagens lys i 1955. Det var naturligvis ikke på cykler, men på biler, at konceptet blev introduceret.

Tubeless slog for alvor igennem for 5-6 år siden. Systemet fungerer ved, at man monterer et tubeless kompatibelt dæk på en tubeless kompatibel fælg (eller at der er monteret et særligt fælgbånd) uden slange og med et skvæt flydende latex i.

 

Fordelene er indlysende; mindre roterende vægt, ingen slange der kan komme i klemme mellem fælg, dæk og rødder/sten, latex’en lapper lynhurtigt små huller i dækket og man kan køre med lavere dæktryk (hvilket er vigtigt på en crosscykel og også på MTB).

 

Der findes nogle forskellige systemer på hjulmarkedet, Mavic har UST, Bontrager og de andre producenter bruger det mere generelle Tubeless Ready. Flere af systemerne er kompatible med hinanden.

 

Uanset hvilket system du bruger, om du kører tubeless på MTB eller racer, er kravet, at du kan blæse en stor mængde luft ind i dækket på meget kort tid. Her kommer denne pumpe til hjælp, da den meget kort sagt er en krydsning mellem en kompresser og en fodpumpe.

 

Test

Det første indtryk man får, når man pakker pumpen ud, er at man står med et produkt af meget høj kvalitet. Pumpen er ganske tung og virker meget solid. Pumpen består af et pumperør i poleret aluminium, en solid sortmalet fod i aluminium, en kraftig gummislange med et pumpehoved, som kan bruges både til racer- og autoventiler.

 

Pumpehåndtaget er i sort plast og tilstrækkeligt stort og behageligt at holde på. På håndtaget er der desuden en holder til pumpehovedet, så der er styr på pumpehovedet, når pumpen ikke bliver brugt.

 

Derudover er der et stort højtrykskammer i sortmalet aluminium, et udløserhåndtag i rød plast, samt et ikke så stort, men højt placeret og letlæseligt manometer, som går op til 160 PSI. Til sidst har pumpen en lille udluftningsknap, så man kan regulere trykket, hvis man har pumpet for meget luft i dækket.

 

Pumpen har 2 indstillinger, Inflate og Charge. Når man skal pumpe sit tubeless dæk op sætter man det røde udløserhåndtag på Charge, og fastgør pumpehovedet på ventilen. Så pumper man højtrykskammeret op til ca. 160 PSI, den grønne zone på manometeret. Dette kræver 40 pumpeslag. Med en kvik bevægelse trækker man op i det røde håndtag, og al luften bliver blæst ind i dækket. Det er simpelt og det virker hver gang!

 

Nu har denne tester kun haft mulighed får at teste tubeless funktionen på et MTB dæk i størrelsen 26x2,1, og i dette tilfælde ”satte” dækket sig ved cirka 2 bar efter luften var udløst. Så blev dækket pumpet manuelt op til 3 bar for at sikre, at det blev presset helt på plads. Når det er gjort, kan man regulere dæktrykket til det korrekte niveau.

 

Skal man bruge pumpen som almindelig pumpe, stiller man det røde udløserhåndtag på Inflate. Og så pumper man som man plejer. Men her adskiller pumpen sig fra andre pumper, på grund af højtrykskammeret.

Man skal nemlig ikke kun pumpe sit dæk op, man skal også pumpe højtrykskammeret op. Man skal simpelthen pumpe flere gange for at opnå det samme dæktryk, da man både skal fylde dæk og højtrykskammer. Af samme årsag vil ens dæktryk også falde, når man sætter pumpehovedet på ventilen, fordi en del af luften i dækket fylder højtrykskammeret.

 

Pumper man et 23 milimeter racerdæk op til 7 bar skal man pumpe 44 gange, et MTB dæk til 3 bar kræver 60 pumpeslag. Dette er lidt mere end andre pumper i samme prisklasse, men det er det kompromis Bontrager må indgå for at kunne tilbyde tubeless funktionen.

 

Bortset fra dette kompromis, fungerer pumpen glimrende som almindelig pumpe. Pumpehovedet er let at montere på ventilen, sidder solidt fast og lækker ikke luft. Når man pumper løs, står pumpen solidt plantet på sin tunge fod, og håndtaget giver et godt greb om processen.

Et lille irritationsmoment er udluftningsknappen; hvis man trykker på den, for at lukke lidt luft ud, skal den kun trykkes halvt ind. Trykker man den i bund, lukker den ikke luft ud.

 

Manometeret er ikke det største, kun 45 milimeter i diameter, men er let at aflæse. Det er dog mest egnet til racerdæk, da aflæsningen af de dæktryk, man ville køre med, med et tubeless MTB dæk (under 2 bar), kan være svært at aflæse helt præcist.

 

Det er lidt ærgerligt, da det nu er en pumpe med en unik tubeless funktion. Men i virkelighedens verden ville man dog nok alligevel anvende en lille digital dæktryksmåler, som alle cross- og MTB-ryttere har/burde have i deres arsenal.

 

Konklusion

Vurderer man denne pumpe, på samme vilkår som normale fodpumper i samme prisklasse, er den oppe i den dyre ende - men smart teknologi koster også penge og Bontrager har realiseret en ide, hvor man tænker ”selvfølgelig, hvorfor fandt jeg ikke selv på det”.

 

Med dens unikke tubeless funktion, gør den det superlet at pumpe dine tubeless dæk op. Når den samtidig er bygget i en tillidsvækkende solid kvalitet, synes denne tester at pumpen godt kan være sig selv bekendt. Men til prisen ville et mere præcist manometer dog være på sin plads.


Sådan har vi testet

Pumpen har været testet i løbet af en måned, i august 2015, på en tubeless MTB fælg, samt på en MTB og racer med slange. Dæktrykket har været justeret med pumpen inden hver tur.


Kort om mærket

Bontrager er Trek's in-house brand for tilbehør til cykler. De laver praktisk talt alt tilbehør til cyklen, hjul, frempinde, styr osv. Derudover tilbyder de også en komplet kollektion i beklædning, hjelme og sko.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet