Motionsfeltet.dk's vurdering:
Stillet til rådighed af: Trek Danmark
Vejledende udsalgspris: 1.999 kroner
Vægt: 262 gram (både oplyst og vejet)
Fås i tre størrelser: small, medium og large.
Hjelmen er CE-mærket og lever op til EN 1078 standarden
Test:
Hjelmen kommer i en meget fin æske, hvor der også er en transportsikring, til at beskytte hjelmen mod stød under transporten. I æsken er der desuden en hjelmpose og et sæt ekstra puder. Vores testversion har desuden et stort ”Trek Factory Racing” logo, der også bevidner om at hjelmen er den samme som cykelholdet kørte med i touren.
Designet af hjelmen er det første som springer i øjnene. Hjelmen har en ret smal profil og er forholdsvis aflang. Foran er der tre store udluftningshuller, som suger luft ind, og en række kanaler oppe og på bagsiden, som er tiltænke at lede luft og varme væk.
Spændemekanismen er et klassisk drejespænde i nakken og et almindelig klikspænde til hagen. Begge kan betjenes med en hånd og virker upåklagelige.
Vægten er god for en aerohjelm. Selvom den ikke er den letteste i feltet, så virker hjelmen ikke tung - og vægten er stadig lav for en racerhjelm.
Indvendig er der monteret et bånd i paddingen, som svøber sig til panden og op langs hovedet. Derved rører hovedet ikke direkte ved skallen, hvilket er med til at give den gode komfort og samtidig skulle være med til, at fordele kraften fra et eventuelt slag.
Navnlig komforten er noget Bontrager har arbejdet meget med. Hovedet har som sagt ingen berøring med skallen (der er et par millimeter luft) og der er skåret en række kanaler ind i skallen, som sammen med paddingen er med til at lede fugten væk fra hovedet - og vigtigst mængden af sved der glider ned i øjnene.
Denne tester er lidt af et svedmonster. Navnlig sved i øjnene, er et af de problemer vi tit oplever ved aero-hjelme, og stadig også oplever ved Ballista hjelmen.
Men når man tager hjelmens udformning, og det fakta at der kun er tre huller til udluftning, i betragtning, er hjelmen dog overraskende godt ventileret. Svedmængden holdes forholdsvis fornuftigt nede - selv ved 32 grader og i høj solskin. Faktisk føles hjelmen lige så godt ventileret som en god standard ikke-aerohjelm, hvilket er super.
Jo hurtigere man kører, jo bedre er ventilationen i hjelmen. Selv ved lave hastigheder er komforten udmærket og ret god for en aerohjelm. På toppen af hjelmen er der seks ventilations huller, der hjælper med at lede varmen ud af hjelmen, når man kører ved lavere hastigheder eller klatrer og der ikke rigtigt er luftgennemstrømning i hjelmen.
Når det kommer til performance, så har vi (desværre) ikke en vindtunnel til rådighed. Det vi dog kan sige om performansen er to ting. Når vi kører med hjelmen, oplever vi turbulens på bagsiden af hjelmen, faktisk kan vi mærke det i vores hår i nakken. Hvilket siger noget om hvordan vinden smyger sig om- og løber igennem hjelmen. Noget vi ikke oplever med andre hjelme, og noget vi tolker som bevis på aerodynamikken.
Samtidig oplever vi, at vores hastighedsgennemsnit stiger, når vi kører med hjelmen. Vi har desuden haft den ude på Værløse flyvestation (for at få så tæt på ens forhold som muligt), sammen med en almindelig racerhjelm og her oplevede to testere, uafhængigt af hinanden, at vi kørte målbart hurtigere med hjelmen.
Bontrager siger selv, at man sparer mellem 3 og 13 watt alt efter vindforhold, i forhold til deres almindelige racerhjelm - og efter vores egen test vil vi klart mene, at dette udsagn ikke lyder forkert. Hjelmen er hurtigere end en almindelig racerhjelm og tilmed lige så komfortabel.
Konklusion:
Bontrager har lykkes med at lave den flotteste, og en af de mest komfortable aerohjelme, vi nogensinde har set. Samtidig viser eksterne vindtunnel test, samt vores egen test, at hjelmen er blandt de hurtigste hjelme på markedet - nogle test siger den hurtigste ”luftige aerohjelm”, men en ting er en vindtunnel test og noget andet er, hvordan det så oversættes til virkeligheden.
Hvor om alting er, så er Bontrager Ballista en rigtig god og hurtig hjelm, som tilmed ligger i den lave ende af prisspekteret i forhold til dens konkurrenter. 1999 kroner kan, for nogen, synes af meget for en hjelm, men når det kommer til jagten på de illusive watt, er der meget opgradering for pengene i en aerohjelm.
Sådan har vi testet:
Vi har testet hjelmen hen over sommeren i regnvejr og på meget varme dage. Hjelmen er testet både på landevejen og på lukkede baner. For at finde ud af om der er en reel aero-effekt har vi testet den mod andre hjelme og på flere testere.
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger