Introduktion:
Cykling i udlandet, hvor der er lidt flere bjerge end herhjemme, stiller nogle andre krav til rytteren såvel som til udstyret. Hvilke hjul man bruger, kan have en stor betydning, og derfor har vi her på Feltet.dk sat os for at teste nogle af de forskellige bjerghjul, der findes på markedet.
Fælles for alle hjulene er, at de må betragtes som nogle af de letteste hjul fra de respektive mærker, og at de alle er meget velegnede til at køre opad: I bjergrigt terræn. I testen indgår der både Clincher og Tubular hjul, men gældende for Tubular-hjulene er, at de også fås i Clincher-versioner.
Fælles for alle testene er også, at det er testerens egen oplevelse af hjulenes evne til meget mere end bare at køre opad, i jagten på det bedste bjerghjul.
Vi har testet:
- DT Swiss RRC 32 Dicut Tubular
- Mavic R-SYS SLR Clincher
- Token C22A Clincher
- Zipp 202 Firecrest Carbon Clincher
- Xentis Squad 2.5 Silver line Carbon Clincher
Sådan har vi testet:
For at få det bedste mulige resultat har vi testet alle hjul i de mest krævende terræner vi har kunnet finde. Det indebærer stigninger og nedkørsler i udlandet samt de danske landeveje i både tør- og regnvejr.
For at få det mest retvisende resultat er der under alle test blevet anvendt samme bremseklodser fra SwissStop (Black Prince til carbon, BXP til aluminium), for at måle bremseevnen. Alle hjul er blevet kørt med dæktryk på 8 bar, igen for at skabe ensartede forhold.
I testene er der blevet lagt vægt på de egenskaber, der gør sig gældende når man kører i bjergrige terræner som for eksempel vægt, bremseevne, accelerationsevne og styreegenskaber, for at give muligheden for at finde det bjerghjul, der passer bedst til den enkelte.
Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:
Særlige features ved produktet:
- Aerodynamiske og stivere eger
- Stivere stikakselsystem
- DT Swiss Ratchet friløbssystem
- Ultra tynde Decals
- Fås også i Clincher-version (pris: kr. 18.500)
- Fås som 32mm, 46mm og 66mm (samme pris)
Vægt (opgivet, Tubular):
1.090 gram
Vejl. pris:
Kr. 17.200 (Tubular)
Test:
Første indtrykket giver en fornemmelse af kvalitet, og dette hjulsæt er en fornøjelse at køre på. Uanset om det går op eller ned, så føler man at man får maksimalt udbytte af sine kraftanstrengelser.
Hjulene er som sagt utrolig lette, og det er virkelig noget man kan mærke, hver gang det går opad. De holder farten godt, og stivheden, fra de specialdesignede eger og nav, gør, at hjulene accelerer super godt, hvilket er en vigtig egenskab, når man skal op i fart efter sving eller udfordre konkurrenterne, når procenterne bliver høje.
Stivheden kommer også til udtryk, når det begynder at gå ned af. Hjulene er nemme at styre, og giver fuld kontrol over selv svære nedkørsler. Det er især rundt i svingene, at man mærker hvor stive og kontrollerbare de er, og det giver stor tryghed og gåpåmod.
Den 32 mm høje fælg, der er en rigtig god middelvej, er designet på en god måde. Fælgene bliver lidt varme, testet med SwissStop Black Prince bremseklodser, og mister kun lidt bremseevne, på lange nedkørsler. Derudover er de ikke følsomme over for vind, så man hele tiden er i kontrol.
Når det så hverken går op eller ned, så mangler hjulsættet lige det sidste. Hjulene kører rigtig godt, og især nedad giver de en masse fart, men når man rammer de flade stykker, kan det godt mærkes, at det er et bjerghjul. Det er på ingen måde kritisk, men som sagt, mangler det lige en smule.
Da det jo er et tubular hjulsæt, der er lavet til at køre i bjerge, så bliver det nok kun brugt til særlige lejligheder, enten træningslejre eller kuperede cykelløb. Skal hjulet bruges til træningslejre, er det lidt et problem, at det er tubular, da man ofte er på lange ture, og en punktering hurtigt kan blive et problem, men her kan man jo så vælge Clincher-versionen (dog lidt dyrere og en smule tungere).
Skal man derimod bruge det til cykelløb, er man stadig følsom overfor en punktering, men her opvejer fordelene fra lukkede ringe og den lidt mindre vægt, sammenlignet med clincher-versionen, dog en smule mere.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Stivheden, styreegenskaber, vægt
- Carbonbremseflade, ensidighed, pris
Første indtryk/Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Vægt:
Pris:
Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:
Særlige features ved produktet:
- Verdens letteste aluminiums-hjulsæt (ifølge producenten)
- Clincher
- Exalith2-bremseflade (bremseklodser medfølger)
- Tracomp carbon-eger
- ISM 3D-teknologi
- Kommer med Yksion-dæk
Vægt: (opgivet):
1.295 gram
Vejl. pris:
Kr. 13.999
Test:
R-SYS SLR-hjulsættet fra franske Mavic kan vel nærmest betegnes som en nyklassiker i kategorien af dyrere hjulsæt med lav profil.
Grunden er det stilrene, sorte look som mange udstyrsfreaks har kigget langt efter. Næsten uanset hvilken ramme man triller rundt på, så pynter dette hjulsæt.
Men der er naturligvis andet end æstetik at tage hensyn til, når der skal handles hjulsæt til bjergene. Også her forstår man hurtigt, hvorfor Mavics hjulsæt er et populært valg.
Flere af de teknologier som det franske firma har brugt i fremstillingen af hjulsættet, har haft det formål at øge stivheden, så hjulsættet er optimeret til at give så meget acceleration som muligt, for mindst mulig input.
Hjulene er meget lette, til trods for at det er et aluminiumshjulsæt. Faktisk er de så lette, at Mavic kalder dem verdens letteste alu-hjulsæt.
Hertil kommer, at hjulene performer på et meget højt niveau på rigtig mange parametre. Først og fremmest ruller hjulsættet virkelig godt. Mavics QRM SL-nav ruller let og flydende uanset terræn og er umiddelbart på samme niveau som andre, dyre producenter.
Den lette aluminiumsfælg er udstyret med de kraftige Tracomp-eger. Kombinationen fungerer upåklageligt og giver en fantastisk lateral stivhed. Det kan især mærkes, når der leveres mange watt i pedalerne. Både i fladt og bakket terræn giver det masser af fremdrift. Hjulsættet køres rigtig godt i fladt terræn og umiddelbart mærkes der ingen aerodynamisk ulempe i forhold til hjulsæt med mere profil.
Når det går op ad bider R-SYS SLR for alvor fra sig. Det er tydeligt, at man kører på et hjulsæt som er lavet til at tilfredsstille selv de mest kræsne ryttere. Hjulet er så stift og stabilt som man kan ønske sig, når man kæmper mod tyngdekraften på opkørslerne. Siddende får man stabilitet og solidt fart-output for sine anstrengelser og stående er hjulsættet et af de bedste, denne tester har prøvet.
Ud over de fantastiske egenskaber som decideret bjerghjul, så er sættet også dejligt responsivt i dansk terræn og man føler sig virkelig flyvende hen over småbakker og små stigninger. Tilmed får man en masse retningsstabilitet og fine svingegenskaber med i pakken.
Hjulsættet er udstyret med Mavics egen Exalith-bremseflade. Den giver et glimrende bremsegreb med Mavics tilhørende bremseklodser. Dog skal man finde sig i, at bremsefladen larmer en del – især indtil hjulsættet er kørt til (her oplyses det fra producenten at det er efter omkring 200 km alt efter terræn). Det piber ganske enkelt vældigt højt de første mange kilometre og er ganske enkelt mere larmende en andre bremseflader generelt.
Som hjulets ejer kan dit blive dit varemærke blandt træningskammerater eller i feltet, eller det kan være et mindre irritationsmoment for dig selv og andre, alt efter hvilken type man er.
Hjulsættet er desuden udstyret med Mavics eget Yksion-dæk. Dækket ruller fornemt og føles lige så godt som andre gængse og mere populære mærker på markedet.
Alt i alt et fremragende hjulsæt som gør sig fantastisk når det går op ad, såvel som i mere traditionelt dansk terræn.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Stivhed, carboneger, køreegenskaber, stilrent look
- Pibelyd ved opbremsning (på de første ture), pris i den høje ende
Første indtryk/Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Vægt:
Pris:
Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:
Særlige features ved produktet:
- Aluminiumsclincher med alu-bremseflade
- Fælghøjde: 22mm
- Eger: 20 (for) / 24 (bag) – aero eger
- Nav: Arsenal QTBT Aluminium 11 speed (spacer til 10 speed medfølger)
- Tiramic lejer
- Leveres med QR, fælgbånd samt ekstra eger og nipler
Vægt (opgivet):
1.384 gram
Vejl. pris:
Kr. 3.899
Test:
Token hjulene er et af de helt billige i testen, men vægten er stadig tilpas lav, så det stadig går under kategorien bjerghjul. Et godt køb, hvis man ønsker et forholdsvis let hjulsæt til billige penge.
Prisen taget i betragtning får man et robust hjulsæt, der ruller okay, uden dog at score nogen topkarakter på dette punkt. Token hjulene føltes lette at træde op i fart, og der opleves ingen flex trods en ryttervægt på 85 kg og hårde accelerationer på stejle stigninger.
På stejle nedkørsler, hvor hastigheden nærmede sig de 90 km/t, var der stadig utrolig god stabilitet, og selv når hjulene blev presset i svingene, var der ingen grund til bekymring. Alu-bremsefladen kombineret med SwissStop bremseklodserne gav en enorm god bremseevne, så man trygt kunne give den gas ned af bjergene.
Designet er afdæmpet og vil se godt ud til de fleste cykler. Vi var meget imponeret over hjulsættet, når man har prisen in mente. Det vil opfylde de fleste motionisters krav til et bjerghjul, hvor mere konkurrencepræget ryttere vil foretrække et bedre rullende hjulsæt.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Pris, vægt kontra pris, stivhed
- Intet at bemærke
Første indtryk/Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Vægt:
Pris:
Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:
Særlige features ved produktet:
Vægt opgivet:
1.380 gram
Vejl. Pris:
Kr. 20.000
Test:
Med stor fokus på hvordan dette hjul klarer sig på op- og nedkørsler, til de danskere, der skal prøver kræfter med udenlandske udfordringer som f. eks La Marmotte, så er det bestemt bestået. Hjulet besidder utrolig mange forskellige egenskaber, og det gør hjulet så utrolig alsidigt, at det er svært at finde nogle kritikpunkter.
Hjulene kører fremragende, og ikke kun når det går op ad. De ruller rigtig godt, eller skrevet på en anden måde, de giver en masse fart, når det går ned ad, og holder farten rigtig godt i cyklen, når det går lige ud. Den 32 mm Firecrestfælg gør også, at selv på de fladere og mere vindblæste steder er man ikke helt fortabt.
Der, hvor hjulsættet virkelig skiller sig ud, er i accelerationer på stigningen og ud af svingene. De er nemme at få op i fart, også uden alt for mange kraftanstrengelser, sikkert på grund af stivheden. Det er en egenskab, der ikke blot kommer den angrebslystne til gode, men også motionisten, der sparer både tid og kræfter ved at komme hurtigt op i fart og finde trådet.
Ethvert Carbonhjuls værste fjende er nedkørsler, og her har Zipp 202 Firecrest Carbon Clincher da også lidt problemer, men helt skidt er det dog ikke. Hjulene bremser fint, og med Swissstops Black Prince bremseklodser lykkedes det ikke denne tester at få hjulene overophedet, selv på lange nedkørsler, og de mistede ikke meget bremseevne.
Hjulene scorer meget højt på styreegenskaberne, da man virkelig føler sig tryg på nedkørslerne. De er utrolig nemme at styre rundt i svingene, og de er ikke særlig følsomme overfor vind i åbne områder.
Zipp 202 Firecrest Carbon Clincher er, som navnet antyder, et Clincher hjul, og det er meget praktisk. Skulle uheldet være ude, på lange træningsture eller i en cykelklassiker, hvor man kører for at gennemføre, så er det nemt at skifte både dæk og slange. Det skyldes i højgrad Zipps Carbon Clincher teknologi, der, ifølge producenten, også skulle være aerodynamisk.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Stivhed, styreegenskaber, alsidighed
- Vægt, bremsning, pris
Første indtryk/Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Vægt:
Pris:
Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:
Særlige features ved produktet:
- Keramiske lejer
- Fullcarbon Clincher
- Vægtbegrænsning: 100 kg
- XBP carbon bremseflade
- Fælghøjde: 25 mm
- Kompatibel med: 9-10-11 speed indenfor Campagnolo, Shimano,/SRAM
- Samme hjulsæt fås med standard stållejer (kr. 13.999)
Vægt (opgivet)
1.154 gram
Vejl. pris:
Kr. 15.999
Test:
Xentis hjulene pynter på de fleste cykler med sit klassisk sort-hvide look. Selvom der er lidt profil på, må de betegnes som et lavprofil hjulsæt, og da vi jo her er ude efter bjerghjul, ser det på den front ret godt ud for Xentis hjulsættet.
Der er opgivet en vægt på 1.154 gram for et dette hjulsæt til dæk og slange, hvilket må siges at være let. Faktisk ekstremt let! Fra første færd på cyklen er man heller ikke i tvivl om, at hjulene er virkelig lette. De føles også sådan. Hvad enten det handler om at accelerere ud af et sving eller holde jævn fart op ad en led stigning, præsterer hjulet på højeste niveau, og man kan virkelig mærke den lave vægt i kombination med de keramiske lejer, som sammen gør det til en sand fornøjelse at køre opad.
Når det kommer til bremseevne, har vi her at gøre med et fullcarbon hjul. Det betyder normalt, at man ikke kan bremse noget nær optimalt i regnvejr, ligesom der tilmed er en begrænset bremseevne i tørvejr. Xentis har dog lavet deres egen patenterede bremseflade, som stort set gør, at man er i stand til at bremse lige så godt, som hvis det var en aluminiums bremseflade, vel at mærke både i tørvejr og regn.
Hjulene har et heftigt prisskilt på lige knap 16.000 kr., og hvis du rigtigt presser hjulsættet kan du godt mærke, at det ikke er lavet til at spurte. Med disse lidt kritiske noter af vejen, får man til gengæld svært ved at finde mange og meget bedre hjulsæt til at få dig gennem bjergene.
Med andre ord, hvis du vil have et kompromisløst bjerghjul er Xentis Squad 2,5 et rigtig godt bud - og vil du spare på udgifterne kan 'lillebroderen' med stållejer vælges, alle de øvrige egenskaber er de samme.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Vægt, bremseevne, design
- Pris i den høje ende
Første indtryk/Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Vægt:
Pris:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger