31.10.2021 @ 09:55

Assos løfter (igen) baren for hvordan ydeevne, kvalitet og komfort kan forenes i et par shorts som umiddelbart synes race-orienterede, men som kan det meste.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:

Producent: Assos
Produkt: Mille GTO bibshorts

Farver: Sort

Størrelse: Testet i medium (Tester er 183 centimeter høj og vejer 75 kilo)

Vejledende udsalgspris: 2269,- kroner

 

Introduktion

Assos har gennem årtier været synonym med innovative bibshorts, som har haft ry for at være noget af det mest komfortable, man kan plante bagdelen i, inden man rammer cykelsadlen.

 

Shortsene til landevejen er nu repræsenteret i Assos’ ’Total Comfort Mille GT’-kollektion.

 

I denne familie hører allerede modellerne Mille GT samt Mille GTS, men nu lancerer Assos en helt ny topmodel.

Engang hed Assos’ topshorts ‘Cento’ og opnåede nærmest mytisk status, som det mest komfortable, man kunne opdrive. De er nu parkeret i arkivet og giver plads til ’Mille GTO’-modellen.

 

GTO-modellen er i toppen af Mille GT-hierarkiet og bringer en række nye features i konstruktionen og materialerne for at opnå ’Total Comfort’.

 

 

Test

Assos er allerede kendte for at mestre kunsten at lave et par komfortable bibshorts. Ikke mindst fordi, at schweizerne bruger tonsvis af ressourcer på at udvikle nye teknologier og materialer, for hele tiden at flytte overliggeren for den samlede pakke og for at gøre livet mere behageligt for os cykelryttere. Derfor er det altid spændende at modtage et sæt shorts fra Assos - ikke mindst når det er en ny topmodel som denne.

 

3 x nyheder

Hvad er så nyt i GTO-pakken her, som adskiller den fra sine mindre søskende?

 

Assos har primært hevet tre nyheder op af hatten for at skabe den nye GTO-platform.


Den første nye teknologi sidder omkring skridtet, hvor en ny konstruktion sikrer bedre ventilation og så giver det diskret støtte i et område, som i sagens natur kan være ømfindigt, når man tilbringer mange timer i en sadel. Assos kalder denne for ’sunDeck superlight.’

 

Stoffet på ydersiden af shortsene i netop dette område er også nyt. Det er tydeligt at se med det blotte øje, da stoffets mønster skiller sig ud fra resten i netop området omkring skridtet.  Materialet kaldes LOSANGA og er sat i verden for at fjerne pres og tryk fra sensitive områder.

 

Endeligt er shortsene forsynet med et nyt indlæg - GTO C2. Her bruger Assos et system kaldet Twin21, som er en 3-lagskonstruktion som skal give det blødeste og mest responsive indlæg, Assos har lavet indtil nu.

 

 

Teknisk mesterstykke

Udover ovenstående, så indeholder GTO-shortsene et hav af Assos’ teknologier, som er udviklet og implementeret i schweizernes nyeste kollektion af shorts henover de seneste sæsoner.

 

Og hvad kan man så konkludere ud fra det? Jo, først og fremmest at shortsene virkelig er en teknisk størrelse. Assos har masser af fancy navne for den enkelte teknologi eller feature, men det har alt sammen en værdi, som er mærkbar.

 

Og så fungerer det bare i praksis - Assos har noget at have det i. Lad os se på, hvad der fungerer godt, for mit indtryk er entydigt, at det hele bare fungerer.

 

 

Lækre kvaliteter og features

GTO-shortsene fremstår umiddelbart minimalistiske på trods af en lang række features. Det skyldes et minimalt antal paneler, som giver en strømlinet og enkel konstruktion, som først og fremmest eliminerer en række syninger og derved øger komforten.

 

Selerne er helt flade og der er selvfølgelig brugt Assos’ nyeste teknologi, hvor selerne hæfter to steder i lænden for optimalt fit, inden de former et stort A på ryggen, hvilket bidrager til en tæt og sikker pasform.

 

Pasformen omkring lår og hofter er også sublim og skyldes i høj grad det tynde OSSIDIA-stof, som er et tyndt og teknisk materiale med ultratynde tråde. I GTO-modellen indsnævres benene desuden en smule ned langs ydersiden af lårene, så man får et ultratæt fit, der samtidig yder en smule muskelstøttende kompression.

 

Det betyder i praksis, at man får et par helt tætsiddende shorts, som giver mærkbar støtte. Der er masser af hold i materialet, som er tilpas stift i det, selvom det føles lækkert, til at holden helt flad struktur, der aldrig rynker eller flytter sig. Det er en lækker fornemmelse.

 

For enden af benene er indersiden af stoffet forsynet med fire rækker, små silikoneprikker, som sørger for, at buksebenene ikke kan kravle op. Således er ben afslutningerne ikke forsynet med en ekstra elastik - det er simpelthen ikke nødvendigt, og det giver et rent look og fungerer fint. Der er nemlig masser af greb i silikonedetaljerne og kompressionen i stoffet sørger desuden for en fin tæthed.

 

Det eneste sted hvor Assos ikke benytter OSSIDIA-materialet er området omkring skridtet, hvor det nyudviklede materiale LOSANGA er i brug. Det adskiller sig ved at være blødere, blødere i sin elasticitet og desuden være let perforeret.

 


Det skal sikre den rette støtte i området omkring de mandlige kønsorganer og derved mindske presset omkring dette sensitive område. Og så sikrer det også en bedre ventilation.

 

Det ser en smule spøjst ud, at stoffet skiller sig visuelt ud her, men til gengæld føles det rart. Der er lidt mere plads og lidt mere tolerance, når man trækker de tætsiddende short på, og det er rigtig rart.

 

Endelig er der indlægget. Shortsene benytter et tre-lagsystem. De tre lag har forskellig tæthed i skummet og dermed forskellige egenskaber. Det første lag er designet til at tage sig af større bump og stød, mens næste lag absorberer mikrovibrationer. Det sidste lag er lavet til at fungere optimalt mod huden og øge åndbarheden.

 

I test er det mest specielle ved Assos indlæg, at det er ret minimalistisk i shortsene. Det fylder ikke alverden, men til gengæld er det helt tydeligt, at der er rigtig meget densitet i det. Det er i min verden de allervigtigste egenskaber i et indlæg, at det ikke fylder for meget, så man har god kontakt til sadlen og kan bevæge sig naturligt, men at det samtidig er blødt og absorberende.

 

Indlægger her skuffer ikke og det er helt sublimt. Følelsen og komforten er i top og kvaliteten er vanvittig lækker. Men på den anden side havde jeg heller ikke forventet mindre fra en topmodel fra netop Assos. 

 

 

Et par shorts, der kan det hele

Assos fremhæver selv GTO-shortsene for deres evner på de lange distancer, mens jeg snarere får en fornemmelse af et par mere race-orienterede shorts ved første øjekast.

 

Efter en lang række testture står det dog klart, at facit ikke ligger nogen af stederne - men i begge ender.

 

For shortsene er minimalistiske og strømlinede nok til at fungere i en rendyrket race-situation, men de er også behagelig nok til de helt lange og langsomme ture.

 

Assos har virkelig styr på hele pakken og her ligger performance og komfort på hjul af hinanden hele vejen til målstregen.

 

Det er også værd at nævne, at jeg tidligere har været efter Asssos for ikke at tilbyde muligheden for ekstra længde i benene, da denne eller er meget ’klassisk’ og derved en smule kortere end udviklingen og trenden foreskriver. Med GTO-modellen tilbyder Assos nu en version med tre centimeter ekstra længde, hvilket er en meget fin mulighed i min optik.

 

Det skal dog for god ordens skyld siges, at jeg har testet den almindelige/korte version, som faktisk virker lidt længere end de forrige Assos-shorts, jeg har haft fingre i. Det kan dog skyldes, at de nye silikone-afslutninger i benene er så effektive, at de holder bukserne på plads og ikke tillader, det er kan bevæge sig opad - hvilket i øvrigt er positivt.

 


Konklusion
Assos bliver ved med at flytte baren for teknologisk kunnen i et par bibshorts.

 

GTO-shortsene kan det hele. De er strømlinede som et par race-bibs og har ydeevnen til at være det, men komforten er god nok til at køre mange timers eventyr, hvis det skulle være.

 

Jeg er især imponeret af materialerne, selesystemet og den tætte og elegante pasform omkring lårene.

 

Og så bemærker jeg også, at flere udenlandske cykelmedier er faldet i svime over shortsene. Og det er sjældent noget dårligt tegn, når rutinerede testere forfalder til kollektiv beundring.


Sådan har vi testet: Vi har testet GTO-shortsene i den danske sensommer på landevejen og kørt både korte og lange ture med varieret kørsel.


Stillet til rådighed af:  Assos
 

TESTRAPPORT

 

Brand: Assos

Model: Mille GTO bibshorts

 

Hvad er produktet lavet til?

Shortsene er lavet som et luksusprodukt til primært lange dage i sadlen, hvor komforten - eller mangel på samme - kan være afgørende for oplevelsen og ydeevnen.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?
Shortsene har et hav af features, som er udviklet af Assos. Selesystemet benytter det nyere A-Lock og Rollsys-system, som i de andre topmodeller fra Assos.


Med GTO-modellen lancerer Assos en ny konstruktion i skridtet inklusiv et nyt materiale, som skal øge komforten og mindske tryk og pres.
Resten af materialet indeholder en smule kompression som giver støtte til musklerne, mens et nyt system med silikone-prikker på indersiden af benene giver et diskret, men fast hold.

 

Bedøm produktets konstruktion

Assos bruger det de kalder en Butterfly-konstruktion, hvor selve hoveddelen af shortsene er lavet af et stykke. Det får shortsene til at fremstå gennemførte og uden unødvendige syninger. Alle teknologierne fra Assos er flette sammen på sublim vis, så den samlede pakke fremstår ganske overlegen.

 

Bedøm ydeevnen
Man får alt, hvad man har brug for. Virkelig godt indlæg samt kraftige og tekniske materialer, som fungerer 100% i brug.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Alle materialer og features er udført i materialer, som er fra allerøverste hylde, uanset hvad man sammenligner med.

Jeg har vasket shortsene mange gange uden antydningen af slitage.

 

Bedøm pasform
Pasformen er fantastisk. Den er en lille anelse mere fast og tæt, oplever jeg, da materialet et lidt mere tætvævet og har mere hold. Derved bliver alting også holdt mere på plads og pasformen bibeholdes under kørsel.

 

Bedøm størrelse

Størrelse medium er perfekt til mine 183 centimeter og 75 kilo, hvilket er meget tro mod ’rigtige’ størrelser. Her sidder shortsene tæt, men stadig komfortabelt.

 

Bedøm komfort

Der er masser af komfort at hente. Den nyudviklede funktion omkring skridtet er faktisk mærkbar og giver lidt mere plads, samtidig med, at shortsene kan sidde til de andre steder, som de skal.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Prisen er stejl, men det er også et topprodukt og det er ikke sjældent, at prisen for de bedste bibshorts efterhånden er oppe omkring de 2000,- kr.


Hvis man vil have det ypperste indenfor materialer og komfort, så er GTO-shortsene faktisk pengene værd, hvis man har budgettet og virkelig vægter bibshorts højt.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Den nye konstruktion og materiale i området ved skridtet fungerer godt. Pasformen med let kompression spiller og så er længden rigtig god.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Der er ikke noget decideret mangelfuldt ved shortsene. Prisen vil dog afskrække mange, hvis man ikke ser det som en investering i komfort.

 

KONKLUSION

Nød du at køre med tøjet?

 

Ja - det er virkelig et luksusprodukt.

 

Alder: 38
Højde: 183 centimeter
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år 
Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet