09.08.2022 @ 07:00

Det er efterhånden ved at være klart, at gravel er kommet for at blive.
Det har Assos også lært og er kommet med en dedikeret gravel-kollektion, osm vi har testet fra Påske og frem til midt på sommeren. Det har været et godt bekendtskab og Assos præsenter også lidt nyt. Tøjet er blevet testet i alt slags vejr og på mange forskellige distancer.

Fakta
Producent: Assos
Produkter:
Assos Mille GTC Jersey C2 - kr. 999,-
Assos GTC Kiespanzer Bib shorts C2 - kr. 1879,-
Assos Mille GTC Zeppelin Cargo Shorts C2 - kr. 1249,-

 

Størrelse: Large


Introduktion

Der er vist kendt for de fleste, at Assos er high-end kvalitetsprodukter fra Schweiz. De har leveret tøj til World Tour-hold, men nok mest af alt til cykel-connaisseuren som ved, at man selv må til pengepungen hvis man vil leve op til Assos’ motto: ”Sponsor Yourself”.

 

Assos har altid evnet at tænke både form og funktion uden at gå på kompromis med kvaliteten. I dene sæson har schweizerne lanceret en kollektion rettet mod gravel - GTC-serien.

 

Vi har gennemtestet tøjet over ne lang periode for at finde ud af, hvor det er anderledes og hvad det kan.


Test

Efter modtagelse er tøjet blevet testet flittigt i alt slags vejr. Assos har lavet en kategorisering på deres tøj, som angiver til hvilken sæson man bør bruge tøjet. Gravel kollektionen har en sæsonindikation der angiver, at tøjet bør bruges forår og sommer (range 1.3 eller 2.3), så perfekt timing til dette.

 

Jeg mistænker dog lidt schweizerne at tænke på forår, når de ser ud af vinduet i det sydlige Schweiz tæt ved Como og Varese - og ikke det kolde og våde nord.

 

Vi har testet trøje, bibshorts og de løse cargoshorts.

 

Test af gravel cykelbukserne

Modellen med det mundrette navn; Assos GTC Kiespanzer Bib Shorts C2, er designet med henblik på komfort og funktionalitet. Som forberedelse til testen havde jeg læst på Assos’ hjemmeside og undrede mig især over den feature man havde med at lave lommer på ryggen, lige under bukseselen. Umiddelbart tænkte jeg, at det ville være svært og upraktisk at få fat i noget fra buksen som var dækket at trøjen. Så det var noget jeg så frem til at teste af i praksis, eller om det bare er et marketingstunt.

 

Bibs’ene har krydsseler, to lommer lige under selerne, en lomme på hver side lårene, og stoffet er med let kompression ifølge Assos.

Stoffet er ånd- og strækbart og buksen er designet med udgangspunkt i racemodellerne, tilføjet lidt komfort og praktik. Buksebenene er standard længde og holdes på plads med et silikonebånd. Puden i buksen er designet af flere lag og der er fokus på, at den skal skabe komfort på de lange dage.

 

Lad det være sagt med det samme. Jeg syntes buksen sidder perfekt. Sidder tæt uden at stramme, og puden er bare i orden. Den sidder perfekt og bliver siddende på turen uden at give anledning til ubehag eller at stramme de forkerte steder.

 

Som noget af det første, ville jeg teste de to lommer, som Assos har syet ind på stopperne på ryggen. Her må jeg indrømme, at jeg blev positivt overrasket. Først og fremmest fordi de var nemme at komme til, når man sidder let foroverbøjet på cyklen. Desuden sammen med gravel-trøjen, som sidder lidt løsere end en almindelig landevejstrøje, var det utroligt nemt at komme til lommerne på buksens stropper. Faktisk nemmere end når jeg skal til lommerne på min landevejstrøje. Lommerne på gravel-shortsene er mere i en naturlig vinkel, når de halvstive skuldre/arme skal række bagud. Endvidere så er der syet en lille strop på kanten af lommen, så lommen er nem at åbne med den ene finger. Det virker - også i virkeligheden.

 

Gravelbibs med lommer på lår og lige under selerne. Lommerne under selerne er påsyet en lille strop som gør det nemt at komme til lommen.

 

Lommerne på siden af lårene er et tyndt net lignende stof, som er syet uden på buksen. Lommerne holder nemt et par geler eller lignende - også uden det generer eller man frygter de falder ud. Eneste lille minus er nok at det ikke helt bliver godkendt på Velominati. Ikke helt sikker på at der overholder lirefaktoren med ekstra ’tykke lår’ når man sidder lommerne fyldt med geler eller andet godt. Men det er utroligt praktisk og nemt tilgængeligt at have energi eller andre genstande man har behov for ofte liggende i ’lårlommen’. Jeg har også prøvet at lægge min telefon i lommen, men det var jeg ikke helt tryg ved. Syntes måske også det var for stor en klods at have på benet.

 

Ret hurtigt efter jeg fik tøjet tilsendt, tog jeg på en tur over to dage, med overnatning i shelter, hvor jeg brugte dette. Det var en tur som både var dejligt forårsvejr, men også 7 grader og regnvejr. Udover dette sæt, havde jeg også svedtrøje, løse knæ og ærmer, samt en regnjakke. Bukserne gav ingen problemer undervejs, og de tørrede også fint i shelteret til andendagen.

 

Der er god plads i lommerne både bagpå og på siden af bibshortsene.

 

Nu reklamerer Assos også med, at bukserne giver let kompression. Jeg må dog indrømme, at jeg har svært ved at vurdere, om de bukser giver nogen fordel på den konto.

 

Overordnet har Assos lykkedes rigtig godt med at skabe et par gravel-bukser, som er tænkt til de lange dage på cyklen, hvor de også skal være praktiske. De står dog ikke lige så skarpe i udseende som andre Assos bukser pga. lommerne på siden. Det ser bare ikke lige så godt ud, som et stykke ensartet stof. Men her har Assos nok tænkt at funktion slår udseende, hvilket jeg er enig i.

 

Jeg har brugt bukserne jævnligt over godt tre måneder og det er ikke til at se på dem at de er blevet brugt. De vil kunne holde et masser af ture de næste mange år.

 

Gravel cykeltrøje

Assos’ graveltrøje; Mille GTC Jersey C2 er tænkt som en blanding af en landevejs- og trail-trøje. Stoffet - Triangle - er det samme som Assos bruger til deres Trail-trøje, som strækker fint i bredden, men holder strukturen i længden. Trøjen har en lomme foran med lynlås i venstre side, og en ¼ længde lynlås i toppen til halsen.

 

Assos graveljersey. Ikke så meget spræl, men passer godt til resten af serien.

 

Modellen jeg har testet, er i farven torpedo-grå (på dansk grå og sort). Meget stilren og passer godt til de sorte bukser.

 

Jeg har altid kørt mine gravel ture med traditionelle landevejstrøjer, så jeg skulle lige vænne mig til en trøje, som sidder lidt løsere. Det er dog en dejlig fri fornemmelse uden den stramtsiddende lycra, og passer godt til at man skal være lidt mere loose på grusstierne.

 

Trøjen fungerer rigtigt godt, når man sveder. Den bliver ikke tung og klam, men man ånder godt i den. På samme måde som bukserne, tørrer den også hurtigt, så den er klar til næste dag.

 

Jeg har dog ikke helt forstået ideen med lommen på forsiden af trøjen. I og med trøjen sidder lidt løsere, så skal man ikke have noget i trøjen, som vejer for meget, ellers sidder det og generer når man cykler. Assos skriver selv at lommen er til ’personlige ejendele’, så de tænker vel på kreditkort, sygesikring, lidt sedler til cafekaffen. Det dur i hvert tilfælde ikke til en mobiltelefon. Den er for tung. Lynlåsen til lommen er heller ikke lige så nem at bruge med en hånd, da trøjen giver sig lidt samme retning, når man forsøger at åbne eller lukke.

 

Lomme på jersey. Har prøvet at komme min telefon i som jeg altid har i et vandtæt hylster. Det var der ikke rigtig plads til. Men kreditkort og sygesikring passer fint her.

 

Endvidere så forstår jeg heller ikke, at man har lavet en trøje med kun en ¼ lynlås. Nu kan det være fordi, at jeg kommer fra landevejen, og har altid haft trøjer som kunne lynes helt op. Det ville jeg også foretrække på en gravel trøje, endda med en ekstra mulighed for også at kunne lyne op nedefra. Det eneste jeg kan tænke mig er årsagen til den ¼ lynlås, er at man naturligvis sikrer en større fleksibilitet i trøjen, da den ikke bliver brudt af lynlåsen. Men for mig er temperaturregulering vigtigere, end at trøjen lige er lidt mere fleksibel.

 

Cargo cykelshorts

Det sidste element jeg har testet i Assos gravel serie er; Mille GTC Zeppelin Cargo Shorts C2. Et par shorts man tager over sine bibs og som er med til at beskytte dig mod mudder, vand eller lige give den ekstra isolering man har behov for, når det er lidt koldere.

 

På samme måde som graveltrøjen er disse shorts også inspireret af Assos’ Trail-serie. Disse shorts er dog lidt kortere i benene, sidder en smule mere tæt, dog med mulighed for at man kan gøre bene lidt bredere ved at lyne op. Udover lynlås til benene, så er der også en lomme med lynlås på hvert ben. De er lavet af et letvægtsstof, som også er strækbart, slidstærkt og vandafvisende med en DWR-behandling. Shortsene går lidt højt over lænden og bliver holdt godt på plads med elastik. Assos har herudover forsynet dem med refleks, som sidder på bagsiden af hvert lår. En flot detalje er de to lynlåse til henholdsvis ben bredde og lommen. Nederste lynlås, som gør benet lidt bredere, går direkte over i lynlåsen til lommen. Lavet så det ser ud som en lang syning på siden.  

 

Assos Cargo Shorts. Lynlås til benbredde og lomme går ud i et. Elegant lavet.

 

Første gang jeg brugte Cargo shortsene var på min langtur til Skagen. Jeg tog dem med fordi de ikke fyldte noget, og vejer næsten ingenting. Det var nok den bedste beslutning jeg tog på den tur. Assos skriver i deres beskrivelse om shortsene, at man har forsynet dem med refleks, så du også kan ses hvis dine rejseplaner gør, at du ankommer efter solnedgang.
Jeg ankom efter 23.00 til shelteret, og havde kørt en del timer i mørke på midtjyske landeveje, så jeg var rigtig glad for mere refleks. Endvidere så gav shortsene også lige den ekstra varme jeg havde behov for, efter at solen var gået ned. På andendagen af turen var de shorts også stærkt medvirkende til at jeg ikke frøs til is. De fungerede helt perfekt til at holde den kolde regn ude fra lårene.

 

Jeg var også lidt skeptisk, om de nu også kunne blive siddende ordentligt ud over mine bibs, da der kun er en elastik og lidt silikone til at holde bukserne på plads. Men det fungerer. Jeg har på intet tidspunkt følt trang til at rette på shortsene, efter de er taget på. De bliver siddende hvor de skal og de genererer heller ikke i den konstante bevægelse, man har på cyklen. Heller ikke på de lidt mere tempofylde ture på grus, eller MTB-stierne har de generet. Med andre bukser har jeg nogle jeg oplevet, at bagdelen af cykelbuksen har kunne fange saddelspidsen når man rejser sig, men det har jeg ikke oplevet når jeg har kørt med dem. De sidder, hvor de skal.

 

Jeg forstår ikke helt navnet; Cargo. Med Cargo tænker jeg umiddelbart at man skulle last mere end ved andre bukser. Det syntes jeg ikke helt disse bukser giver mulighed for. De har godt nok to lommer på hver side, men man har ikke lyst til at fylde for meget i dem. Endvidere, når man bruger dem ud over gravel-bibshortsene, så kan man ikke komme til de lommer, som sidder på disse. Her kunne det have være smart, at man havde kunne lyne cargobukserne helt op så man kunne komme ind til bib-lommerne. Men det er også det eneste lille minus jeg kan se ved disse shorts - og ikke nok til at fjerne min totale begejstring.

 

Der er plads i lommerne på Cargo-shortsene. Men desværre kan man ikke komme til de lommer som er på bibshortsene underneden.

 

Udover jeg syntes, at de fungerer rigtig godt på cyklen, så har jeg også prøvet at snige dem på som shorts, når jeg ikke lige er på cyklen. Jeg kan i skrivende stund afsløre, at de er med på sommerferien, og hustruen har endnu ikke kommenteret på shortsene. Jeg syntes de sidder utroligt behageligt og er perfekt til en strandtur eller hvor man bare slentrer ned ad strøget. Ingen i familien har endnu nævnt modepolitiet, så måske tager jeg chancen i morgen og tager dem på, når vi skal på bytur i Milano, hvor de lover 33 grader.

 

Konklusion
Assos kan noget med cykeltøj, og nu også graveltøj. Assos er dyrt, men det er bare også rigtig god kvalitet. Hvis du regner på Total Cost of Ownership (TCO), så tror jeg ikke at Assos ikke er et dyrere bekendtskab end de billigere mærker.

 

Jeg syntes, Assos er kommet godt fra start med deres gravelserie. Bibs’ene lever op til alle min (høje) forventninger, og har en ekstra lille genistreg med lommer på stropperne. Trøjen syntes jeg mangler lidt funktion, men er utrolig lækker at have på og fungerer godt i både kulde og varme. Jeg er solgt til cargo-shortsene. Jeg har kørt med andre overtræksshorts, men disse her sidder bare, er stilrene og ser ud til at kunne holde rigtig godt.

 

Alle dele er blevet vasket mange gange, og ser næsten stadigvæk ud, som dagen jeg modtog dem. Der er lidt blankt på bagdelen af bibshortsene efter mange timer med vand og mudder, men ellers er der ikke noget slid at se.

 

Sådan har vi testet. Testet over tre måneder siden påske i alt slags vejr. Tøjet er brugt på gravel, MTB og landevej, og brugt i mere end 30 timer.


Stillet til rådighed af: Assos Danmark

 

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet