20.12.2020 @ 19:00

Assos presser citronen maksimalt med den nye Equipe RS-serie, hvor især jakken er et mindre vidunder af tekniske detaljer. Har man budgettet, så er det ultimativ luksus og komfort.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Indledning

Schweiziske Assos er en dominerende spiller på markedet for cykeltøj, når det kommer til kvalitet og komfort. Med et betragteligt udviklingsbudget har firmaet for vane at lancere tekniske materialer og presse ydeevne til kanten.

 

Nu lancerer de så denne vinters helt store nyheder i Equipe RS-serien. En luksuriøs kollektion, som er lavet til den allermest kræsne rytter, som gerne vil betale for at køre i nyeste teknologi.

 

Vi har testet den vanvittigt tekniske jakke og de tilhørende bibtights i den begyndende, danske vinter.

 

 

Fakta

Producent: Assos
Produkt: EQUIPE RS WINTER JACKET JOHDAH
Farver: Sort

Størrelse: Medium (fås i XS-XLG)

Vejledende udsalgspris: 4999,- kroner

 

 

Som på stort set alle andre fronter, så racer udviklingen af vintertøj af sted i disse år.

 

En af de producenter som ikke er blege for at gå i et udbrud, er Assos, som bestemt ikke spilder tiden i laboratoriet i Lugano, hvor firmaets innovative ry er grundlagt.

 

Nu har schweizerne så lanceret deres ultimative vinterjakke ifølge eget udsagn. Fyldt med teknologi, features og med en pris, som skruer forventningerne helt op i de høje luftlag.

 

Det er en af den slags produkter, som man virkelig ser frem til at teste!

 

Selv om jakken hører hjemme i Assos’ Equipe RS-kollektion, så går den i daglig tale blot som Johdah. Den er egentlig en del af et tre-lags-system, men den er også i høj grad også lavet til at blive benyttet på egen hånd.

 

Forvirret - det skal du ikke være, det med de tre lag skal jeg nok vende tilbage til. Lad os først se på Johdah-jakken som en selvstændig størrelse.

 

Jakken er en softshell-jakke, hvilket i bund og grund betyder at den kan tåle vind og vand og samtidig kan ånde fordi materialerne har en indbygget membran.


Det betyder også, at den er forholdsvis tynd og desuden er fleksibel, så den kan følge kroppens bevægelser. Det lyder simpelt, men jeg kan love jer, at der ikke er noget som helst simpelt ved jakken her.

 

Assos har udviklet en helt ny linje af softshells, som er lettere og ifølge Assos også mere åndbare. SPHERE kalder Assos materialet. Dette er så yderligere forarbejdet i tre forskellige tykkelser, som er brugt forskellige steder på jakken, afhængigt af hvor meget beskyttelse man behøver på et givent sted:

 

Forsiden er lavet i materialet 3L Light, som er tyndt, men har en let isoleret inderside.


Underarmene og den øverste del af ryggen er kraftigere, tættere og med mere indvendig isolering. Materialet kaldes 3L Sphere Medium.


Det sidste softshell-materiale sidder på overarmene og hedder 3L ZigZaggy. Tykkere, endnu blødere og mere fleksibelt med en lækker, opbørstet inderside.

 

Brugen af materialer er naturligvis meget gennemtænkt og logikken giver sig selv:
Der er beskyttelse og isolering, der hvor den kolde vind bliver brudt med kroppen og så er der tænkt meget på pasform og bevægelighed i materialerne, der hvor man bevæger sig på cyklen.

 

Det betyder også, at den nederste del af ryggen ikke er lavet i softshell, for den kommer aldrig til at vende ud med den kolde vind, som man rammer i sin fremdrift.

 

 

Vanvittig kvalitet

Det er ikke kun logikken, der er på plads for Assos, for man behøver ikke lang tid med jakken for at konstatere, at kvaliteten også er ekstraordinær. Den er enormt let for en fuldblods vinterjakke selvom softshell-materialerne er kraftige.

 

Brugen af de forskellige typer af stof, overgange, syninger og generel udførsel leder nærmest tankerne hen på et stykke udstyr, som er lavet til noget andet end cykling. Rumfart, redningsarbejde, ekstrem skisport eller andet.

 

Det lyder lidt vildt måske, men det er det indtryk jakken giver. Som om at den nærmest er for god til en almindelig vintertur på raceren. Man får en klar fornemmelse af et produkt som tager sin metier alvorligt!

 

Vægtbalancen

Er der noget, som cykelryttere går op i, så er det hvad tingen vejer. Kigger man på en fuld vintermundering og en tung vintercykel, så kan det synes trivielt at gå op i en jakkes vægt. Men det betyder bestemt noget fornemmelsen på cyklen.

 

En tung og kluntet jakke tynger og føles mærkbart langsommere ude på rammen. Her må man sige, at Johdah-jakken for alvor udmærker sig, for den er både let i vægt og helt tætsiddende, så man føler sig strømlinet.


Det gør en kæmpe forskel for mig, at selv om jeg er pakket ind, så har jeg stadig fornemmelsen af at være ’hurtig’.

 

Det svære regnestykke er så at balancere vægt, varme og beskyttelse. For hvis jakken kun er let, så er der også ballade.

 

Kan jakken så levere på varmen og holde vand og vind stangen?

Veltempereret ydelse

Ifølge Assos så er jakkens føromtalte opbygning og nøje udviklede tekstiler lavet på en måde, som skal få jakken til at ’aktivere’ alt efter rytteren output. Smider man en masse intensitet i pedalerne, så ånder jakken mere, mens den holder mere på varmen, når intensiteten går ned.

 

Det er som sådan ikke noget nyt - det er en helt central del af ideen med at bruge materialer med membran. Men Assos har selvfølgelig taget et par ekstra skridt her ved at bruge krudt på at udvikle så nøje materialer og placere dem så præcist og strategisk som muligt.

 

Jakkens minimalistiske natur gør, at den jo ikke har et tykt lag til at varme, så når man er ude på en kold dag, så skal der først genereres noget kropsvarme før jakken er behagelig.

 

Man siger populært, at i en funktionel vinterjakke, så fryser man de første ti minutter. Så har kropsvarmen opfyldt det tynde luftlag mellem jakken og krop. Det er også tilfældet her, helt som forventet.

 

To af de mest markante ture, som jeg har kørt for at teste jakken, har til gengæld vist mig, at den holder sine løfter og at Assos har ramt noget virkeligt godt her.


Jeg kørte en træningstur på et par timer i regnvejr og cirka seks-syv grader. Som baselayer benyttede jeg kun en tynd sommersvedtrøje uden ærmer. Altså bare arme under jakken og et lag som på ingen måde varmede, kun fjernede sved fra kroppen.

 

Træningsturen var en fornøjelse. Trods konstant regn, så slap der ikke en dråbe igennem og tekstilerne blev på ingen måde gennemvædede, fugtige på indersiden eller tunge. Første test bestået med glans!

 

Tempereringen var ligeledes en kæmpe fornøjelse. De tykke(re) ærmer bliver hurtigt lune, mens min kropskerne hele tiden var beskyttet og veltempereret, trods et ultratyndt baselayer.

 

Anden tur, som er værd at bemærke, var en tur, hvor temperaturen blot var på en grad eller to - en ægte, dansk vinterdag, hvor luften er iskold og nærmest føles sprød. Her valgte jeg et lidt tykkere inderste lag og havde igen fornemmelse af at være komfortabel og at jakken var i kontrol uanset intensitet.

 

Det er nemlig også en vigtig ting at få med, og som jeg synes skiller fårene fra bukkene, når vi snakker vinterjakker: Jakken skal kunne ånde tilpas til, at man kan køre intervaller, men omvendt er det helt essentielt, at man kan holde på noget varme, mellem sine udladninger.


Johdah er nærmest bygget til netop det med sine materialer, men også med to indbyggede kanaler på hver skulder, hvor fugt og varme effektivt kan finde vej ud af jakken, når det hover sig op.

Mulighed for tre lag

Som sagt, så er jakken egentlig lavet som en del af et tre-lags-system.

 

Starter vi indefra, så har Assos lavet et mellemlag, som de kalder ThermoBooster. Det er et polstret mellemlag, som kan bruges under jakken på de helt kolde dage. Det købes løst, men Assos har også syet en ThermoBooster del ind i Johdah-jakken. Der er nemlig en ThermoBooster indbygget i brystpartiet, som sidder fast i jakken, til at beskytte en vigtig del af ens core - hjerte og lunge-regionen.

 

Yderst har Assos lavet en decideret regnjakke - kaldet Alleycat Clima Capsule - som kan trækkes over, når vejret er værst.

 

Dermed er Johdah den centrale del, men kan altså flankeres med øget isolering og varme eller yderligere skjold udadtil.

 

Som en smart feature, så har Assos lavet en tværgående lomme øverst på ryggen - den såkaldte ThermoBooster Pod - hvor et af de ekstra lag kan være i, hvis man er ude i forhold, hvor man har brug for færre eller flere lag.

 

 

Producent: Assos
Produkt: EQUIPE RS WINTER BIB TIGHTS S9
Farver: Sort
Størrelse: Medium (fås i XS-XLG)

Vejledende udsalgspris: 2999,- kroner

 

Underdelen på et vintersæt er altid lidt mere simpel, for benene indeholder ingen vitale organer, som stiller store krav til temperatur og så arbejder de jo som bekendt hele tiden, så varmen kommer lidt mere naturligt.

 

Alligevel så er Equipe RS-bukserne en ret teknisk størrelse. Assos har udviklet på deres forhenværende platforme og fokuseret på at tilføje mere målrettet beskyttelse, øge stabiliteten og fjerne overflødig vægt.

 

Stabiliteten er der arbejdet med ved at tilføje A-Lock-rammen via selerne og opbygningen omkring hoften. Du kan læse mere om systemet her, hvor vi tidligere har belyst det i detaljer.

 

Det skal give en mere tætsiddende og vedvarende fornemmelse, hvor også indlægget holdes bedre på plads.

 

Så er bukserne forstærket omkring knæ, lår, skridt og hofter, hvor der er to lag til at beskytte der hvor vinden rammer hele tiden.

 

Et af disse lag er det nyudviklede SPHERE Ultra-tekstil, som går igen fra jakken. Det sidder yderst, hvor membranen kan arbejde.

Inderst er der et lag med opbørstet inderside, så det føles lunt og rart mod huden.

 

Selve indlægget går igen fra Equipe RS-sommerkollektionen bare uden ventilationshuller i materialet. Det er Assos seneste - og allerede anerkendte - teknologi, hvor puden kun er syet fast i stoffet langs kanten af skummet. Dermed ’svæver’ det frit og kan bevæge sig med rytteren og sadlen.

 

Assos har også foretaget en ændring i benene, som nu afsluttes med et lag af neopren, som dækker det meste af underbenet. Det har nogle ret ekstreme beskyttelsesegenskaber, men ånder til gengæld ikke ret godt.

 

 

Ude på cyklen

Der er kun en ting at beskrive bukserne her med og det er høj kvalitet! Eller - det var faktisk to ord, men det er fortjent.

 

Bukserne er lækre bløde og den fleeceagtige inderside giver et lunt indtryk fra det øjeblik de trækkes på. Pasformen er tæt, men materialerne er så bløde og luksuriøse, at det virkelig er en fornøjelse. Her topper komfortskalaen virkeligt.

 

Ude på cyklen kommer ydersiden i spil. Den forstærkede forside er mærkbar og det mærkes tydeligt, at denne del er forstærket, når man kører hånden henover.

 

Derved er der også masser af varme og værn for vinden. Også i skridtet, som er ret vigtigt for komforten også!

 

Puden er med sikkerhed en af de bedste i branchen og hele setuppet med ekstra støtte omkring hofte og selesystemet, giver en stabil fornemmelse.

 

Bukserne er varme og egner sig bedst til de koldere dage, for de kan virkelig holde til noget og komfortzonen går ned til de helt lave temperaturer. 

 

Benafslutningerne i neopren giver god mening. De holder vandet ude og det er godt, for man tager imod rigtig meget vand fra vejen, når den er våd. En afledt effekt er, at de sidder tæt og behageligt og på den måde - måske uventet - hjælper med pasformen, da de holder buksebenene lige og tætte.

 

Ulempen er, at neopren ikke ånder og derfor ophober der sig meget varme i området. Så forvent gennemblødte skafter på sokkerne, når du har været ude. Varmeophobningen gør ikke mig noget, for det er ikke et område, hvor man mærker det. Til gengæld hjælper det måske med at holde varmen omkring fødderne.

 


Konklusion

Equipe RS-vintertøjet er helt i topklasse og Assos viser igen, at de er et af pejlemærkerne, når det gælder vintertøj, som er funktionelt.

 

Både over- og underdel er i den absolutte top og der er absolut ingen kompromiser at finde. Materialerne er dyrkede i en grad, som er sjældent set og både pasform og funktionalitet går op i den berømte højere enhed og der er ikke noget, som der ikke er tænkt på.

 

Den eneste anke: Prisen er (meget) stejl og det snævrer målgruppen væsentligt ind. Er den for høj?

 

Det er kun forbrugeren, der kan kaste dom over den del, men har man budgettet, så får man med garanti noget af det mest tekniske og komfortable, som markedet kan byde på.

 

Og så plejer teknologien jo at finde vej ned igennem mere prisvenlige kollektioner med tiden.

 

Stillet til rådighed af: Assos

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Assos

Model:  Equipe RS vintertøj

Hvad er produktet lavet til?

Tøjet er lavet til at modstå selv de hårdest vintertræninger.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Jakken er en del af et muligt tre-lags system og er udført i forskellige kvaliteter af nyudviklet softshell. Bukserne benytter sig af avancerede tekstiler såvel som Assos’ A-Lock selesystem.

 

Bedøm produktets konstruktion

Alt er udført til perfektion.

 

Bedøm ydeevnen

Sættet er perfekt til alle vinterforhold. Konstruktion og materialer aktiveres effektivt alt efter rytterens kropsvarme. Sublim balance mellem åndbarhed, lethed og beskyttelse.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Overlegen kvalitet på samtlige materialer. Især jakken imponerer med brugen af forskellige typer softshell.

 

Bedøm pasform

Pasform er tætsiddende og sættet er lavet til at være et ’hurtigt’ vintersæt. Materialernes kvalitet gør, at sættet ikke behøver at fylde unødigt for at levere.

 

Bedøm størrelse

Er tro mod naturlige størrelser - køb den størrelse du plejer.

 

Bedøm komfort

Komforten er i top - både fra materialer, pasform og den gode balance mellem varme og åndbarhed.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Sættet er suverænt det dyreste jeg har prøvet og man kan sagtens finde vintertøj, som klarer opgaven til mindre pris. Her betaler man for ultimativ luksus.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Alt - især jakken er et ultimativt produkt til vores breddegrader.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Prisen er stejl og sorterer mange fra. Lad os håbe at teknologien finder vej ned igennem Assos’ hierarki i løbet af de kommende sæsoner.

 

Konklusion

Nød du at køre med tøjet?

 

Ja - som sagt er det ultimativ luksus.

 

Om testeren:

Alder: 37
Højde: 183 centimeter
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i:  12 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet