23.05.2022 @ 16:05

Flere og flere har fundet glæden ved at køre afsted ud i det blå på cykel og medbringe nok til at kunne klare sig selv et par dage. Det kræver dog, at man kan laste cyklen godt og sikkert. 
Vi har testet bikerack/bagagebærer og tasker fra Aeroe. En løsning som gør det nemmere at pakke din cykel, når du skal afsted med mere end bare lappegrej og energibarer.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta
Producent: Aeroe
Produkt: Spiders, bagagebærer, taske og drybags.

Farver: Sort og orange.

Størrelser:
Bagagebærer: One size, men passer stort set til alle cykler (dog ikke til min fatbike)
Drybags: 8 og 12 liter
QuickPod med hård bund: 11 liter
Spiders: One size (passer til begge størrelser drybags)

 

Vægt: Det fulde sæt er vejet til 3,2 kg

 

Priser:

Bagagebærer (Rear Rack): Kr. 999,95,-

Spider handlebar Cradle: Kr. 559,95,-

Spider Cradle: Kr. 559,95,-

Drybag Orange 8L: Kr. 449,95,-

Dryback Black 12L: Kr. 519,95,-

Quick Mount Pod: 11L: Kr. 999,95,-


Introduktion

Aeroe er udviklet af to brødre fra New Zealand, med en mission om det skal være nemt at tage på bikepacking. De har gjort en del ud af at fået testet materialet og har været på lange ture for at sikre at udstyret både er praktisk og holder i brug.

Test

Jeg har efterhånden kørt med forskellige løsninger til at medbringe alle de fornødenheder, man nu skal bruge, når man kører afsted på ’ekspedition’ et par dage, og hvor man ikke vil tjekke ind hvor der er en varm og dejlig seng.

 

Alle løsningerne som jeg hidtil har brugt, har været uden bagagebærer. Så jeg har været spændt på, hvordan det fungerer med at fastspænde en bagagebærer på en cykel, som ikke har beslag til dette.

 

Jeg har i denne test primært brugt min ’gamle’ crosscykel - en Specialized Crux - men også prøvet at sætte løsningen på min Vitus gravelcykel.

 

Jeg har testet følgende fra Aeroe:

Rear Rack (som jeg her kalder bagagebærer). Denne monteres på cyklens sadelstræbere og er central for montering af Quick Mount Pod og Drybags.

 

Quick Mount Pod: Taske med hård bund der kan monteres via det drejebeslag på bagagebæreren.

 

Spider Cradle: Holder til drybags som monteres på bagagebæreren. Kan monteres enten på siden eller på toppen af bagagebæreren.

 

Spider Cradle Handlebar: Holder til at sætte på styret, så du kan montere en drybag.

 

Drybags: Vi tester to bags: Orange på 8L, som jeg vil sætte på styret, og 12L som jeg vil montere på siden af bagagebæreren.

 

Dette er pakken som er testet fra Aeroe.

 

Modtagelse og forberedelse

Jeg modtog et fuld sæt fra Aeroe. Der var ikke så meget info med, men henvisning til Aeroes hjemmeside, hvor man kunne finde en produktmanual, som nemt kunne hjælpe en på vej.

 

Umiddelbart er monteringen nemt at gå til, og Aeroes system til at spænde bagagebæreren og styr-cradlen er temmelig smart.

 

For bagagebæreren er det 2x2 stropper, som skal rundt om sadelstræberen, og som derefter spændes til ved hjælp af et skruesystem. Det eneste værktøj du skal bruge, er en unbrakonøgle. Jeg valgte dog at finde min momentnøgle frem, da Aeroe skriver, at man maximalt må spænde til 4 NM og jeg ikke ville risikere noget med stellet.

Men ved 4 NM sidder bagagebæreren nu også helt fast. Stropperne er i øvrigt fint brede og belagt med en tynd silikone-coating ovenpå nylonstroppen. Jeg er lidt hysterisk med ridser, så jeg valgte dog at komme lidt tape rundt om stellet, hvor jeg monterede stropperne. Jeg havde dog ikke indtryk af, at stropper eller beslag ville ridse stellet på nogen måde. Det virker godt gennemarbejdet.

 

Jeg brugte ekstra tid på installation af bagagebæreren. Jeg undrede mig lidt over, hvor langt ude toppen af bagagebæreren var i forhold til saddelpinden.
Jeg ville gerne have toppen og dermed den øverste taske så tæt på saddelpinden som muligt. Både fra et æstetisk synspunkt, da jeg syntes det ser rodet ud at tasken hænger og ’flagrer’ ud over baghjulet. Men også ud fra at det er en fordel at samle vægten så tæt på et punkt som muligt. Jeg erfarede dog senere, at der er en grund til, at der skal være en vis afstand til sadel og sadelrør. Hvis bagagebæreren kommer for tæt på sadelrøret, så kommer man til at ramme sine drybags på siden med skoene, når man træder rundt.

 

Desuden tænkte jeg heller ikke rigtig over vægtfordelingen, da jeg først sad på cyklen.

 

Efter montering af bagagebæreren, syntes jeg toppen sad meget langt fra saddelpind/sadelrør. Men der var mening med det.

 

Jeg var lidt skeptisk overfor om bagagebæreren nu også kunne sidde godt nok fast. Men det gør den altså. Selve alu-stellet til bagagebæreren var lidt for bred til mine saddelstræbere, men kunne forholdsvis nemt klemmes sammen i den rigtige bredde så bagagebæreren sad fuldstændig fast.

 

Spider-cradle til styr

Montering af spider-cradlen til styret fungerer egentligt lige så smart som til bagagebæreren. Den kan spændes helt fast, så det føles som en indbygget del af styret.

Jeg havde dog lidt udfordringer, da mine gear- og bremsekabler er ikke skjult i styret. Jeg kæmpede derfor lidt med at sikre at kablerne ikke blev bukket for meget og at der var plads til at montere drybaggen i cradlen.

 

Men da det først blev fixet, så sidder Spideren og dermed drybagen super godt på styret.

 

Tasker

Quick Mount Pod-tasken er en vandtæt taske, du kan montere på bagagebæreren med et simpelt uni-mount beslag - lidt lige som når du klikker din cykelcomputer på cyklen.
Når du skal have tasken af igen, skal man lige bruge udløserstroppen og dreje, og så er tasken fri af beslaget. Det fungerer enkelt og godt.
Aeroe beskriver selv tasken som en hardcase, som bruges til det udstyr, som du vil passe lidt ekstra på.

 

Mere korrekt så er det en hård bund med en blød top. Tasken lukkes med en meget stram lynlås, som kan bruges fra begge sider. Tasken påstås vandtæt, hvilket vi naturligvis har testet. I tasken er der to stropper, så du kan spænde dine ting fast inde i tasken.

 

Quick Mount Pod med beslag. Drej og klik, så er tasken på. Det fungerer godt.

 

Begge drybags har kraftige stropper, så de passer fint sammen med de stropper, som sidder på Spiderne. Det er med til at sikre at tasken ikke glider i Spiderne. Den lille orange drybag på otte liter passer helt fint til styret, og de tolv liter på bagagebæreren.

 

Test

For at vurdere hvordan bagagebæreren sad, når jeg kørte i terrænet, startede jeg med at køre en tur uden oppakning men kun med bagagebæreren. Der blev givet gas på den lokale MTB-rute og det gav ikke anledning til nogle problemer.

Jeg kørte også nogle gange frem og tilbage på arbejde med Quick Mount Pod-tasken på, som indeholdt mit skiftetøj. Jeg måtte dog stadigvæk bruge rygsæk, da min laptop ikke kunne passe ned i Quick Mount Pod tasken. Så i praksis vil jeg nok ikke køre med Aeore-bagagebæreren på mine pendlerture.
Så skal Aeroe komme men en anden type taske, som også kan indeholde en laptop.

 

Efter disse indledende øvelser, blev det tid til den store test: En tur fra Holte til Skagen med planlagt overnatning undervejs i shelter eller i bivi. Jeg tog den korte vej og cyklede til Odden for at tage færgen til Aarhus, fremfor at køre nedenom. Den lange tur må blive til sommer.

 

Jeg pakkede alle nødvendige sager ned, inklusive bivi, da jeg var lidt i tvivl om, hvor stort pres der var på shelters i påsken. Med de tre tasker var der fint plads til det hele og jeg kunne nok også have presset et par ekstra stykker tøj ned. Men jeg skulle jo kun have én overnatning, og familien stod klar i den anden ende med rent tøj og påskefrokost.

 

Udstyr som var med på turen i de 2 Aeroe tasker plus en lille taske på toppen af rammen, og en sadeltaske til slange og dækjern.

 

I Quick Mount Pod-tasken lagde jeg primært de hårde ting (gas brænder, batteri, pandelampe, kop og mad, og pressede endvidere regnjakken og dunjakke ned imellem. Remmene i tasken gav også lige den ekstra stabilitet for at tingene lå godt og uden at rasle.
Jeg havde dog lidt problemer med lynlåsen. Den er rigtig stram og det erfarede jeg senere, var et problem. Med kolde hænder som har holdt om styret i mange timer, så var det på grænsen at jeg kunne åbne tasken. Det er selvfølgelig vigtigt at lynlåsen er tæt, men det var lidt et minus i bogen, at lynlåsen var så besværlig at bruge.

 

Jeg monterede den 12L dryback i en Spider på siden af bagagebæreren og kom bivi, tøj og liggeunderlag i den. Jeg var lidt spændt på, hvordan det så påvirkede balancen af cyklen, da jeg kun havde vægt på toppen og højre side af bagagebæreren. Men det var ikke noget jeg lagde mærke til, da jeg cyklede afsted. Jeg erfarede dog også her, at der var en grund til at bagagebæreren ikke var tættere på sadelpind/sadelrør. Hvis den kom tættere på, så vil man ramme sin drybag, når man trådte rundt.

 

På Spideren til styret spændte jeg 8L drybagen på, som passede helt perfekt her (kører med gravelstyr som er 42 centimeter bredt).

 

Den blev også siddende helt fast på hele turen. Her jeg tidligere oplevet på andre tasker at der skal justeres lidt undervejs, men var ikke nødvendigt her. Jeg manglede dog at der var lavet et lille net eller elastik uden på drybagen. Det er praktisk at have noget, som man kan spænde ekstra tøj fast eller andre ting, som man hurtigt vil have fat i. Med lidt stædighed kunne jeg dog spænde et par overtræksbukser ind imellem remmene, men det sad ikke helt godt. Andre tasker jeg har kørt med, har haft nogle elastikker eller lidt net, hvor man nemt kunne spænde ting fast.  

 

Drybag på styret, og lidt et kreativt forsøg på at få klemt overtræks bukser udenpå, så jeg hurtigt kunne komme til dem når det blev nødvendigt.

 

På førstedagen havde jeg mål om at nå til et shelter i en lille skov ved Gistrup, syd for Aalborg. Alt gik også godt, indtil jeg kom nord for Hadsund hvor forårssolen var gået ned. Efter mørkets frembrud begyndte min Garmin-computer at teste min retningssans. Jeg havde kørt forkert ud af Hadsund, men var fundet tilbage på ruten. På trods af dette, så blev Garmin ved med at insistere på at jeg skulle tilbage til der, hvor jeg var kørt forkert. Der gik lige lidt tid med at finde ud af at jeg skulle forholde mig kritisk til hvor Garmin ville have mig hen. Så genstart af computer og på den igen.

 

Det var også her, jeg først lagde mærke til, at det refleksmateriale som sidder på tasken/drybags ikke er meget værd på en mørk landevej.

 

Aeroe-mærket er reflekterende, men det sidder ovenpå Quick Mount Pod-tasken og på siden af drybagen. Så udover min baglygte og en ekstra refleks på saddelpinden, var jeg ikke specielt synlig bagfra. Heldigvis var jeg på de små veje efter Hadsund, og mødte kun en lille håndfuld biler. Her kunne Aeroe godt produktudvikle lidt. Både på at sætte ekstra reflekser på Quickpoden, men også gøre det muligt at kunne montere lygte på tasken.
Min baglygte var sat på bagagebæreren, men det ville være endnu bedre, hvis lygten kunne komme højere op ved at sidde på tasken.

 

Ikke meget refleks fra Aeroe-mærkene, når man ser cyklen bagfra. Jeg flyttede senere baglygten til venstre side, så den sad lidt mere frit.

 

Det blev sent, inden jeg nåede Gistrup, men det var hurtigt at pakke ud. Nemt at tage Quick Mount Poden af, samt åbne drybags-ene og tømme dem, uden at afmontere dem fra cyklen. Så jeg var hurtigt klar til at krybe i soveposen og gøre min Jægergryde klar på bluset. Der blev heller ikke brug for bivi’en - jeg var den eneste på shelter pladsen. Måske vidste nordjyderne at det ikke var vejr til at cykle næste dag, så det var kun denne ene tovlige københavner, som var på cykeltur.

 

Næste morgen stod jeg nemlig op til fem grader og regnvejr, så det krævede lige lidt ekstra at komme ud af posen. Men friskbrygget kaffe og morgenmad på sengen kan godt få humøret op.

 

Morgenmad på sengen. Klar til en frisk dag på rammen.

 

Så med tanke på påskefrokosten, som ventede 130 kilometer væk, var det bare om at få pakket sammen og komme afsted. Igen var det nemt at pakke. Med andre tasker, som jeg har kørt med, har der typisk lige gået lidt ekstra tid med at montere dem, for man vil gerne have dem til at sidde så fast som muligt. Her brugte jeg slet ikke tid på det for alt sad bare godt og stabilt.

 

Det blev en kold og våd tur, men det var jo så også en rigtig god mulighed for at se om taskerne holdt tørt, når de nu fik vand fra alle sider. Og ingen problemer her. Alt indhold var helt tørt, da jeg pakkede ud efter ankomst.

Taskerne stod ude lidt efter jeg kom frem, for jeg var både gået sukkerhold og var også blevet temmelig stivfrossen på turen. Det var også her jeg måtte opgive at få lynet Quick Mount Pod tasken op, indtil jeg havde fået varmen i et langt brusebad.

 

Dagen efter afmonterede jeg bagagebæren og styrcradlen. Her kunne jeg se at der var kommet sand ind imellem stropperne. Det er nok umuligt at forhindre, men det betyder at man vil komme til at opleve slid på de steder, man monterer stropperne.
Har også kunne se at det ene gearkabel er blevet slidt pga. gnidninger op af beslaget.

 

Sand kan komme ind alle vegne.

 

Men jeg synes dog at Aeroe har lave noget af det bedste på stropper og beslag for at beskytte stel og styr.

 

Konklusion
Aeroe har lavet fin bagageløsning, som grundlæggende fungerer rigtig godt. Jeg er ikke udelukkende begejstret for hvordan bagagebæreren sidder på cyklen for det ser ikke særligt elegant ud. Til gengæld virker det! Bagagebæreren og taskerne sidder godt og føles som om det er en naturlig del af cyklen.  

 

Med undtagelse af lynlåsen, så fungerer Quick Mount Pod-tasken rigtigt godt.
Den er nem at få af og på, og har en rigtig god størrelse. Drybags’ene er af god kraftig kvalitet, og ser ud til at kunne holde længe. Alle tasker har vist sig være vandtætte.

 

Aeroe har tænkt sig godt om med montering af drybags-ene i Spider’ene. De sidder godt og stabilt og godt tænkt med at stropperne trækkes igennem ’loopholes’ på drybaggen, så de holdes fast i alle retninger.

 

Man cykler åbenbart ikke rigtig i mørke på New Zealand. Der mangler hvert tilfælde lidt overvejelser om, hvordan man bliver set i mørket.

 

Løsningen er ikke letvægts, men stabilitet og funktionalitet opvejer dette klart.

 

Min kritik er primært skønhedsfejl, så jeg vil bestemt foretrække denne løsning frem for de andre løsninger, jeg har prøvet. Stabilitet og det faktum at det er nemt at pakke ud og ind gør det bare en stor forskel på langturen.

 

Jeg har ’kun’ givet den 8 i karakter, men det er prisen som trækker lidt ned på den samlede vurdering. Godt 4000,- kroner for det fulde sæt er lidt dyrere, end hvis man havde brugt en løsning uden bagagebærer. Men man kan jo starte med mindre, end det som er blevet testet her og kombinere sig frem til den rigtige løsning.

 

Man vil dog med denne løsning kunne pakke langt mere, og bedre, på cyklen end hvis man vælger løsningen med sadeltaske, rammetaske og styrtaske.

 

Sådan har vi testet

Taskerne er blevet testet på cross og gravelcykel. Har været brugt til både til og fra arbejde, på en MTB-rute, samt på en to-dags bikepacking-tur.

Har været brugt i april i både sol og regn.

 
Stillet til rådighed af: HF Christiansen

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet