Motionsfeltet.dk's vurdering:
(7/10)
Fakta:
Producent: ABUS
Produkt: MoDrop (Basis udgave)
Farver: Sort (kan fås i 7 forskellige farver)
Størrelse: Testet i Large, fås i Small 51-55 cm, Medium 54-58 cm og Large 57-61 cm.
Vægt: 360 gram i Large.
Vejledende udsalgspris: 699,- kroner
Introduktion:
ABUS er en virksomhed der siden 1924 har udviklet og produceret sikringsprodukter, og siden er virksomheden vokset kraftigt og består nu af tre divisioner, der dækker over alt fra cykelhjelme over låsecylindre til videoovervågning.
På Feltet.dk koncentrerer vi os naturligvis og de cykelrelaterede produkter, og vi har modtaget ABUS' nye MTB-hjelm, MoDrop, til test og har kørt med den henover sommeren.
Vi har modtaget basis-udgaven, uden MIPS-system, og det er en hjelm beregnet til trail- og enduro kørsel. Den kan naturligvis også bruges til cross county kørsel, selvom en seriøs XC-rytter vil vælge en lettere og mere aerodynamisk hjelm.
Komfort og pasform:
Bespændingen på MoDrop er traditionelt, men dog ganske velfungerende. Nakke-spændet er et almindeligt skrue-spænde, som dog kan reguleres cirka fem cm i højden, så har man behov for at sænke eller hæve nakkespændet er der rig mulighed for dette.
Remmene, der ligger på hver side af ørene, bliver holdt på plads af ABUS TriVider-system, som sikrer, at de går fri af ørerne. Det er ikke muligt at justere højden af disse, men med lidt besvær kan man justere dem lidt frem og tilbage.
TriVider-systemet holder dog remmene helt fri af ørerne og kombineret med den justerbare hagerem, er det nemt at finde den rette indstilling af remmene.
Hjelmen har desuden aftagelige puder. Det er rigtig godt, hvis de trænger til at blive vasket og en stor justerbar skygge, der er kompatibel med hestehaler.
Hjelmen går, som det fleste nye MTB-hjelme, langt ned bag ørerne og i nakken, så den yder en god beskyttelse mod slag i baghovedet.
Normalt skriver jeg altid, at jeg ikke ønsker at teste en hjelmsegenskaber ved styrt, og det plejer jeg heller ikke at gøre, men i denne test fik jeg altså testet det. En våd rod i et venstresving og SLAM! Så ramte jeg jorden hurtigere, end jeg kunne nå at tænke: “Nu slår jeg mig”.
Jeg slår baghovedet i jorden, men hjelmen gjorde, hvad den skulle, så jeg ikke fik nogen hovedskader. Den kunne desværre ikke forhindre de trykkede ribben...
Nu skal en hjelm jo passe alle hovedtyper, og da der er lige så mange hovedformer, som der er mennesker i denne verden, vil det altid være kompromisets kunst at lave en hjelm, der passer alle. Og i dette tilfælde passer hjelmen mig fint med en undtagelse.
Når jeg tager hjelmen på, kan jeg tydeligt mærke de to puder, der ligger på langs af toppen af hjelmen; det er ikke ubehageligt eller generende, men jeg kan tydeligt mærke dem, hvilket jeg ikke kan på en hjelm, der passer perfekt.
Det skal retfærdigvis siges, når først man koncentrerer sig om at cykle, vil man ikke lægge mærke til de to puder.
Ventilation:
Det nytter ikke noget, at en hjelm beskytter dit hoved, hvis det er ved at koge over på grund af manglende ventilation - og på dette punkt klarer MoDrop sig fint.
Med otte ventilationshuller ind og seks ud, er der rigelig ventilation til at holde hovedet koldt, når det går løst på sporet. De tre forreste huller er med et insektnet, der er støbt fast i hjelmen. Man kunne argumentere for at det burde være aftageligt, men jeg anser det ikke for at være et problem.
QUIN crash detection:
Som jeg nævnte i indledningen, er MoDrop forberedt for ABUS QUIN crash detection-systemet, som består af en QUIN-chip med sensorer som installeres i hjelmen samt en app, der forbinder via Bluetooth til chippen.
Chippen monteres i en solid gummi-indsats, som så monteres på bagsiden af hjelmen, og den skal oplades cirka en gang om måneden via et USB-stik. Når du tager hjelmen på, registrerer den bevægelse og forbinder sig automatisk til appen på din mobiltelefon.
Chippen vil registrere dine bevægelser og dermed også et styrt. Ved et styrt vil den via app’en sende en nødbesked i form af e-mail, push-meddelelser eller sms til de nødkontakter, som du har registreret i app’en.
Du kan slå nedtællingen og beskederne fra inden for 15 sekunder, hvis ikke det er et alvorligt styrt, enten ved at slå det fra i app’en, eller ved at slå tre gange på hjelmen. Det sidste finder jeg særligt smart, da de 15 sekunder formentlig er gået, inden du får fundet din mobiltelefon frem og stoppet nedtællingen og beskederne.
Da der er indbygget GPS i QUIN-chippen, vil den også vise din position i de fremsendte meddelelser, så det bliver nemmere for dine nødkontakter at sende nødhjælp til dig hurtigst muligt.
Hvad med brillerne:
Jeg synes ofte, at en del hjelme fejler med hensyn til muligheden for at parkere brillerne i hjelmen. Jeg har måske ikke haft den rigtige hjelm eller brille-kombination, men MoDrop består “brille-testen”.
Mine briller (Oakley Radar EV) kan sagtens parkeres i hjelmen - både i fronten og i nakken. Hvis du er typen, der bruger googles kan du vippe skyggen op og sætte dem under skyggen.
Konklusion:
ABUS har med MoDrop skabt en hjelm, der giver masser af værdi for pengene. Et godt spændesystem, god beskyttelse - også i baghovedet, en skygge der virker fornuftigt, når du kører i sol, mulighed for opgradering til QUIN-systemet er alle sammen features, der er med til at gøre denne hjelm til et godt køb for den, der skal finde en god hjelm på et begrænset budget.
Sådan har vi testet:
Hjelmen er testet gennem forår/sommer, hvilket vil sige alt fra 12 grader og regn til 26-28 grader samtg høj sol.
Den er testet på det nordsjællandske spor i Rude-, Geels- og Hareskoven.
Stillet til rådighed af: ABUS Nordic
Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger