Motionsfeltet.dk's vurdering:
(10/10)
Fakta
Producent: LIV
Produkt: Langma Advanced SL Disc Red
Farver: Tiger Red (brun) og Crome
Størrelser: XXS, XS, S, M, L
Vejledende udsalgspris: Kr. 86.499,-
Udstyr:
Gruppe: Sram Red eTap AXS
Styr: LIV Contact SLR
Frempind: Giant Contact SLR
Sadel: LIV Alacra SLR CS
Hjulsæt: Cadex 36
Dæk: Cadex Road Race Tubeless 700x25c
Introduktion
Langma-serien er LIV’s landevejsflagskib, og siden introduktionen i 2017 har forskellige ryttere vundet 20 World Tour-sejre, Giro Rosa og en lang række nationale mesterskaber på cyklen. Feltet.dk har haft fornøjelsen at teste 2022-udgaven af topmodellen - en Langma Advanced SL Disc Red, der er den hidtil letteste og mest aerodynamiske i Langma-serien.
Kvindelige ryttere på både konkurrence- og motionsplan har for længst indtaget landevejene samt de kringlede single-tracks. Og uanset om der er tale om OL, VM eller klassikere som Paris-Roubaix, har kvinderne deres egne løb. Den udvikling har cykelproducenterne naturligvis været opmærksomme på, og allerede for ti år siden lancerede Giant sin LIV-linje til piger. Det blev så stor en succes, at man efter få år skilte LIV ud og etablerede det som et selvstændigt brand, og i dag er LIV det eneste globale mærke kun for kvinder. I samarbejde med profilerede fabrikskørere som den belgiske mester Lotte Kopecky samt den canadiske mester Alison Jackson udvikler og optimerer man hele tiden på cyklerne.
LIV har fokus på at lave cykler, der på en række nøglepunkter er designet specielt til piger og af piger. Går man videnskabeligt til værks, viser det sig, at der er forskel på mænd og kvinders knoglelængder, også selv om der er tale om lige høje personer. Hertil kommer de tydelige forskelle i hofte- og skulder bredde samt fleksibilitet og brug af muskler. Alle disse data indgår i processen, når en ny cykel skal designes.
Test
Enkelt design
Inden jeg hopper på cyklen, tager jeg den lige i øjesyn. Designet er nedtonet, og der er ingen visuel støj i form af mange farver og mønstre. Rammen er i ensfarvet rødbrun, og under den klare lakering kan man tydeligt se strukturen i karbonfibrene, hvilket giver et særligt spil, når solen skinner. Smag kan som bekendt ikke diskuteres, men jeg synes, cyklen fremstår eksklusiv, og den udstråler diskret klasse.
Vejleegnens kuperede terræn - her på fjordens nordside - er det perfekte sted at teste en bjergcykel som Langma’en.
Ramme
LIV er ligesom søsterbrandet Giant kendt for at lave rammer, hvor de rene karbonfibre forstærkes til endnu større stivhed, lethed og holdbarhed, og på LIV’s bedste rammer, der bærer Advanced SL-betegnelsen, har man opnået det optimale miks mellem vægt og stivhed.
På 2022-modellen er der anvendt længere fibre end tidligere, og samtidig er der barberet 60 gram af cyklens samlede vægt, uden at det har kostet på stivheden.
På 2022-modellen er der anvendt længere fibre end tidligere, og samtidig er der barberet 60 gram af cyklens samlede vægt, uden at det har kostet på stivheden.
Dette har betydning for flere ting. Den stivere ramme giver en bedre kraftoverførsel, når der trædes watt ned i pedalerne, og samtidig betyder vægten, at cyklen kommer lettere op over bakkerne, ligesom den er hurtigere at få op i fart.
Endvidere har man via vindtunnelforsøg optimeret på både rammen og forgaflens aerodynamik. Man har anvendt en D-form - også kaldet ellipseform - så 2022-modellen skærer bedre gennem vinden, når den kører ligeud, og den er mindre følsom over for sidevind. Ifølge oplysninger fra LIV’s taiwanesiske hovedkontor skulle de nye forbedringer give en besparelse på 3,6 watt ved en hastighed på 40 km/t.
Komponenter
Også gear og bremser skal fremhæves. Langma Advanced SL Disk er udstyret med Sram Red eTap AXS - altså det absolut bedste, den nordamerikanske producent af cykelkomponenter kan byde på. Det elektroniske og trådløse gearskifte er kendt for sin præcision, lydløshed og stabilitet i kæden, når der fx køres over et bump, ligesom systemet er selvtænkende og -justerende, hvis man indstiller det til at tilpasse sig en bestemt kardance. Herudover er der indbygget wattmåler i kranksættet.
Naturligvis fås andre Langma-modeller med billigere løsninger som eksempelvis Shimano 105 eller Ultegra, men på topmodellen Advanced SL Disc Red er man ikke gået på kompromis.
Rammen er relativt smal omkring sadelrøret, så her er indbygget ekstra forstærkning
Øvrige features
LIV’s ingeniører har som nævnt arbejdet med at optimere forgaflen. På 2022-versionen af Langma er forgaflen - ud over en forbedret aerodynamik - gjort stivere og dermed også mere responsiv. Det kræver øget kontrol, og det har man løst ved at udvikle på styret, som via en forbedret ergonomi giver et bedre greb.
De indre mål på den nye forgaffel giver også plads til ekstra brede dæk - helt op til 33 mm - så skulle man få lyst til at køre på mere ujævne veje, kan Langma’en med et par solide dæk komme frem også dér. Men fra fabrikkens side er Langma’en født med 25 mm dæk.
Hjulene kommer fra LIV’s søsterselskab Cadex, hvor topmodellen hedder Cadex 36. Som det er tilfældet med rammen, har man også med hjulsættet tilstræbt at nå det optimale forhold mellem vægt og stivhed, og læser man forskellige udenlandske testrapporter, er Cadex 36 et hjulsæt fra allerøverste hylde. Der er anvendt en hookless højprofilfælge, karboneger samt keramiske lejer, og i standardopsætningen køres tubeless. Og i midten af det hele sidder en thru-axle, som er med til at optimere stivhed og kraftoverførsel.
Endvidere er sadelpinden lige som rammen ellipseformet og har aerodynamiske egenskaber, og kablerne er delvist integrerede. Den sidste løsning har man valgt med fuldt overlæg, da delvist synlige kabler er væsentlig lettere at justere, og man har opnået en lille vægtbesparelse ved ikke at pakke kablerne ind.
Etymologisk reference
Hvis nogen undrer sig over navnet Langma, er det forståeligt. Men det refererer til Mount Everest, der på tibetansk hedder Chomolangma - altså den ultimative højdeudfordring, man kan give sig i kast med hér på Jorden. Den slags referencer forpligter, og LIV Langma har tilstræbt at præsentere en racer i den absolut lette ende af spektret. Ved en vejning af cyklen - i str. S og med pedaler - havner nålen på 6,8 kilo, hvilket må siges at være godkendt.
Styret i pigespecifikke mål samt bremsegrebene giver god kontrol over cyklen.
Kvindespecifikt
Det ville være enkelt, hvis en mand og kvinde med samme højde kunne benytte den samme cykel. Det går også langt hen ad vejen, men skal man ud i marginalerne, er man nødt til at konstruere kønsspecifikt. En pige, der sidder på en herreramme i den ”rigtige” størrelse, vil skulle bøje for meget i hofteled og overkrop, og det kan på sigt give lænde-, nakke- og albuesmerter.
En sadel, der er konstrueret til en mands anatomi, samt et styr der ofte er for bredt, er heller ikke optimalt. Alt det har man fra LIV’s side arbejdet systematisk med, og på Langma’en er sadlen kortere end en standardsadel, ligesom den har en slids i midten, hvilket er bedre for skambenet.
Inden for denne testartikels rammer vil det dog føre for vidt at gå i yderligere detaljer med de kvindespecifikke mål, men vil man vide mere, kan jeg henvise til LIV’s hjemmeside.
Flere valgmuligheder
Langma fås i forskellige udgaver og prisklasser. Går ønsket på en model med high end-hjul og elektronisk gearskift, ryger prisen over 40.000 kroner. Men kigger man efter en model med fx Shimano 105 og standardhjul, og har man ikke brug for wattmåler, fås en Langma fra 17.999 kroner. Så alle - lige fra motionister til deciderede konkurrenceryttere - kan være med og nyde godt af cyklens kvindespecifikke mål og gode køreegenskaber.
På cyklen
Mine testture foregik primært i Vejles bakkede landskab. Det er ikke uden grund, at Vejle markedsfører sig som ”Kingdom of Cycling”, for overalt finder man lange bakker med tocifrede stigningsprocenter, og her var Langma’en i sit rette element.
På turene var jeg både op ad Kiddesvej, der traditionelt afslutter kongeetapen i Danmark Rundt, jeg kørte adskillige gange på den kendte Munkebjergbakke, og som den ultimative test tjekkede jeg cyklen på Chr. Winthersvejs vanvittige 25 %. På disse bakker oplevede jeg cyklens lethed - ikke bare under opkørslen, men også når jeg kom på toppen og igen skulle accelerere op i fart. Her skulle jeg bruge færre kræfter end ellers. Alt gik smooth, og jeg kan i hvert fald ikke give cyklen skylden for, at det ikke så lige kønt ud hver gang.
Under nedkørslen ad Munkebjergbakken - på de to øvrige bakker er det forbudt at cykle ned - var Langma’en også en positiv oplevelse. Skivebremserne er kontante, men jeg kunne dosere belastningen og kom fint gennem svingene. Den relativt korte akselafstand betyder dog, at cyklen er levende og drejer let, så jeg var opmærksom på at holde linjen samt have et fast greb i styret, når jeg skulle holde fart gennem kurverne.
På en række flade stykker, fx Strandvejen ud mod Munkebjergbakken, kunne cyklen holde en pæn og stabil fart. Jeg oplevede ikke decideret storm, men stærk blæst, der i form af vindstød kom sidelæns ind fra vandet. Men på intet tidspunkt fornemmede jeg, at cyklen blev påvirket, eller at jeg mistede kontrollen.
Og til sidst komforten. Den er simpelthen fremragende. Ud over pedalerne er der to andre kontaktpunkter mellem rytter og cykel - nemlig styr og sadel - og her kunne jeg virkelig mærke forskel. Den anatomisk formede sadel med slids i midten betød, at jeg selv efter flere timers kørsel følte mig svævende (naturligvis spiller valg af cykelbuks også ind her), og når jeg kørte over ujævnheder som eksempelvis jernbaneskinner, fik jeg ingen hårde stød op i armene. Dette tilskriver jeg dels styret, dels det større luftkammer, som er i de 25 millimeter brede dæk (jeg er vant til at køre med 23 millimeter).
Konklusion
Den korte version: Langma er uden sammenligning den bedste cykel, jeg hidtil har kørt på! Intet sted - og jeg mener INTET sted - er der gået på kompromis med rammekvalitet, komponenter, vægt eller køreegenskaber.
I en uddybende version vil jeg fremhæve, at cyklen er ideel til mit brug, der primært er kendetegnet ved træning og motionsløb i kuperet terræn. Cyklens lethed, dens evne til hurtigt at komme op i fart samt dens kvindespecifikke geometri betyder, at jeg stort set ubesværet kommer frem i al slags terræn. Mine ture på Langma’en er i langt højere grad karakteriseret ved køreglæde frem for træthed, og det gælder også, når jeg sidder mere end to timer i sadlen.
Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at et italiensk eller et amerikansk topmærke ville kunne give mig de samme køreoplevelser, men LIV’s position som det eneste globale mærke kun for piger overbeviser mig om, at Langma har hele pakken, og samtidig betyder markedspositionen, at priserne kan holdes på et fornuftigt niveau qua den forholdsvis store produktionsmængde. I min konklusion spiller det også ind, at man netop har fokuseret på så væsentlige ting som vægt, aerodynamik og ergonomi.
Men kan det virkelig passe, at der ikke er én eneste ting ved cyklen, som kan diskuteres?
Tja, måske et hjulsæt med endnu højere fælge ville kunne forbedre aerodynamikken en smule, når vinden kommer forfra. Man skal bare være klar over, at det større areal - set fra siden - også vil være mere følsomt over for sidevind. Måske en smagssag? Men for mig er de 36 millimeter høje fælge passende.
Så nu venter kun én ting, og der skal helst ikke gå for lang tid. Jeg glæder mig til at smække Langma’en bag på bilen og køre sydpå, hvor rigtige bjerge som Ventoux i Sydfrankrig samt Stelvio i Norditalien lokker.
Klassisk og diskret elegance - og under syv kilo på vægten.
TESTRAPPORT
Brand: LIV
Model: Langma Advanced SL Disc Red
Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen er til landevejstræning og - konkurrence for piger, og den er særlig god på bakker og i bjerge.
Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe
LIV har ramt målgruppen 100 %, da cyklens geometri er kvindespecifik, og samtidig har cyklen alle bjergracerens karakteristika
Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?
For en cykel i den kvalitet, Langma Advanced SL Disc Red står for, er prisen rimelig.
Bedøm rammens udførsel / konstruktion
Rammen er som nævnt kvindespecifik, den er opgraderet på både stivhed og aerodynamik, og så er den æstetisk flot.
Hvordan er indstillingsmulighederne?
Som de skal være, og man kan bestille en opsætning med bestemt styrbredde.
Hvad vejer den testede cykel?
Cyklen vejer 6,8 kg i str. S med pedaler.
Er cyklen komfortabel at køre?
Ja, den kvindespecifikke geometri er netop anvendt, så man (som pige) kan køre længere uden at blive træt. Ydermere har man mulighed for at vælge mellem så mange dæktyper og -bredder, at komfortniveauet også herigennem kan øges.
Beskriv cyklens køregenskaber
Cyklens relativt korte akselafstand betyder, at den er levende og nem at kringle rundt i sving. Samtidig betyder det ergonomiske styr og de effektive bremser, at der er god kontrol.
Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel
Langma kendt for sit optimale miks mellem stivhed og vægt, og vridningen i rammen (og dermed krafttabet) er minimalt.
Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?
Styringen er levende, men som ovenfor beskrevet giver det ergonomiske styr og de effektive bremser en god kontrol.
Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?
Ja. Overalt på cyklen er vi i high end-afdelingen - lige fra Langmas topramme og hjul til SRAMs bedste geargruppe.
Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?
Nej, overalt har man brugt det bedste af det bedste. Man kan naturligvis opgradere endnu mere med fx med keramiske lejer eller kranksæt med indbygget wattmåler, men i standardopsætningen er Langma’en kvalitet fra ende til anden.
Bedøm hjulsættet
Cadex 36-hjulsættet har samme egenskaber som rammen - man har tilstræbt et optimalt miks mellem lethed og stivhed. Begge dele er lykkedes. Hjulene er hurtige at accelerere op i fart, og de er udstyret med keramiske lejer.
Konklusion
Som nævnt i selve testartiklen er Langma Advanced SL Disc Red den bedste trænings- og konkurrencecykel, jeg til dato har kørt på. Alt spiller - og det gælder lige fra cyklens geometri og komponenter til dens køreegenskaber samt udseende.
Om testeren
Jeg er en moden motionist, der har skiftet atletik på landsholdsniveau ud med cykeltræning og deltagelse i motionsløb. Jeg har cyklet i 20 år og besteget bjerge som Alpe d’Huez, Tourmalet, Ventoux, Stelvio og Koppenberg. Min træning fordeler sig på tre-fire ugentlige landevejsture samt to gange om ugen, hvor jeg er spinninginstruktør.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger