For at forstå fænomenet med de blå forhjul, skal vi omkring effektiv hollandsk markedsføring, en smart forretningsidé samt engelsk-hollandsk etymologi. To stærke hollandske brands - cykelvirksomheden Swapfiets og World Tour-holdet Team Jumbo Visma - har indgået et treårigt samarbejde, og mens Team Jumbo Visma næppe behøver en større præsentation, er Swapfiets en relativt ny spiller på markedet.
Foto: Canadiske Cerveló er en anden af Team Jumbo Vismas partnere
Smart og fleksibelt cykelabonnement
Konceptet bag cykelvirksomheden Swapfiets er, at man abonnerer på en cykel, der hurtigt og gratis kan byttes om, hvis den skal repareres eller punkterer. En række hvide servicebiler, som hele tiden kører rundt med Swapfiets-cykler på taget, sørger for, at ombytningen sker hurtigt og smertefrit, og ventetiden minimeres.
I Holland er Swapfiets landsdækkende og har knap en kvart million abonnenter, mens ordningen i Danmark har tiltrukket 15.000 cyklister. Siden 2018 har man i Danmark kunne benytte Swapfiets-ordningen i København, Aarhus, Odense og Aalborg, og navnet Swapfiets er sammensat af det engelske udsagnsord ”swap”, der betyder ”bytte” samt det hollandske navneord ”fiets”, som betyder ”cykel”.
Det er næppe et tilfælde, at opfindelsen er hollandsk. Ifølge statistikken er hollænderne Europas mest cyklende folkefærd, hvor 63 % af befolkningen cykler flere gange om ugen, mens det ”kun” gælder for 48 % af danskerne. Dette er dog tilstrækkeligt til at gøre os til Europas næstflittigste cykelfolk.
Teknisk udfordring
Den tekniske udfordring med at skabe de blå forhjul blev overladt til den italienske dækproducent Vittoria. Firmaets ingeniører startede med at fjerne alle dækkenes sorte ingredienser og erstatte dem med et miks af nye gummikomponenter samt silicium, og man er nu nået op på en kvalitet, der svarer til den, man har på topmodellen Vittoria Corsa Graphene.
Foto: Italienske Vittoria har skabt et nyt dæk af høj kvalitet
Gensidige fordele
Ikke bare Swapfiets nyder godt af det nye samarbejde via optimal eksponering af de blå forhjul. Også Team Jumbo Visma får promoveret og understreget sine værdier til et bredere publikum, og ifølge direktør Richard Plugge handler det især om firmaets syn på en sundere livsstil samt den bæredygtighed, der ligger i at udbrede hverdagscyklismen endnu mere.
Hold dig opdateret under Tour de France
Vil du vide mere om Team Jumbo Visma og Swapfiets med de blå forhjul, kan du tjekke www.thebluetire.com og / eller følge med på Twitter og Instagram under årets Tour de France.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger