Mens det i sidste uge var stormende og vinterkoldt i Danmark, stod regnen ofte ned i stænger i den - dog forsat lune - nordøstlige del af Californien. Nærmere betegnet i området omkring kystbyen Santa Cruz, en anelse syd for San Fransisco og heller ikke langt fra Specialized’ hovedkontor og researchcenter i Morgan Hill.
Her havde den amerikanske udstyrsgigant i sidste uge havde sat en blandet del af alverdens cykelmedier stævne, heriblandt Feltet.dk.
For at præsentere landevejsnyheder, forklare om teknologier, lade journalister, bloggere mv. køre på mærkets cykler, hjul - og hvad der ellers kan afprøves i løbet af de dage, ’The Big S’ stillede grej og personale til rådighed. At den amerikanske vestkyst, der forbindes med sol og surfing, var grå og regnfuld, var naturligvis ikke en del af planen.
Når man flyver medier ind fra udlandet, er det, fordi man har nogle spændende nyheder. Og det havde Specialized da også. Vi kan bekræfte det - men vi kan ikke afsløre dem her, da de først hen over de kommende måneder præsenteres officielt.
Hvad Specialized dog gerne ville i Santa Cruz, og helt officielt, var at slå et nyt slag for skivebremser. Så godt som alle de mange cykler, der var medbragt til eventen - i modellerne Tarmac, Roubaix, Allez, Diverge og Crux - var i skivebremse-versioner. Og der var rig lejlighed til at opleve, hvilken forskel det gør, ikke mindst i vådt, bjergrigt terræn, når der bremses på metalskiver og ikke direkte på fælgen.
Foto: Andy Bokanev
Fokusskift i udviklingen
Det var ingen tilfældighed, at cyklerne med traditionelle fælbremser var i klart undertal - det bekræfter Chris Riekert. Han er Global Marketing Manager hos Specialized og ansvarlig for eventen. Man var - og er - naturligvis interesserede i, at flere prøver ’skiverne’ og deler sine erfaringer. Ikke mindst cykelmedier og bloggere. Taler om dem, taler for dem.
Men selvom det for Specialized såvel som for andre mærker handler om at sælge produkter, er der også det på spil, at mange cykelryttere rent faktisk kan få rigtig meget ud af at køre med skivebremser, mener Chris Riekert. Vi har jo allerede været samme tur igennem med mountainbike, påpeger han; først ville ingen have dem, nu kan ingen undvære skiverne. Fordi de gør det sjovere derude. På samme måde på landevejen.
Chris Riekert siger det med overbevisning i stemmen og lægger heller ikke skjul på, at han selv altid træner på sin Tarmac med skivebremser. Kun når han kører løb - i den amerikanske ’Cat 1’ (A-klasse) - må han ’nøjes’ med gammeldags bremser.
”Der er sket et skifte i udviklingen af cykeludstyr de senere år, og ikke alene er det godt for den almindelige cykelrytter, det er meget tydeligt ved netop landevejscykler med skivebremser,” forklarer han.
”Hvor det tidligere var sådan, at der blev udviklet udstyr først og fremmest til at tilfredsstille de professionelle rytteres ønsker og behov, har den almindelige cykelrytter i dag fået langt mere at skulle have sagt - og et udvalg at vælge imellem, der er mere i overensstemmelse med de reelle behov.”
”Der bruges nu langt mere energi og økonomi på at udvikle cykler, som giver bedre cykeloplevelser for ryttere på lavere niveauer end det professionelle - cykler og udstyr, hvor det først og fremmest skal give større køreglæde og funktionalitet.”
”Langt de fleste kører jo ikke konkurrence på højt plan, men de vil gerne have en cykel, som kører godt og fungerer optimalt, og som passer til deres niveau. Hvor der ikke skal gås på kompromis,” siger Chris Riekert og kalder det et nødvendigt skifte hen imod, hvor det er forbrugerne, som driver innovationen.
Foto: Andy Bokanev
Kommercielt gennembrud forude
Naturligvis er der mere i det, når det kommer til at udvikle og sælge produkter, end at målgruppen findes. Den skal også have lyst til at købe produkterne. Her er skivebremserne et godt eksempel, indrømmer Specialized marketing manageren - på at nogle ting er svære at skubbe til.
Traditionerne er dels stærke; dels vil mange have det, de professionelle har. Og de professionelle kører som bekendt ikke med skiver. Derfor lader det kommercielle gennembrud vente på sig.
Alligevel understreger Chris Riekert igen, at skivebremserne på landevejscykler dårligt kunne et være mere illustrativt eksempel - på at man udvikler en produkttype primært for forbrugernes skyld. Uanset om det er tørt eller vådt, er der noget at vinde for den almindelige rytter. I tørvejr kan man vente længere med at bremse og bremse mere sikkert, hvilket gør oplevelsen sjovere, og i regnvejr fungerer nedbremsning bare bedre. Uanset terræn.
Igen: Hvorfor gå på kompromis her, spørger han - for at køre med et par lettere carbonhjul, bare fordi de professionelle gør det?
På ét punkt, tilstår Chris Riekert, har der faktisk været et godt og helt rationelt argument for ikke at hoppe på skivebremse-tendensen med det samme. Industrien har slet ikke i tilstrækkelig grad forstået at udvikle nok og godt nok materiale, når det kom til racere med skivebremser. Til at understøtte den ambition, man har haft om at sælge disse cykler til forbrugerne.
De fleste cykler, som er blevet lanceret - for ikke at tale om hjul og andre komponenter - har ikke været helt, hvad det hævdede: udviklet til landevejscykling.
Alt for ofte har man taget teknologier fra mountainbiken og overført dem. Men det duer ikke, siger Chris Riekert.
Foto: Andy Bokanev
Gik egne veje
”En landevejscykel kræver noget andet, skal bruges til noget andet, men alt for mange komponentproducenter tøver med at udvikle det. Eller de modererer det, de allerede har, fordi det er nemmere og billigere for dem. Fordi de stadig mener, det stadig kun skal bruges til lange, rolige ture og ikke til at køre hurtigt.”
De venter måske på UCI, og så kører det i ring, da forbrugerne også venter på, at de professionelle skal bruge det. Men de professionelle vil ikke, før der er bedre udstyr til rådighed, kan ikke, før UCI godkender.
I den sammenhæng nævner han Specialized’ Tarmac-topmodel, som blev lanceret i maj 2014, i både en almindelig og i en version med skivebremser. For venter man stadig på det kommercielle gennembrud for skivebremse-racerne, er ’Tarmac Disc’ i hans øjne et teknologisk gennembrud.
Her valgte Specialized at gå egne veje og ikke gøre sig afhængig af de øvrige komponentproducenter. Man valgte at udnytte, at man eksempelvis har ressourcer til at udvikle på både ramme og hjul samtidig - og dermed lave en landevejsracer, hvor skivebremserne ikke er en skæv tilføjelse, men en integreret del.
Cyklen er designet som en ’high performance’ cykel med skivebremser, med bl.a. kortere kædestag og smallere bagaksel end andre, konkurrerende cykler på markedet. For mere stivhed og bedre gearskifte. Her er altså, fastholder Chris Riekert, ikke indgået kompromiser.
Foto: Andy Bokanev
Kun mindre aerodynamisk tab
Det er den vej, det bør gå, helt generelt i industrien, pointerer han. Der er brug for flere gode produkter, mere konkurrence. Når det sker, bør det efterhånden være en saga blot med rationelle argumenter imod skivebremser. Når det gøres rigtigt, ’performer’ de mindst ligeså godt som almindelige landevejsracere - i mange tilfælde endda bedre.
End ikke på det måske mest højteknologiske niveau, kan man finde skyts til at nedskyde skiverbremse-raceren - det, der har med aerodynamik at gøre.
Det fortæller manden i spidsen for Specialized’ forskning og udvikling i aerodynamik, Chris Yu, som Feltet.dk også møder i Santa Cruz. I vindtunnellen i Morgan Hill har Chris Yu og hans kolleger grundigt undersøgt, den aerodynamiske betydning af skivebremser versus almindelige fælgbremser.
”Vi er nået frem til, at skivebremser er en smule mindre aerodynamiske og dermed en smule langsommere [end fælgbremser]. Men forskellen er samtidig overraskende mindre, end man måske ville tro,” forklarer Chris Yu og gør det klart, at jo mere vinden kommer lige fra, jo mindre forskel kan der registreres, modsat når der er tale om sidevind.
”Vores test har vist, at forskellen typisk er 10 sekunder ved kørsel i en time med 40 km/t, måske mindre afhængigt af sidevinden. Så tager man udgangspunkt i det terræn, der køres i, kan forskellen opleves som værende mere eller mindre vigtig.”
”Og kører man eksempelvis i bjergene ved Santa Cruz, som I har gjort i disse dage, hvor det har været meget vådt, kan man nemt forestille sig, at det i sidste ende har været hurtigere med skivebremser. Fordi det har givet jer større sikkerhed og bedre bremseevne på cyklerne.”
.....
Feltet.dk vil i løbet af de kommende måneder præsentere de nyheder, Specialized præsenterede i Santa Cruz, i produktartikler og test. I første omgang kan du snart læse mere af vores samtale med Chris Yu - om de aerodynamiske landvindinger i cykelsporten.
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger