16.09.2024 @ 15:00

Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.

Introduktion

'Schwuschhh' - et enkelt tryk på knappen er nok til, at jeg føler mig flyvende. Jeg har kæmpet mig op til øverste del af Munkebjergbakken, hvor stigningen pludselig øges til 14 procent, og hér plejer jeg normalt at skulle grave dybt. Men min Gazelle får mig op over toppen i 91 meters højde uden problemer.

Okay, Gazelle Eclipse, som Feltet har haft på prøve, er ikke bygget med alpine udfordringer for øje, men som vejlenser betragter jeg Munkebjerg som den ultimative test. Kommer en cykel op her, kommer den også ubesværet op over stort set alle andre bakker i Danmark. Motorkraft - eller watt, hvis man skal blive i cykelsproget - er der i hvert fald rigeligt af i Gazellen.

 

Fakta

Producent: Gazelle

Model: Eclipse T11

Pris: Kr. 42.999,-
Motor: Bosch Performance Line CX, der yder 85 Nm og giver en maksimal hastighed på 25 km/t

Display: Bosch Kiox 300

Stel: Aluminium
Vægt: 30 kilo (inklusiv batteri)

Bremser: Hydrauliske Shimano skivebremser

Geargruppe: Shimano Deore 11-speed

 

 

Gazellens designere har arbejdet med enkle og rene linjer. 

 

Hollandsk high end-mærke

Royal Dutch Gazelle har fremstillet cykler i 130 år, så den akkumulerede erfaring er stor. Alle firmaets cykler bliver både designet, fabrikeret og monteret i Holland, hvilket er en positiv hands on-løsning i en tid, hvor megen produktion ellers flyttes til Østeuropa eller Asien.

Omkring 300.000 cykler forlader hvert år fabrikkens samlebånd i Dieren, og man har positioneret sig i high end-segmentet, hvor innovation, design og kvalitet prioriteres højt.

 

Anderledes opgave

Der er stor bredde i Feltets arkiv over artikler, der beskriver forskellige cykeltyper. Langt de fleste artikler omhandler racer- og gravelcykler samt mountainbikes, men vi ville ikke dække ordentligt, hvis vi ikke også inddrog nogle af de e-bikes, der i en lang periode har stormet frem i cykelbranchens salgsstatistikker.

Så følgende artikel skal læses på den præmis, at Gazelle Eclipse ikke er en cykel til træning eller konkurrence, men primært til transport.  

 

Prisvindende design

Det første, der springer i øjnene, er den gennemførte kvalitet, som præger cyklen. Ved RAI Bicycle Awards 2024 blev Gazellen kåret til Årets Elcykel, og i 2023 vandt cyklen den tyske iF Design Award. Som de fleste elcykler har også Gazellen et kraftigt stel.

Men selv om et kraftigt stel ofte går i retning af det klodsede, har Gazellens designere formået at trække udseendet i en mere elegant retning.

 


Den indbyggede forlygte er meget kraftig - selv i dagslys.

 

Stellets dimensioner betyder også, at kørepositionen er afslappet, men den er ikke ”tilbagelænet afslappet”. Man sidder stadig en smule foroverbøjet, så man kan overføre den nødvendige kraft til pedalerne. Mange små detaljer er gennemtænkt, fx er kabler gemt væk i stellet, og ønsker man det, kan cyklen opgraderes med remtræk, der både er vedligeholdelsesfrit og har en holdbarhed, der er tre gange længere end det er tilfældet med en traditionel kæde.

 

Gear og bremser er fra Shimanos Deore-serie. Serien anvendes ofte på highend-montainbikes og er kendt for sin robusthed og pålidelighed. Det virker som et gennemtænkt valg fra Gazelles side.

 

Avanceret teknologi

Når Gazellen tager elektronikken til hjælp, får man sit overblik på cyklens Kiox 300-display. Dette er designet af Bosch, der ligeledes har udviklet cyklens elmotor. I standard-mode viser displayet den aktuelle fart, og man kan aflæse, hvor meget batteri der er tilbage. Det er også tydeligt indikeret, om man kører i eco-mode, tur-mode, turbo-mode eller auto-mode. I sidstnævnte mode tilpasser cyklens motor sig automatisk behovet for hjælp.

Disse hjælpeniveauer skifter man ubesværet imellem ved at trykke på en knap, og man kan endda vælge en walk assistant-funktion. Her får man hjælp til at skubbe cyklen, fx op ad en stejl bakke.

 

Displayet er overskueligt bygget op, og det er nemt at navigere rundt mellem de forskellige funktioner. En af de funktioner, som er koblet op på elektronikken, er den indbyggede GPS. Denne giver mulighed for, at man kan tracke cyklen, hvis den skulle blive stjålet. Gazelles tyverisikringskoncept, Connect, yder desuden den garanti, at man får kompensation, hvis ikke Gazelles sporingsteam har fundet cyklen inden for to døgn.

 

Med hjælp fra en Boss app kan displayet vise vej på et kort - nøjagtig som man kender det fra bilens navigationssystem - så når slutdestinationen er tastet ind, bliver man guidet den rigtige vej og får oplysninger om afstand og estimeret ankomsttidspunkt.

 


Her er Gazellen på flad vej, men bakker klares også let.

 

Kraftig motor

Cyklens elmotor, der som nævnt er udviklet af Bosch, er af typen Performance Line CX, og den er med sine 85 Nm firmaets kraftigste. Når man vil øge farten, når det går stejlt op ad bakke, eller når modvinden bliver for strid, aktiveres elmotoren med et lille tryk på den knap, som sidder displayet. Og på et fuldt opladet batteri er der strøm til mange timers kørsel. Strømforbruget øges naturligvis, jo mere turbo-knappen aktiveres, men ved blandet kørsel holder batteriet op til seks timer, inden det igen skal lades op.

 

Velvalgt navn

Og navnet er valgt med omhu. En gazelle er et graciøst dyr, der på korte afstande kan spurte med 100 kilometer i timen hen over savannen, mens det over lange afstande kan holde en marchhastighed på 50 kilometer i timen. Eclipse betyder måneformørkelse - altså en sjælden begivenhed, der er værd at vente på - og sådan har jeg det også med Gazelle Eclipse: Det er den første elcykel, jeg for alvor prøver at køre på, men oplevelsen har været positiv, og den har været værd at vente på.

 

Bred målgruppe

Målgruppen for en Gazelle Eclipse er i min optik bred. I flere artikler fremhæves cyklen som “bil nummer to”, og har man megen bykørsel med tæt morgentrafik, inden man møder på arbejde, kan Gazellen ofte være en hurtigere løsning end bilen. Og man kan oven i købet møde på arbejde uden svedskjolder under armhulerne. Som familiecykel - fx når der skal handles, når barnet skal afhentes i institutionen, eller når man lige skal på biblioteket - fungerer Gazellen også optimalt. Skal man fra studielejligheden og hen på sin uddannelsesinstitution, er Gazellen ligeledes velegnet. Og sidst, men ikke mindst, så kan to ægtefæller - hvor den ene er motionist, mens den anden ikke er det - til en vis grad følges ad. Dog sætter elmotorens maksimale hastighed på 25 km/t sine begrænsninger. Men man kan opnå et socialt aspekt, når der står ”let træningstur” på kalenderen lørdag eftermiddag.

 


Gazellen fås også i decideret herremodel med overrør.

 

Konklusion - En personlig øjenåbner

Jeg har hidtil haft en lidt lunken indstilling til det med elcykler - hellere komme frem ved egen kraft, også selv om det går langsommere med alderen. Men jeg fik en øjenåbner, da min hustru og jeg for nylig var med tre andre vennepar på vandretur ad GR-51 i Sydfrankrig.

Ruten går mellem Menton og Marseille, og i kystbyen Sanary-sur-Mer stødte vi på et hold ældre, men velholdte herrer, der skulle ud at cykle. De havde alle kørt løb og besteget samtlige bjerge i Frankrig, men da holdets gennemsnitsalder var 75-80 år, var der flere, som ikke helt kunne præstere som før.

Dét problem havde holdet en nem og enkel løsning på: det var helt okay at køre med på en elcykel. På den måde fungerede holdet stadig socialt, og alle kunne være med. Efter den øjenåbner er jeg kommet frem til, at jeg hellere vil forlænge mit cykelliv med ti år mere på en elcykel, frem for at sætte cyklen i stald som 75-årig.

 

Som en gazelle - bare på de danske landeveje.

 

 

 

 

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet