28.08.2015 @ 15:07

I går var der Vuelta-debut for skivebremser, da Trek Factory Racing testede systemet af på to af deres ryttere.

Producenterne af cykelkomponenter har altid et ønske om at få de professionelle til at køre med noget nyt udstyr for at skabe opmærksomhed omkring det og gøre det attraktivt for den almindelige motionist.

 

Skivebremser på landevejscykler er noget, som producenterne ser en stor fremtid i, og derfor har det været en kamp mod UCI om at få lov at bruge det i det professionelle cykelfelt. I foråret gav UCI så de professionelle hold grønt lys til at teste skivebremserne i to cykelløb i august og september.

 

I Eneco Tour introducerede Roompot Cycling Team som de første brugen af hydrauliske skivebremser og blev fulgt af blandt andre Trek Factory Racing, og i går fik bremsesystemet så debut i et af verdens største cykelløb. Markel Irizar og Fränk Schleck blev forsøgskaninerne, da Trek Factory Racing valgte også at prøve systemet på 6. etape af Vuelta a España.

 

Frygt for blodbad

Irizar var meget imponeret, men er også stadig betænkelig ved, hvad der kan ske med bremseskiverne, når feltet vælter med 60 kilometer i timen.

 

"Frygten er, at de bliver som knive - ingen vil have knive i feltet," lød det fra Irizar til TVE efter etapen. Spanieren vurderer, at systemet især vil være godt at bruge på regnfulde dage til eksempelvis brostensklassikerne, men måske er mindre oplagt at bruge i Grand Tours.

 

Den tidligere verdensmester Philippe Gilbert har tidligere på året udtryk stor bekymring for skivebremser i det professionelle felt, også selvom de kan have gode egenskaber.

 

"Hvis du lander på en skivebremse, er den varm, den kan åbne dig op. Hvis du får den på en blodåre ... boof!" sagde Gilbert til VeloNews i starten af året. Belgieren er også bekymret for, om feltet kan styre det, når rytterne pludselig bremser med forskellige hastigheder, fordi de bruger forskellige bremsesystemer. Irizar tror dog, at feltet nok skal blive overbevist med tiden.

 

"Det var det samme, da elektronisk gearskifte kom ud. Der var mange kritikere, men nu elsker alle det. Jeg tror, efter at have løst de små detaljer bliver skivebremser fremtiden," vurderer Irizar og forudser, at Trek snart vil skabe en cykel designet til skivebremserne.

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet