Udviklingen af landevejscykler nærmest eksploderer i disse år. Men alligevel ligner rigtig mange rammer hinanden og design og lakering er ofte konservativ for at ramme den bredeste målgruppe.
Hvis du vil skille dig ud fra flokken, så er Sarto fra Italien måske en mulighed. Her kan du nemlig få en cykel som i den grad skiller sig ud fra mængden og giver dig ultimativ performance og chancen for at udleve din egen designdrøm.
Spaghetti Cycling Imports hjælper de skandinaviske kunder fra drøm igennem proces og hele vejen til færdigbygget drømmecykel.
Sarto - håndbygget i Italien
Hvem er så Sarto? ”Svaret er 100% italiensk, håndbygget lækkerhed” lyder det fra direktøren i Spaghetti Cycling Imports, Jimmy Trolle.
Og det håndbyggede, det er der i den grad noget om.
Faktisk betyder Sarto skrædder på italiensk og netop skrædderkunsten er det som kendetegner cykelproduktionen hos det lille firma fra sagnsomspudne Venedig.
Her har teamet nemlig specialiceret sig i custom-produktion af carbonrammer, som laves fuldstændig på kundens mål. Hvert eneste rør på cyklen kan laves specielt til kunden.
Man får altså en cykel, som passer 100 % og som er bygget præcist, som man ønsker det.
Det gælder også cyklen hvor finish, design, farver og lakering skabes i tæt samarbejde med kunden, som beviset på det ultimative, personlige udtryk.
Antonio Sarto startede med at bygge cykler allerede tilbage i 1950 og har altid arbejdet tæt sammen med de store mærker i Itallien. Sarto har i mange år været Campagnolos foretrukne partner, når det gælder cykler. I 2016 bestilte de ikke mindre end 200 Sarto-rammer for at bruge dem som democykler for deres nye Potenza-geargruppe.
Som det ofte gør sig gældende i Italien, så bliver det hel i familien hvor sønnen Enrico de seneste 20 år også har været en del af fabrikken. En fabrik som i dag producerer omkring 2500 rammer om året.
I tillæg til ’Made-to-measure’-produktionen producerer Sarto producerer også standardstørrelser, som fås i kollektion i en række lakeringer. Der er også en mellemvej, hvor man selv bestemmer design og lakering, men vælger en ramme i standardstørrelse. Derved opnår man en stærk personlig cykel, men billigere end hvis man vælger at få en speciallavet ramme.
Hvordan foregår det?
Selve processen starter i Danmark hos Spaghetti cycling Imports.
En rutineret bikefitter finder de helt rigtige mål ved hjælp af det anerkendte Retül-måleudstyr.
Her omsættes objektive målinger og kundens erfaringer og præferencer til en geometri hvor alt fra længde på rør til vinkel på saddelpind samt forgaffel tegnes ind og sendes ned til Sarto.
Når man ved fælles hjælp således har fundet frem til den rammegeometri og -mål, som passer kunden absolut bedst, sættes rammen i produktion.
Imens bliver der arbejdet i såvel den danske som italienske designafdeling med at finde det design og de farver, som kunden ønsker.
”Tit får vi bare en billede af en cykel, som kunden har set på en ferietur til eksempelvis Italien og som vi så prøver at genskabe - enten helt eller delvist på den nye ramme” siger Jimmy Trolle.
”Det er en utroligt spændende process og vi har lavet nogle helt utroligt flotte rammer det seneste år til vores Sarto-kunder. Der er alt fra en fuldstændig sort-i-sort ramme til en ramme med guld og sølvspejlakering. Alt er stort set muligt og vores egen designer og designeren i Italien hjælper kunden med processsen” fortsætter han.
Hele processen fra opmåling og fitting til endeligt resultat tager cirka ti uger, men så har man også en cykel, der er helt unik og ”one-of-a-kind”.
Billigere end du tror
Sarto har været foholdsvist ukendt i Danmark indtil 2016 hvor Spaghetti Cycling Imports tog over på distributionen i Skandinavien. De har allerede leveret omkring 20 standardrammer og 30 specialbyggede rammer. Kunder kan vælge at købe rammen selvstændigt eller få den monteret med lige netop de dele, man ønsker sig.
Custom-rammer er ikke helt nye på markedet, men typisk er det en dyr fornøjelse, at få lavet sin egen cykel på mål. Her skiller Sarto sig også ud, for en personlig ramme kan faktisk betales for penge.
Priserne på et komplet rammekit ligger fra 20.000,- kr. og op - en konkurrencedygtig pris sammenlignet med toprammerne fra andre producenter.
Forskellen er, at hver eneste cykel er håndbygget og med al den ”passione” man kan mærke, når man først har sat sig op på en Sarto.
Sarto kan ses og opleves hos Spaghetti Cycling Imports i Holte.
Spaghetti Cycling Imports
Skovlytoften 33
DK - 2840 Holte
T +45 7025 9026
M +45 2338 6270
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger