13.05.2016 @ 19:30

Feltet.dk har mødt Chris Yu, den ledende ekspert i aerodynamik hos Specialized - han giver her sine umiddelbare anbefalinger og genveje til forbedret aerodynamik på cyklen.

”Hvis ens forståelse af at have det sjovt på en cykel involverer det element at køre hurtigt eller i det mindste hurtigere, end man allerede gør, ja, så kan alle få noget ud af at blive mere aerodynamisk på sin cykel. Uanset om man kører på landevej eller i terrænet.”


Så klar lyder udmeldingen fra en af verdens førende eksperter i at optimere aerodynamik på cyklen, amerikanskfødte Chris Yu, hvis rødder, som navnet antyder, er kinesiske. Til daglig leder han afdelingen for undersøgelse og udvikling af aerodynamik hos Specialized. Med i bagagen har han en ph.d. i luftfartsaerodynamik og var naturligvis ansat i industrien.

Men som mangeårig passioneret cykelrytter - på amerikansk eliteniveau - endte han med at kombinere personlig og faglig interesse og altså både teste topryttere, sidde i kaptajnsædet for udviklingen af nye og hurtigere udstyrsprodukter, samt stille sig til rådighed for Feltet.dk og vores læsere. Ved at give råd til, hvor alle kan blive mere aerodynamisk på din cykel. Nemt og billigt.

Så da vi på vores besøg hos Specialized i Californien mødtes med den imødekommende og snaksaglige - og hurtigtalende - aeronørd(!), lyttede til hans overbevisninger og forklaringer, bad vi ham simpelthen også om at give os sine bedste anbefalinger.

 

Chris Yu forklarer om aerodynamik til de fremmødte. Foto: Andy Bokanev

Hurtigere og mere økonomisk
Inden vi kom så langt, lod vi ham kort definere aerodynamik - sætte nogle få, men præcise ord på et stort emne. Det handler om at køre hurtigere og om at spare energi, blive mere økonomisk på cyklen, opsummerer Chris Yu. Så sætter han alligevel et par ord mere på:

”Det er de to store overskrifter, men der er selvfølgelig også andre ting, som har med aerodynamik at gøre. For eksempel skærme på cyklen, som forhindrer vand i at gøre dig pjaskvåd, det har også med aerodynamik at gøre - og at arbejde med mindskelse af den støj, som opstår ved ørerne, når man kører med cykelhjelm, eller forhindre blafrende tøj, har ligeledes med aerodynamik at gøre.”

Mange ting har med andre ord med aerodynamik at gøre, forklarer Chris Yu, men vender så tilbage til det, det hele startede med: At hvis man har målsætninger med sin cykling, som indebærer, at en afstand enten skal gennemkøres hurtigere eller forøges, er der gevinster ved at tænke i aerodynamik. Man bliver i stand til mere ved at reducere vindmodstanden, når man cykler.

Her er det, at Specialized aero-eksperten bemærker, at langt de fleste almindelige ryttere, som ikke gør brug af et powermeter (til at måle watt-udladning) på cyklen, jo dårligt kan bruge alle marketingparolerne om så og så mange sparede watt her og der. Og det er endog meget vanskeligt at mærke, om noget er mere aerodynamisk end andet, bekræfter Chris Yu. Der er mange faktorer i vejen.


Men alligevel kan alle og enhver gøre flere ting, som til dels hjælper til at skærpe opmærksomheden og til dels, med sikkerhed, forbedrer aerodynamikken på cyklen. Tilmed nemt og uden de helt store udskrivninger.

 

Foto: Andy Bokanev

1. Mærk efter - og bevar fornuften
”Har man et standard setup, som man er meget fortrolig med, kan man godt ved at være ekstra opmærksom på det notere sig, om noget føles anderledes og bedre end andet. Mest oplagt måske hvis man kører med andre, og man fra den ene gang til den anden har nemmere ved at køre med rundt eller bare hænge på.

”Men det er bestemt ikke nemt og bliver selvfølgelig ikke nemmere, jo mindre en forskel man er ude efter at registrere. Derfor kan man måske starte med mere oplagte ting, som at gå fra et almindeligt hjulsæt og til et par aerodynamiske hjul med høj fælgprofil. Men også en almindelig hjelm sammenlignet med en hjelm, der er lavet med aerodynamiske fordele for øje, burde kunne mærkes.”

2. Mest at vinde på positionen
”Så kan man få hjælp til at få en bedre position på cyklen, altså en hvor man eksempelvis bliver i stand til at sidde mere kompakt, længere nede over styret i længere tid - det er uden tvivl det nemmeste, man kan gøre.”

3. Barber dine ben
”Man kan også barbere sine ben, hvis man ikke allerede gør det. Vi har opdaget, at det rent faktisk sparer en stor del tid på cyklen.”

 

Foto: Andy Bokanev


4. 'Rengør' cyklen
”At gøre rent i setupet på cyklen er noget andet, man nemt og billigt kan gøre eller få en mekaniker til at hjælpe til med. Her tænker jeg på, at mange kører rundt på cykler, hvor der er alt for meget og langt kabel, som hænger ud, alt for tykt styrbånd eller en saddeltaske, som får lov at blive siddende, når man skal ud og præstere. Alle de ting udgør hver for sig måske kun en lille del, men tilsammen er det en stor ulempe og koster det tid.”

”Så sørger man for, at kablerne ikke er længere end nødvendigt, at styrbåndet sidder stramt og godt til, og der ikke hænger andre ting på cyklen som en pumpe, en saddeltaske eller en stor dunk - til et løb, hvor den ikke behøves - så vil man blive hurtigere på cyklen. Ved bare at have opmærksomhed på detaljer som disse.”

5. Køb aerodynamisk - og rigtigt
”Har man allerede styr på de andre ting, og begynder vi at se på cyklen, uden at det skal koste alt for mange penge, er de klart bedste investeringer: tøjet og hjelmen. Det er ikke underligt, at alle har mest fokus på cyklen og hjulene, det er det mest ’sexede’ sted at optimere, men vores test har vist, at man opnår meget store aerodynamiske gevinster og for færre penge ved at være opmærksom på tøjet og hjelmen.”

”Da kropspositionen på cyklen er så utrolig vigtig, er det også vigtigt, om der sidder noget på kroppen eller hovedet, som gør dig langsommere, for eksempel tøj som blafrer. Så kører man med for stor en tøjstørrelse og går en størrelse ned, vil man opnå en stor gevinst.”


6. Med hjul og ramme står det lige
”Er man ude på at købe noget mere reelt, er der selvfølgelig hjul og ramme. Her er det meget ens, som jeg ser det. En ramme er selvfølgelig som ofte klart det dyreste, men der lader ikke til at være den store forskel på den fordel, det giver i aerodynamisk forstand. I det lys at man går fra almindelige hjul og ramme og til noget, der er udviklet til at være hurtigere.”

”Jeg kan med andre ord ikke rigtig give en anbefaling i forhold til, om det skal være det ene eller det andet, man vælger at opgradere på. Det kommer i sidste ende an på, hvad udgangspunktet er. Har man for eksempel et par 30mm hjul med en god form, giver det måske mest at skifte til en anden ramme og omvendt," slutter Chris Yu.

 

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet