Tyske ROSE har i flere år leveret cykler på topniveau, både indenfor mountainbike og landevejscykling. Forud for 2015 sæsonen afholdt cykelproducenten i weekenden en Press Camp i østrigske Kirchberg, lige ved foden af Kitzbühler alperne.
Sammen med store dele af den internationale cykelpresse var Feltet.dk til stede, for at se på 2015 nyhederne.
I følgende artikel vil vi sætte fokus på nogle af de nyheder som ROSE lancerer i deres landevejs sortiment. Nogle af nyhederne havde vi mulighed for at teste, hvorfor vi ved pågældende produkter vil give vores sparsomme vurdering af nyhedernes kvalitet og funktionalitet.
Rose X-lite Team og X-lite CRS
Dette er Roses kompromisløse topmodel. Den er udarbejdet med det formål at være sortimentets letteste cykel, samtidig med, at den skulle opnå det højest mulige præstationsniveau. For at opnå dette resultat, har de lavet et helt nyt design. X-Lite serien kommer i to modeller. X-Lite Team og X-Lite CRS. Hvor Team modellen er den absolut topmodel, med en rammevægt på 800 gram, så er CRS, med et lidt større fokus på komfort, en ramme på 1.000 gram, som blot er en tilføjelse til Team modellen.
Gennemgående for mange af de nye modeller er den nye integrerede saddelklampe, som meget elegant følger cyklens øvrige linjer og former. Det samme kan man sige om kabelføringen på cyklen, som også er flot integreret, og stort set ikke er synlig. Ydermere er rammen også fuldt ud klar til de elektroniske gearsystemer. Slutteligt så er Rose X-Lite også udstyret med den nyudviklede forgaffel, som du kan læse mere om nedenfor.
Denne cykel var dog også en af de cykler, som vi havde mulighed for at teste i løbet af weekenden. Netop denne cykel havde vi perfekte muligheder for at teste, da det kuperede østrigske terræn i den grad bragte cyklen ud på grænserne. Det første man mærker, når man kører på cyklen, er, ikke overraskende, letheden. Den glider med lethed henover både mindre og længere stigninger, mens vægten også er særdeles behagelig. Cyklens kvaliteter kom også til sin ret på de kringlede nedkørsler. Selvom denne tester ikke besidder særligt gode tekniske egenskaber, så tillod cyklen i den grad at man gav den gas, da den var utrolig let at manøvrere rundt i svingende.
Den opnåede stivhed var i særlig grad at mærke, når stigningsprocenterne for alvor blev høje. Cyklen reagerer prompte, når man forsøger at give den et ekstra nøk. Letheden har dog også sin ulempe, da den er sværere at holde i fart på de flade stykker.
Xeon RS
Xeon RS er det nye bud fra Rose på en letvægts, fuldblods, aluminiumsracer. Langt de fleste er efterhånden rykket videre til carbon, men hvorfor egentlig, hvis man kan lave aluminium ligeså stift og let? Rose har her lavet en ramme som lige kniber sig under 1000 gram, hvilket må siges at være seriøst let for en aluminiumsramme. Men ikke nok med at rammen er blevet lavet lettere, så er der også blevet arbejdet med rørerene, hvilket skulle give den en bedre aerodynamisk profil i forhold til dens forgænger, og så har man takket være en teknologi hvor hver størrelse har sin egen tykkelse at specifikke rør også formået at lavet den stivere.
Hvad angår geometri, er der helt klart fokus på at det skal være en performance cykel, og geometrien er derfor også ret aggresiv, og nåååh ja, så kommer den med carbon forgaflen fra rose, på bare 266 gram, men mere om den senere.
Rose har endnu ikke fastlagt priserne helt endnu, men forventede at denne ramme med 105 ville komme til at ligge i omegnen af 10.500-12.000, hvilket må siges at være billigt.
Vi var heldige at få lov at kører et par turer på Xeon RS i det bjergrigelandskab, og kan berette at denne cykel virkelig vil fremad. Den lette vægt på både forgaffel og ramme gør at du virkelig kan mærke når der bliver accelereret vel og mærket både opad, men også i en spurt på flad vej. Carbon forgaflen gjorde også styringen ret livlig, og når man ellers lige har vendet sig til hvor meget cyklen reagerer på dit mindste ryk i styret er den også en fornøjelse at satse hele butikken på ned af en stejl nedkørsel.
Såfremt den holder priserne, så er det en ”no brainer” hvis ikke den indgår i ens overvejelser til en mellemklasse/performance cykel.
High performance forgaffel
Til alle deres toprammer indenfor race serien bliver der brugt en nyudviklet forgaffel som efter skulle veje 266 gram (afkortet). Men selvom gaflen er utrolig let, er den også både utrolig stiv, og utrolig komfortabel, hvilket er en vandvittig svær kombination at få ind i sine produkter. Det er måske også derfor ingeniøren der har været ansvarlig for gaflen indrømmer at den har været undervejs i et par år, samt tager en dag at samle fra bunden af på fabrikken, hvor andre typisk tager et par timer i værste fald.
Gaflen består på visse steder af op mod 140 lag af carbon, og i modsætning til mange andre letvægtskomponenter, så er der ikke nogen vægtbegrænsning for hvem der kan bruge denne gaffel. Forgaflen bliver lavet i en ren race version, samt en skivebremseversion, som selvfølgelig er en smule tungere(380g).
Xeon CDX og DX
Der er de sidste par år blevet lejet med at lave gran fondo cykler fra flere producenter - cykler som har en lidt mere afslappet geometri, og er behagelige at kører længere turer på, men som samtidig også har et element af performance over dem. Sidste år lancerede Rose modellen kaldet GF, som netop var rettet mod dette segment. Nu er de så klar med opgraderinger i form CDX og DX.
Disse 2 modeller ligner lidt hinanden, men alt efter hvor sporty, let, og stift det skal være bliver CDX modellen lavet i carbon, og DX modellen bliver lavet i aluminium, og dermed er en smule tungere. Geometrien er dog ens, og ligner for den sags skyld også den originale GF model ret meget, dog med enkelte ændringer, men stadig i den lidt afslappede ende hvad angår geometri.
Disse modeller har fået lavet skivebremser, så man selv på længere turer i dårligt vejr kan føle sig helt sikker på at bremserne virkelig tager ved. Bremserne er allerede klargjort til ”flat mount” skivebremse fra Shimano som kommer i løbet af 2016. Cyklerne bliver som udgangspunkt solgt med 140 mm skiver, men der er dog mulighed for at smide helt op til 160 mm.
Rent æstetisk er cyklen også blevet en fornøjelse at se på, ikke nok at de traditionelle bremser er væk, så kommer cyklerne også med indvendig kabelføring, og integreret saddelspænde, hvilket givet et utrolig rent look.
Vægten på CDX ligger på 1070 gram for rammen, og så bliver der som altid med Rose cykler mulighed for at vælge den med et ton af forskellige konfigurationer.
Alt i alt en ramme med skivebremser, som stadig tillader at lave en relativ let cykel. Begge cykler kommer selvfølgelig også med top gaflen, som er klargjort til skivebremser, og dermed ligger på 380 gram, men med alle de samme egenskaber som i race versionen.
Senere på ugen følger del to, som omhandler nyhederne på mountainbike fronten.
Billeder af: Irmo Keizer - Rose
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger