17.09.2019 @ 11:50

Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.

Hvis du har fulgt med i World cuppen for XC MTB, har du måske undret dig over, hvad der var under den sorte sok, der sad rundt om overrøret på Jolanda Neff’s nye MTB.

 

Det har Trek nu afsløret, og det er vel ikke den store overraskelse, at det var et nyt affjedringssystem, nu hvor Top Fuel modellen er blevet en trail MTB i stedet for en XC race MTB.

 

Men der var nok ikke nogen, der havde forudset hvordan det nye affjedringssystem så ud, for Trek er gået helt nye veje for at udvikle en effektivt affjedring på baghjulet, hvor dine kræfter ikke forsvinder i affjedringen, når du træder til, men hvor den også kan takle de stadigt mere tekniske spor på World cuppen. Og det får vi forbrugere nu glæde af.

 

Trek kalder systemet IsoStrut og det giver 60 mm affjedring, som er kontrolleret af en ny dæmper, der er udviklet i samarbejde med Fox.

 

Dæmperen er gjort til en strukturel del af rammen, hvilket vil sige, at den er fastmonteret i rammen i begge ender, modsat mere traditionelle systemer, hvor den ene ende af dæmperen er fastgjort i et link, som typisk overfører bevægelsen fra sadelstræberne til dæmperen. Dette giver en del bevægelige led, hvor der kan gå en masse energi tabt.

 

 

Trek har elimineret disse led ved at gøre dæmperen til en fast del af rammen, fremstille hele bagrammen i et stykke carbon uden nogen led, og lade sadelstræberne flexe under bevægelsen.

 

Bagrammen er kun ophængt i et led lidt foran og over krankboksen. For at tune affjedringen ind til de forskellige størrelser, har Trek fremstillet 4 forskellige bagrammer, som passer i flex og stivhed til de forskellige størrelser.

 

For at overføre kræfterne til dæmperens stempel, har Fox placeret en tværstang i dæmperen. Denne tværstang er fastgjort til bagrammen, og denne tværstang overfører bevægelsen til dæmperens stempel.

 

Yderligere har Trek indbygget nogle glideføringer i bagrammen, så den fungerer som en integreret del af dæmperen. Herfra fungerer dæmperen som en normal dæmper, med de normale justeringer for rebound og remote lockout.

 


Dæmperen giver 55 mm vandring og de sidste 5 mm kommer fra saddelstræberne som er flade og brede, således at de kan flexe i affjedringsretningen og er stive i sideværts retning, hvorved baghjulet kan holde sin linie, mens affjedringen sørger for at det ruller lettere over forhindringerne, hvorved farten bevares.

 

Geometrien er da også blevet opdateret, og med en sadelrørsvinkel på 74 gr. og en kronrørsvinkel på 69 gr. rammer Trek det sweetspot, hvor du får en cykel, der er både hurtig på styringen, uden at blive nervøs, og du sidder godt hen over krankboksen, så du for den korrekte vægtfordeling mellem hjulene, hvilket hjælper dig på de stejle stigninger.

 

Rammen benytter sig, som næsten alle moderne MTB’er i dag, af Boost standarden, dvs. 148 mm navbredde.

 


Supercaliber er udført i Trek’s OCLV Mountain carbon, og den vejer 1900 gr. inkl. dæmper og andet hardware, og dermed placerer den sig da også i den lettere ende for full suspension rammer.

 

Når man som Trek udvider grænserne for rammedesign og -teknologi, løber man tit ind i blindgyder. Det har da også taget Trek 3 år og et utal af mock-ups og prototyper, før de havde ramt det endelige design.

 

Når man ser på rammen som helhed, kan den godt ligne en hardtail ramme med plads til 2 normal størrelse drikkedunke, og Trek kalder det da også et paradigme skifte inden for rammeteknologi; Den er effektiv og let som en hardtail, og kan håndtere teknisk krævende spor som en fully. Det er frit oversat deres påstand.

 

Supercaliber kommer i 4 modeller i 6 størrelser fra S til XXL, og alle modellerne kommer med Bontrager carbon hjul og SRAM’s 12 speed Eagle grupper.

 

 

Herunder et kort resume af de forskellige modeller:

 

Trek Supercaliber 9.7:

Forgaffel: RockShox Reba RL, Solo Air spring
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Performance shock, air spring, DPS 2-position remote damper
Hjul: Bontrager Kovee Elite 23 carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM NX Eagle
Bremser: Shimano MT500
Vægt: 11,24 kg (Medium)
Pris: 35.999,- kroner

 

Trek Supercaliber 9.8:

Forgaffel: Fox Performance 32 Step-Cast, Float EVOL air spring, GRIP 2-position damper
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Performance shock, air spring, DPS 2-position remote damper
Hjul: Bontrager Kovee Elite 30 carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM GX Eagle
Bremser: Shimano XT M8100
Vægt: 10,54 kg (Medium)
Pris: 47.999,- kroner

 

Trek Supercaliber 9.9:

Forgaffel: Fox Factory 32 Step-Cast, Float EVOL air spring, FIT4 2-position damper
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Factory støddæmper, luftfjeder, DPS remote dæmper m. to indstillinger, Kashima Coat
Hjul: Bontrager Kovee XXX 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM XX1 Eagle
Bremser: SRAM Level Ultimate
Vægt: 9,29 kg (Medium)
Pris: 74.999,- kroner

 

Trek Supercaliber 9.9 AXS:

Forgaffel: RockShox SID Ultimate, Solo Air fjeder, Motion Control dæmper
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Factory støddæmper, luftfjeder, DPS remote dæmper m. to indstillinger, Kashima Coat
Hjul: Bontrager Kovee XXX 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM XX1 AXS
Bremser: SRAM Level Ultimate
Vægt: 9,40 kg (Medium)
Pris: 83.999,- kroner

 

Trek Supercaliber vil være tilgængelig hos forhandlerne fra november måned afhængigt af det enkelte marked.

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet